DI sugeneravo kunigaikščio Gedimino balsą
DI prisidėjo ir kuriant audiogido scenarijų.
Anglų kalba įgarsintame audiogide Gedimino pilies ekspozicija, pilies ir 700 metų Vilniaus istorija pristatoma ne vadovėlio, o radijo teatro principu, t.y. veikėjams kalbantis tarpusavyje. Dialogų nuotaiką sustiprina garso takelis.
Pasak muziejininkų, į ekspozicijos lankytoją kreipiasi kunigaikščio Gedimino dvasia, kuri prisipažįsta praradusi atmintį (tai vienintelis išgalvotas dalykas šiame pasakojime), ir pakviečia keliauti su ja prisiminimų ir pilies užkaboriais, tikintis tą atmintį atgaivinti.
Klausytojas sužino apie miesto legendą ir Geležinį vilką, pirmąją Lietuvos reklamos kampaniją užsienyje (Gedimino laiškus) ir daug kitų dalykų. Nevengiama ir subtilaus humoro, pavyzdžiui, Baltijos kelias, prasidėjęs būtent nuo Gedimino pilies, vadinamas pirmuoju Vilniaus eismo kamščiu. Lankytojų vaizduotę žadina audiogide girdimi įvairūs garsai: nuo pagoniškos giesmės iki mūšio garsų ar modernaus miesto gausmo.
Turą sudaro 21 stotelė, jo garso trukmė – apie 22 min., lankytojai su stabtelėjimais užtrunka apie pusvalandį.
Įvertino poreikius
Pasak Augustino Zinevičiaus, UAB „Wisit“ bendraįkūrėjo, vadovo ir turizmo entuziasto, idėja sukurti tokį gidą kilo įvertinus poreikius, su kuriais susiduria turistai, norėdami užsisakyti gido paslaugas: „Gidų vedamos ekskursijos yra sąlyginai brangesnės pavieniams lankytojams, jų prieinamumas – tinkamo laiko prasme taip pat yra ribotas, galiausiai – lankytojai ieško charizmatiškai ir įdomiai kalbančių gidų“.
Anot A. Zinevičiaus, daugybė turistų lankomų vietų šiais laikais siūlo audiogidus, tačiau kokybiškai juos parengti reikia nemažų investicijų. Todėl jam kartu su bendraminčiais – profesionalais iš kino industrijos bei IT srities, kilo mintis, pasinaudojant DI galimybėmis, sukurti visiškai naujo kokybinio lygmens audiogidą už sąlyginai nedidelius kaštus.
Idėją startuolio komanda pristatė Lietuvos nacionalinio muziejaus padaliniui – Gedimino pilies bokštui, „kuris pirmasis Lietuvoje ryžosi nerti į iki šiol neišbandytus vandenis“.
Pasak Astos Daunoravičienės, LNM Vilniaus miesto pilių ir tvirtovių ekspozicijų skyriaus vedėjos, „Wisit“ pasiūlymas „pasirodė drąsus ir patrauklus, be to, norėjosi išbandyti naują patirtį kartu su DI“.
Skaičiuojama, jog Gedimino pilies bokštą per šiuos metus aplankė 110.000 turistų, 70% iš jų – užsieniečiai.
„Didelė dalis užsienio lankytojų kyla į Gedimino pilies bokštą, tikėdamiesi pamatyti Vilniaus miesto vaizdą iš viršaus. Mes norėjome pateikti įdomų pasakojimą apie Vilniaus miesto raidą turistams patraukliu būdu, dar prieš pamatant sostinės panoramą“, – LNM pranešime cituojama A. Daunoravičienė.
Panaudotos kelios DI programos
Audiogido kūrėjai pasitelkė DI kelioms skirtingoms užduotims – parašyti scenarijų ir įgarsinti gidą.
„Audiogido scenarijaus rašymas, pasitelkus „Chat GPT 4“ ir „Claude“ programas, priminė stalo teniso žaidimą – su DI programėlėmis „mušinėjau kamuoliuką“ pirmyn atgal vis tobulindamas sceną po scenos. Tokio scenarijaus rašymas yra itin specifinis, nes faktų tikslumą reikia derinti su kūrybiškumu, DI tam puikiai pasitarnavo“, – LNM cituoja Simoną Mozūrą, „Wisit“ bendraįkūrėją ir kūrybos vadovą.
Anot jo, visas DI sugeneruotas tekstas, istoriniai faktai buvo patikrinti kartu su LNM komanda: „Klaidų rasdavome, bet jų buvo palyginti nedaug. Lietuvos istoriją DI vis dar išmano netobulai.“
Pasak kūrėjų, parašius ir pasitvirtinus scenarijų, įgarsinimo darbai irgi buvo patikėti DI. Šiam tikslui pasitelkta lenkų įmonės sukurta balso sintezės programa „ElevenLabs“, gebanti itin tikroviškai ir įtikinamai įgarsinti tekstus skirtingais balsais daugiau nei 20-čia kalbų.
Lietuvių sukurtame audiogide sugeneruoti 9 skirtingi balsai. Anot S. Mozūros, tai „kaštus taupanti revoliucija, išlaikant aukštą įrašo kokybę: nežinantys net negali atskirti, kad tai ne žmonių, o dirbtiniai balsai. Žaibiškas greitis – dar vienas DI įdarbinimo privalumas“.
Planuose – audiogidai užsieniui
Pasak A. Zinevičiaus, įgyvendinus šį projektą, taigi – ir kūrėjų idėjas, visos DI galimybės „toli gražu nebuvo išnaudotos“. Startuolio planuose – plėtra ir audiogidai užsienio objektuose, dėl jų kalbamasi su Nyderlandų, Italijos, Jungtinės Karalystės muziejais.
Tikėtina, kad ateityje DI pagalba sukurti gidai gebės interaktyviai bendrauti su lankytojais, prisitaikyti prie skirtingų jų poreikių ir atsakyti į klausimus. Ar ateityje DI gidai pakeis žmogiškuosius gidus?
LNM pašnekovai tikina, kad žmogiško kontakto, edukacijos poreikis išliks svarbus, tačiau DI prisidės prie gidų prieinamumo problemų sprendimo, be to, galės suteikti kiek kitokią vizito patirtį to ieškantiems.
UAB „Wisit“ – lietuvių startuolis, pavasarį laimėjęs „AI Lithuania“ hakatoną. Startuolio komandos nariai – profesionalai, turintys patirties IT, turizmo, kino industrijos (darbas „Netflix“, „Apple tv+“, „BBC radio“ projektuose), srityse. Įmonė šiuo metu yra „Firstpick.vc“ pre-akseleracijos stadijoje.