Trys esminiai patarimai, kaip startuoliams paskleisti žinią apie save  

Publikuota: 2021-04-18
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
svg svg
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Pažinti tikslinę auditoriją, pasirinkti tinkamus kanalus jai pasiekti ir sulauktą dėmesį paversti pardavimais – viena svarbiausių startuolių ir apskritai bet kokio sėkmingo verslo užduočių.

Tačiau prasta rinkodara inovatyviems verslams dažnai pakiša koją, ypač, kai steigėjai yra susikoncentravę vien į technologiją ir produkto kūrimą. Kaip ir kada startuoliams žengti pirmuosius rinkodaros ir komunikacijos žingsnius?

Aurelijos Šilinskaitės ir Gražvydo Kaminsko, Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) „TechHub“ pre-akceleratoriaus mentorių, teigimu, net iš geriausio produkto savaime nebus jokios naudos, jei informacija apie jį nepasieks kliento.

„Bendraudamas su startuoliais, įvardiju tris esminius kriterijus, pagal kuriuos lengva pamatuoti, kaip sekasi. Tai minimalus veikiantis produktas (MVP), klientų pritraukimas (angl. traction) ir pajamos (angl. revenue). Jei startuolis nori, kad augtų vartotojų skaičius, be aktyvių rinkodaros veiksmų bus sunku užtikrinti stabilų ir greitą augimą bei įrodyti jį investuotojams,“ – sako G. Kaminskas.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Pasak ekspertų, apie rinkodarą startuoliui verta galvoti jau pačioje jo kūrimosi pradžioje, turint minimalią produkto versiją, rašoma pranešime.

Rinkodara – nuo pat pradžios

„Pirmas patarimas – išsigryninti tikslinę auditoriją. Jos nepažįstant sunku klientą įtikinti, jog produktas ar paslauga jam reikalinga. Nuo tikslinės auditorijos savybių priklauso ir komunikacinių kanalų pasirinkimas. Reikia atsižvelgti į demografinius rodiklius ir į produkto specifiką. Jei produktas ar paslauga nišinė, masiniai komunikacijos kanalai netiks, tuo atveju reiktų galvoti, kur potencialus vartotojas lankosi, ir ten jį „gaudyt“. Nereikėtų pamiršti ir tradicinės komunikacijos, ne vien skaitmeninė rinkodara yra atsakymas į visus klausimus. Klientus galima pasiekti ir, pavyzdžiui, asmeniniais laiškais,“ – sako A. Šilinskaitė.

Mentorė pataria nusibraižyti komunikacijos žemėlapį pagal startuolio gyvavimo etapus ir jiems priskirti skirtingas komunikacijos priemones.

„Pradinėje startuolio stadijoje, turint MVP, galima išnaudoti socialinės medijos kanalus eksperimentams. Sukūrus tinklalapį patikrinti, ar produktas įdomus jūsų klientams, gali padėti preliminarus bandymas (angl. smoke testing). O kai MVP patikrintas ir aišku, kad sprendimas rinkai reikalingas, reiktų pamąstyti apie „7P“ komplekso modelį, apimantį pagrindines rinkodaros dedamąsias dalis: produktą, kainą, vietą, fizinę aplinką, žmones, reklamą, procesą“, – vardija specialistė.

G. Kaminsko teigimu, atliekant įvairius rinkodaros veiksmus, svarbiausia kuo ankstesnėje stadijoje pradėti matuoti, kiek kainuoja potencialių klientų pritraukimas ir jų pavertimas mokiais klientais. Tai padės įvertinti, kurie komunikacijos kanalai efektyviausi ir į kuriuos verta investuoti.

„Pasitaiko atvejų, kai rinkodara pritraukti klientui sąlyginai brangi, o jis po mėnesio įrankio atsisako. Tada atsiranda didelis atotrūkis tarp kainos, skirtos pritraukimui, ir jo išleistos sumos. Rezultatų matavimas padeda ne tik įvertinti priemonių efektyvumą, bet ir apskaičiuoti reikalingas investicijas bei aiškiai komunikuoti, kur jos bus išleistos bei kiek potencialių klientų ir pajamų bus įmanoma sugeneruoti. Dažna startuolio klaida – pateikti investuotojams bet kokią sumą ir tikėtis, kad šie supras, kaip pinigai bus išleisti. Bet investuotojui svarbu žinoti, kiek šie pinigai galės uždirbti,“ – sako mentorius.

Lygindamas startuolius su didelėmis įmonėmis, G. Kaminskas pabrėžia, kad rinkodaros ir komunikacijos lauke jauni inovatyvūs verslai turi didelį pranašumą – žymiai daugiau laisvės. „Startuoliai nėra įsipareigoję korporatyvinei komunikacijai, neturi apibrėžtų rėmų, gali sukurti savo braižą. Žinoma, jie turi laikytis etikos, bet dažniau sugeba ir gali eksperimentuoti,“ – sako jis.

Venkite klaidų

Pasak mentorės A. Šilinskaitės, pirmą kartą kuriant startuolį klaidų išvengti tikriausiai nepavyks. Didžiausia klaida, kurią galima padaryti, pasak jos – įsimylėti kuriamą produktą ar paslaugą ir nekelti klausimų.

„Jei tikėsite produktu kaip savo vaiku, neanalizuosite konkurencinės aplinkos ir neklausite savo potencialių klientų, ar jiems tokia pasauga reikalinga, pražūsite. Atsakykite į klausimus: ką parduodate, kam parduodate, kodėl klientui tai reikalinga? Ir paskutinis svarbus klausimas, kurio klaus investuotojai: kaip ir kiek uždirbsite?“, – pataria ekspertė.

G. Kaminsko nuomone, dar viena dažna klaida – kitų verslų kopijavimas.

„Startuoliai nusižiūri ir kopijuoja kitų bendrovių rinkodaros kampanijas nesuprasdami, kodėl konkurentai pasirinko būtent tokį kelią. Kiekvieno verslo istorija, patirtis ir rinkodaros strategija yra skirtinga, todėl ir komunikacija negali būti vienoda,“ – sako mentorius, pridurdamas, kad rinkodarai kokybiškai valdyti reikia gerų specialistų, tačiau vos tik verslą pradėję startuoliai dažnai taupo ir pasisamdo vidutinių kompetencijų žmonių.

Taip pat dažna klaida – netinkamas reklamos ir komunikacijos biudžeto planavimas. A. Šilinskaitė teigia mačiusi situacijų, kai nesilaikoma proporcijų ir vizualinio identiteto sukūrimui išleidžiama didžioji lėšų dalis, o viešinimui biudžeto beveik nepaliekama. Idealus sąnaudų santykis turinio kūrimui ir jo viešinimui, pasak mentorės, turėtų būti 30:70, rašoma pranešime.

G. Kaminsko teigimu, taip pat klaidinga daryti kampanijas, neproporcingas startuolio biudžetui.

„Turint mažai lėšų reikėtų pagalvoti apie nemokamas ar mažo biudžeto reikalaujančias priemones. Iš tiesų, startuolio rinkodara prilygsta MVP kūrimui – su mažiausiomis įmanomomis lėšomis, analizuojant konkurentų veiklą tikimasi, kad pasiseks pasiekti konversiškai panašų rezultatą,“ – sako mentorius.

Kreipkitės pagalbos 

Nors startuolių biudžetas gyvavimo pradžioje įprastai labai ribotas, pasak mentorių, gausu platformų, kurios gali padėti pasiekti klientus. Startuoliai taip pat turi išskirtinę galimybę sulaukti bendruomenės paramos.

„Šiandien labai daug dalykų jau sukurta – nieko kurti nuo nulio nebereikia. Internetinį puslapį ar logotipą galima pagaminti naudojantis įvairiomis nemokamomis tam skirtomis platformomis, o papasakoti apie savo startuolį padės socialiniai tinklai,“ – sako A. Šilinskaitė.

Neatlygintinai padėti gali ir mentoriai bei programos, skirtos startuoliams padėti žengti pirmuosius žingsnius verslo kelyje, išsigryninti idėją, praplėsti žinias.

„Tris mėnesius dirbami su inovatyviais verslais „TechHub“ pre-akceleratoriuje matome jų progresą – programos metu startuoliai su mentorių ir lektorių pagalba išsigrynina, kas jie yra, ką gali nuveikti rinkoje, bendrauja su labai skirtingais žmonėmis, dalinasi patarimais, išmoksta paprastai ir aiškiai prisistatyti ir paaiškinti, kokią problemą sprendžia ir kokį sprendimą tam yra sukūrę. Tai yra esminiai dalykai, kuriuos reikia suprasti prieš pristatant sprendimą klientams,“ – sako G. Kaminskas.

Kviečia dalyvauti

Norinčius savo idėją paversti inovacija ir daugiau sužinoti apie verslo kūrimą bei vystymą, MITA kviečia dalyvauti jau trečiajame „TechHub“ pre-akceleratoriaus cikle – tris mėnesius trunkančiuose intensyviuose mokymuose startuoliams ar ketinantiems juos įkurti. Mokymų metu su inovacijų ekspertų ir asmeninių mentorių pagalba startuoliai turės galimybę vystyti savo idėjas, gaus reikalingų žinių tolesnei verslo plėtrai, susipažins su investuotojais ir verslo angelais, galės pasipildyti komandos nariais. Registracija į pre-akceleratorių prasidės balandžio 26 dieną.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Gazelė“
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

Drabužių siuvimo įmonės smulkėja, pajamos smunka

Drabužių gamintojų pajamos nuo 2019 m. toliau smunka, rodo kredito biuro „Creditinfo Lietuva“ atlikta...

Pramonė
09:43
D. Rudokas: nauja pavežėjų platforma „Forus“ keičia rinką Premium

„Naujas žaidėjas įneša papildomą konkurenciją. Įmonė norėdama atsikovoti sau dalį rinkos ir prisivilioti...

Logistika
05:45
Kaip dirbti su geriausiais JAV: Šilutės vežėjų maršrutai – nuo Sietlo iki Majamio Premium

Logistikos bendrovė Šilutėje – o logistika nuo Sietlo iki Majamio, nuo Niujorko iki Los Andželo JAV. Per...

Gazelė
05:45
Loginės užduotys kandidatams: protu širdies nesuprasi, o ši atrankoje darosi svarbesnė Premium

Prašymas išspręsti lygtį, nesinaudojant skaičiuotuvu pasakyti, kiek yra 99 padauginus iš 99 ir panašios...

Vadyba
2022.08.16
Sukūrė restoranų platformą regionui: kaip žemaičiai, patys sau pasidarėme Premium 1

Darbuotojus paveikus prasidėjusiai pandemijai ir karantinui, dalis jų netruko pamatyti galimybę ir dar...

Gazelė
2022.08.16
Verslas ir vadovavimas Italijoje, JAV ir kitur – ką derėtų importuoti į Lietuvą? Premium

Verslo organizavimas ir vadovavimo principai dažnai yra nulemti aplinkos, kurioje organizacija veikia. Pirštu...

Vadyba
2022.08.15
„Invega“ pristato naujas garantijų priemones: 700 mln. Eur leis skolinti aktyviau

Naujos valstybės teikiamų garantijų priemonės, pasak „Invegos“, skatins finansuotojus aktyviau skolinti...

Gazelė
2022.08.15
Kaip sugalvoti idėją verslui: dažniausiai ji tūno pašonėje Premium

Verslas mėgsta tikslius apskaičiavimus, tačiau pradedantieji, nors ir dėliojasi būsimos veiklos planą, nėra...

Gazelė
2022.08.15
Daugiausia darbo ginčų kilo transporto ir statybos sektoriuose

Pirmąjį šių metų pusmetį Darbo ginčų komisijos gavo beveik 3.000 prašymų išnagrinėti darbo ginčus tarp...

Gazelė
2022.08.14
Dėstytojų patarimai yra gerai, bet verslo realybė – visai kitokia Premium

Vien idėjos verslui sukurti neužtenka – reikia ir plano. Kai kurie jį susidėlioja dar studijų laikais,...

Gazelė
2022.08.14
Nauji ūkio subjektai: kokių veiklų renkamasi mažiau

Šių metų antrąjį ketvirtį įregistruoti 3.659 nauji ūkio subjektai, kai tuo pačiu laikotarpiu 2021-aisiais –...

Gazelė
2022.08.13
Kai prekės ženklas ant prekystalio, bet jau aišku, kas atsiras vietoje jo Premium

Kai įkuri populiarų, gerai apgalvotos koncepcijos, gražų ir dar skanų restoraną, bet paskaičiuoji, kad jo...

Gazelė
2022.08.13
M. Mozūras apie IT specialistų stresą: programuotojo darbas gali būti vienišas Premium

„EqualEngineers“ tyrimas atskleidė, kad informacinių technologijų (IT) srities darbuotojai, kurie dažniau...

Vadyba
2022.08.12
Kaip nepaklysti buhalterijos džiunglėse, kad paskui nereikėtų sumokėti savo turtu Premium

Pradedantieji verslą, ypač tie, kurie nėra sukaupę jam daug pinigų, dažniausiai renkasi dirbti pagal...

Gazelė
2022.08.12
Milžino dominavimas biotechnologijose: leidžia kvėpuoti mažesnėms įmonėms ar jas smaugia? Premium

Didžiosios Lietuvos biotechnologijų įmonės pernai ir vėl didino apsukas, vienvaldžiu lyderiu išliko „Thermo...

Inovacijos
2022.08.11
Verslas lašinius keičia raumenimis 3

Dar nesibaigia vasara, bet dažnas gyventojas jau suka galvą, kaip reikės išgyventi žiemą. O ši žada būti ypač...

Nuomonės
2022.08.11
Kada nebankrutuoti restoranui: istorijos pamokos, pavojingiausias amžius ir Palangos fenomenas Premium

Šiemet restoranų bankrotų užfiksuota daugiau negu per visus 2021 m., tačiau šie skaičiai – ne blogiausi per...

Gazelė
2022.08.11
Kaip „Mobile.de“ nenusipirkti katės maiše ir pašokdinti pajamas nuo 3 iki 13 mln. Eur Premium

Naudoti automobiliai, bet patikimi – tokią automobilių pagal užsakymą paslaugą siūlanti UAB „Kokybiški auto“...

Gazelė
2022.08.10
Moteriški ir vyriški kolektyvai: lyčių įvairovė – būtina, bet komandos stiprybė – iš asmenybių įvairovės Premium

Kolektyvai, kuriuose dominuoja viena iš lyčių, pasak VŽ kalbintų vadovų ir psichologės, vis dar gali...

Vadyba
2022.08.09
Sprendimas pradėti veiklą JAV pasiteisino: lietuvės sukurtą startuolį jau įsigijo investuotojai Premium

UAB „Neorus“, veikiančią 6 metus, už neatskleidžiamą sumą įsigijo kita lietuviška UAB „Orbio World“. Abi jas...

Gazelė
2022.08.09

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku