2024-10-28 00:00

Uostamiesčio sušių restoranas apgynė savo teises prieš „McDonald‘s“

Kitas ginčas su greitojo maisto milžine baigėsi taikos sutartimi

 Uostamiesčio sušių restoranas apgynė savo teises prieš „McDonald‘s“
Vilniaus apygardos teismas palaikė Valstybinio patentų biuro (VPB) argumentus restoranų tinklo „McDonald’s“ ir „Mak Sushi“ ginče bei priėmė pastarajam palankų sprendimą.

VŽ rašė, kad tarptautinė greitojo maisto restoranų milžinė šiemet bandė užginčyti kelis prekių ženklus Lietuvoje: „Mak Sushi“, „Mac Caldo“. 

„Mac Caldo“ grafinį prekių ženklą buvo įregistravusi UAB „Smart Stata“, jis skirtas žymėti greitai paruošiamiems makaronams ir jų gaminiams. „Mak Sushi“ – MB „Lantua“, valdanti sušių restoraną „Mak Sushi“ uostamiestyje. 

VPB Apeliacinio skyriaus sprendimai buvo palankūs lietuviškiems prekių ženklams, tačiau abu juos „McDonald’s“ apskundė teisme. 

 „Mak Sushi“ apsigynė

„Teismas priėmė pagrįstą ir teisingą sprendimą MB „Lantua“ naudai, palikdamas galioti prekių ženklo „Mak Sushi“ registraciją. Šis atvejis puikiai parodo, kad net ir mažos Lietuvos įmonės gali sėkmingai apginti savo teises prieš dideles tarptautines korporacijas. Tai įkvepia kovoti už savo teises ir rodo, kad teisinis procesas gali būti palankus ir mažesniems verslams“, – teismo sprendimą vertina Erikas Saukalas, „Metidos“, atstovavusios teisinių paslaugų grupės partneris, advokatas.

Jis pažymi, kad sprendimas buvo pagrįstas VPB Apeliacinio skyriaus argumentais, kuriuos teismas detaliai išnagrinėjo. Teismas lygino „McDonald’s International Property Company Ltd.“ prekių ženklus ir „Lantua“ priklausantį ženklą „Mak Sushi“ pagal tris pagrindinius kriterijus: vizualinį, fonetinį ir semantinį. 

Erikas Saukalas, advokatų profesinės bendrijos „Metida“ teisinių paslaugų grupės partneris, advokatas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Erikas Saukalas, advokatų profesinės bendrijos „Metida“ teisinių paslaugų grupės partneris, advokatas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

„Pagrindinis klausimas buvo, ar egzistuoja tikimybė suklaidinti vartotojus. Vizualiai vertinant, teismas sutiko su Apeliacinio skyriaus išvada, kad „Mak Sushi“ prekių ženklas yra aiškiai išskirtinis dėl savo vizualinių elementų, tokių kaip pandos su bambukais piešinys, ir nėra panašus į „McDonald’s“ ženklus“, – pabrėžia E. Saukalas. 

Taip pat teismas pažymėjo, kad nors kai kurie ženklų elementai kaip „Mak“ ir „Mc“ fonetiškai gali būti tariami panašiai, kiti ženklų komponentai: „Sushi“ ir „Donald’s“, „Royal“, „Drive“, ir kitų ieškovo turimų žodinių prekių ženklų dalys tariami skirtingai, todėl ženklai fonetiškai nėra pakankamai panašūs.

Semantiniu požiūriu teismas pabrėžė, kad neturi būti ignoruojami „McDonald’s“ ženkluose esantys žodiniai elementai, kurie turi kitą prasmę nei „Mak Sushi“ ženklo žodinis elementas, taip pat ir aiškią bei lengvai suprantamą prasmę turintis „Mak Sushi“ vaizdinis elementas – pandos su bambukais piešinys. 

