Vyriausybė pritarė „Lietuvos geležinkelių“ reformai

Publikuota: 2018-02-12
Atnaujinta 2018-02-12 16:30
Traukinys Vilniaus geležinkelio stotyje. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Traukinys Vilniaus geležinkelio stotyje. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Susisiekimo ministerijos siūlymui reformuoti AB „Lietuvos geležinkelius pirmadienį pritarta Vyriausybėje. Susisiekimo ministerija pateikė pasiūlymą reorganizuoti „Lietuvos geležinkelius“ atskiriant krovinių vežimo geležinkelių transportu, keleivių vežimo geležinkelių transportu ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdymo, naudojimo ir disponavimo ja veiklas į atskiras įmones, kontroliuojamas pirminės bendrovės AB „Lietuvos geležinkeliai“ (LG). 

Siūlymui tolesnio pritarimo Vyriausybėje nereikės – po šio sprendimo Susisiekimo miniserija ir bendrovė turės paruošti veiksmų planą, kurį sieks įgyvendinti per metus. Jo įgyvendinimui gali prireikti kai kurių įstatymų pakeitimų – už juos bus balsuojama Seime.

„Mes nuosekliai toliau įgyvendiname įmonės skaidrinimą, efektyvinimą. Yra pasirinkta įmonės reorganizacija, kai ūkines veiklas yra planuojama perkelti į antrines įmones, atitinka Europos gerąją praktiką. Tokiu keliu yra nuėjusios daugelis Europos valstybių. Tad jis atitiks Europos direktyvas, nes dabartinis modelis visuomet keldavo labai daug klausimų, kai vienoje įmonėje atskiros veiklos yra persidengiančios. Taigi, nauja sistema leis valdyti sistemą efektyviau ir skaidriau“, – teigia Mantas Bartuška, LG generalinis direktorius.

Jis išreiškė viltį, kad Seime, išdėsčius ministerijos ir bendrovės argumentus, bus rasta palaikymo šiai iniciatyvai. Kaip bendrovės reforma atsilieps dabartiniams jos klientams, vadovas nesukonkretino.

„Tikimės, kad iki šių metų galo pavyks šią reorganizaciją įvykdyti. Jau balandį ketiname Seimui teikti tam tikrų įstatymų projektus, atveriančius tam kelią. Tikimės Seimo palaikymo, nes pateiksime visus racionalius argumentus, kodėl tai reikėtų įgyvendinti, – teigia susisiekimo ministras Rokas Masiulis. – Atkreipiu dėmesį, kad įgyvendinus reformą sistemą išlaikysime kaip vieningą kumštį - visos antrinės bendrovės bus susijusios su pirmine, tuo užtikrinant finansinį sistemos stabilumą. Keleivių vežimas, pvz., vargu ar bus artimiausioje perspektyvoje pelningas, tad jį reikės subsidijuoti iš kitų įmonių veiklų. Nemanau, kad kas nors klientams (keleiviams, krovinių pervežimo užsakovams, etc. – VŽ) kas nors esmingai keistųsi po reorganizacijos.“

Į VŽ klausimą, ar ši pertvarka yra pirmas žingsnis į bent dalinį LG privatizavimą ar bent dalies akcijų paleidimą į biržą, ministras atsakė kategoriškai neigiamai.

„Nėra net minčių nei apie pilną, nei dalinį privatizavimą. Net kelių procentų akcijų paleidimo į biržą nėra numatoma. Šioje vietoje solidarizuojamės su kai kuriais Seimo nariais, kurie sako, kad galbūt būtų galima ir į įstatymą įrašyti, kad neprivatizuojama ir geležinkeliai lieka valstybės rankose“, – svarsto ministras.

Susisiekimo ministerija jau anksčiau skelbė, kad reforma siekiama užtikrinti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo veiklos efektyvumą, skaidrumą ir nepriklausomumą, taip pat siekiama užtikrinti tinkamą Europos Sąjungos (ES) teisės aktų įgyvendinimą. Lietuva pavyzdžiu pasirinko komerciškai sėkmingą Vokietijos geležinkelių reformą.

Išskaidyti veiklas reikalauja 4-tasis ES  geležinkelių paketas – pagal jį valstybės gali pasirinkti sektoriaus valdymo modelį, o direktyvos nuostatos dėl infrastruktūros valdytojo nešališkumo, nepriklausomumo ir finansinio skaidrumo į Lietuvos teisę turi būti perkeltos iki šių metų pabaigos.

Pasak susisiekimo ministro, „Lietuvos geležinkeliai“  yra atsakingi už Kaliningrado tranzitą, tad radikalūs siūlymai dėl geležinkelių liberalizacijos yra nepriimtini ir pokyčius būtina vykdyti nuosekliais ir pamatuotais žingsniais, pokytis turi būti subalansuotas ne tik rinkos, bet ir valstybės interesų apsaugos požiūriu.

Vokiškas modelis

„Dirbu panašiam dariniui, nesu labai toli, tai matau, kas įvyko nuo 2004 metų, kai (Vokietijoje – VŽ) buvo pradėtos reformos, – pasakoja Edmundas Daukantas, „Deutsche Bahn“ grupės logistikos įmonės UAB „Schenker“ vykdomasis direktorius ir Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos viceprezidentas.

Jis pastebi, kad po tokio pobūdžio reformos rinka tapo laisvesnė, o geležinkelių transportas tapo patrauklesnis, tačiau geležinkelių bendrovė nesulaukė pelno pagausėjimo.

„Formaliai turėčiau pasakyti, kad kur nepamačiau nugalėtojo, t.y. verslo prasme, kieno kišenė dėl reformos nepasipildė – tai yra „Deutsche Bahn“, – teigia p. Daukantas. – Jei reikėtų prognozuoti, abejočiau, kad (po pertvarkos – VŽ) LG praneš uždirbantys daugiau, palyginti su pelnu, kurį uždirbtų dabartinėmis sąlygomis. Žvelgiant į pajamas, jos turėtų pajudėti augimo kryptimi."

Anot jo, atskyrus veiklas ir dėl to suvienodėjus galimybėms rinkoje dalyvauti tiek geležinkelių bendrovės įmonėms, tiek privačioms bendrovėms, transporto geležinkeliu paslaugos tampa plačiau prieinamos ir patrauklesnės.

„Geležinkeliai tampa labiau infrastruktūriniu dariniu ir ekspeditoriai, ir krovinių savininkai gauna daugiau laisvės, – įsitikinęs p. Daukantas. – „Deutsche Bahn“ yra didelė, bet ne vienintelė vežėja Vokietijoje.“

Be to, jis pastebi, kad atskyrus bendroves tampa paprasčiau nepainioti skirtingų klientų grupių interesų.

„Viena politikai labai jautrių sričių yra keleivio bilietas. Kol Vokietijoje nebuvo įgyvendinta reforma – praeito šimtmečio pabaigoje – vyravo požiūris, kad keleiviai važinės pigiau, o valstybinio kapitalo bendrovė kompensuos šią veiklą iš krovinių vežimo, – pasakoja p. Daukantas. – Kitaip tariant, kad vienas vartotojas laimėtų, kitas turi už tai sumokėti. Įvykdžius atskyrimą, valstybė, norėdama reguliuoti keleivių vežimo veiklą pati turi žiūrėti, kaip kompensuoti veiklos nuostolius, jei keičiasi kaštai – nebėra skirtingų paslaugų vartotojų interesų susikirtimo. Kai veiklos yra atskirtos, kiekvieną jų galima matuoti ir vertinti atskirai.“

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Iš „Stigmos“ vadovo antikvarinių automobilių kolekcijos gimsta muziejus

Panevėžio plastiko ir gumos UAB „Stigma“ vadovo Alfredo Zigmanto planas miesto pakraštyje atidaryti...

Pramonė
2018.07.20
„Wizz Air“ atšaukia dalį žiemos maršrutų iš Vilniaus 2

Mažų kaštų skrydžių bendrovė „Wizz Air“ atšaukia žiemos skrydžius į Atėnus, Nicą, Grenoblį, Barį, Rejkjaviką...

Transportas
2018.07.20
Policija per naudotų automobilių prekeivių patikrinimus prikirpo Kauno įmones 2

Tikrindami naudotų automobilių prekeivius, Kauno policijos pareigūnai išaiškino neteisėta su automobilių...

Transportas
2018.07.20
Dalijimosi platformos: automobilių gamintojai veržiasi į paslaugų rinką Premium

Naujų veiklos modelių ieškantys automobilių gamintojai investuoja į naują veiklos sritį – automobilių...

Transportas
2018.07.20
DKV plečia aptarnavimo tinklą Italijoje ir Šveicarijoje

Bendrovė „DKV Euro Service“ išplėtė savo aptarnavimo tinklą Italijoje ir Šveicarijoje. Tinklą, kuriame galima...

Ukmergės autoservisas: kuo mažiau gyventojų, tuo daugiau paslaugų reikia siūlyti Premium

Daugiausia uždirba tie autoservisai, kurie turi didesnį nuolatinių klientų būrį. Vis dėlto konkurencija...

Transportas
2018.07.20
Geriausių aviakompanijų sąraše dominuoja Azijos bendrovės

Aviacijos „Oskarais“ vadinamuose kasmetiniuose geriausių oro linijų rinkimuose aukščiausias pozicijas pelnė...

Laisvalaikis
2018.07.19
Klaipėdos uosto pelnas augo 20% 3

2018 m. sausio–birželio mėn. Klaipėdos uoste krauta 22,2 mln. t krovinių, tai 7,6% arba 1.5 mln. t daugiau...

Transportas
2018.07.19
Teismas: „Gargždų geležinkelis“ kol kas negali vežti krovinių per Lietuvą 5

Verslininko Igorio Udovickio valdoma bendrovė „Gargždų geležinkelis“, teikianti manevravimo paslaugas...

Transportas
2018.07.19
Austrijos „TGW Limited“ atidarė inžinerinių paslaugų centrą Kaune 4

Šiandien oficialiai atidarytas Austrijos logistikos automatizavimo sistemų vystymo bendrovės „TGW Logistics...

Transportas
2018.07.19
Vilkikų parką atnaujinusi „Liustra“ pernai uždirbo 7 mln. Eur pelno 1

Dviejų fizinių asmenų valdoma transporto ir logistikos bendroves vienijanti grupė „Liustra“ pernai gavo...

Transportas
2018.07.19
Šapoka: sprendimų dėl automobilių mokesčio galima tikėtis rudenį 34

Sprendimai dėl automobilių mokesčio galėtų paaiškėti rudenį, teigia finansų ministras. Pasak Viliaus Šapokos,...

Transportas
2018.07.19
„Kautra“ plečiasi Klaipėdoje ir Skandinavijoje, projektas Kaune – galvos skausmas Premium

Šių metų pirmąjį pusmetį Kauno UAB „Kautra“ pajamų augimas buvo beveik du kartus mažesnis nei pernai tuo...

Transportas
2018.07.19
„Ryanair“ atšaukia 600 skrydžių

„Ryanair“ liepos 25-26 d. dėl streikų Belgijoje, Ispanijoje ir Portugalijoje atšaukia apie 600 skrydžių. Dėl...

Transportas
2018.07.18
Buvęs „Lietuvos geležinkelių“ vienas vadovų G. Bakanas nesupainiojo interesų 6

Buvęs „Lietuvos geležinkelių” generalinio direktoriaus pavaduotojas Gerimantas Bakanas nesupainiojo viešųjų...

Transportas
2018.07.18
Elektroniniai važtaraščiai padėjo aptikti nelegalias vadovo statybas 3

Šių metų liepos 19–20 d. visoje Lietuvoje rengiamos su statybų sektoriumi susijusių įmonių krovinių patikros...

Finansai
2018.07.18
Už 11 mln. Eur ES lėšų gerins saugumą keliuose

Siekiant pagerinti eismo saugą ir Lietuvos regionų pasiekiamumą, per artimiausius dvejus metus šalies...

Transportas
2018.07.18
Teismas atmetė „Skinest“ skundą dėl Vyriausybės ir jos komisijos sprendimų

Teismas atmetė Estijos kapitalo geležinkelio paslaugų įmonės „Skinest Baltija“ skundą – įmonė apskundė...

Transportas
2018.07.18
TOP 1000 lyderiai ekspertų akimis: per mažai pramonės, o ypač – inovatyvios Premium 1

Lietuvos bendrovių TOP 1000 sąrašo viršūnėse – palyginti nedaug modernių pramonės įmonių, vos viena kita...

Pramonė
2018.07.18
Valstybinė Norvegijos trąšų tiekėja „Yara“ Vilniuje atidarys logistikos operacijų centrą 10

Norvegijos trąšų tiekimo bendrovė „Yara International“ paskelbė, kad Vilniuje numato atidaryti transporto ir...

Transportas
2018.07.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau