Mokestis – sau, ekologija – sau

Publikuota: 2020-12-09
Irmos Verbienės (VŽ) nuotr.
svg svg
Irmos Verbienės (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“ Redakcijos nuomonė

Nemažai diskusijų ir painiavos sukėlusį automobilių „taršos“ mokestį žadama keisti. Verslininkai teigia pasigendantys valdžios suvokimo, ko norima pasiekti vien tik kaitaliojant mokesčius.

Jau pusmetį galiojantis mokestis nuo pat pradžių buvo kritikuojamas kaip visiškai neskatinantis rinktis ekologiškesnių transporto priemonių, negana to, jis mažai ką turi bendro su realia apsauga nuo taršos.

VŽ primena: nuo šių metų liepos 1 d. įvestas automobilių taršos mokestis mokamas kiekvieną kartą registruojant transporto priemonę, priklausomai nuo jos CO2 emisijos ir degalų tipo, mokestis gali siekti nuo 13,5 iki 540 Eur. Jis yra taikomas visiems automobiliams, kurių CO2 emisija viršija 130 g/km.

VĮ „Regitros“ darbuotojai turėtų dar prisiminti, kokią apgultį jiems teko išgyventi paskutinėmis birželio dienomis, kai vairuotojai masiškai suskubo registruoti automobilių, kad išvengtų naujojo vadinamojo „taršos“ mokesčio. Tada dar patys „Regitros“ atstovai negalėjo tiksliai pasakyti, kaip tas mokestis bus skaičiuojamas, nes schema buvo gana paini.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Tik jau tada viena buvo aišku: nieko bendro su taršos mažėjimu tas mokestis neturės. Tad ir „Regitra“ šią rinkliavą savo svetainėje nuo pat jos atsiradimo vadina ne taršos, kaip parašyta įstatyme, o automobilių registracijos mokesčiu.

Keisti tvarką ketina paskirtasis aplinkos ministras Simonas Gentvilas – pasak jo, tai turi būti padaryta jau per artimiausią pusmetį: turi būti keičiami principai, pagal kuriuos apmokestinami taršūs automobiliai.

„Reikėtų turbūt lietuvių paklausti, kiek jų per šiuos metus svarstė pasikeisti automobilį į mažiau taršų. Tai absoliuti dauguma pasakys, kad nieko nepajuto. Tai reiškia, kad mokestis nėra veiksmingas. Jis turi būti toks, kad kiekvieną dieną motyvuotų keisti naudojamą taršesnį produktą. Šiuo metu mokestis yra ne taršos, o transakcijos“, – interviu VŽ sako S. Gentvilas. Jis tikina, kad pats savaime mokestis nėra tikslas – svarbiausia žmonių elgesio, vartotojų įpročių pokyčiai. O mokestis turi būti neišvengiamas.

Prekybos automobiliais verslo atstovai sutinka, kad dabartinis mokestis iš tiesų yra nemotyvuotas ir nedaro jokios įtakos šalies transporto parko taršai, tačiau pasigenda platesnio valdžios požiūrio ir aiškių tikslų, kuriuos norima pasiekti.

Petras Ignotas, Lietuvos autoverslininkų asociacijos valdybos narys, sako, kad dalykus reikia vadinti tikraisiais vardais – dabar iš gyventojų renkamas ne taršos, o automobilių registracijos mokestis. Pasak jo, „ką nors pavadinus kuo nors“ esmė vis tiek nepasikeičia.

Juk esmė išties neatitinka tikslo: tarkim, žmogus sumoka tą vadinamąjį „taršos“ mokestį, tačiau nuo to automobilis mažiau taršus netaps – jis ne vienus metus riedės su visa ta apmokestinta emisija. Kuo tuomet čia dėta ekologija?

P. Ignotas abejoja, ar vieno mokesčio perrašymas situaciją pakeis iš esmės – valstybė pirmiausia turėtų nusistatyti tikslus, kuriuos nori pasiekti, o tada taikyti reikalingas kompleksines priemones, kurios apimtų ne tik taršos mokestį, bet ir paskatas rinktis ekologišką transportą, griežtesnę techninę apžiūrą, draudimą importuoti sudaužytus ir kitose šalyse nurašytus automobilius ir t. t.

Jis primena, kad tuomet, kai Susisiekimo ministerijai vadovavo Eligijus Masiulis, buvo beveik parengta detali automobilių parko atnaujinimo programa. Tačiau tada baigėsi kadencija, o vėlesnės Vyriausybės šią programą nukišo į stalčių.

Verslininkai stebisi, kad kiekviena Vyriausybė, užuot susėdusi prie stalo su tuos dalykus išmanančiais žmonėmis, vėl viską pradeda iš naujo.

„Bet dabar tokia mada, kad su verslu niekas nesitaria, nes bijo kaltinimų prekyba poveikiu, nebent asocijuotas struktūras pakviečia kaip dekoraciją. Bet patarimų prieš priimant sprendimus pas mus niekas nesiklauso“, – piktinasi P. Ignotas.

Naudotais automobiliais prekiaujantys verslininkai tiek dabartinį mokestį, tiek planus jį keisti vertina dviprasmiškai – jie nerimauja dėl bręstančių naujų pokyčių, kurie gali būti dar nepalankesni.

S. Gentvilas tikina, kad mokestis turėtų skatinti alternatyvą taršiems individualiems automobiliams ir sukurti prieinamesnį viešąjį transportą, ypač regionuose: juose apmokestinus automobilius iš mažiau pasiturinčių gyventojų galima sulaukti tik pasipriešinimo.

