2023-11-14 17:21

ESTT generalinis advokatas: privalomas vilkikų grąžinimas turi būti panaikintas

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Europos Sąjungos Teisingumo Teismo (ESTT) generalinis advokatas pasisakė prieš įpareigojimą periodiškai grąžinti tarptautiniams pervežimams naudojamas transporto priemones į registracijos šalį, bet nepalaikė kitų ieškinių dėl ginčijamų Mobilumo paketo nuostatų.

Mobilumo paketo įpareigojimas vilkikus kas aštuonias savaites grąžinti į jų registracijos šalį turi būti panaikintas, teigiama šiandien ESTT pateiktoje generalinio advokato išvadoje sujungtose bylose, pranešė Tarptautinio transporto ir logistikos aljansas (TTLA).

Generaliniai advokatai padeda ESTT. Jų pareiga – nešališkai ir nepriklausomai teikti teisinę nuomonę, vadinamąją išvadą, dėl pateiktų bylų. ESTT sudaro 27 teisėjai ir 11 generaliniai advokatai. Jie skiriami ES narių vyriausybių.

Didžiausias Lietuvoje kelių transporto bendroves vienijantis TTLA pastebi, kad generalinis advokatas savo teisinėje nuomonėje nepalaikė valstybių pareiškėjų ieškinių dėl kitų ginčijamų Mobilumo paketo nuostatų. Siūloma palikti galiojančias nuostatas dėl vairuotojų komandiravimo taisyklių taikymo tarptautinio vežimo (cross-border) ir kabotažo (kitos šalies viduje atliekamų pervežimų) operacijoms, taip pat palikti galiojantį draudimą vilkiko kabinoje atlikti reguliarų arba ilgesnį kaip 45 val. poilsį.

Galutinį sprendimą sujungtose bylose dėl Mobilumo paketo nuostatų teisėtumo dar turės priimti ESTT teisėjų kolegija.

Povilo Drižo, TTLA vadovo, nuomone, vilkikų grąžinimo reikalavimas turi būti atšauktas.

„Nuo pat 2020 metų Lietuvos ir ES institucijas aktyviai raginome situaciją taisyti nedelsiant, nelaukiant teismo sprendimo. Mūsų pateiktos įžvalgos dėl pasekmių ekonomikai ir aplinkosaugai pasitvirtino“, – sako P. Drižas.

TTLA skaičiavimais, vilkiko grąžinimo reikalavimas vien Lietuvos transporto sektoriaus kasmetines sąnaudas didina daugiau nei 620 mln. Eur, o papildomos CO2 emisijos sudaro 300 mln. t per metus.

Pasak P. Drižo, tarptautinių operacijų ribojimas Lietuvos transporto veiklai yra itin skausmingas. Tarptautinio transporto dalis šalies vežėjų veikloje yra didžiausia ES – apie 90% pervežimų yra tarptautiniai ir tik dešimtadalis – vietiniai.

Mobilumo paketas – tai ES teisės aktų rinkinys, susijęs su kelių transporto reguliavimu Bendrijoje. Po jo oficialaus paskelbimo 2020 metų liepą šis dokumentas padalijo Europos Sąjungą į du blokus. Lietuva, Rumunija, Bulgarija, Lenkija, Vengrija, Malta, Kipras, Estija ir Latvija suvienijo jėgas ir pateikė savo skundus ESTT.

Iš kitos pusės, Mobilumo paketą palaikė Italija, Prancūzija, Nyderlandai, Danija, Vokietija, Liuksemburgas, Švedija, Graikija ir Austrija. 

52795
130817
52791