Paskelbtas viešojo pirkimo konkursas dėl „e. tollingo“ sistemos įdiegimo

Naujai e. tollingo kelių apmokestinimo sistemai ir jos diegimo Lietuvoje projektui toliau stringant teisiniuose ginčuose, įmonė „Via Lietuva“ (buvusi Lietuvos automobilių kelių direkcija) paskelbė apie alternatyvų sistemos įdiegimo sprendimą – e. tollingo sistemos įdiegimo nuomos pagrindu viešojo pirkimo konkursą. Tai esą padaryta, atlikus kelias rinkos konsultacijas, papildomai pasitelkus išorės ekspertus bei užsienio konsultantus.
Ne pagal naudojimo laiką, o pagal nuvažiuotą atstumą kelių mokestį skaičiuojančios e. tollingo sistemos pirmieji diegimo žingsniai žengti dar 2021-aisiais, tačiau tais pačiais metais projektai įstrigo teisminiuose ginčuose. Tuomet „Via Lietuva“ nutarė imtis kitų projekto įgyvendinimo alternatyvų, t. y., nebekurti naujos sistemos, o jau sukurtą sistemą pritaikyti šalies poreikiams. Taip bendrovė aiškina sprendimą paskelbti viešojo pirkimo konkursą dėl e. tollingo sistemos įdiegimo nuomos pagrindu.
„Via Lietuva“ skelbia, kad pasiruošimą naujo viešojo pirkimo iniciavimui pradėjo pavasarį. Per šį laiką bendrovė atliko 3 rinkos konsultacijas. Papildomai buvo konsultuojamasi ir su išorės viešųjų pirkimų, ir teisės srities ekspertais. Taip pat pasitelktas neįvardijamas užsienio konsultantas, įgyvendinęs panašius projektus kitose Europos šalyse.
Pasirinkta nauja alternatyva
Sistemą įpareigota įdiegti bendrovė pastebi, kad per pastaruosius kelerius metus siūlomų kelių apmokestinimo pagal nuvažiuotą atstumą sprendimų spektras tarptautinėje rinkoje gerokai išsiplėtė: jau yra sukurti ir siūlomi keli skirtingi e. tollingo sistemos produktai bei jų pritaikymo konkrečiai rinkai mechanizmai. Taip pat prieinami ir skirtingi šių produktų įsigijimo būdai. Vienas jų – nuoma, kurią, pasak „Via Lietuvos“, renkantis sutaupoma laiko sistemos kūrimui, sistemą diegianti bendrovė neįpareigojama pati tapti sistemos eksperte – kaupti ir išlaikyti kompetencijas šioje srityje, valdyti su sistemos sukūrimu kylančias rizikas. Bendrovė nurodo, kad e. tollingo sistemos įdiegimas nuomos pagrindu galėtų būti tiek laikinu (kol tęsiasi teisminiai ginčai), tiek ilgalaikiu sprendimu.
Naujoji e. tollingo kelių apmokestinimo sistema yra paremta kelių mokesčiu už nuvažiuotą atstumą. Šiuo metu kelių mokestis (vinjetės) Lietuvoje yra taikomas už laiką, praleistą vykstant apmokestintais šalies keliais.
„Via Lietuva“ nurodo, kad nuo e. tollingo sistemos diegimo Lietuvoje viešųjų pirkimų procedūrų inicijavimo 2021 m. pradėti 5 teisminiai ginčai, iš kurių vienas vyko iki šiol.
Nors „Via Lietuva“ pernai sulaukė palankaus pirmos instancijos teismo sprendimo, tačiau jis vėl buvo skundžiamas apeliacine tvarka. Beveik visą teisminių ginčų laikotarpį teismai tenkino pirkimo dalyvių pateiktus prašymus pritaikyti laikinąsias apsaugos priemones, kas sustabdė visas viešųjų pirkimų procedūras: ir pirkimo procedūrų tolimesnius veiksmus, tarp jų – ir pirkimo nutraukimą.
Praėjusiais metais Vyriausybė patvirtino naujas vinječių kainas, kurios paskutinį kartą buvo peržiūrėtos ir keistos prieš dešimtmetį.