Verslo strategija: kada pasitelkti mokslininkus, o kada įtraukti darbuotojus

Sutariama, kad strategija yra labai galinga priemonė, nes ji įmonei suteikia daug daugiau tikimybės laimėti, palyginti su strategijos neturinčiomis rinkos dalyvėmis. Tyrimai rodo, kad iš visų dalykų, kuriuos verslo vadovai gali kontroliuoti, iki detalių apgalvota strategija turi didžiausią poveikį organizacijos pelningumui. Taigi kaip sėkmingai parengti strategiją?
Romanas Gaidukas, konsultacijų UAB „Grand Partners“ bendraturtis ir vyresnysis partneris, pažymi, kad strategijų kūrimo sesijų esama skirtingų tipų, o šie priklauso nuo to, kokių tikslų siekiama.
Naujų galimybių strateginė sesija
Tokią sesiją verta rengti tada, kai verslo savininkai ar vadovai ima savęs klausti, ką dar įmanoma pasiekti, kokių naujų galimybių verta pasižvalgyti.
„Į tokią strategijos formavimo sesiją kviečiami įmonės aukščiausio lygio vadovai, tačiau be jų labai rekomenduojama pasikviesti profesionalų iš šalies: tiekėjų, partnerių atstovų, skirtingų rinkų ekspertų, visuomenės veikėjų, gal net politikų. Kitaip sakant, reikėtų peržvelgti bendrovės vertės kūrimo grandinę, įvardinti visas susijusias šalis ir pasikviesti jų atstovų“, – pataria p. Gaidukas.
Pasak jo, naujų verslo galimybių gali padėti įžvelgti ir klientų atstovai. Labai naudingos gali būti mokslininkų, kurie gilinasi į tam tikrą konkrečią, su verslu susijusią sritį, įžvalgos.
„Tokios sesijos tikslas – padėti generaliniam direktoriui, verslo savininkui ar savininkams pažvelgti į verslą plačiau, kitaip, nekasdieniškai. Drauge pasistengti pastebėti tokių verslo galimybių, kurias būna sunku pastebėti per kasdienius, rutininius darbus“, – nurodo p. Gaidukas.
Verslo plėtros sesija
Kai verslo galimybės aiškios, t.y. vadovai yra aiškiai sau pasakę, kas įmanoma, kur link norima nueiti ir reikia susidėlioti strateginius tikslus keleriems metams į priekį, strategiją formuoja generalinis direktorius ir funkciniai vadovai. Į tokias sesijas gali būti traukiami ir svarbiausi vidurinės grandies vadovai.
„Tokiose sesijose svarbu aptarti ir tai, ar bendrovė pajėgs pasiekti numatytų strateginių tikslų, ar jai užtenka išteklių. Viduriniosios grandies vadovams svarbu dalyvauti tokiose sesijose, nes tai – ir proga mokytis. Be to, gautą informaciją viduriniosios grandies vadovai parneša į savo skyrius, taigi palengvina jos komunikavimą visiems darbuotojams“, – aiškina p. Gaidukas.
Strategijos įgyvendinimas
Dalis strateginio planavimo sesijų būna skirtos jos įgyvendinimui, t. y. konkrečiai aptarti, kaip bendrovėje bus siekiama strateginių tikslų, kokie pokyčiai būtini, ką reikia daryti kitaip, naujai.
„Į šias sesijas svarbu įtraukti ir bendrovėje dirbančius specialistus. Tiesa ne visus, o tuos, kurie aktyviausi, kurie formuoja nuomonę savo skyriuose“, – pataria p. Gaidukas.
Taigi užsibrėžus strateginius tikslus ilgesniam laikotarpiui ir drauge su darbuotojais suplanavus žingsnius, kaip bus einama numatytų tikslų link, pereinama prie vidinės komunikacijos, kuri yra įrankis, skirtas bendrovės strategiją perteikti visiems darbuotojams.
Vienas sudėtingiausių uždavinių yra parengtą strategiją įgyvendinti, nes tam, kad strategija sėkmingai veiktų, ji turi tapti kasdieniais kiekvieno darbuotojo veiksmais. T. y. tai, kas įgyvendinama, turi atitikti sumanytą strategiją.