Vyriausybė pritarė „Lietuvos geležinkelių“ reformai

Publikuota: 2018-02-12
Atnaujinta 2018-02-12 16:30
Traukinys Vilniaus geležinkelio stotyje. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Traukinys Vilniaus geležinkelio stotyje. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Susisiekimo ministerijos siūlymui reformuoti AB „Lietuvos geležinkelius pirmadienį pritarta Vyriausybėje. Susisiekimo ministerija pateikė pasiūlymą reorganizuoti „Lietuvos geležinkelius“ atskiriant krovinių vežimo geležinkelių transportu, keleivių vežimo geležinkelių transportu ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdymo, naudojimo ir disponavimo ja veiklas į atskiras įmones, kontroliuojamas pirminės bendrovės AB „Lietuvos geležinkeliai“ (LG). 

Siūlymui tolesnio pritarimo Vyriausybėje nereikės – po šio sprendimo Susisiekimo miniserija ir bendrovė turės paruošti veiksmų planą, kurį sieks įgyvendinti per metus. Jo įgyvendinimui gali prireikti kai kurių įstatymų pakeitimų – už juos bus balsuojama Seime.

„Mes nuosekliai toliau įgyvendiname įmonės skaidrinimą, efektyvinimą. Yra pasirinkta įmonės reorganizacija, kai ūkines veiklas yra planuojama perkelti į antrines įmones, atitinka Europos gerąją praktiką. Tokiu keliu yra nuėjusios daugelis Europos valstybių. Tad jis atitiks Europos direktyvas, nes dabartinis modelis visuomet keldavo labai daug klausimų, kai vienoje įmonėje atskiros veiklos yra persidengiančios. Taigi, nauja sistema leis valdyti sistemą efektyviau ir skaidriau“, – teigia Mantas Bartuška, LG generalinis direktorius.

Jis išreiškė viltį, kad Seime, išdėsčius ministerijos ir bendrovės argumentus, bus rasta palaikymo šiai iniciatyvai. Kaip bendrovės reforma atsilieps dabartiniams jos klientams, vadovas nesukonkretino.

„Tikimės, kad iki šių metų galo pavyks šią reorganizaciją įvykdyti. Jau balandį ketiname Seimui teikti tam tikrų įstatymų projektus, atveriančius tam kelią. Tikimės Seimo palaikymo, nes pateiksime visus racionalius argumentus, kodėl tai reikėtų įgyvendinti, – teigia susisiekimo ministras Rokas Masiulis. – Atkreipiu dėmesį, kad įgyvendinus reformą sistemą išlaikysime kaip vieningą kumštį - visos antrinės bendrovės bus susijusios su pirmine, tuo užtikrinant finansinį sistemos stabilumą. Keleivių vežimas, pvz., vargu ar bus artimiausioje perspektyvoje pelningas, tad jį reikės subsidijuoti iš kitų įmonių veiklų. Nemanau, kad kas nors klientams (keleiviams, krovinių pervežimo užsakovams, etc. – VŽ) kas nors esmingai keistųsi po reorganizacijos.“

Į VŽ klausimą, ar ši pertvarka yra pirmas žingsnis į bent dalinį LG privatizavimą ar bent dalies akcijų paleidimą į biržą, ministras atsakė kategoriškai neigiamai.

„Nėra net minčių nei apie pilną, nei dalinį privatizavimą. Net kelių procentų akcijų paleidimo į biržą nėra numatoma. Šioje vietoje solidarizuojamės su kai kuriais Seimo nariais, kurie sako, kad galbūt būtų galima ir į įstatymą įrašyti, kad neprivatizuojama ir geležinkeliai lieka valstybės rankose“, – svarsto ministras.

Susisiekimo ministerija jau anksčiau skelbė, kad reforma siekiama užtikrinti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo veiklos efektyvumą, skaidrumą ir nepriklausomumą, taip pat siekiama užtikrinti tinkamą Europos Sąjungos (ES) teisės aktų įgyvendinimą. Lietuva pavyzdžiu pasirinko komerciškai sėkmingą Vokietijos geležinkelių reformą.

Išskaidyti veiklas reikalauja 4-tasis ES  geležinkelių paketas – pagal jį valstybės gali pasirinkti sektoriaus valdymo modelį, o direktyvos nuostatos dėl infrastruktūros valdytojo nešališkumo, nepriklausomumo ir finansinio skaidrumo į Lietuvos teisę turi būti perkeltos iki šių metų pabaigos.

Pasak susisiekimo ministro, „Lietuvos geležinkeliai“  yra atsakingi už Kaliningrado tranzitą, tad radikalūs siūlymai dėl geležinkelių liberalizacijos yra nepriimtini ir pokyčius būtina vykdyti nuosekliais ir pamatuotais žingsniais, pokytis turi būti subalansuotas ne tik rinkos, bet ir valstybės interesų apsaugos požiūriu.

Vokiškas modelis

„Dirbu panašiam dariniui, nesu labai toli, tai matau, kas įvyko nuo 2004 metų, kai (Vokietijoje – VŽ) buvo pradėtos reformos, – pasakoja Edmundas Daukantas, „Deutsche Bahn“ grupės logistikos įmonės UAB „Schenker“ vykdomasis direktorius ir Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos viceprezidentas.

Jis pastebi, kad po tokio pobūdžio reformos rinka tapo laisvesnė, o geležinkelių transportas tapo patrauklesnis, tačiau geležinkelių bendrovė nesulaukė pelno pagausėjimo.

„Formaliai turėčiau pasakyti, kad kur nepamačiau nugalėtojo, t.y. verslo prasme, kieno kišenė dėl reformos nepasipildė – tai yra „Deutsche Bahn“, – teigia p. Daukantas. – Jei reikėtų prognozuoti, abejočiau, kad (po pertvarkos – VŽ) LG praneš uždirbantys daugiau, palyginti su pelnu, kurį uždirbtų dabartinėmis sąlygomis. Žvelgiant į pajamas, jos turėtų pajudėti augimo kryptimi."

Anot jo, atskyrus veiklas ir dėl to suvienodėjus galimybėms rinkoje dalyvauti tiek geležinkelių bendrovės įmonėms, tiek privačioms bendrovėms, transporto geležinkeliu paslaugos tampa plačiau prieinamos ir patrauklesnės.

„Geležinkeliai tampa labiau infrastruktūriniu dariniu ir ekspeditoriai, ir krovinių savininkai gauna daugiau laisvės, – įsitikinęs p. Daukantas. – „Deutsche Bahn“ yra didelė, bet ne vienintelė vežėja Vokietijoje.“

Be to, jis pastebi, kad atskyrus bendroves tampa paprasčiau nepainioti skirtingų klientų grupių interesų.

„Viena politikai labai jautrių sričių yra keleivio bilietas. Kol Vokietijoje nebuvo įgyvendinta reforma – praeito šimtmečio pabaigoje – vyravo požiūris, kad keleiviai važinės pigiau, o valstybinio kapitalo bendrovė kompensuos šią veiklą iš krovinių vežimo, – pasakoja p. Daukantas. – Kitaip tariant, kad vienas vartotojas laimėtų, kitas turi už tai sumokėti. Įvykdžius atskyrimą, valstybė, norėdama reguliuoti keleivių vežimo veiklą pati turi žiūrėti, kaip kompensuoti veiklos nuostolius, jei keičiasi kaštai – nebėra skirtingų paslaugų vartotojų interesų susikirtimo. Kai veiklos yra atskirtos, kiekvieną jų galima matuoti ir vertinti atskirai.“

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Turkish Cargo“ vietoje Rygos pasirinko Vilnių 2

Ketvirtadienį Vilniaus oro uoste nusileidęs „Turkish Cargo“ lėktuvas atidarė dar vieną, naują krovininių...

Transportas
2018.04.19
Automobilių salonuose bus pateikiama daugiau aiškiai matomos informacijos

Nuo 2019 m. sausio 1 d. naujų keleivinių automobilių pardavėjai Lietuvoje pirkėjams turės pateikti daugiau...

Transportas
2018.04.19
„Gato“ savininkams leista įsigyti „Žemaitijos kelius“

Vilniaus kelių ženklinimo bendrovės „Gatas“ savininkai Donatas Dudonis ir Kęstutis Mendelis gali įsigyti...

Transportas
2018.04.19
Reorganizavus 5 susisiekimo VĮ tikimasi gauti 50 mln. Eur daugiau dividendų 2

Per metus į akcines bendroves (AB)  reorganizavus penkias susisiekimo sektoriaus valstybės įmones (VĮ) -...

Transportas
2018.04.19
Baltijos geležinkelius išbandė „SNCF Logistics“ grupės įmonė

Šiąnakt iš Šeštokų stoties netoli Lenkijos ir Lietuvos sienos pajudėjo pirmasis „Amber Train“ traukinys,...

Transportas
2018.04.19
„Lietuvos geležinkeliai“ vežė 13% daugiau krovinių

Šių metų sausio-kovo mėnesiais „Lietuvos geležinkeliai“ iš viso pervežė beveik 13% daugiau krovinių nei tuo...

Transportas
2018.04.19
„airBaltic“ – rekordinis ketvirtis

Per pirmąjį 2018 m. ketvirtį „airBaltic“ pervežė daugiau kaip 80.000 keleivių į Lietuvą ir iš jos - 26%...

Transportas
2018.04.19
Varšuvos oro uosto keleiviams reklamuos Lietuvą 1

Šiandien Varšuvos Šopeno oro uoste startavo Lietuvos turizmo reklaminė kampanija. Ji truks 4 savaites ir...

Rinkodara
2018.04.19
Oro linijos turės keleiviams kompensuoti už spontanišką darbuotojų streiką

Lėktuvų keleiviai turi teisę gauti kompensaciją už žalą, kurią sukelia dėl spontaniško oro linijų darbuotojų...

Transportas
2018.04.18
Stovimos sėdynės lėktuvuose: efektas akivaizdus, bet susidomėjimo dar nėra 5

Hamburge vykusioje lėktuvų salonų parodoje italų bendrovė „Aviointeriors“ pristatė antrąją vertikaliųjų...

Transportas
2018.04.17
Kaip „Tesla“ atsirenka darbuotojus

JAV automobilių gamintoja „Tesla“ darbuotojus renkasi itin preciziškai. Personalo skyrius kandidatams iš...

Vadyba
2018.04.17
Seimas svarsto pasiūlymą Šventosios uostą perduoti Palangos savivaldybei 1

Seimas pradėjo svarstyti susisiekimo ministro Roko Masiulio pristatytas Šventosios valstybinio jūrų uosto ir...

Transportas
2018.04.17
„Skrydžiai LT“ paskirta bauda dėl neteisingai nurodytų kainų

Bilietų pardavimo platformą valdančiai bendrovei „Skrydžiai LT“ skirta bauda už sąžiningą komercinę veiklą...

Transportas
2018.04.17
„Small Planet Airlines“ tapo Lenkijos užsakomųjų skrydžių rinkos lydere

Lietuviško kapitalo užsakomųjų skrydžių bendrovė „Small Planet Airlines“ Lenkijoje užima 29,79% rinkos ir...

Transportas
2018.04.17
„Smiltynės perkėla“ didino veiklos apimtį, pelną augino 59%

Planus viršijusi reisų apimtis, didėjęs keleivių srautas ir veiklos efektyvumas leido smarkiai pagerinti AB...

Transportas
2018.04.17
Kazachų oro linijos Vilnių pasirinko kaip pačiai bendrovei ir verslui svarbų miestą 6

Antrosios pagal dydį Kazachstano oro linijos „SCAT Airlines“ Vilnių pasirinko savo pirmajam maršrutui į...

Transportas
2018.04.16
„FL Technics“ pelnas išaugo dvigubai

Orlaivių aptarnavimo UAB „FL Technics“ pardavimo pajamos augo daugiau nei dešimtadaliu, o grynasis pelnas –...

Transportas
2018.04.16
„Lufthansa“: kaip gervė, pakilusi iš pelenų

Didžiausia Europoje ir ketvirta pasaulyje aviacijos bendrovė „Lufthansa“ jau seniai iš vien oro linijų įmonės...

Verslo klasė
2018.04.15
„Supros“ taikinys – „Porsche“ 1

Kai visa pramonė pasinėrusi į elektra varomų bendro naudojimo savivaldžių automobilių kūrimo lenktynes,...

Verslo klasė
2018.04.15
Latviai sukūrė įrenginį, leidžiantį pripildyti automobilio dujų talpą namuose 3

Latvijos įmonė „Hygen“ šiemet pradeda gaminti įrenginį, kuriuo naudojantis pripildyti automobilių dujų talpą,...

Pramonė
2018.04.14

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau