Vyriausybė pritarė „Lietuvos geležinkelių“ reformai

Publikuota: 2018-02-12
Atnaujinta 2018-02-12 16:30
Traukinys Vilniaus geležinkelio stotyje. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Traukinys Vilniaus geležinkelio stotyje. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Susisiekimo ministerijos siūlymui reformuoti AB „Lietuvos geležinkelius pirmadienį pritarta Vyriausybėje. Susisiekimo ministerija pateikė pasiūlymą reorganizuoti „Lietuvos geležinkelius“ atskiriant krovinių vežimo geležinkelių transportu, keleivių vežimo geležinkelių transportu ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdymo, naudojimo ir disponavimo ja veiklas į atskiras įmones, kontroliuojamas pirminės bendrovės AB „Lietuvos geležinkeliai“ (LG). 

Siūlymui tolesnio pritarimo Vyriausybėje nereikės – po šio sprendimo Susisiekimo miniserija ir bendrovė turės paruošti veiksmų planą, kurį sieks įgyvendinti per metus. Jo įgyvendinimui gali prireikti kai kurių įstatymų pakeitimų – už juos bus balsuojama Seime.

„Mes nuosekliai toliau įgyvendiname įmonės skaidrinimą, efektyvinimą. Yra pasirinkta įmonės reorganizacija, kai ūkines veiklas yra planuojama perkelti į antrines įmones, atitinka Europos gerąją praktiką. Tokiu keliu yra nuėjusios daugelis Europos valstybių. Tad jis atitiks Europos direktyvas, nes dabartinis modelis visuomet keldavo labai daug klausimų, kai vienoje įmonėje atskiros veiklos yra persidengiančios. Taigi, nauja sistema leis valdyti sistemą efektyviau ir skaidriau“, – teigia Mantas Bartuška, LG generalinis direktorius.

Jis išreiškė viltį, kad Seime, išdėsčius ministerijos ir bendrovės argumentus, bus rasta palaikymo šiai iniciatyvai. Kaip bendrovės reforma atsilieps dabartiniams jos klientams, vadovas nesukonkretino.

„Tikimės, kad iki šių metų galo pavyks šią reorganizaciją įvykdyti. Jau balandį ketiname Seimui teikti tam tikrų įstatymų projektus, atveriančius tam kelią. Tikimės Seimo palaikymo, nes pateiksime visus racionalius argumentus, kodėl tai reikėtų įgyvendinti, – teigia susisiekimo ministras Rokas Masiulis. – Atkreipiu dėmesį, kad įgyvendinus reformą sistemą išlaikysime kaip vieningą kumštį - visos antrinės bendrovės bus susijusios su pirmine, tuo užtikrinant finansinį sistemos stabilumą. Keleivių vežimas, pvz., vargu ar bus artimiausioje perspektyvoje pelningas, tad jį reikės subsidijuoti iš kitų įmonių veiklų. Nemanau, kad kas nors klientams (keleiviams, krovinių pervežimo užsakovams, etc. – VŽ) kas nors esmingai keistųsi po reorganizacijos.“

Į VŽ klausimą, ar ši pertvarka yra pirmas žingsnis į bent dalinį LG privatizavimą ar bent dalies akcijų paleidimą į biržą, ministras atsakė kategoriškai neigiamai.

„Nėra net minčių nei apie pilną, nei dalinį privatizavimą. Net kelių procentų akcijų paleidimo į biržą nėra numatoma. Šioje vietoje solidarizuojamės su kai kuriais Seimo nariais, kurie sako, kad galbūt būtų galima ir į įstatymą įrašyti, kad neprivatizuojama ir geležinkeliai lieka valstybės rankose“, – svarsto ministras.

Susisiekimo ministerija jau anksčiau skelbė, kad reforma siekiama užtikrinti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo veiklos efektyvumą, skaidrumą ir nepriklausomumą, taip pat siekiama užtikrinti tinkamą Europos Sąjungos (ES) teisės aktų įgyvendinimą. Lietuva pavyzdžiu pasirinko komerciškai sėkmingą Vokietijos geležinkelių reformą.

Išskaidyti veiklas reikalauja 4-tasis ES  geležinkelių paketas – pagal jį valstybės gali pasirinkti sektoriaus valdymo modelį, o direktyvos nuostatos dėl infrastruktūros valdytojo nešališkumo, nepriklausomumo ir finansinio skaidrumo į Lietuvos teisę turi būti perkeltos iki šių metų pabaigos.

Pasak susisiekimo ministro, „Lietuvos geležinkeliai“  yra atsakingi už Kaliningrado tranzitą, tad radikalūs siūlymai dėl geležinkelių liberalizacijos yra nepriimtini ir pokyčius būtina vykdyti nuosekliais ir pamatuotais žingsniais, pokytis turi būti subalansuotas ne tik rinkos, bet ir valstybės interesų apsaugos požiūriu.

Vokiškas modelis

„Dirbu panašiam dariniui, nesu labai toli, tai matau, kas įvyko nuo 2004 metų, kai (Vokietijoje – VŽ) buvo pradėtos reformos, – pasakoja Edmundas Daukantas, „Deutsche Bahn“ grupės logistikos įmonės UAB „Schenker“ vykdomasis direktorius ir Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos viceprezidentas.

Jis pastebi, kad po tokio pobūdžio reformos rinka tapo laisvesnė, o geležinkelių transportas tapo patrauklesnis, tačiau geležinkelių bendrovė nesulaukė pelno pagausėjimo.

„Formaliai turėčiau pasakyti, kad kur nepamačiau nugalėtojo, t.y. verslo prasme, kieno kišenė dėl reformos nepasipildė – tai yra „Deutsche Bahn“, – teigia p. Daukantas. – Jei reikėtų prognozuoti, abejočiau, kad (po pertvarkos – VŽ) LG praneš uždirbantys daugiau, palyginti su pelnu, kurį uždirbtų dabartinėmis sąlygomis. Žvelgiant į pajamas, jos turėtų pajudėti augimo kryptimi."

Anot jo, atskyrus veiklas ir dėl to suvienodėjus galimybėms rinkoje dalyvauti tiek geležinkelių bendrovės įmonėms, tiek privačioms bendrovėms, transporto geležinkeliu paslaugos tampa plačiau prieinamos ir patrauklesnės.

„Geležinkeliai tampa labiau infrastruktūriniu dariniu ir ekspeditoriai, ir krovinių savininkai gauna daugiau laisvės, – įsitikinęs p. Daukantas. – „Deutsche Bahn“ yra didelė, bet ne vienintelė vežėja Vokietijoje.“

Be to, jis pastebi, kad atskyrus bendroves tampa paprasčiau nepainioti skirtingų klientų grupių interesų.

„Viena politikai labai jautrių sričių yra keleivio bilietas. Kol Vokietijoje nebuvo įgyvendinta reforma – praeito šimtmečio pabaigoje – vyravo požiūris, kad keleiviai važinės pigiau, o valstybinio kapitalo bendrovė kompensuos šią veiklą iš krovinių vežimo, – pasakoja p. Daukantas. – Kitaip tariant, kad vienas vartotojas laimėtų, kitas turi už tai sumokėti. Įvykdžius atskyrimą, valstybė, norėdama reguliuoti keleivių vežimo veiklą pati turi žiūrėti, kaip kompensuoti veiklos nuostolius, jei keičiasi kaštai – nebėra skirtingų paslaugų vartotojų interesų susikirtimo. Kai veiklos yra atskirtos, kiekvieną jų galima matuoti ir vertinti atskirai.“

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Volvo“ savininkė į krepšelį deda „Daimler“: investavo 7,3 mlrd. Eur 4

Kinijos automobilių pramonės kompanija „Zhejiang Geely Holding Group Co.“ tapo didžiausia Vokietijos...

Pramonė
2018.02.24
Lietuvoje pradėjo galioti elektroninės vinjetės

Lietuvoje pradėjo veikti elektroninių vinječių įsigijimo sistema. Šalies keliais važiuojantys vežėjai kurį...

Transportas
2018.02.23
„I.VAZ“ rėtis yra skylėtas: tikimybė pakliūti su nedeklaruotu kroviniu – nedidelė Premium 7

„I.VAZ“ sistemoje per daug išimčių, o kontrolė per silpna, kad ši priemonė turėtų poveikį šešėlinei...

Finansai
2018.02.23
„Baltic Ground Services“ suplanavo plėstis dvigubai

Antžeminio orlaivių ir keleivių aptarnavimo paslaugų UAB „Baltic Ground Services“ (BGS) iki 2022-ųjų...

Transportas
2018.02.22
GM siūlosi toliau investuoti Pietų Korėjoje, bet nori valdžios pagalbos Premium

„General Motors“, Pietų Korėjoje sukėlusi sąmyšį savo ketinimais uždarinėti gamyklas, siūlo dešimties metų...

Pramonė
2018.02.22
ES baudžia „Continental“ ir „Bosch“ už kartelinius susitarimus

Lietuvą milžiniška investicija pradžiuginusi Vokietijos technologijų ir automobilių komponentų pramonės...

Transportas
2018.02.21
„Lietuvos geležinkeliai“ atidėjo elektrifikacijos darbų pirkimo konkursą

„Lietuvos geležinkeliai“, reaguodami į įmonių prašymus bei siekdami užtikrinti kuo didesnę konkurenciją...

Transportas
2018.02.21
Šiemet laukia pasaulinio automobilių prekybos rekordo Premium

Sausis buvo sėkmingas Lietuvos ir visos Europos rinkai, o pasaulinėje rinkoje tikimasi naujo rekordo.

Transportas
2018.02.21
Didmenininkų apyvarta perkopė 20 mlrd. Eur, lyderiai išlieka tie patys Premium

Visų didmenininkų, neskaitant prekiaujančių automobiliais ir motociklais, apyvarta 2017 m. pasiekė 20,45...

Lūžis Europos rinkoje: „Tesla“ tapo populiaresne už „Mercedes“, BMW ir „Audi“ 35

Europos „Premium“ automobilių rinkoje – pirmasis triuškinantis elektromobilių proveržis: „Tesla Model S“...

Transportas
2018.02.20
5 m ilgio koncepcinis „Volkswagen“ sedanas gali tapti „Phaeton“ įpėdiniu

Kovo mėnesį Ženevos automobilių parodoje „Volkswagen“ parodys koncepcinį modelį „I.D. Vizzion“, kuris parodo...

Transportas
2018.02.20
Vilniečiai derasi dėl termovizinės optikos automobiliams gamybos Premium 10

Jeigu Vilniaus optinių prietaisų gamybos UAB „Yukon Advanced Optics Worldwide“ derybos su automobilių...

Pramonė
2018.02.20
„Orlen Lietuva“ riedmenis remontuos „Vilniaus lokomotyvų remonto depas“ 2

AB „Orlen Lietuva“ prekinių vagonų remonto paslaugas artimiausius trejus metus įsigis iš „Lietuvos...

Transportas
2018.02.20
„Mercedes-Benz“ gali tapti dar vienu „Dyzelgeito“ skandalo kaltinamuoju 2

Tikėtina kad „Mercedes-Benz“ automobilių gamintojas „Daimler AG“ taip pat naudojo automobilių taršos duomenis...

Transportas
2018.02.19
Nustatytas „Rail Baltica“ linijos planas visose Baltijos šalyse 3

Estijos Viešojo administravimo ministerija patvirtino Rail Baltica geležinkelio Estijoje teritorinį planą,...

Transportas
2018.02.19
„Airbus“ užsispyrė išskristi iš gamybinių turbulencijų zonos Premium

Europos aviacijos milžinė „Airbus“ pažadėjo, kad jos pelnas šiemet augs 20%. Šis pažadas išaugino kompanijos...

Pramonė
2018.02.19
Sausį naudotų automobilių paklausa didėjo 10,5%

Sausį Lietuvoje ir toliau augo prekyba naudotais automobiliais. Vėl dominavo trys rinkos lyderiai ir vėl...

Transportas
2018.02.19
Atsikirto „RB Rail“ vadovei 7

Karolis Sankovski, „Rail Baltica“ projektą koordinuojančios bendrovės „RB Rail“ stebėtojų tarybos narys,...

Transportas
2018.02.19
„Uber“ planuoja parduoti verslą Pietryčių Azijoje 1

Pavėžėjimo paslaugų gigantė „Uber“ planuoja pasitraukti iš Pietryčių Azijos rinkos. Jos verslą šiame regione...

Technologijos
2018.02.19
Išmoko prasimušti į parduotuvių lentynas Premium

Pirkėjas yra valdovas – jis nusprendžia, ar pirks produktą dar kartą. Bet kad galėtų priimti sprendimą, prekė...

Pramonė
2018.02.19

Verslo žinių pasiūlymai

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau