Pakuočių dizaine vyksta stebuklai, bet Lietuvoje tai vis dar antrame plane

Reklama publikuota: 2022-12-01
Edvardas Kavarskas, „Étiquette“ partneris ir Paulius Budrikis, „CRITICAL + Xwhy“ dizaino vadovas.
svg svg
Edvardas Kavarskas, „Étiquette“ partneris ir Paulius Budrikis, „CRITICAL + Xwhy“ dizaino vadovas.

„Mūsų vartotojams to nereikia“, „per brangu“, „dabar mums krizė, o ne tvarumas galvoje“ – tokios priežastys Lietuvoje verslo neretai minimos kalbant apie pakuočių ir produkto tvarumą. Kita vertus, jei sprendimui priimti iš tiesų visi remtųsi aktualiais duomenimis ir skaičiavimais, greičiausiai paaiškėtų, kad tvarūs sprendimai ne tik labai svarbūs vartotojams, bet gali sumažinti sąnaudas ir prisidėti prie verslo sėkmės ilgalaikėje perspektyvoje.

Ir kalba eina ne apie Lietuvoje paplitusį plastiko keitimą popieriumi, kuris, beje, ne visada iš tiesų reiškia tvarumą. Spendimų pakuočių dizaine gali būti daug ir įvairių.

Paulius Budrikis, prekių ženklų ir paslaugų dizaino agentūros „CRITICAL + Xwhy“ dizaino vadovas, sako, kad tvarumas pakuočių dizaine šiandien pasireiškia ne vien per naudojamas medžiagas.  Pavyzdžiui, labai didelį proveržį daro skaitmeninė spauda, leidžianti paruošti spaudą operatyviai, spausdinti greitai ir daryti pokytį lanksčiai, taip paprastinant pakuotės paruošimą ir taupant resursus. Pakuotė gali ir pati pasakoti istoriją, atskleisti, pavyzdžiui, kaip ją rūšiuoti, panaudoti, arba papasakoti, kaip ji pagaminta. Platesnis trimačių spausdintuvų naudojimas pakuočių ir gamybos linijų prototipavime.

Nuo funkcinės, iki suvalgomos pakuotės

Tarp pakuočių naujovių ir krypčių, kuriomis pasaulyje dirbama, P. Budrikis įvardija nanotechnologijomis papildytas pakuotes, kurios padeda išsaugoti maisto šviežumą ilgau taip prisidedant prie maisto švaistymo mažinimo ir tvarumo. Antrinis pakuočių panaudojimas taip pat jau nieko nestebina. Pavyzdžiui, žaislų pakuotės gali tapti žaidimo dalimi ir pan.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

„Labai įdomios yra ir aktyvios pakuotės. Vienas iš tokių pavyzdžių – „Maxx Flash“ smilkalų nuo uodų pakuotė „The Killer Pack“, pagaminta taip, kad, išmetus ją į šiukšlynus, ji virsta nuodais uodų ir moskitų lervoms. Indijoje uodų pernešamos ligos, tokios kaip maliarija, yra itin didelė problema, o šiukšlynai yra puiki terpė uodams veistis. Aktyvi ir papildomą funkciją turinti „The Killer Pack“ pakuotė papildo ir sustiprina pačio produkto poveikį. Už tai ji šiemet surinko ir ne vieną apdovanojimą Kanų liūtuose bei D&AD“, – pasakoja P. Budrikis.

Pasaulyje su pakuotėmis plinta ir valgomi sprendimai (šaukšteliai, šiaudeliai), kosmetikoje naudojamos pakuotės, kurios, turėdamos santykį su vandeniu, virsta pačiu produktu.  Dauguma tokių sprendimų, ne tik mažina taršą, bet ir reikšmingai prisideda prie transportavimo sąnaudų mažinimo.

„Kalbant apie transportavimo sąnaudas, geras pavyzdys yra naujas rašymą popieriuje imituojančios planšetės „reMarkable“ pakuotės dizainas. Nauja popierinė pakuotė sukurta taip, kad visi priedai būtų sudėti kuo optimaliau, nepaliekant erdvių. Nauja pakuotė yra perpus mažesnė už ankstesnę, o tai ne tik sumažina medžiagų ir gamybos sąnaudas, bet ir dvigubai padidina siuntimo tankį. Kitaip tariant, transportuojamas tik produktas, o ne oras“, – pasakoja P. Budrikis.

Lietuvoje – į antrą planą

Tiesa, visos tokios naujovės Lietuvos gamintojams dar kol kas mažiau aktualios, o verslas esą dažnai argumentuoja, kad mūsų klientams tvarumo nė nereikia.

„Tokia išvada dažnai traukiama iš atgyvenusių apklausų ir nepagrįstų gandų, nes tai visiškai prieštarauja tendencijoms ir pokyčiams, kuriuos jau matome Vakaruose, ir jaučiamam vartotojų poreikiui Lietuvoje. Dalis gamintojų baiminasi, kad reikia kelti kainas, kad tvarumas reikalauja daug investicijų. Neretai tos pakuotės nesivysto taip, kaip galėtų, vien todėl, kad nesiremiame aktualiais skaičiavimais ir analize, kaip galima veikti tvariau. Nebūtinai per pakuotėje naudojamas medžiagas, bet gal per dizaino procesą, o gal per patį produktą“, – sako P. Budrikis ir pažymi, kad pakuočių dizainas negali būti teigiamai paveikus, tvarus ir efektyvus be mokslo, be įvairiausių tyrimų, eilės kūrybinių procesų ir skirtingų suinteresuotųjų šalių įsitraukimo.

Auganti infliacija, ekonomikos neapibrėžtumas, karo grėsmės – visa tai taip pat tampa veiksniu, dėl kurio tvarumo planai nueina į antrą planą. Edvardas Kavarskas, dizaino agentūros „Étiquette“ partneris, pastebi, kad sunkmečiu dėmesys tvarumui verslui atrodo nesvarbus, net jei tuo galima grįsti sėkmingesnius sprendimus ateičiai.

„Aplinkosauga pandemijos akivaizdoje buvo nustumta į antrą planą, naudojome milijardus vienkartinių priemonių, viską pakavome į plastiką. Dabar, sunkios geopolitinės realybės, ekonominio neapibrėžtumo  akivaizdoje, aplinkosaugos planai vėl bus pristabdyti“, – įsitikinęs jis.

Kaltas ne tik plastikas

Be ekonominės ir geopolitinės aplinkos, meškos paslaugą daro ir tai, kad norime greitų, paprastų, analizių ar investicijų nereikalaujančių sprendimų. Pasak E. Kavarsko, verslas supranta, kad tvarumas tampa privalomu, bet dažnai šis procesas patikimas rinkodaros skyriams, o šie, kartais tyčia, bet dažnai ir dėl žinių stokos, priima sprendimus, kurie virsta žaliuoju smegenų plovimu (greenwashing‘u).

„Pasaulyje jau pilna pavyzdžių, kai padaroma klaidingų sprendimų, kurie virsta į greenwashing‘ą. Galiausiai viskas priklauso nuo to, kiek rinkodaros skyriai supranta, kaip organizuojamas atliekų tvarkymas skirtingose šalys, kaip gerai jie susibendrauja su pirkimų skyriumi.  Gali būti, kad ir vieni, ir kiti nori rasti naujų puikių tvarių sprendimų, bet neįvertina visumos, nepasigilina“, – sako E. Kavarskas.

Pasak jo, kartais stebuklingų sprendimų ieškoti nė nebūtina, užtektų naudoti atskiriamas, nekombinuotas, lengvai rūšiuojamas medžiagas ir jas atitinkamai žymėti, kad vartotojui būtų aišku, kaip ir kur jas rūšiuoti.

„Smagu, kai diskutuojant su gamintojais pavyksta keisti požiūrį. Pavyzdžiui, ilgai manyta, kad popierinėje makaronų dėžutėje turi būti langelis su plastiko plėvele, kad vartotojas matytų produktą. Bet ar tikrai to reikia? Atsisakę tokio langelio turime vienos medžiagos pakuotę, kurią galime rūšiuoti ir perdirbti“,  – ir paprastus, bet tvarumą didinančius sprendimus, apgalvoti pataria E. Kavarskas.

Prastu pavyzdžiu jis įvardija atvejį, kai visiškai plastikinę tortilijų pakuotę gamintojai nusprendė padaryti tvaresne mažinant plastiko kiekį.  Viršutinę pakuotės dalį nuspręsta pakeisti popieriumi, tačiau, užtikrinant produkto šviežumą, jis vis tiek padengtas apsaugine plėvele, kuri yra iš plastiko. Gamintojai džiaugiasi, kad plastiko pakuotėje mažiau, bet tokia pakuotė gali keliauti  tik į sąvartynus ar deginimą.

Nors Lietuvoje plastikas tapo kone pagrindiniu blogiu, kurį visur siekiama keisti popieriumi, tokia kryptis nėra teisinga. Maiste daugiausia naudojamas 1 (PET)  ir 5 (PP, polipropilenas) tipo plastikai. Teisingai surenkami ir perdirbami jie yra geresnis sprendimas nei kombinuota, neperdirbama pakuotė, kuri vartotojui gali atrodyti žalia, tvari, lyg popierius, bet taps tik tarša.

Straipsnis parengtas pakuočių atliekų tvarkymo organizacijos, VšĮ „Gamtos ateities“ įsteigto „Ateities pakuotės“ klubo iniciatyva. „Ateities pakuotės“ klubas šiuo metu vienija 41 Lietuvos įmonę ir skatina Lietuvos gamintojus ir importuotojus naudoti ekologiškesnes pakuotes, dalytis gerosiomis praktikomis šioje srityje ir stiprinti ekologinių iniciatyvų sklaidą Lietuvos versle ir visuomenėje.

VšĮ „Gamtos ateitis“ – licencijuota, viena didžiausių pakuočių atliekų tvarkymo organizacijų Lietuvoje, koordinuojanti Lietuvos gamintojų ir importuotojų tiekiamų į Lietuvos Respublikos vidaus rinką pakuočių atliekų tvarkymą. Organizacijos tikslas – atstovaujant Lietuvos gamintojams ir importuotojams, vystyti tvarią ir efektyvią pakuočių atliekų tvarkymo veiklą, taip pat – įvairiomis priemonėmis vykdyti visuomenės švietimą ir edukaciją, siekiant didinti gyventojų, savivaldos, verslo atsakomybę ir sąmoningumą aplinkos taršos pakuočių atliekomis bei jų rūšiavimo klausimais.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Rašyti komentarą 0
„Kalnapilio-Tauro grupės“ vadovas įvertino per metus pasiektą progresą tvarumo link Verslo tribūna 1

Viena didžiausių Lietuvos alaus ir gaiviųjų gėrimų gamintoja „Kalnapilio-Tauro grupė“ šių metų pradžioje...

Tvarus verslas
2022.12.23
Nuo maisto nešvaistymo iki delfinų terapijos: verslo partnerystės kuria prasmingas iniciatyvas Verslo tribūna

Lietuviškam prekybos tinklui „Maxima“ surėmus pečius su verslo partneriais bei prisidedant klientams kasmet...

Tvarus verslas
2022.12.22
„Kalnapilio-Tauro grupė“: parama maltiečiams tapo įmonės tradicija Verslo tribūna

Artėjančios didžiausios metų šventės skatina atsigręžti į stokojančius. Pasak Maltos ordino pagalbos tarnybos...

Tvarus verslas
2022.12.21
„Kingspan“ tvarumo filosofija: pradėti reikia nuo savęs Verslo tribūna

Moksliniame žurnale „Nature“ neseniai paskelbtas tyrimas, jog mokslininkai klydo dėl situacijos Grenlandijoje...

Tvarus verslas
2022.12.19
Tvarių pakuočių naudojimas verslui atsiperka Verslo tribūna

Vis daugiau šalies įmonių didelį dėmesį ima skirti savo produktų pakuotėms. Tai itin svarbu tvarius produktus...

Tvarus verslas
2022.12.15
„Kalnapilio-Tauro grupė“: nealkoholinio alaus rinka Lietuvoje per 5-ius metus augo du kartus Verslo tribūna 1

Prieš 50 metų sukurtas pirmasis nealkoholinis alus tapo savotiška revoliucija aludarystės sektoriuje –...

Tvarus verslas
2022.12.06
„Kalnapilio-Tauro grupė“: investicijos į tvarumą HORECA srityje yra būtinybė Verslo tribūna 1

Tvarumo idėjos apima vis daugiau verslo sričių, svetingumo ir maitinimo sektorius (HORECA) – ne išimtis.

Tvarus verslas
2022.12.05
Pakuočių dizaine vyksta stebuklai, bet Lietuvoje tai vis dar antrame plane Verslo tribūna

„Mūsų vartotojams to nereikia“, „per brangu“, „dabar mums krizė, o ne tvarumas galvoje“ – tokios priežastys...

Tvarus verslas
2022.12.01
Solidarumas ir aukštesnė kokybė: pirkėjų tyrimas parodė, kas skatina rinktis lietuvišką produkciją Verslo tribūna

Noras palaikyti vietos gamintojus ir šalies ekonomiką, produktų šviežumas bei kokybė yra pagrindiniai...

Tvarus verslas
2022.11.16
Šaltasis sezonas: kaip užtikrinti švarą ir higieną patalpose? Verslo tribūna

Švarios patalpos yra bet kurio verslo vizitinė kortelė, kurianti įmonės įvaizdį klientų ir partnerių akyse.

Tvarus verslas
2022.11.16
Gamintojai imasi energijos tausojimo sprendimų: tvarus „Kalnapilio-Tauro grupės“ pavyzdys Verslo tribūna

Energijos tausojimas yra ne vien atsakingo ir tvaraus verslo požymis, bet ir būtinybė, kurios turėtų siekti...

Tvarus verslas
2022.11.10
Tvarios idėjos degalinių revoliucingai nekeičia – alternatyvos dar toli Premium

Europos Sąjungai (ES) nusprendus ateityje atsisakyti vidaus degimo variklių, degalinėms neišvengiamai...

Logistika
2022.11.10
Ieškosiantiems ekonominio naudingumo: žalieji pirkimai, balai už specialistus ir tvarumą Premium

Lietuvoje viešuosius pirkimus skelbiančios organizacijos rangos darbus dažniausiai perka vis dar taikydamos...

Statyba ir NT
2022.11.10
Potencialo jūrinio vėjo elektrinių parkas atneša daug, bet ar nenupūsime galimybių kaimynams Premium 3

2028 m. planuojamas jūrinio vėjo elektrinių parkas potencialo Klaipėdos uosto įmonėms atneša daug. Tačiau tam...

Logistika
2022.11.03
H&M ir „Decathlon“ reklamoms pasirodžius nepagrįstai akcentuojančioms tvarumą – signalas kitiems verslams Premium

Įvairių Europos šalių vartotojų teises ginančioms organizacijoms pradėjus atidžiau vertinti ekomanipuliavimą...

Prekyba
2022.10.18
Latvių „Elektrum“ – dar vienas pretendentas į elektromobilių įkrovimo lyderius Premium 1

Šiemet Lietuvoje pirmąsias elektromobilių įkrovimo stoteles besiruošiantis atidaryti Latvijos operatorius...

Logistika
2022.10.18
Tvarios pakuotės ir žvilgsnis į ateitį: į žiedinės ekonomikos kūrimą svarbu įtraukti ir vaikus, ir verslą Verslo tribūna

Žiedinė ekonomika yra ne tik efektyvus, bet ir vienintelis kelias ateičiai, įsitikinę tarptautinės tvarių...

Tvarus verslas
2022.10.06
„Maxima“ sprendžia maisto švaistymo problemą: nuo modernių technologijų diegimo iki pirkėjų edukavimo Verslo tribūna

Apie 60 kilogramų dar tinkamo suvartoti maisto keliauja į lietuvių šiukšliadėžę, o pasauliniu mastu skaičiai...

Tvarus verslas
2022.09.29
Bankų rėtis paskolai gauti vis tankesnis: matuoja ir žaliojo turto santykį Premium

Tvarios veiklos reikalavimai bankams iš esmės palies visas besiskolinančias įmones – kredito įstaigos...

Finansai
2022.09.23
J. Sestakauskaite: Baltijos šalyse – daug potencialo tvarioms partnerystėms Verslo tribūna 1

„Pokyčiams reikalingi drąsūs vėliavnešiai“, – sako „Neste“ tvarių partnerysčių vadovė Baltijos šalyse Jone...

Tvarus verslas
2022.09.22

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku