„Intellerts“ Lietuvoje kurs inovatyvius produktus Europos rinkai
„Pagrindinis mūsų tikslas – fundamentalias akademines žinias paversti komerciniais sprendimais, o bendrąja prasme duomenų mokslą ir sudėtingas duomenų analitikos technologijas padaryti prieinamas kuo platesniam ratui žmonių. Tai išties nelengva misija“, – taip atidarymo iškilmėse, kuriose dalyvavo ir akademinės bendruomenės nariai bei „Investuok Lietuvoje“ atstovai, kalbėjo „Intellerts“ vadovaujantysis direktorius Martinas Haagoortas.
Anot jo, duomenys jau nebe pirmi metai yra aktualiausia pasaulinės ekonomikos tema, o dirbtinis intelektas (DI) – šiandienos konkurencingumo variklis, verslui galintis suteikti kosminį pagreitį. Norint sėkmingai pasinaudoti DI suteikiamomis galimybėmis, būtina puikiai išmanyti duomenų mokslą, tuo tarpu dauguma duomenų kompanijų šiandien apsiriboja itin specializuotomis, dažnai techninėmis funkcijomis. „Intellerts“ stiprybė – gebėjimas sujungti informacines technologijas, akademines duomenų mokslo žinias ir verslo poreikius – tris pagrindines sėkmingos verslo analitikos dedamąsias.
„Teikdami sprendimus ir kurdami naujus produktus neapsiribojame vien techniniu palaikymu ar veiksmingais algoritmais. Visada atsižvelgiame į verslo poreikius ir kasdienius procesus, kuriuose dalyvauja žmonės – tokiame kontekste DI panaudojimas tampa kur kas kompleksiškesne užduotimi nei vien veiksmingo algoritmo sukūrimas“, – tikina „Intellerts“ vadovas ir vienas įkūrėjų Mindaugas Leonavičius.
IT, DI ir verslo ekspertai
„Intellerts“ įkurta 2015 metais Nyderlanduose, tačiau duomenų srityje turi didesnį patirties bagažą. Mindaugas Leonavičius su partneriais nuo 2014 m. teikė paslaugas vienai didžiausių Nyderlandų strateginės plėtros konsultavimo kompanijai „Berenschot“ – kūrė įmonių strateginės plėtros projektus, paremtus didžiųjų duomenų valdymo modeliais. Iš šios veiklos ilgainiui gimė kompanija „Intellerts“, įsteigta kartu su partneriais iš Nyderlandų.
Pagrindiniai bendrovės užsakovai – fintech, bankų, audito sektoriaus įmonės bei viešojo sektoriaus organizacijos, čia „Intellerts“ jau užsitarnavusi stiprias pozicijas. Tačiau kompanijos vadovai neslepia, kad neketina būti vienos specializacijos įmone – turimas know-how nuosekliai taikomas įvairiuose rinkos segmentuose.
„Visur galioja tas pats principas: surenkame duomenis, juos analizuojame ir remdamiesi jais pateikiame išvadas, keičiančias kasdienybę“, – sako M. Leonavičius.
Vienas įspūdingesnių kompanijos įgyvendintų projektų – polių, ant kurių pastatyti didžioji dalis Nyderlandų pastatų, nusidėvėjimo tyrimas, atliekamas remiantis įvairiais palydovų surenkamais žemės paviršiaus matavimų duomenimis. Naudojant kompanijos sukurtą duomenų analizės modelį, išvengiama sudėtingos ir labai brangios fizinės polių būklės patikros.
Duomenų atpažinimo modelius „Intellerts“ specialistai taiko ir sveikatos srityje: kartu su KTU mokslininkais kuria algoritmus, kurie naudodamiesi kasdienių nešiojamų prietaisų surenkamais žmogaus fiziniais rodikliais nustatytų jo širdies būklę ir sveikatos rizikos laipsnį.
„Sveikatos apsauga – milžiniško potencialo segmentas, kuriame neišvengiamai turi įvykti fundamentalus lūžis. Populiacija sensta, o išlaidos sveikatai ir gydymui muša visus rekordus. Būtina surasti būdus, kaip saugiai stebėti žmonių sveikatos duomenis ir tas žinias panaudoti prevenciškai“, – kalba M. Haagoortas.
Pokyčių epicentre, anot jo, yra ir transportas: modernus automobilis šiandien turi daugiau kaip 20 iš aplinkos informaciją surenkančių sistemų, taigi duomenų analitikos prasme tai yra vandenynas ant ratų, atveriantis kol kas neišnaudotas galimybių erdves gamintojams.
Bendrovė ypatingą dėmesį skiria duomenų saugumui užtikrinti. Anot pašnekovų, organizacijoms pirmiausia svarbu aiškiai suvokti, kokiais duomenimis jos disponuoja ir turėti veiksmingus valdymo įrankius.
„Kita vertus, matome ir milžinišką poreikį tiesiog edukacijai – žmonės nesupranta ir net baiminasi tokių technologijų kaip DI. Tai natūralu, inovacijos visais laikais kėlė nerimą. Ir būtent dėl to reikia kuo daugiau apie tai šnekėti, aiškinti, išsklaidyti mistikos rūką ir padaryti šią sritį suprantamą ir prieinamą visiems“, – dėsto M. Haagoortas. Tuo tikslu kompanija įsteigė „Intellerts“ akademiją, kurioje klientus, darbuotojus ir visus pageidaujančius supažindina su duomenų mokslu, DI, algoritmais ir jų atveriamomis galimybėmis.
Produktų kūrimo komanda – Lietuvoje
Šiandien didžioji 25 žmonių komandos dalis – projektų vadovai, konsultantai – dirba Olandijos mieste Utrechte. Nuo šių metų pradžios veikiantis Lietuvos padalinys – bendrovės mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros (R&D) branduolys. Čia bus kuriami ir vystomi bendrovės produktai „Intellerts“ klientams, kurių sąraše rikiuojasi didžiausias Olandijos bankas „Rabobank“, tarptautinė apskaitos ir audito kompanija „Crowe Horwath“, Olandijos parlamentas, Hagos, Utrechto, Roterdamo savivaldybės, UMC Utrecht (Utrechto Universitetinė ligoninė) ir kitos Europos bendrovės.
„Mano kaip vieno iš įmonės partnerių tikslas visada buvo didesnės pridėtinės vertės, t.y. nuosavų produktų kūrimas. Pradžioje dirbę kaip paslaugų teikėjai, prieš metus žengėme strateginį žingsnį į priekį ir dabar jau turime išgrynintas produktų platformas Fintech, SmartCity ir HealthIQ, Intellerts Akademiją. Labai džiaugiuosi, kad globalūs, tarptautinei rinkai skirti produktai nuo šiol bus kuriami čia, Lietuvoje, o mūsų talentai turės visas sąlygas atsiskleisti savo šalyje“, – tikina M. Leonavičius.
Bendrovė visuomet palaikė glaudžius santykius su Lietuvos mokslininkais, bendradarbiauja su KTU, Vilniaus universiteto akademikais, o aukštas fundamentalių mokslų lygis tapo viena kertinių priežasčių steigti padalinį Lietuvoje. M. Leonavičius dėkingas ir VŠĮ „Investuok Lietuvoje“ bei Lietuvos Respublikos ambasadai Nyderlanduose – šių organizacijų parama buvo itin reikšminga padedant įtikinti bendrovės partnerius olandus investuoti Lietuvoje.
Kitas svarbus aspektas – talentų pritraukimas. Pasak pašnekovų, ši užduotis mūsų šalyje vis dar įgyvendinama paprasčiau, nei Vakaruose: mūsiškiai labiau nori mokytis, vertina įmonės viduje suteikiamas galimybes augti, yra kur kas lojalesni. „Be to, yra labai aukštos kvalifikacijos specialistai, labai išsimokslinę, puikiai sugebantys dirbti komandoje“, – lietuviams gerų žodžių negaili M. Haagoortas.
Talentų, kuriuos pašnekovai atvirai vadina svarbiausiu ir vieninteliu „Intellerts“ sėkmės garantu, Lietuvoje laukia įtraukianti darbo aplinka, draugiškas mikroklimatas ir galimybės gilintis į dominančią sritį, erdvė tobulėti, reikšti iniciatyvą.
„Net 30 proc. investicijų skiriame tiriamiesiems projektams, kurių rezultatai nebūtinai atneš komercinę sėkmę artimiausiu metu. Mūsų komandos nariai turi visas sąlygas „džiazuoti“ savo interesų lauke, bandyti naujas technologijas, tyrinėti ir atrasti“, – sako M. Leonavičius.
Talentams palanki aplinka
Anot bendrovės vadovo, kalbėdamas su kandidatu pretenduojančiu tapti „Intellerts“ šeimos nariu, jis pirmiausia ieško ne dešimtmečių patirties, o degančių akių, noro sužinoti, siekio tobulėti ir būti kolektyvo nariu. Ne žvaigždžių, o talentų, galinčių pilnai atsiskleisti demokratiškoje, draugiškoje, tarptautinėje ir labai profesionalioje aplinkoje.
VERSLO TRIBŪNA
„Lietuvos ir Nyderlandų organizacinė kultūra smarkiai skiriasi – olandai įpratę prie visiškai plokščių organizacijų, kuriose visi bendrauja kaip su sau lygiais, tuo tarpu Lietuvoje vis dar įprasta hierarchinė struktūra, vertikalus sprendimų priėmimas. „Intellerts“ yra šių abiejų kultūrų miksas ir tai dar viena mūsų stiprybė: žinodami, kad yra vertinami, kad jais pasitikima, kad turi laisvę tyrinėti ir klysti, žmonės tiesiog gerai jaučiasi darbe. Tokia aplinka – palankiausia terpė inovacijoms“, – kolegą papildo M. Haagoortas, pridurdamas kad kompanijos viduje ypač skatinamas atvirumas ir drąsą veikti, o nesėkmės yra neišvengiama ir netgi būtina pažangos sąlyga – svarbiausia nepamiršti mokytis iš klaidų.
Šiuo metu bendrovės biure Kaune dirba 7 produktų plėtotojai, duomenų architektai, matematikai, sistemų artchitektai, programuotojai. Per artimiausius 8 mėn. prie kolektyvo Lietuvoje turėtų prisijungti dar 20 narių, o penkerių metų kompanijos planuose – 60-90 žmonių komanda. Po lygiai Lietuvai ir Olandijai laiką dalijantis M. Leonavičius save vadina „tarpininku tarp dviejų kultūrų“ bei prisipažįsta, kad į priekį jį veda ir patriotinės paskatos: noras rasti ir išlaikyti Lietuvoje savo srities „perliukus“, talentus, kurių darbo vaisiai konkuruotų Europos rinkoje.
Kalbėdamas biuro atidarymo iškilmėse, jis pirmiausia dėkojo savo komandai: „Aš kasdien mokausi iš jūsų – iš kiekvieno projekto, iš kiekvieno pokalbio. Šis procesas – ne kas kita, kaip duomenų rinkimas, analizė ir tobulėjimas gautų išvadų pagrindu. Toks yra ir „Intellerts“ tikslas: prisidėti prie pasaulinės duomenų panaudojimo evoliucijos ir padėti įžengti į naują ekonomikos ir verslo kultūros erą.“