VŽ nuomone, kol kas aišku tik kad naujoji Vyriausybė „taršos“ (o iš tiesų – tik registracijos) mokestį keisti nori, tačiau koks jis bus ir kokias konkrečiai problemas išspręs (jei išspręs), kokius tikslus pasieks, supratimo nelabai turi. Kaip ir sunkiai suprantama naujojo ministro užuomina, kad mokestis „turi būti toks, kad kiekvieną dieną motyvuotų keisti naudojamą taršesnį produktą“.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
„Girteka“ pakeitė vizualinę tapatybę 3

Naujos spalvos ir naujas ženklas aiškinamas siekiu akcentuoti tvarumą ir „ilgametę patirtį“.

Logistika
2022.05.27
G. Nausėda: svarbu, kad turėtume efektyvius kelius karinei technikai atgabenti

Karinis mobilumas yra vienas svarbiausių veiksnių, lemiančių šalies saugumą, sako Lietuvos prezidentas...

Verslo aplinka
2022.05.27
„Dyzelgeito“ skandale – dar 193 mln. GBP „Volkswagen“ išmokų

Milijardus eurų jau kainavusiame skandale kompensacijas gaus maždaug 91.000 ieškovų Jungtinėje Karalystėje.

Automobiliai
2022.05.26
„Itella Logistics“ sutarė dėl logistikos terminalo nuomos Kauno Petrašiūnuose

Logistikos bendrovė „Itella Logistics“ su nekilnojamojo turto (NT) plėtros UAB „Eveko investicija“ sutarė dėl...

Statyba ir NT
2022.05.26
„Sostenos“ pelnas pernai išaugo dukart

Automobilių prekybos ir remonto bendrovės „Sostena“ grynasis pelnas pernai išaugo daugiau nei du kartus – iki...

Logistika
2022.05.26
„R&R Technology“: vasarą verslą pakviesime įsitikinti mobiliųjų robotų galimybėmis Verslo tribūna 1

Paulius Rakauskas, mobiliosios robotikos srityje inovacijas kuriančios įmonės „R&R Technology“ atstovas,...

Logistika 2023
2022.05.26
Tvarios sunkiosios transporto priemonės: pasiūlos yra, bet infrastruktūra buksuoja Premium

Europai vis drąsiau žygiuojant Žaliuoju kursu, tvarius sprendimus siūlo ir sunkiojo transporto gamintojai.

Logistika
2022.05.26
Rusija skelbia po išminavimo atidaranti Mariupolio uostą

Rusija trečiadienį pareiškė, kad jos pajėgų užimto Ukrainos pietrytinio Mariupolio miesto uostas vėl...

Verslo aplinka
2022.05.25
Naujos grėsmės transporto sektoriuje ir EK sprendimas kovai su jomis Premium

Tarptautinės logistikos ekspertams prognozuojant galimas naujas rizikas, ES vadovybė parengė šiam sektoriui...

Logistika
2022.05.25
Teismas: kol neišspręsta byla, VVT profsąjunga negali stabdyti darbuotojų sutarčių

Teismas neleido „Vilniaus viešojo transporto“ (VVT) profesinei sąjungai stabdyti darbuotojų sutarčių, kadangi...

Logistika
2022.05.25
BKT ateitis miglota: ieško naujų rinkų ir krovinių 22

Milijonų tonų Baltarusijos gamintojos „Belaruskalij“ trąšų nuo vasario netekęs Birių krovinių terminalas...

Logistika
2022.05.25
Ar obuoliaujame su Putinu?

Dievas sukūrė žmogų pagal savo atvaizdą, o Adomas, velnio paveiktas, nuraškė obuolį nuo draudžiamo medžio ir...

VŽ požiūris
2022.05.25
Teismas: VVT profsąjunga gali streikuoti užtikrindama 50% paslaugų 1

Teismas antradienį leido „Vilniaus viešojo transporto“ (VVT) profesinei sąjungai vykdyti streiką užtikrinant...

Vadyba
2022.05.24
Į Lietuvą iš Ukrainos atgabenti grūdai laukiami „Begoje“

Į Lietuvą antru bandomuoju traukiniu iš Ukrainos atgabenti grūdai bus kraunami per vieną didžiausių Klaipėdos...

Logistika
2022.05.24
Ukraina planuoja pradėti tiesti europinę geležinkelio vėžę 1

Ukraina pradės palaipsniui tiesti siaurąją europinę vėžę, kad sujungtų savo geležinkelį su Europos...

Logistika
2022.05.24
Baltijos jūros rytinės pakrantės regione Klaipėdos uostas pagal krovą išliko ketvirtas

Klaipėdos uostas, per šių metų keturis mėnesius perkrovęs 12,6 mln. t krovinių, tarp kitų Baltijos jūros...

Logistika
2022.05.24
ES vieneriems metams atšaukia muitus visam Ukrainos eksportui

Europos Sąjungos (ES) Taryba antradienį priėmė reglamentą dėl laikino Bendrijos prekybos su Ukraina...

Verslo aplinka
2022.05.24
„Sirin Development“ sukirto rankomis su „Kesko Senukais“ dėl sandėlių nuomos Rygoje

Su „Girtekos“ grupe susijusi industrinio nekilnojamojo turto (NT) plėtros bendrovė „Sirin Development“...

Statyba ir NT
2022.05.24
Draudimas rusams pirkti NT ir investuoti į fondus Lietuvoje sukrėtimo nežada, bet tikrintojams bus reikalų Premium

Europos Parlamentui svarstant šeštąjį sankcijų paketą, kuriame numatytas draudimas Rusijos piliečiams Europos...

Statyba ir NT
2022.05.24
50% pajamas pernai didinusi „CityBee“ ieško naujų automobilių Premium 8

Didžiausia trumpalaikės nuomos platforma Baltijos šalyse pernai pasiekė istorinį pajamų rekordą, toliau...

Logistika
2022.05.24

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku