Vyriausybė pritarė „Lietuvos geležinkelių“ reformai

Publikuota: 2018-02-12
Atnaujinta 2018-02-12 16:30
Traukinys Vilniaus geležinkelio stotyje. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Traukinys Vilniaus geležinkelio stotyje. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Susisiekimo ministerijos siūlymui reformuoti AB „Lietuvos geležinkelius pirmadienį pritarta Vyriausybėje. Susisiekimo ministerija pateikė pasiūlymą reorganizuoti „Lietuvos geležinkelius“ atskiriant krovinių vežimo geležinkelių transportu, keleivių vežimo geležinkelių transportu ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdymo, naudojimo ir disponavimo ja veiklas į atskiras įmones, kontroliuojamas pirminės bendrovės AB „Lietuvos geležinkeliai“ (LG). 

Siūlymui tolesnio pritarimo Vyriausybėje nereikės – po šio sprendimo Susisiekimo miniserija ir bendrovė turės paruošti veiksmų planą, kurį sieks įgyvendinti per metus. Jo įgyvendinimui gali prireikti kai kurių įstatymų pakeitimų – už juos bus balsuojama Seime.

„Mes nuosekliai toliau įgyvendiname įmonės skaidrinimą, efektyvinimą. Yra pasirinkta įmonės reorganizacija, kai ūkines veiklas yra planuojama perkelti į antrines įmones, atitinka Europos gerąją praktiką. Tokiu keliu yra nuėjusios daugelis Europos valstybių. Tad jis atitiks Europos direktyvas, nes dabartinis modelis visuomet keldavo labai daug klausimų, kai vienoje įmonėje atskiros veiklos yra persidengiančios. Taigi, nauja sistema leis valdyti sistemą efektyviau ir skaidriau“, – teigia Mantas Bartuška, LG generalinis direktorius.

Jis išreiškė viltį, kad Seime, išdėsčius ministerijos ir bendrovės argumentus, bus rasta palaikymo šiai iniciatyvai. Kaip bendrovės reforma atsilieps dabartiniams jos klientams, vadovas nesukonkretino.

„Tikimės, kad iki šių metų galo pavyks šią reorganizaciją įvykdyti. Jau balandį ketiname Seimui teikti tam tikrų įstatymų projektus, atveriančius tam kelią. Tikimės Seimo palaikymo, nes pateiksime visus racionalius argumentus, kodėl tai reikėtų įgyvendinti, – teigia susisiekimo ministras Rokas Masiulis. – Atkreipiu dėmesį, kad įgyvendinus reformą sistemą išlaikysime kaip vieningą kumštį - visos antrinės bendrovės bus susijusios su pirmine, tuo užtikrinant finansinį sistemos stabilumą. Keleivių vežimas, pvz., vargu ar bus artimiausioje perspektyvoje pelningas, tad jį reikės subsidijuoti iš kitų įmonių veiklų. Nemanau, kad kas nors klientams (keleiviams, krovinių pervežimo užsakovams, etc. – VŽ) kas nors esmingai keistųsi po reorganizacijos.“

Į VŽ klausimą, ar ši pertvarka yra pirmas žingsnis į bent dalinį LG privatizavimą ar bent dalies akcijų paleidimą į biržą, ministras atsakė kategoriškai neigiamai.

„Nėra net minčių nei apie pilną, nei dalinį privatizavimą. Net kelių procentų akcijų paleidimo į biržą nėra numatoma. Šioje vietoje solidarizuojamės su kai kuriais Seimo nariais, kurie sako, kad galbūt būtų galima ir į įstatymą įrašyti, kad neprivatizuojama ir geležinkeliai lieka valstybės rankose“, – svarsto ministras.

Susisiekimo ministerija jau anksčiau skelbė, kad reforma siekiama užtikrinti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo veiklos efektyvumą, skaidrumą ir nepriklausomumą, taip pat siekiama užtikrinti tinkamą Europos Sąjungos (ES) teisės aktų įgyvendinimą. Lietuva pavyzdžiu pasirinko komerciškai sėkmingą Vokietijos geležinkelių reformą.

Išskaidyti veiklas reikalauja 4-tasis ES  geležinkelių paketas – pagal jį valstybės gali pasirinkti sektoriaus valdymo modelį, o direktyvos nuostatos dėl infrastruktūros valdytojo nešališkumo, nepriklausomumo ir finansinio skaidrumo į Lietuvos teisę turi būti perkeltos iki šių metų pabaigos.

Pasak susisiekimo ministro, „Lietuvos geležinkeliai“  yra atsakingi už Kaliningrado tranzitą, tad radikalūs siūlymai dėl geležinkelių liberalizacijos yra nepriimtini ir pokyčius būtina vykdyti nuosekliais ir pamatuotais žingsniais, pokytis turi būti subalansuotas ne tik rinkos, bet ir valstybės interesų apsaugos požiūriu.

Vokiškas modelis

„Dirbu panašiam dariniui, nesu labai toli, tai matau, kas įvyko nuo 2004 metų, kai (Vokietijoje – VŽ) buvo pradėtos reformos, – pasakoja Edmundas Daukantas, „Deutsche Bahn“ grupės logistikos įmonės UAB „Schenker“ vykdomasis direktorius ir Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos viceprezidentas.

Jis pastebi, kad po tokio pobūdžio reformos rinka tapo laisvesnė, o geležinkelių transportas tapo patrauklesnis, tačiau geležinkelių bendrovė nesulaukė pelno pagausėjimo.

„Formaliai turėčiau pasakyti, kad kur nepamačiau nugalėtojo, t.y. verslo prasme, kieno kišenė dėl reformos nepasipildė – tai yra „Deutsche Bahn“, – teigia p. Daukantas. – Jei reikėtų prognozuoti, abejočiau, kad (po pertvarkos – VŽ) LG praneš uždirbantys daugiau, palyginti su pelnu, kurį uždirbtų dabartinėmis sąlygomis. Žvelgiant į pajamas, jos turėtų pajudėti augimo kryptimi."

Anot jo, atskyrus veiklas ir dėl to suvienodėjus galimybėms rinkoje dalyvauti tiek geležinkelių bendrovės įmonėms, tiek privačioms bendrovėms, transporto geležinkeliu paslaugos tampa plačiau prieinamos ir patrauklesnės.

„Geležinkeliai tampa labiau infrastruktūriniu dariniu ir ekspeditoriai, ir krovinių savininkai gauna daugiau laisvės, – įsitikinęs p. Daukantas. – „Deutsche Bahn“ yra didelė, bet ne vienintelė vežėja Vokietijoje.“

Be to, jis pastebi, kad atskyrus bendroves tampa paprasčiau nepainioti skirtingų klientų grupių interesų.

„Viena politikai labai jautrių sričių yra keleivio bilietas. Kol Vokietijoje nebuvo įgyvendinta reforma – praeito šimtmečio pabaigoje – vyravo požiūris, kad keleiviai važinės pigiau, o valstybinio kapitalo bendrovė kompensuos šią veiklą iš krovinių vežimo, – pasakoja p. Daukantas. – Kitaip tariant, kad vienas vartotojas laimėtų, kitas turi už tai sumokėti. Įvykdžius atskyrimą, valstybė, norėdama reguliuoti keleivių vežimo veiklą pati turi žiūrėti, kaip kompensuoti veiklos nuostolius, jei keičiasi kaštai – nebėra skirtingų paslaugų vartotojų interesų susikirtimo. Kai veiklos yra atskirtos, kiekvieną jų galima matuoti ir vertinti atskirai.“

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Opel“ būstinėse – kratos 3

Automobilių gamintojo „Opel“ būstinėse Vokietijoje policija pirmadienį vykdo kratas.

Transportas
2018.10.15
Įkaitų drama paralyžiavo Kelno traukinių stotį

Vokietijos Kelno miesto centrinė traukinių stotis pirmadienio popietę buvo evakuota, sutriko traukinių...

Verslo aplinka
2018.10.15
Kelininkai skelbiasi pasirengę žiemos sezonui

Valstybės įmonė „Kelių priežiūra“ skelbia pradedanti žiemos sezoną: nuo šiandien visos kelių tarnybos,...

Transportas
2018.10.15
Energetikos ministerija su „Danpower“ aptars investicijas į elektromobilių įkrovos stoteles

Energetikos ministras ir Vokietijos bendrovės „Danpower“ atstovai antradienį aptars elektromobilių įkrovos...

Energetika
2018.10.15
„Novaturo“ apyvarta per devynis mėnesius padidėjo 30% 2

Didžiausios Baltijos šalyse kelionių organizatorės AB „Novaturas“ apyvarta 2018 m. sausio - rugsėjo mėnesiais...

„Lietuvos geležinkeliai“ iš rinkos dalyvių laukia preliminarių pasiūlymų būstinei 2

Valstybės valdoma AB „Lietuvos geležinkeliai“ iš nekilnojamojo turto (NT) rinkos dalyvių laukia preliminarių...

Statyba ir NT
2018.10.15
Elektromobiliai: neišvengiama perspektyva su neeiliniu iššūkiu gamintojams Premium

Artimiausiais metais Europos automobilių prekybos salonus užplūs elektromobiliai, tačiau tai gamintojams...

Transportas
2018.10.14
Vietoj vinječių siūlomas naujas vilkikų mokestis 1

Seimo Biudžeto ir finansų komitetas šią savaitę sustabdė projekto svarstymą. Parlamentarams kilo įtarimų dėl...

Transportas
2018.10.13
Kokie iššūkiai laukia naujojo „Airbus“ CEO 1

Guillaume Faury nuo 2019 m. balandžio vadovaus „Airbus“, Europos orlaivių gamintojai. Naujajam CEO teks...

Vadyba
2018.10.13
Ateities transporto vizija: lustai mašinose, ženkluose ir pastatuose Premium 6

Enrico Salvatori, JAV lustų gamintojo „Qualcomm“ viceprezidentas, sako, kad 5G ryšys leis tikrove paversti...

Technologijos
2018.10.12
Lėktuvai aplenks tankiai apgyvendintus Vilniaus rajonus 9

Nuo šių metų gruodžio į Vilniaus oro uostą ir iš jo skrendantys lėktuvai skris virš mažiau apgyvendintų...

Transportas
2018.10.12
Lietuvos ir Lenkijos geležinkeliai bandys didinti greitį nuo Kauno iki Balstogės 13

Lietuvos ir Lenkijos geležinkelių atstovai tariasi, kaip padidinti greitį jau nutiestame ir veikiančiame...

Transportas
2018.10.12
Tyrimas: skrydžių bendrovėms prastai aptarnauti keleivius apsimoka 4

Turėjote įtarimų, jog prastai aptarnauti keleivius oro bendrovėms iš tikrųjų yra naudinga? Dabar tai įrodyta...

Kelių direkcijai vadovaus Andrejevas 6

Lietuvos automobilių kelių direkcijai (LAKD) vadovaus iki šiol laikinai vadovo pareigas ėjęs Vitalijus...

Transportas
2018.10.11
Pritarta privačių lėšų panaudojimo iniciatyvą skatinančioms Kelių įstatymo pataisoms

Seimo Ekonomikos komitetas šiandien pritarė Kelių įstatymo pakeitimams, kurie turėtų paskatinti privačių lėšų...

Transportas
2018.10.11
Vilniuje pristatytas pirmasis „Alto“ markės autobusas 14

„Altas komercinis transportas“ Vilniuje pristatė Hanoverio IAA 2018 parodoje viešai parodytą pirmąjį savos...

Transportas
2018.10.10
Po ES šalių susitarimo toliau deramasi dėl automobilių taršos mažinimo 2

ES šalys antradienį vakare susitarė iki 2030 m. automobilių išmetamo CO2 kiekį sumažinti 35%.

Transportas
2018.10.10
„Wizz Air“ seka „Ryanair“ pavyzdžiu – riboja nemokamo bagažo apimtį 6

Pigių skrydžių bendrovė „Wizz Air“ nuo lapkričio leis į saloną nemokamai neštis tik vieną, mažesnį rankinio...

Transportas
2018.10.10
„Baltic Ground Services“ Ukrainoje nuomos pusvagonius 1

Gedimino Žiemelio kontroliuojamai AB „Avia Solutions Group“ priklausanti UAB „Baltic Ground Services“...

Transportas
2018.10.10
„Penki kontinentai“ atnaujins Lietuvos oro uostų ryšio infrastruktūrą 8

Įmonių grupei „Penki kontinentai“ priklausanti UAB „Penkių kontinentų komunikacijų centras“ (PKKC) laimėjo...

Technologijos
2018.10.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau