Vyriausybė pritarė „Lietuvos geležinkelių“ reformai

Publikuota: 2018-02-12
Atnaujinta 2018-02-12 16:30
Traukinys Vilniaus geležinkelio stotyje. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Traukinys Vilniaus geležinkelio stotyje. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Susisiekimo ministerijos siūlymui reformuoti AB „Lietuvos geležinkelius pirmadienį pritarta Vyriausybėje. Susisiekimo ministerija pateikė pasiūlymą reorganizuoti „Lietuvos geležinkelius“ atskiriant krovinių vežimo geležinkelių transportu, keleivių vežimo geležinkelių transportu ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdymo, naudojimo ir disponavimo ja veiklas į atskiras įmones, kontroliuojamas pirminės bendrovės AB „Lietuvos geležinkeliai“ (LG). 

Siūlymui tolesnio pritarimo Vyriausybėje nereikės – po šio sprendimo Susisiekimo miniserija ir bendrovė turės paruošti veiksmų planą, kurį sieks įgyvendinti per metus. Jo įgyvendinimui gali prireikti kai kurių įstatymų pakeitimų – už juos bus balsuojama Seime.

„Mes nuosekliai toliau įgyvendiname įmonės skaidrinimą, efektyvinimą. Yra pasirinkta įmonės reorganizacija, kai ūkines veiklas yra planuojama perkelti į antrines įmones, atitinka Europos gerąją praktiką. Tokiu keliu yra nuėjusios daugelis Europos valstybių. Tad jis atitiks Europos direktyvas, nes dabartinis modelis visuomet keldavo labai daug klausimų, kai vienoje įmonėje atskiros veiklos yra persidengiančios. Taigi, nauja sistema leis valdyti sistemą efektyviau ir skaidriau“, – teigia Mantas Bartuška, LG generalinis direktorius.

Jis išreiškė viltį, kad Seime, išdėsčius ministerijos ir bendrovės argumentus, bus rasta palaikymo šiai iniciatyvai. Kaip bendrovės reforma atsilieps dabartiniams jos klientams, vadovas nesukonkretino.

„Tikimės, kad iki šių metų galo pavyks šią reorganizaciją įvykdyti. Jau balandį ketiname Seimui teikti tam tikrų įstatymų projektus, atveriančius tam kelią. Tikimės Seimo palaikymo, nes pateiksime visus racionalius argumentus, kodėl tai reikėtų įgyvendinti, – teigia susisiekimo ministras Rokas Masiulis. – Atkreipiu dėmesį, kad įgyvendinus reformą sistemą išlaikysime kaip vieningą kumštį - visos antrinės bendrovės bus susijusios su pirmine, tuo užtikrinant finansinį sistemos stabilumą. Keleivių vežimas, pvz., vargu ar bus artimiausioje perspektyvoje pelningas, tad jį reikės subsidijuoti iš kitų įmonių veiklų. Nemanau, kad kas nors klientams (keleiviams, krovinių pervežimo užsakovams, etc. – VŽ) kas nors esmingai keistųsi po reorganizacijos.“

Į VŽ klausimą, ar ši pertvarka yra pirmas žingsnis į bent dalinį LG privatizavimą ar bent dalies akcijų paleidimą į biržą, ministras atsakė kategoriškai neigiamai.

„Nėra net minčių nei apie pilną, nei dalinį privatizavimą. Net kelių procentų akcijų paleidimo į biržą nėra numatoma. Šioje vietoje solidarizuojamės su kai kuriais Seimo nariais, kurie sako, kad galbūt būtų galima ir į įstatymą įrašyti, kad neprivatizuojama ir geležinkeliai lieka valstybės rankose“, – svarsto ministras.

Susisiekimo ministerija jau anksčiau skelbė, kad reforma siekiama užtikrinti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo veiklos efektyvumą, skaidrumą ir nepriklausomumą, taip pat siekiama užtikrinti tinkamą Europos Sąjungos (ES) teisės aktų įgyvendinimą. Lietuva pavyzdžiu pasirinko komerciškai sėkmingą Vokietijos geležinkelių reformą.

Išskaidyti veiklas reikalauja 4-tasis ES  geležinkelių paketas – pagal jį valstybės gali pasirinkti sektoriaus valdymo modelį, o direktyvos nuostatos dėl infrastruktūros valdytojo nešališkumo, nepriklausomumo ir finansinio skaidrumo į Lietuvos teisę turi būti perkeltos iki šių metų pabaigos.

Pasak susisiekimo ministro, „Lietuvos geležinkeliai“  yra atsakingi už Kaliningrado tranzitą, tad radikalūs siūlymai dėl geležinkelių liberalizacijos yra nepriimtini ir pokyčius būtina vykdyti nuosekliais ir pamatuotais žingsniais, pokytis turi būti subalansuotas ne tik rinkos, bet ir valstybės interesų apsaugos požiūriu.

Vokiškas modelis

„Dirbu panašiam dariniui, nesu labai toli, tai matau, kas įvyko nuo 2004 metų, kai (Vokietijoje – VŽ) buvo pradėtos reformos, – pasakoja Edmundas Daukantas, „Deutsche Bahn“ grupės logistikos įmonės UAB „Schenker“ vykdomasis direktorius ir Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos viceprezidentas.

Jis pastebi, kad po tokio pobūdžio reformos rinka tapo laisvesnė, o geležinkelių transportas tapo patrauklesnis, tačiau geležinkelių bendrovė nesulaukė pelno pagausėjimo.

„Formaliai turėčiau pasakyti, kad kur nepamačiau nugalėtojo, t.y. verslo prasme, kieno kišenė dėl reformos nepasipildė – tai yra „Deutsche Bahn“, – teigia p. Daukantas. – Jei reikėtų prognozuoti, abejočiau, kad (po pertvarkos – VŽ) LG praneš uždirbantys daugiau, palyginti su pelnu, kurį uždirbtų dabartinėmis sąlygomis. Žvelgiant į pajamas, jos turėtų pajudėti augimo kryptimi."

Anot jo, atskyrus veiklas ir dėl to suvienodėjus galimybėms rinkoje dalyvauti tiek geležinkelių bendrovės įmonėms, tiek privačioms bendrovėms, transporto geležinkeliu paslaugos tampa plačiau prieinamos ir patrauklesnės.

„Geležinkeliai tampa labiau infrastruktūriniu dariniu ir ekspeditoriai, ir krovinių savininkai gauna daugiau laisvės, – įsitikinęs p. Daukantas. – „Deutsche Bahn“ yra didelė, bet ne vienintelė vežėja Vokietijoje.“

Be to, jis pastebi, kad atskyrus bendroves tampa paprasčiau nepainioti skirtingų klientų grupių interesų.

„Viena politikai labai jautrių sričių yra keleivio bilietas. Kol Vokietijoje nebuvo įgyvendinta reforma – praeito šimtmečio pabaigoje – vyravo požiūris, kad keleiviai važinės pigiau, o valstybinio kapitalo bendrovė kompensuos šią veiklą iš krovinių vežimo, – pasakoja p. Daukantas. – Kitaip tariant, kad vienas vartotojas laimėtų, kitas turi už tai sumokėti. Įvykdžius atskyrimą, valstybė, norėdama reguliuoti keleivių vežimo veiklą pati turi žiūrėti, kaip kompensuoti veiklos nuostolius, jei keičiasi kaštai – nebėra skirtingų paslaugų vartotojų interesų susikirtimo. Kai veiklos yra atskirtos, kiekvieną jų galima matuoti ir vertinti atskirai.“

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„KlasJet“ parke – 3 nauji lėktuvai, planuojami dar 4 6

„Avia Solutions Group“ (ASG) priklausanti užsakomųjų skrydžių bendrovė „KlasJet“ savo turimą orlaivių parką...

Transportas
2019.01.19
Klaipėdos uosto vadovą A. Vaitkų laikinai pavaduos V. Paukštė

Arvydui Vaitkui, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) vadovui, nusprendus dalyvauti šio miesto...

Vadyba
2019.01.18
„Tesla“ naikina 3.000 darbo vietų 8

Elektromobilių gamintoja „Tesla“ po sunkių praėjusių metų nusprendė sumažinti savo darbo jėgą 7%. Tai...

Vadyba
2019.01.18
Klaipėdos uoste išsiliejo naftos produktai

Penktadienį Klaipėdos jūrų uosto akvatorijoje išsiliejo naftos produktų, tikslus jų kiekis nustatinėjamas,...

Transportas
2019.01.18
Vežėjai: dienpinigių apmokestinimo keitimas būtų pražūtingas 39

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM) siūlo, kad krovininio kelių transporto darbuotojams mokama...

Transportas
2019.01.18
„Altas Auto“ tapo strateginiu „Volkswagen“ partneriu Premium 5

Didžiausias pasaulyje vokiečių automobilių koncernas lietuvišką įmonę „Altas komercinis transportas“...

Pramonė
2019.01.18
Kelininkai skelbia ekstremalią padėtį 10

Atsižvelgdama į pastarosiomis dienomis vyravusius žiemos reiškinius, valstybinės reikšmės kelius prižiūrinti...

Transportas
2019.01.17
Dakaro finiše – nauji lietuvių rekordai ir traumos paskutiniame ruože 2

Šiandien finišavusiame Dakaro maratone Lietuvos atstovai pasiekė naujus rekordus, tačiau traumą patyręs Balys...

Transportas
2019.01.17
Klaipėdos uosto vadovas A. Vaitkus išeina atostogų, nušalinamas nuo dalies sprendimų 6

Susisiekimo ministras Rokas Masiulis nušalino Klaipėdos mero posto sieksiantį  Klaipėdos valstybinio jūrų...

Transportas
2019.01.17
„airBaltic“: naujas rekordas ir 440.000 Lietuvos keleivių 3

Praėjusiais metais su oro linijų bendrove „airBaltic“ į Lietuvą ir iš jos skrendančių keleivių skaičius...

Transportas
2019.01.17
Priešpaskutinę Dakaro dieną – įspūdingas lietuvių pasirodymas 1

Nepaprastą ištvermę ir greitį rodantys Lietuvos ekipažai artėja prie sunkiausio pasaulyje maratono finišo ir...

Transportas
2019.01.17
Į logistikos centrą prie Kauno investuoja 25 mln. Eur Premium

„Girtekos“ grupei priklausanti nekilnojamojo turto (NT) plėtros bendrovė „Sirin Development“ prie kelio...

Statyba ir NT
2019.01.17
Ką eksportuotojams pargena ceitnotas iš Londono Premium

Vis realesniu scenarijumi virstantis britų pasitraukimas iš ES be susitarimo labiausiai paliestų vežėjus,...

Pramonė
2019.01.17
„Švaros broliai“ į naują tunelinę plovyklą Vilniuje investuoja 2,5 mln. Eur 6

UAB „Švaros broliai“ pradeda naujos tunelinės automobilių plovyklos statybas Vilniuje, Gariūnuose. Tai bus...

„Grinda“ už 1,7 mln. Eur  įsigijo 12 sunkvežimių-savivarčių su valymo ir barstymo įranga 1

Vilniaus savivaldybės įmonė „Grinda“ įsigijo sunkvežimių ir žiemos įrangos 5 metų laikotarpiui, sutarčių...

Transportas
2019.01.16
Paštas kaimo laiškininkus persodins į automobilius, skelbia konkursus 2

Lietuvos paštas iki 2019 m. I pusmečio planuoja paskelbti kelis viešųjų pirkimų konkursus 640 automobilių...

Transportas
2019.01.16
1,5 dienos iki Dakaro finišo: Vanago nesėkmė ir kitų lietuvių kilimas

Kopos, feš feš, paplūdimys – trys raktiniai žodžiai, apibūdinantys aštuntąjį Dakaro ralio etapą. Automobilių...

Transportas
2019.01.16
Registrų centras po duomenų teikimo audito žada naujas kainas vartotojams 1

VĮ Registrų centras (RC) iki šių metų vidurio numato pateikti naujas duomenų perdavimo kainas vartotojams,...

Transportas
2019.01.16
„Lietuvos geležinkelių“ pajamos perkopė 0,5 mlrd. Eur 4

AB „Lietuvos geležinkeliai“ 2018 m. gerino visus pagrindinius veiklos rodiklius. Daugiau vežta krovinių,...

Transportas
2019.01.16
K. Sankovski tapo „RB Rail“ stebėtojų tarybos pirmininku 1

„RB Rail AS“ stebėtojų tarybos pirmininku buvo išrinktas Karolis Sankovski, o jo pavaduotojais tapo Riia...

Transportas
2019.01.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau