2025-02-19 09:14

Masiniai atleidimai: kaip juos sušvelnino „Telia“ ir „Kilo Health“

Iš kairės: R. Bagdonas, „Telios“ bendrovių Lietuvoje žmonių ir kultūros vadovas, I. Brukštutė, „Kilo Health“ personalo atrankos vadovė, ir Ž. Valeišienė, darbdavio konkurencingumą tiriančios bendrovės „WitMind“ direktorė. VŽ koliažas.
Iš kairės: R. Bagdonas, „Telios“ bendrovių Lietuvoje žmonių ir kultūros vadovas, I. Brukštutė, „Kilo Health“ personalo atrankos vadovė, ir Ž. Valeišienė, darbdavio konkurencingumą tiriančios bendrovės „WitMind“ direktorė. VŽ koliažas.
Masiniai darbuotojų atleidimai nėra tokie jau dažni. Būtent dėl to – siaubingai nemalonūs. Ir ne tik atleistiesiems, bet ir visiems liekantiems bei tiems, kurie turi padėti susikrauti daiktus ir palydėti iki durų.

Tam, kad masiniai atleidimai būtų nors šiek tiek lengviau pakeliami ir verslas išvengtų didelės reputacinės žalos, įmonės pradeda įdėti vis daugiau pastangų į atsisveikinimo procesą. Ir jam suteikia dar mažai girdėtą pavadinimą.

„Išdarbinimas – tai Lietuvoje dar ne itin plačiai paplitusi, tačiau strategiškai svarbi paslauga, kuri pasaulyje geriau žinoma kaip „outplacement“. Jos esmė – užtikrinti profesionalią pagalbą darbuotojams, netenkantiems darbo dėl įvairių priežasčių, pavyzdžiui, restruktūrizavimo, automatizacijos ar ekonominių sunkumų“, – paaiškina Živilė Valeišienė, darbdavio konkurencingumą tiriančios bendrovės „WitMind“ direktorė.

[infogram id="83b2ecd9-b781-45a3-bec2-94ab3d6a8354" prefix="hpY" format="interactive" title="vadyba:: Išdarbinimas apima"]

Šį atsisveikinimo procesą išbandyti pastaruoju metu teko dviem Lietuvos įmonėms: technologijų startuoliui „Kilo Health“ (valdo UAB „Kilo grupė“), kuris atleido kiek daugiau nei 100 darbuotojų, ir telekomunikacijų bendrovei „Telia Lietuva“, panaikinusiai 200 etatų.

HR skyrius tapo „įdarbinimo agentūra“

Atleidus didelį skaičių žmonių, reikšmingą svarbą įgauna žmogiškųjų išteklių (HR) arba personalo atrankų / įdarbinimo (angl. recruitment) skyriai. Šiems žmonėms patikimos naujos užduotys – padėti atleistiesiems ne tik emociškai, bet ir suteikiant įvairių resursų, naudingų ieškant kito darbo.

„Viduje sutarėme „Kilo“ HR skyrių paversti „įdarbinimo agentūra“, skirta tik šiems nuostabiems žmonėms (atleistiesiems – VŽ), kol dauguma ras geriausią įmanomą vietą“, – praėjusių metų balandžio pabaigoje socialiniame tinkle „LinkedIn“ rašė Tadas Burgaila, bendrovės vienas įkūrėjų ir valdybos pirmininkas, kur ir pranešė apie daugiau nei 100 žmonių atleidimą.

Tą patį padarė ir „Telia Lietuva“, savo įdarbinimo komandai suteikusi papildomų žinių, kad ji galėtų padėti atleistiems kolegoms.

„Pirmas dalykas, kurį padarėme, tai perkvalifikavome 10-ies įdarbinimo žmonių komandą, kad šie žmonės turėtų naujų gebėjimų, konkrečiai susijusių su karjeros konsultavimu“, – VŽ pasakoja Ramūnas Bagdonas, „Telios“ bendrovių Lietuvoje žmonių ir kultūros vadovas.

Ievos Brukštutės, „Kilo Health“ personalo atrankos vadovės, teigimu, paskelbus apie darbuotojų atleidimus, pirmiausia siekta su kiekvienu pasikalbėti asmeniškai – sužinoti, kokios pagalbos gali reikėti.

„Vėliau, kurie to pageidavo, parengėme išsamias darbdavio rekomendacijas, dalijomės asmeniniais atsiliepimais apie jų stiprybes su verslo atstovais, siūlėme ir sumokėjome už konsultacijas su išorės atrankos agentūromis, – darėme viską, kas mūsų rankose“, – pasakoja ji.

Ieva Brukštutė, „Kilo Health“ personalo atrankos vadovė. Įmonės nuotr.

Karjeros konsultacijos ir CV atnaujinimas

VŽ kalbintos įmonės teigia, kad stengėsi nepalikti atleistų darbuotojų „ant ledo“. Kad atsisveikinimas būtų mažiau skaudus, buvo pasitelkti ir pristatymai apie darbo rinką, kad būtų lengviau įsivaizduoti, kokios pozicijos yra populiariausios, kokie vyrauja atlygių rėžiai. Taip pat atleisti darbuotojai buvo supažindinti su persikvalifikavimo galimybėmis įvairiose mokymus teikiančiose mokyklose.

„Kartu su partneriais, tokiais kaip „CodeAcademy“ ir „edON“, darbuotojams pasiūlėme persikvalifikuoti ir išbandyti populiariąsias specialybes, pavyzdžiui, IT ar duomenų analitiką. Darėme pristatymus darbuotojams, buvo nemenkas susidomėjimas – kelios dešimtys žmonių dalyvavo. Be to, tos programos yra nemokamos, už jas moka ta pati Užimtumo tarnyba“, – pažymi „Telios“ atstovas R. Bagdonas.

Atleistiems žmonėms konsultacijų metu taip pat padėta susitaikyti su naujienomis, atnaujinti savo CV ir „LinkedIn“ profilius.

„Juk dalis žmonių pas mus dirba gana ilgai – kai kurie 5 ar 10 metų, tad nebūtinai jie yra aktyvūs darbo rinkos dalyviai su sutvarkytais CV ir socialinių tinklų profiliais“, – paaiškina R. Bagdonas.

Ramūnas Bagdonas, PVPA valdybos pirmininkas, „Telia Lietuva“ žmonių ir kultūros vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Ramūnas Bagdonas, „Telia Lietuvos“ žmonių ir kultūros vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Padeda ir viešumas

Abi įmonės VŽ pripažino, kad žinios apie masinį atleidimą paviešinimas išėjo į naudą. Tiek „Kilo Health“, tiek „Telia Lietuvos“ vadovai sulaukė daugybės pasiūlymų iš kitų verslų, kurie sutiko priimti atleistus darbuotojus.

„Kilo Health“ vieno iš įkūrėjų T. Burgailos įrašas „LinkedIn“, kuriame jis prisiėmė atsakomybę už daugiau nei 100 darbuotojų atleidimą ir paprašė aplinkinių pagalbos padėti surasti jiems kitus darbus, sulaukė per 5.000 reakcijų ir 1.100 komentarų. Dauguma komentuojančių – kitų Lietuvos įmonių vadovai ar personalo specialistai, kviečiantys atleistuosius į darbo pokalbį.

„Verslo įmonės tikrai domėjosi ir teigiamai vertino tokią mūsų pagalbos iniciatyvą, jos metu gavome virš 500 darbo pasiūlymų išeinantiems darbuotojams. Pokyčių paliesti kolegos sulaukė ne tik naujų atvirų darbo pozicijų, bet ir pasiūlymų kelti arba keisti kvalifikaciją. Kokia pagalba pasinaudojo darbuotojai – tai buvo jau kiekvieno individualus sprendimas“, – pasakoja I. Brukštutė, „Kilo Health“ personalo atrankos vadovė.

Tokia pačia patirtimi dalijasi ir „Telios“ bendrovių Lietuvoje žmonių ir kultūros vadovas R. Bagdonas. Kai kurios bendrovės, jo teigimu, net pasiūlė greitesnį atrankos procesą, nes esą dirbusiais „Telioje“ jie pasitiki.

„Man, mūsų CEO Giedrei Kaminskaitei-Salters ir kitiems vadovybės komandos nariams pradėjo rašyti įvairių kompanijų CEO ir personalo vadovai, teigdami, kad turi pasiūlymų. Rašė ir „Danske Bank“, ir SEB su „Swedbank“, „Tesonet“, „Teltonika“ ir krūva kitų“, – VŽ vardijo jis.

