Įžvalgos verslui 2026 Įžvalgos verslui 2026 Įžvalgos verslui 2026 Įžvalgos verslui 2026 Įžvalgos verslui 2026

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2025-10-23 05:30

Vairuotojų krizė Europoje: didžiausia grėsmė tiekimo grandinių stabilumui

Mindaugas Paulauskas, „Girteka Transport“ direktorius: „Europos politikos formuotojai turi priimti pokyčius, kurie padėtų logistikos įmonėms veikti tvariai, kartu išlaikant saugumą ir efektyvumą.“
Mindaugas Paulauskas, „Girteka Transport“ direktorius: „Europos politikos formuotojai turi priimti pokyčius, kurie padėtų logistikos įmonėms veikti tvariai, kartu išlaikant saugumą ir efektyvumą.“
Europos kelių transporto sektorius susiduria su struktūrine krize – šiandien Europoje trūksta daugiau nei 426.000 vilkikų vairuotojų. Iki 2028 m. šis skaičius gali išaugti iki daugiau nei 745.000 Tokia prognozė jau šiandien kelia grėsmę Europos tiekimo grandinių stabilumui.

„Šiuo metu daugiau nei 70% naujai įdarbintų vairuotojų yra iš ne ES šalių, o vizų išdavimo ir darbo leidimų gavimo tvarka pastaraisiais metais tapo itin sudėtinga. Tokie ribojimai tiesiogiai veikia mūsų galimybes greitai įdarbinti motyvuotus vairuotojus ir užtikrinti veiklos tęstinumą visoje Europoje. Kaip vienai didžiausių kelių transporto įmonių žemyne, kasmet įgyvendinančiai daugiau nei 600.000 pervežimų, mums šie pokyčiai turi tiesioginį poveikį tiekimo grandinių efektyvumui,“ – dalinasi Mindaugas Paulauskas, „Girteka Transport“ direktorius.

Tokiam vežėjui kaip „Girteka“, valdančiam 6.000 vilkikų, 7.000 puspriekabių parką ir turinčiam 10.000 vairuotojų, pagrindinis iššūkis yra ne vairuotojų pritraukimas, o sugriežtėję reikalavimai juos įdarbinant.

„Girteka“ šiuo metu išlaiko stabilų vairuotojų skaičių. Apie 85% naujų vairuotojų kreipiasi tiesiogiai arba prisijungia per rekomendacijas.

„Šiandien nejaučiame motyvacijos stokos – vairuotojai aktyviai domisi darbo galimybėmis, o didelė dalis jų sugrįžta po pertraukos, įvertinę pagerėjusias darbo sąlygas,“ – sako Mindaugas.

Jis akcentuoja, kad tvariam vairuotojų išlaikymui būtinos ilgalaikės investicijos – į darbo sąlygas, vairuotojų įgūdžių tobulinimą, gerovę ir integraciją. Ne mažiau svarbus ir požiūrio pokytis visoje Europoje – pripažinti, kad vairuotojai iš trečiųjų šalių yra visaverčiai komandos nariai, kuriantys vertę visuomenei. Be tokių pokyčių transporto sektorius rizikuoja ateityje susidurti su dar gilesniu vairuotojų trūkumu.

Vairuotojų trūkumas per artimiausius kelerius metus mažės, ar priešingai – gilės, jei nebus imtasi reikšmingų veiksmų pramonės ar valdžios lygmeniu?

Be koordinuotų veiksmų ES lygmeniu, tikėtina, situacija toliau prastės. Politinės tendencijos juda link griežtesnių darbo ir migracijos taisyklių, ribojančių profesionalių vairuotojų iš trečiųjų šalių įdarbinimą.

ES viduje vairuotojo profesija tampa vis mažiau patraukli jaunesnei kartai. Daugelis patyrusių vairuotojų išeina į pensiją, kiti renkasi stabilesnį darbą su aiškiu darbo ir asmeninio gyvenimo balansu. Tokie veiksniai kaip darbo dinamika bei galimybė keliauti nebėra pakankamas motyvas jaunajai kartai rinktis vairuotojo profesiją.

Jei nesikeis infrastruktūra, visuomenės požiūris, o ES reguliavimo sistema nebus pritaikyta prie realios situacijos, vairuotojo profesija ir toliau praras patrauklumą. Pokyčius gali lemti aiškesnės karjeros galimybės, šiuolaikiškas profesijos įvaizdis ir technologijų pažanga, mažinanti darbo krūvį bei stresą. Galiausiai, reikia keisti visuomenės požiūrį – vairuotojai turi būti matomi kaip profesionalai, nuo kurių priklauso Europos ekonomikos judėjimas.

Vairuotojų pritraukimas, įdarbinimas, mokymo ir gerovės programos reikalauja didelių investicijų, tačiau vairuotojai, į kuriuos buvo investuota, gali pereiti pas konkurentus. Kaip tai sprendžiate?

Mums investavimas į vairuotojus nėra laikinas sprendimas – tai ilgalaikė strateginė kryptis. Vienintelis būdas išlaikyti vairuotojus, užtikrinti stabilumą ir paslaugų kokybę – nuosekliai investuoti į žmones, kurie yra mūsų veiklos branduolys.

Daugelis mūsų vairuotojų – iš skirtingų šalių, todėl natūralu, jog skiriasi jų pasirengimo lygis ir mokymo standartai. Mūsų atsakomybė yra suteikti jiems įgūdžių, reikalingų dirbti pagal aukštus Europos reikalavimus.

Nuolat investuojame į vairuotojus ir jų mokymus – 2026 m. planuojame skirti apie 300.000 Eur mūsų „Vairuotojų akademijai“, kad sustiprintume jų kompetencijas tokiose srityse kaip krovinių valdymas, temperatūros kontrolė ir saugos sistemos.

Vairuotojai turi laisvę keisti darbdavius, tačiau galiausiai darbuotojų lojalumą pelno tos įmonės, kurios iš tiesų investuoja į žmonių tobulėjimą bei jų darbo sąlygas.

Koks „Girtekos“ „Vairuotojų akademijos“ vaidmuo, – kaip šis mokymų centras prisideda prie vairuotojų pritraukimo ir jų įgūdžių kėlimo?

„Girtekos“ „Vairuotojų akademija“ yra mūsų strategijos, kuria siekiama išlaikyti aukštus standartus ir skatinti nuolatinį profesinį augimą, pagrindas. Ji veikia kaip pagrindinis naujų darbuotojų mokymo ir esamų vairuotojų įgūdžių kėlimo centras, padedantis mums nuosekliai didinti kokybę visame transporto parke.

Naujiems vairuotojams akademija paspartina integraciją: apima viską – nuo krovinių tvarkymo, krovinių tvirtinimo, darbo su skaitmeniniais įrankiais iki saugos protokolų ir reguliavimo standartų. Tai suteikia naujokams pasitikėjimo ir užtikrina, kad jie atitinka naujausius Europos reikalavimus.

Patyrusiems vairuotojams mokymų centras – tai nuolatinis įgūdžių palaikymas. Čia jiems siūlomi reguliarūs kvalifikacijos kėlimo kursai, atsižvelgiant į technologijų pažangą, kintančius klientų lūkesčius ir teisės aktų pakeitimus. Tai gali apimti mokymus apie ekologišką vairavimą, telematikos sistemas, automatizuotas saugos funkcijas ar naujas krovinių temperatūros kontrolės technikas.

Turėdami šią galimybę įmonės viduje suteikiame sau lankstumo ir kontrolės: galime greitai pritaikyti mokymo programas, orientuotis į iššūkių sritis ir palaikyti vieningus standartus visuose regionuose. Trumpai tariant, „Vairuotojų akademija“ yra strateginė investicija į žmones – ji gerina saugumą, našumą, darbuotojų išlaikymą ir mūsų, kaip patrauklaus darbdavio, reputaciją.

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

Dalis įmonių vairuotojų gerovę laiko išlaidomis. Kodėl jūs tai laikote strategine investicija?

„Girtekai“ vairuotojų gerovė yra strateginis prioritetas, nes tiesiogiai veikia saugą, paslaugų kokybę ir vairuotojų išlaikymą. Vairuotojai praleidžia kelyje ilgas valandas, todėl, jei tikimės aukštos darbo kokybės, turime suteikti jiems kuo geresnes sąlygas dirbti ir ilsėtis.

Tam, kad suprastume jų kasdienybę ir tikruosius poreikius, reikia pažvelgti iš jų perspektyvos. Todėl pernai dviem savaitėms tapau vairuotoju ir leidomės į reisą kartu su vienu iš mūsų patyrusių kolegų. Norėjau savo akimis pamatyti, su kokiais iššūkiais jie susiduria kasdien – nuo darbo krūvio ir poilsio sąlygų iki parkavimo galimybių Europoje.

Realybė tokia, kad vis dar trūksta tinkamos infrastruktūros. Pavyzdžiui, Europos Mobilumo paketas numato, kad vairuotojai kassavaitinį poilsį turi praleisti ne vilkiko kabinoje, tačiau daugelyje vietų vis dar nėra pakankamai viešbučių, saugių aikštelių ar poilsio zonų. Vien tik verslas šios problemos neišspręs – tam reikia viešojo ir privataus sektoriaus partnerystės.

Kyla klausimas, – kaip šioje srityje turėtų bendradarbiauti verslas ir valstybės institucijos? Manau, čia būtinas realus dialogas tarp įstatymų kūrėjų, infrastruktūros vystytojų ir logistikos įmonių. Tik suderinus pastangas galima sukurti aplinką, kurioje vairuotojai jaustųsi saugiai, turėtų tinkamas sąlygas poilsiui, o logistika Europoje išliktų efektyvi.

Kiek vairuotojams svarbūs nefinansiniai veiksniai, tokie kaip pagarba, bendravimas ir darbo bei asmeninio gyvenimo pusiausvyra?

Socialiniai veiksniai vairuotojams yra labai svarbūs. Kaip ir kiekvienas žmogus, jie nori jaustis gerbiami, informuoti, kad su jais būtų elgiamasi sąžiningai ir pagarbiai. Daug dėmesio skiriame vairuotojų tinkamoms poilsio sąlygoms, saugos priemonėms, palaikančiai komandai ir motyvacijai palaikyti.

Mes dirbame daugiakultūrėje aplinkoje, kurioje – daugiau nei 10.000 vairuotojų, todėl pagarbos ir supratimo kultūra – būtina. Nors atlygis išlieka svarbiausiu motyvacijos veiksniu, ilgametį lojalumą kuria pagarba ir konstruktyvus bendravimas.

Kaip į tokią strategiją žiūri klientai? Ar jie vertina rūpestį vairuotojais rinkdamiesi logistikos partnerį?

Klientai vis labiau vertina vairuotojų gerovės klausimą ir į tai atsižvelgia rinkdamiesi logistikos partnerius, tačiau šioje srityje vis dar trūksta sisteminio bendradarbiavimo. Dalis klientų jau imasi iniciatyvų – užtikrina prieigą prie tualetų, dušų ir poilsio zonų savo aikštelėse, ir tai rodo, kad net nedideli patobulinimai gali ženkliai pagerinti vairuotojų kasdienę patirtį.

Vis dėlto yra ir tokių, su kuriais bendradarbiavimas šioje srityje dar ribotas, kuomet vairuotojų gerovės atsakomybė priskiriama tik logistikos kompanijoms. Mes iš savo pusės dirbame ties šiuo klausimu kasdien, tačiau nesame pajėgūs pagerinti tūkstančių pasikrovimų ir išsikrovimų vietų visoje Europoje, tam reikalingas visų pusių įsitraukimas.

Šiuolaikiniai vilkikai ir nauji juose įdiegti skaitmeniniai įrankiai reikalauja atitinkamų įgūdžių. Kaip tam ruošiate vairuotojus?

Nuolat atnaujiname tiek vairuotojų mokymo programas, tiek transporto parką – šios dvi kryptys yra neatsiejamos. Profesionaliems vairuotojams vilkikas nėra tik transporto priemonė – tai jų darbo vieta. Todėl skiriame labai daug dėmesio saugumui, patogumui ir technologijoms, kurios padeda kasdienybėje.

Šių metų pradžioje pasirašėme svarbią sutartį su „Volvo Trucks“, pagal kurią atnaujinsime savo esamą parką 2.000 naujų „Volvo FH“ ir „FH Aero“ vilkikų. Tai leis vairuotojams dirbti su pažangiausiomis transporto priemonėmis rinkoje.

Be to, neseniai sudarėme sutartį su „OP Corporate Bank“ dėl transporto parko plėtros finansavimo. „Girtekos“ grupė 2025–2026 m. kasmet planuoja įsigyti iki 4.000 vilkikų ir puspriekabių – investuojame į dar modernesnę ir tvaresnę techniką.

Mūsų „Vairuotojų akademijos“ centruose vairuotojai mokosi dirbti su naujomis technologijomis – nuo automatinės pagalbos sistemų ir temperatūros kontrolės iki signalizacijos bei pranešimų įrankių, kurie didina saugumą ir efektyvumą.

Galiausiai, mūsų tikslas – padėti vairuotojams jaustis užtikrintai, išmanyti technologijas, mažinti darbo krūvį per automatizavimą ir padaryti jų darbą lengvesnį bei saugesnį.

Kaip investicijos į modernų transporto parką prisideda prie vairuotojų pasitenkinimo ir paslaugų našumo?

Modernūs vilkikai reiškia didesnį komfortą, didesnį saugumą ir mažesnį vairuotojų nuovargį kasdien. Tokios funkcijos kaip automatizavimas ir integruotos skaitmeninės sistemos supaprastina užduotis ir pagerina kasdienį darbą. Veiklos požiūriu tokie įrankiai didina efektyvumą, degalų ekonomiją ir gerina patikimumą – taip kuriama vertė tiek vairuotojams, tiek verslui, tiek klientams.

Ar pastebite skirtumų tarp jaunesnių ir patyrusių vairuotojų įvaldant naujas technologijas?

Mūsų patirtis rodo, kad didelių skirtumų tarp jaunesnių ir vyresnių vairuotojų nėra. Lemiamas veiksnys – įdarbinimo ir palaikymo sistema, leidžianti visiems greitai prisitaikyti.

Kadangi daugumą mokymų programų kuriame patys, galime greitai reaguoti ir atnaujinti turinį, kai matome, jog tam tikra dalis neveikia taip, kaip turėtų. Kai mokymasis yra struktūruotas, amžius nebetampa kliūtimi.

Kokį vaidmenį turėtų atlikti politikos formuotojai, kad ateinančiam dešimtmečiui Europoje būtų užtikrintas stabilus ir reikalingas vairuotojų skaičius?

Reikėtų sutelkti dėmesį į kelias esmines kryptis. Pirmiausia – supaprastinti teisinius reikalavimus vairuotojams iš trečiųjų šalių. Tai leistų spręsti vairuotojų trūkumo problemą realistiškai ir tvariai, ilguoju laikotarpiu. Trumpuoju laikotarpiu situaciją galėtų palengvinti stipresnė parama intermodaliniam transportui, kuri didintų efektyvumą ir padėtų geriau išnaudoti jau turimus žmogiškuosius išteklius.

Ne mažiau svarbu, kad šios diskusijos vyktų ne tik Briuselyje, bet į pokalbius būtų įtrauktos pačios logistikos įmonės ir pramonės lyderiai. Tik tiesioginis verslo įsitraukimas leis politikos sprendimams atspindėti realius sektoriaus iššūkius. Tokiu būdu bus galima kurti veiksmingus, praktiškai įgyvendinamus sprendimus, kurie užtikrintų stabilų, saugų ir konkurencingą kelių transporto sektorių visoje Europoje.

Jūsų nuomone, kas išskiria „Girteką“ kaip patrauklų darbdavį vairuotojams, lyginant su kitais didžiaisiais logistikos sektoriaus dalyviais?

Vairuotojams svarbiausi yra trys pagrindiniai faktoriai: sklandus įdarbinimo ir įvedimo į darbus procesas, galimybė tobulėti profesionaliai „Vairuotojų akademijoje“ ir, žinoma, konkurencingas rinkos atlyginimas.

Šie trys elementai leidžia vairuotojams mėgautis savo darbu, užtikrina didesnį stabilumą ir suteikia palaikymą – ypač šiame sektoriuje, kur vis dar pasitaiko nemažai neapibrėžtumo.

Ne mažiau svarbu ir tai, kad šie kertiniai veiksniai suteikia pasitikėjimo naujai karjerą pradedantiems vairuotojams, užtikrinant, jog nuo pat pradžių šiame kelyje jie bus lydimi ir palaikomi.

52795
130817
52791