Lietuvoje – didžiausias nuo 2019-ųjų sunkvežimių prekybos nuosmukis

Lietuvoje neeiliniu tempu pastaruosius porą metų augusi naujų sunkvežimių rinka šiemet mažėja daugiau, nei per pusę. Naujų sunkiasvorių komercinių transporto priemonių, kurių masė viršija 16 tonų, registracijų skaičius Lietuvoje per pirmąjį šių metų ketvirtį, palyginti su pernai tuo pačiu metu, sumažėjo 56,5% – iki 1.500 naujų sunkvežimių.
Didžiausias šalyje transporto ir logistikos kompanijas vienijantis Tarptautinio transporto ir logistikos aljansas (TTLA) skelbia, kad šįmet Lietuva patyrė didžiausią naujų sunkvežimių rinkos nuosmukį Europos Sąjungoje (ES), kurioje per pirmąjį ketvirtį registracijos krito 5,4%, iki 72.800. Toks staigus sunkvežimių registracijų skaičiaus sumažėjimas Lietuvoje fiksuojamas pirmąkart nuo 2019 metų trečiojo ketvirčio, kuomet naujų vilkikų rinka smuko trečdaliu.
„Tuomet verslo lūkesčius temdė Mobilumo paketo laukiami rinkos apribojimai – Lietuvos įmones diskriminuojantys ir konkurencingumą mažinantys reikalavimai, taip pat sugriežtintos skolinimosi sąlygos transporto įmonėms. Verslui prisitaikius prie pokyčių – rinka grįžo į įprastas vėžes“, – sako pranešime cituojamas Povilas Drižas, TTLA generalinis sekretorius.
Šių metų pirmojo ketvirčio rezultatų jis nesureikšmina: jeigu, kaip tikimasi, Europos ekonomika sugrįš į augimo kelią, gerės skolinimosi sąlygos ir bus palanki darbo rinkos dinamika – verslas bus pasiruošęs didinti investicijas.
P. Drižas atkreipia dėmesį, kad nepaisant sparčiai sulėtėjusios naujų vilkikų rinkos, pagal šių metų pirmojo ketvirčio naujų sunkvežimių registracijų skaičių mūsų šalis išlaikė aukštą 11 poziciją ES reitinge. Įprastai Lietuvai tenka 7 vieta.
Bendrai Lietuva išlieka viena iš ES lyderių pagal investicijas į naujas mažesnės taršos sunkiasvores transporto priemones. 2023 metais Lietuvoje užfiksuotas naujų sunkiasvorių transporto priemonių registracijų istorinis maksimumas – 10.600, rodo Europos automobilių gamintojų asociacijos ACEA duomenys.
TTLA skaičiavimais, šalies transporto įmonės į naujų vilkikų parko atnaujinimą pernai investavo per 1 mlrd. Eur. Pagal šių investicijų dalį, tenkančią gyventojų skaičiui, Lietuva neturėjo lygių visoje ES – vienam šalies gyventojui per metus teko 407 Eur investicijų. Pavyzdžiui, atitinkamai Latvijoje šis rodiklis siekė – 105 Eur, Lenkijoje – 95 Eur, o arčiausiai Lietuvos pagal šį reitingą esančiame Liuksemburge – 286 Eur, rodo TTLA rinkos analizė.
Lietuva Europoje išsiskiria ir neeiline transporto paslaugų sukuriama BVP dalimi, jau eilę metų balansuojančia ties 10% riba.