Kaip išmatuoti atsakingumą?

Publikuota: 2019-01-11
Įmonės nuotr.
Įmonės nuotr.
Darbuotojų paieškos ir atrankos bendrovės „PeopleLink” partnerė

Įsivažiavus ekonomikai, verslo įmonių produktyvumui ir investicijoms, jau keleri metai didžiausias darbdavių skausmas yra rasti darbuotojų. Gerų darbuotojų.

Visos, kiek daugiau nei „morka-bizūnas“ apie darbuotojų motyvaciją suprantančios įmonės, jau yra išbandžiusios įvairias motyvacines sistemas, sustatė ergonomiškus stovimus darbo stalus, siūlo darbuotojams veganiškas kavas be kofeino su migdolų pienu be laktozės, tačiau vis tiek nesupranta, kodėl tų gerų darbuotojų taip trūksta ir toliau suka galvas, ką gi jiems dar pasiūlyti? Tačiau mažai kas šiame ekonominiame kontekste klausia, o ko gi reikia darbdaviams?

Esame pastebėję, kad personalo konsultantus darbdaviai pasikviečia ir savo problemas apie darbuotojus išlieja dažniausiai tuomet, kai darbuotojų trūksta arba tenka ką nors iš jų keisti. Pastaruoju atveju daug dažniau tenka girdėti, kad darbuotojas yra „konfliktiškas“, „neįsitraukęs“, ar „neorganizuotas“, nei kad „nemoka“ ir „daro klaidas“, o dažnai po „nepasiekia rezultatų“ glūdi paaiškinimas, dėl ko to nepadaro: nes „nemoka dirbti su komanda“, „nesusitvarko su stresu“ ar „nesidomi naujovėmis“, kitaip tariant, būna įvardijamos darbuotojo asmenybės savybės. Angliškai jos yra vadinamos soft skills (liet. minkštosios kompetencijos), tačiau ne veltui verslo bei mokslo ekspertai kviečia pripažinti šių savybių svarbą pervadinant jas į power skills (liet. galingosios kompetencijos): pernai atliktas „Google“ vidinis tyrimas atskleidė, kad jų komandų efektyvumą lemia ne techniniai gebėjimai ar moksliniai laipsniai, o bendradarbiavimas ir empatiška lyderystė. Informacijai suprasti ir tinkamai panaudoti ne visada būtina ją žinoti, o vis svarbiau tampa mokėti ją surasti, įvertinti ir pritaikyti.

Augant konkurencingumui tiek pasaulyje, tiek Lietuvoje neproporcingai greitai auga reikalavimai darbuotojų profesinei kvalifikacijai, be kurių daugelis įmonių toli nenuvažiuotų. Paradoksalu, tačiau profesinių kompetencijų atotrūkį šiais laikais geriausiai padengia tai, ko žmonės dažniausiai neįgyja su išsilavinimu, bet atsineša iš gyvenimo – asmenybės savybės.

Norėdami suprasti, kokių asmenybės savybių Lietuvos darbdaviai tikisi iš geriausių darbuotojų, apklausėme 100 aukščiausios ir vidurinės grandies vadovų. Mūsų nuostabai, paaiškėjo, kad savybės, skiriančios puikius darbuotojus nuo puikiausių, yra visiškai ne tokios madingosios, kaip agility (liet. lankstumas), grit (liet. atkaklumas), ar antrepreniškumas, o dažnai skelbimuose vis dar sutinkama klasika: atsakingumas, komandiškumas ir pozityvumas.

Be to, didžiausias vadovų dėmesys skirtas į rezultatą orientuotoms savybėms (tokioms kaip – atsakingumas, efektyvumas, dabštumas, savarankiškumas, proaktyvumas ir kt.) – tarp savybių grupių jų svarba vadovų akyse užima net 50% . Tuo tarpu į komandą (pvz. komandiškumas, atvirumas, efektyvi komunikacija ir kt.) ir mąstymą orientuotoms (pvz. gebėjimas matyti bendrą vaizdą, žingeidumas, kūrybiškumas, kritinis mąstymas) sąvybėms tenka po 15% pagal vadovų prioritetinius pasirinkimus, emocinio intelekto savybėms (pvz. pozityvumas, emocinis atsparumas, atvirumas grįžtamajam ryšiui) tik 10%, o lojalumui ir rūpinimuisi įmone apskritai tik 5%. Rezultatai atskleidė, jog tarp labiausiai pageidaujamų ir vertinamų savybių nėra tokių, kaip darboholizmas ar aistra viršvalandžiams. Užtenka, kad darbuotojai padarytų tai, kas pagal funkciją jiems priklauso.