Galiausiai Vilniaus apygardos teismas nusprendė, kad nebuvo pateikta pakankamai įrodymų dėl vartotojų suklaidinimo, atmetė „McDonald’s“ ieškinį ir priteisė MB „Lantua“ naudai 5.566 Eur bylinėjimosi išlaidų atlyginimą.

Šis sprendimas gali būti apskųstas Lietuvos apeliaciniam teismui iki 2024 m. lapkričio 20 d.

„Tikėtina, kad „McDonald’s“ kovą tęs ir pateiks apeliacinį skundą. Kartu esu įsitikinęs, kad ir šis skundas bus atmestas, nes ženklų skirtingumas yra akivaizdus“, – vertina E. Saukalas.

Rekvizitai.lt duomenys rodo, kad MB „Lantua“, valdančios vieną sušių restoraną „Mak Sushi“ uostamiestyje, pajamos 2023 m. siekė 276.667 Eur ir, palyginti su ankstesniais metais, išaugo 7 kartus. Beveik trečius metus veikianti įmonė dirba pelningai.

Kitas ginčas pasibaigė taika

O kitas „McDonald‘s“ ginčas su UAB „Smart Stata“ baigėsi taikos sutartimi. 

Šioje byloje atsakovas pripažino ieškovo ieškinį ir sutiko, kad prekių ženklas „Mac Caldo“ nebūtų registruojamas Tarptautinės prekių ir paslaugų klasifikacijos 30 klasės prekių atžvilgiu, tad šios vasaros pradžioje teismas tarp šalių patvirtino taikos sutartį ir civilinę bylą nutraukė, nurodo Lina Nemeikaitė, Vilniaus apygardos teismo pirmininko padėjėja.

„McDonald‘s“ Lietuvoje valdo 17-os greitojo maisto restoranų tinklą ir yra įregistravusi daugiau nei 15 skirtingų prekių ženklų, tarp kurių – „McDonalds“, „McRoyal“, „McChicken“, „McCafe“, „McDrive“, „McNuggets“, „Grand Big Mac“, „Big Mac“ ir t. t. 

Išimtinai visi minimi prekių ženklai yra įregistruoti kaip žodiniai sprendimai. „McDonalds“ žodinio prekių ženklo registracija Lietuvoje galioja nuo 1992 m. 

Teismui pateiktoje medžiagoje pažymima, kad „McDonald’s“ prekių ženklo vertė 2023 m. siekė 36,86 mlrd. USD, o 2019 m. vertingiausių pasaulio prekių ženklų reitinge „Interbrand“ ieškovo prekių ženklas užėmė 9-ą vietą.

Lietuvoje „McDonald’s“ restoranų tinklą valdančios UAB „Premier Restaurants“ pajamos 2023 m., palyginti su ankstesniais, augo 25%, iki 64,9 mln. Eur.

Ginčai ir kitose šalyse

Ginčų dėl prekių ženklų apsaugos „McDonald’s“ netrūksta ir kitose šalyse. Pavyzdžiui, 2019 m. rugpjūtį „McDonald’s“ pralaimėjo tokį ginčą Airijos konkurentei „Supermac’s“.

Po ginčo su Airijos greitojo maisto tinklu „McDonald’s“ prarado išskirtines teises į „Mc“ prekių ženklą, kuriuo žymimi kai kurie jos maisto produktai ES, rašė BBC.

Tai buvo ne pirmas ginčas tarp šių, restoranų tinklus valdančių įmonių. Tų pačių metų pradžioje „McDonald’s“ prarado ir išimtines teises į „Big Mac“ ženklą. Tuokart ES Intelektinės nuosavybės tarnybos (EUIPO) priimtas sprendimas leido „Big Mac“ vardą vartoti ir kitoms bendrovėms ES.

Įdomu, kad „Supermac’s“ tada neturėjo produkto, vadinamo „Big Mac“, o į kontroliuojančias institucijas kreipėsi po to, kai „McDonald’s“ užprotestavo airių bendrovės norą registruoti savo pavadinimą ES ir Jungtinėje Karalystėje. 

52795
130817
52791