Todėl įmonė kiekvienam atleistam darbuotojui galėjo pasiūlyti bent po vieną naują darbo vietą kitoje Lietuvos bendrovėje.

„Tą pačią dieną, kai darbuotojas gaudavo atleidimo lapelį, jis galėjo eiti į kitą kabinetą, kuriame jau laukė mūsų atrankų specialistai. Jie pagal darbuotojo profilį parinkdavo tinkamus pasiūlymus iš dvidešimties įmonių, kurios buvo pasiruošusios priimti mūsų darbuotojus“, – VŽ yra sakiusi Giedrė Kaminskaitė-Salters, AB „Telia Lietuva“ vadovė.

Giedrė Kaminskaitė-Salters, „Telia Lietuva“ vadovė. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Giedrė Kaminskaitė-Salters, „Telia Lietuvos“ vadovė. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Abipusė nauda

Nors išdarbinimo procesas nėra lengvas nei darbuotojams, nei įmonei, specialistai įžvelgia daugiau pliusų nei minusų. Be to, gali atrodyti, kad išdarbinimas orientuotas tik į išeinančius asmenis, tačiau iš tikrųjų jis turi daug platesnę naudą visiems proceso dalyviams, ypač – darbdaviams.

„Likę kolegos, matydami, kad organizacija atsakingai elgiasi net ir su pasitraukiančiais darbuotojais, jaučiasi saugesni ir vertinami, o tai stiprina jų motyvaciją, didina lojalumą ir bendrą pasitenkinimą darboviete“, – VŽ pabrėžia bendrovės „WitMind“ direktorė Ž. Valeišienė.

Diegdami išdarbinimo praktikas ir matydami savo „raudonas vėliavas“, darbdaviai ne tik gerina savo reputaciją, bet ir ilgainiui sutaupo kaštų, susijusių su darbuotojų kaita, ir kuria tvaresnę, lanksčią ir augti pritaikytą organizaciją.

„Ar verta investuoti į išdarbinimą – kiekvieno darbdavio individualus sprendimas, kuris turėtų būti atliktas remiantis turimais duomenimis: įsivertinus konkretaus darbdavio darbuotojų lojalumą, poreikius bei kitus faktorius ir suprantant, kokios potencialios naudos investavimas į išdarbinimą gali atnešti“, – priduria Ž. Valeišienė.

Živilė Valeišienė, darbdavio konkurencingumą tiriančios bendrovės „WitMind“ direktorė. Įmonės nuotr.

Savo ruožtu „Telios“ bendrovių Lietuvoje žmonių ir kultūros vadovas R. Bagdonas įsitikinęs, kad tinkamas atsisveikinimas ne tik parodo žmogiškumą, bet ir nesugadina įmonės reputacijos atleidžiamųjų akyse.

„Metai iš metų esame pirmajame geriausių darbdavių Lietuvoje penketuke, o tai leidžia ne tik džiaugtis, kad esi geriausias, bet ir įpareigoja atsakingai žiūrėti į darbuotojus“, – pažymi jis.

Be to, R. Bagdonas neabejoja, kad ateityje „Telia Lietuvai“ gali vėl prireikti didinti savo komandą, todėl tik tinkamai atsisveikinus su atleistaisiais bus galima juos susigrąžinti, kai jų vėl reikės.

„Žinome ir matome, kad visos įmonės, o „Telia“ ne išimtis, po kurio laiko vėl po truputį pradeda samdyti didesniais kiekiais. Ir po metų ar dviejų vėl samdysime pakankamai gausiai, todėl norime, kad darbuotojai, su kuriais atsisveikiname, pozityviai į mus žiūrėtų ir galbūt netgi grįžtų pas mus su didesne patirtimi. Tai čia net ir pragmatiška verslo logika“, – sako žmonių ir kultūros vadovas.

„Kilo Health“ personalo atrankos vadovė atkreipia dėmesį ir į liekančių darbuotojų emocinę paramą.

„Net jei ir pokyčiai kartais užklumpa netikėtai, įmonėje reikia pasirūpinti tiek išeinančiais, tiek tais, kurie lieka, nes jie taip pat eina per pokyčių ir nerimo laiką“, – pabrėžia ji.

52795
130817
52791