2013-10-31 01:01

Iš Rusijos – kirtis ir vežėjams, ir asociacijai

Po sugriežtintos Rusijos muitininkų patikros į įprastą darbo režimą grįžtantys vežėjai nerimastingai laukia gruodžio 1 d., kai Rusijoje gali nustoti galioti TIR knygelės. Naujovės ne tik sujauktų rinką, bet ir gerokai nurėžtų asociacijos „Linava“ pajamas.

Beveik mėnesį trukusi sugriežtinta Lietuvos vežėjų ir iš Lietuvos sandėlių vežamų krovinių patikra Rusijoje nebeliko be pėdsakų – padidėjo transporto įmonių sąnaudos, mažiau pristatyta ir krovinių.

Algimantas Kondrusevičius, Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ prezidentas, skaičiuoja, kad TIR knygelių pardavimas tuo metu, kai rusai sukūrė papildomų barjerų, sumažėjo apie 15%. Tačiau šis rodiklis, vertina p. Kondrusevičius,  neatspindi, kiek iš tiesų sumažėjo Lietuvos vežėjų darbų mastai. Gerokai iškalbingesnis – TIR procedūrų užbaigimo rodiklis.

„TIR knygelių procedūrų uždarymas per tą sugriežtinimo laikotarpį šiemet, palyginti su 2012 m., sudarė tik 30%. Tai reiškia, kad didžioji dalis jų buvo neuždaryta, vežėjai buvo neišsikrovę prekių, buvo prastovų. Tai rodo, koks buvo to stabdymo mastelis“, – vertina p. Kondrusevičius.

Tai dar tik pirminiai duomenys, o tikslesnė statistika bus kiek vėliau, įvertinus ne tik rugsėjo, bet ir spalio rezultatus.

Laukia chaosas

Vežėjams šiuo metu kelia nerimą Rusijos muitininkų ketinimai, kurie dar labiau sujauktų rinką. Rusijos federalinė muitų tarnyba yra pareiškusi, kad nuo gruodžio 1 d. nutrauks sutartį su TIR garantuojančia organizacija šioje šalyje – rusų vežėjų asociacija ASMAP. Tai reikštų, kad TIR nefunkcionuotų visoje Rusijoje, kaip dabar – tik atskiruose regionuose. Vežėjams reikėtų pasirūpinti papildomomis nacionalinėmis garantijomis, t. y. laidavimais ar draudimais.

Antanas Gricius, A. Griciaus autotransporto įmonės savininkas, sako anksčiau skaičiavęs, kad rusiška garantija iki Maskvos kainuotų apie 170 EUR, o tai gerokai brangiau, nei važiuoti su TIR.

„Bet dar daug kas neaišku, nežinia, kaip bus su Baltarusija. Jei Baltarusijoje reikės TIR, išlaidos didės, jau bus apie 300 EUR, – skaičiuoja p. Gricius. – Blogiausia, kad bus pats darbymetis, gruodis, visi norės spėti įsivežti prekių, pakils ir pervežimo kainos.“

„Tos įmonės, kurios reklamuojasi, kad padės įsigyti garantijas, laidavimus, duok Dieve, kad patenkintų 50% vykstančio į Rusiją srauto poreikio. Tikrai bus chaosas, bus netekta pajamų“, – juodą scenarijų regi p. Kondrusevičius.

Jis pabrėžia, kad TIR leidimus gaunantys vežėjai – tarsi elitinis klubas, nes tikrinamas jų patikimumas, už juos garantuojama. Rusijoje negaliojant TIR, durys potencialiai atsivertų platesniam vežėjų skaičiui.

Visą straipsnį skaitykite dienraštyje „Verslo žinios“.

 
52795
130817
52791