Puiku, o kaip tas savybes įvertinti? Nesu girdėjusi, kad skelbime figūruojantis atsakingumo reikalavimas darbo ieškantįjį sustabdė nuo kandidatavimo, kai šis kritiškai įvertino savo įprotį dėl nesėkmių kaltinti kitus, susinepatogino ir nutipeno ieškoti skelbimų, kur šis reikalavimas nepaminėtas. Tuo labiau, kad jei žmogus išties nemoka prisiimti atsakomybės, kaip jam pavyktų tą atsakomybės prisiėmimą atsakingai įsivertinti? Tokiu būdu ši atsakomybė nukrinta ant darbdavio pečių.

Bendraujant su samdančiais vadovais kartais tenka išgirsti įdomių metodų, kurie jiems pasiteisina vertinant kandidatus. Įrankių geografiją iliustruoja bent trijų kalbų kilmės pavadinimai, kaip pvz.: „Intuicija“, „6 jausmas“, „Čiuika“, „Gut feeling“ ir pan. Problema ta, kad šių metodikų įsigijimas ir licenzijavimas labai mistiškas.

Psichologas David Kahneman, už savo darbą apdovanotas Nobelio premija, įrodė, jog teisingų sprendimų priėmimui būtina išsami ir logika grįsta faktų analizė, nes intuityviai daromi sprendimai dažnai virsta mąstymo klaidomis, o pastarieji – klaidingais sprendimais. Įrankių, galinčių objektyviai išmatuoti darbuotojų puikumą – milijonai, todėl ir darbuotojų vertinime skatinu remtis patikimesniais metodais nei šeštas jausmas.

Skirtingų metodų validumo koeficientai, kur - 1 - yra ideali prognozė

0.7 - įvertinimo centras

0.6 - su darbu susijusių gebėjimų testai

0.5 - protinių gebėjimų testai

0.4 - struktūruotas interviu

0.4 - asmenybės testai

0.1 - nestruktūruotas interviu / rekomendacijos

0 - astrologija, grafologija, intuicija

Populiariausio – nestruktūruoto interviu metodo – patikimumas augs priklausomai nuo to, kokius klausimus klausite ir kaip. Prašymas išvardinti 3 gerąsias ir 3 blogąsias savybes dažniausiai, deja, yra iš anksto pasiruoštas melas, kuris abiem atvejais skamba vienodai pagyrūniškai: „aš punktualus“ – gera savybė; „aš per daug punktualus“ – bloga savybė. Todėl tikslingiau yra klausti apie elgesį realiose (jau įvykusiose) situacijose ir aiškintis ne tik, kas konkrečiai buvo padaryta, bet kaip ir kodėl buvo priimti būtent tokie sprendimai.

Pavyzdys:

Interviuotojas (I): Papasakokite apie Jūsų įgyvendintą iniciatyvą, kuria labiausiai didžiuojatės?

Kandidatas (K): Kai įmonėje buvo sunki situacija, aš inicijavau šią naujovę.

I: Kaip Jums kilo mintis daryti būtent tai?

K: Ši mintis kilo mano vadovui.

Taip mums tampa aišku, kad iš šios situacijos mes surinksime ne iniciatyvumo, o organizuotumo įrodymus.

Na gerai, intuicijos metodas nėra toks jau visiškai blogas ir tam tikrą mokslinį pagrindimą jis turi. Jis veikia panašiai taip, kaip žmonėms, tikintiems horoskopais, veikia horoskopai. Jei tikėsite, kad diena bus puiki, greičiausiai į balas krapnojantis lietus skambės kaip simfonija, o pro ausis praleisite niurzgantį kolegą. Socialiniuose moksluose šis reiškinys vadinasi save išpildanti pranašystė. Remiantis šia teorija yra didelė tikimybė, kad Jums pasirinkus nepatinkantį, nors objektyviai labai puikų darbuotoją, juo nepasitikėsite, o šis, savo ruožtu, jausdamas, kad nepasitikite, neatskleis viso savo potencialo ir patvirtins Jūsų įsitikinimą, kad jis visgi nėra puikus. Todėl geriau rinktis darbuotoją, su kuriuo „chemija sutampa“, tačiau sėkmės tikimybė bus didesnė, kai to žmogaus puikumas dar prieš tai bus objektyviai pagrįstas konkrečiais faktais.

Komentaro autorė - Rūta Ratavičiūtė, darbuotojų paieškos ir atrankos bendrovės „PeopleLink“ partnerė

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Kaip perkraustyti įmonę, kai biudžetas mažas Premium

Verslo plėtrą dažnai riboja ne tik darbuotojų stygius, bet ir per ankštos patalpos. Persikelti į naujas...

Gazelė
12:00
Verslininkų patirtis: ko jau ko, bet romantikos versle nesitikėkite Premium

Lūkesčiai kuriant verslą dažnai skiriasi nuo rezultatų, kuriuos sumuoja pirmąjį verslo gimtadienį atšventę...

Gazelė
05:45
6 darbuotojų savybės, kurių labiausiai ieško darbdaviai 10

Plečiantis automatizacijai, darbdaviams vis svarbiau tampa darbuotojų asmeninės savybės arba vadinamieji...

Vadyba
2019.01.22
R. Masiulis: E. Radvilė pašalinta iš valdybų dėl jos veiklos „Lietuvos geležinkeliuose“  19

Vilniaus savivaldybės administracijos direktoriaus patarėja, buvusi „Lietuvos geležinkelių“ Informacinių...

Vadyba
2019.01.22
Nori įteisinti prievolę darbo skelbimuose įvardyti siūlomą atlygį 23

Keturi Lietuvos valstiečių ir žaliųjų frakcijos nariai siūlo įteisinti įstatymo projektą, kuriuo nori, kad...

Vadyba
2019.01.22
Bankininkai eina dirbti į „fintech“: pasaulinė ir lietuviška tendencija Premium 8

Tam, kad pakeistum finansų pasaulį ir kartu užsidirbtum pinigų, nebebūtina sėdėti žvilgančiame stikliniame...

Rinkos
2019.01.22
Galvų medžiotojai: Lietuvoje iš vadovų reikalaujama daugiau Premium

Šiais laikais akcininkai Lietuvoje vadovams kelia didesnius reikalavimus ir yra labiau linkę juos keisti,...

Vadyba
2019.01.22
Tarp darbuotojų laimės komponentų – ir pozityvūs netikėtumai Premium

Psichologai brėžia tiesiogines sąsajas tarp laimingų darbuotojų ir bendrovės rezultatų. Įmonės teigia nuolat...

Vadyba
2019.01.21
Pirmos baudos po BDAR įsigaliojimo: ko iš to galime pasimokyti? Rėmėjo turinys 1

Europos Sąjungos šalyse skirtos pirmos baudos už asmens duomenų apsaugos pažeidimus po Bendrojo duomenų...

Vadyba
2019.01.21
Keičiasi „Barboros“ vadovas 12

„Maxima grupė“ įsteigė klientų patirties vadovo poziciją, kurią nuo vasario 1 d. užims Tomas Kibildis, UAB...

Vadyba
2019.01.21
Darbo pokalbis: kaip elgtis nereikėtų 20

Karjeros planavimas yra sveikintinas dalykas, tačiau specialistai akcentuoja, kad, norint pasiekti trokštamų...

Vadyba
2019.01.20
Tyrimas: vis dažniau darbuotojai patiria emocinį perdegimą 6

Nors darbuotojų perdegimas tampa vis skaudesne rykšte šiandienos bendrovėms, bet praktika rodo, kad toli...

Vadyba
2019.01.19
Trys žingsniai bebaimės bendrovės link Premium

Baimė bendrovės kolektyve užkerta kelią tobulėti ir daro žalą ne tik darbuotojų moralei, bet ir įmonės...

Vadyba
2019.01.18
„Tesla“ naikina 3.000 darbo vietų 10

Elektromobilių gamintoja „Tesla“ po sunkių praėjusių metų nusprendė sumažinti savo darbo jėgą 7%. Tai...

Vadyba
2019.01.18
Kaip samdomam vadovui užsitarnauti sprendimų laisvę Premium

Verslo įkūrėjui atsitraukti nuo tiesioginio vadovavimo – rizikinga, bet naujas vadovas dažnai ateina su...

Vadyba
2019.01.17
Kurios Lietuvos įmonės pernai sukūrė daugiausia naujų darbo vietų Premium 19

„Verslo žinių“ sudarytame daugiausia pernai naujų darbo vietų sukūrusių bendrovių sąraše dominuoja logistikos...

Vadyba
2019.01.16
Rinkodaros ir pardavimų jungtuvės „Deeper“ - galimybė augti ar eksperimentas Premium 1

Išmaniųjų echolotų žvejybai gamintoja „Deeper“, pernai nepasiekusi tikslų ir ieškodama galimybių augti, be...

Rinkodara
2019.01.16
Vadovų viliojimo pamokos: regionų bendrovės ne ten deda akcentus Premium 1

Regionuose veikiančios bendrovės neslepia, kad pasamdyti norimos kvalifikacijos vadovą, kuris sutiktų dirbti...

Vadyba
2019.01.16
Registrų centras dėl pertvarkos apie atleidimą įspėjo 241 darbuotoją 5

Valstybės įmonė Registrų centras gruodį apie galimą atleidimą įspėjo 241 darbuotoją, rodo Užimtumo tarnybos...

Vadyba
2019.01.14
3 iliuzijos, kurios klaidina darbuotojų ieškantį verslą 17

Konkurencinę kovą norinčios laimėti bendrovės nekalba apie darbuotojų pritraukimą, jos galvoja, kaip...

Rinkodara
2019.01.13

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau