2022-03-03 17:13

Rusijos aviacijai atstumtųjų statusas: atsiimami lėktuvai, nutrauktas komponentų tiekimas

Asociatyvi Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Asociatyvi Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Visi Europos Sąjungoje įsikūrę orlaivių nuomotojai iki kovo 28 d. turi nutraukti galiojančias sutartis su Rusijos oro vežėjais ir susigrąžinti savo orlaivius. Kompanijos taip pat praneša apie nutraukiamą komponentų Rusijos aviacijai tiekimą.

Sankcijų pakete, kurį ES įvedė Rusijai dėl jos pradėto karo, numatytas visiškas draudimas eksportuoti visas su aviacijos pramone susijusias prekes. Draudimas apima ne tik orlaivių ir jų dalių pardavimą ar nuomą, bet ir remonto, techninės priežiūros ir finansinių paslaugų teikimą. Sankcijomis draudžiama sudaryti naujus sandorius, o galiojančios sutartys turi būti nutrauktos per 30 dienų.

Kaip skelbia „The Financial Times“, dėl trumpo termino Europos orlaivių lizingo bendrovės susiduria su didžiuliu logistiniu iššūkiu – iki kovo pabaigos iš Rusijos susigrąžinti šimtus lėktuvų, kurių vertė vertinama 5 mlrd. USD.

„Per 30 dienų nuomotojams bus labai sunku išsiaiškinti, kaip nutraukti sutartis ir kaip per tą laiką susigrąžinti tiek daug orlaivių“, – teigė vienas  „The Financial Times“ cituojamas aviacijos pramonės atstovas.

Trumpas laikotarpis

Į nuomos sutartis įtrauktos nuostatos, leidžiančios nuomotojui susigrąžinti savo lėktuvus sankcijų atveju, praneša „The Financial Times“. Tačiau dėl sparčiai besikeičiančios situacijos, įskaitant didėjančius apribojimus Rusijos oro transporto bendrovėms naudotis Europos oro erdve, bendrovių laukia nelengva užduotis susigrąžinti lėktuvus.

Rusijos orlaivių rinkoje dominuoja nuomoti orlaiviai. Aviacijos konsultacijų bendrovės „Cirium“ duomenimis, užsienio nuomotojai Rusijoje turi 515 lėktuvų, kurių bendra rinkos vertė siekia beveik 10 mlrd. USD, iš jų 5 mld. USD atitenka Europai.

Iš Vakarų nuomotojų didžiausią riziką patiria Airijoje įsikūrusios bendrovės. „Cirium“ duomenimis, 10 Airijoje įsikūrusių nuomotojų Rusijos klientams yra išnuomoję 238 komercinius orlaivius, kurių rinkos vertė siekia 4,1 mlrd. USD.

Didžiausias pasaulyje nuomotojas „AerCap“ Rusijos klientams yra išnuomojęs 154 lėktuvus, kurių rinkos vertė siekia 2,2 mlrd. USD, t. y. 5% jo pasaulinio lėktuvų parko vertės.

Kita didžiausia nuomotojų grupė Airijoje yra „SMBC Aviation Capital“, kurios išnuomotų lėktuvų vertė vertinama 1,3 mlrd. USD. Bendrovė „Avolon“, „Cirium“ duomenimis, yra išsinuomojusi lėktuvų, kurių vertė vertinama 266 mln. USD, t. y. 1,6% jos lėktuvų parko vertės. 

„Jei šiems nuomotojams bus duotas tik vienas mėnuo nutraukti nuomos sutartis ir susigrąžinti orlaivius iš Rusijos, tai bus didelis logistinis iššūkis, kuris dėl didėjančių oro erdvės apribojimų gali tapti net ir neįmanomas“, – sakė Robas Morisas, „Ascend by Cirium“ konsultacijų skyriaus vadovas.

SMBC Aviation teigė, kad „atidžiai stebi įvykius Ukrainoje ir bendradarbiauja su visomis atitinkamomis institucijomis. Įmonė atitinkamai reaguos, siekdama užtikrinti, kad būtų kuo geriau laikomasi visų atitinkamų sankcijų, kai paaiškės visa informacija.“

Bendrovės „AerCap“ ir „Avolon“ atsisakė „The Financial Times“ pateikti komentarus.

Trukdo techninei priežiūrai

Remiantis sektoriaus konsultacinės bendrovės „Alton Aviation“ duomenimis, Rusijos oro vežėjas „Aeroflot“ iš ne Rusijos nuomotojų išsinuomojo apie 50% savo orlaivių parko vertės. Praėjusiais metais oro transporto bendrovė įsigijo keletą „Airbus“ ir „Boeing“ orlaivių. Tačiau pati „Aeroflot“ situaciją atsisakė „The Financial Times“ komentuoti.

VŽ rašė, kad „Boeing“ ir „Airbus“ jau sustabdė komponentų techninio palaikymo tiekimą į Rusiją. Europos kompanija „Airbus“ taip pat turi Rusijoje esantį inžinerinį centrą, kompanija pranešė, jog sprendžia, ar jis galėtų toliau teikti paslaugas vietos klientams. Tačiau nepranešama, kokios paslaugos tai galėtų būti.

Kaip skelbia „Reuters“, net ir tais atvejais, kai dalių galima rasti už šalies ribų, oro transporto bendrovės gali susidurti su mokėjimo sunkumais po to, kai kai kai kuriems Rusijos bankams buvo uždrausta dalyvauti tarptautinėje SWIFT mokėjimų sistemoje.

Pasak aviacijos portalo „Ch-Aviation“, Rusijos žiniasklaida spėliojo, kad vietiniai vežėjai, siekdami apeiti draudimą, gali į lizingo sutartis įtraukti pirkimo išlygas. Tačiau svarbiausia problema tebėra techninės priežiūros ir atsarginių dalių prieinamumas, kadangi sankcijos taip pat taikomos ir jų tiekimui. Dėl to Nyderlandų oro vežėjas KLM šeštadienį jau paprašė dviejų į Rusiją skrendančių lėktuvų grįžti atgal. 

Kai kurie ekspertai prognozuoja, kad priklausomai nuo krizės trukmės oro transporto bendrovės gali ieškoti alternatyvų. Kai kuriose rinkose jau naudojamos Kinijos dalys senesniems lėktuvams. Anot „Ch-Aviation“, yra tikimybė, kad Rusija imsis Irano taktikos, t. y. naudosis trečiųjų šalių įgaliotais subjektais, kad įsigytų dalių, tačiau, ekspertų teigimu, tai būtų ypač sudėtinga įgyvendinti.

Rusijos žiniasklaidoje taip pat pasirodė pranešimų, kad siekdamos apeiti sankcijas, Rusijos transporto ministerija ir oro transporto bendrovės svarsto apie „Boeing“ ir „Airbus“ orlaivių nacionalizavimą. Tačiau joks sprendimas dar nepriimtas.

Šiuo metu jau visos Europos Sąjungos valstybės narės, taip pat Albanija, Islandija, Norvegija, JAV, Kanada ir Jungtinė Karalystė draudžia Rusijos orlaiviams patekti į savo oro erdves. Iš Kaliningrado Rusijos žemyninę dalį galima pasiekti tik per tarptautinę oro erdvę virš Baltijos jūros.

Visas ketvirtadienio naujienas sekite šioje naujienų juostoje.

[infogram id="745f60a2-6461-4925-811c-b93521df963e" prefix="Jof" format="interactive" title="Lietuvos ir pasaulio verslo nutraukiami ryšiai su Rusija"]

52795
130817
52791