„Pigu.lt“ e. platformos vadovas: „Pandemija baigėsi, iššūkiai liko – kaip juos išgyvens e. verslas?“

Apie prekybos internetu tendencijas, ateitį ir iššūkius, kurie laukia verslų susidūrus su Rusijos karu Ukrainoje, Kinijos izoliacija, infliacija ir vartotojų perkamosios galios mažėjimu, kalbamės su R. Žilėnu. Jis stebi e. verslo tendencijas pasaulyje ir bendrauja su kone 4000 pardavėjų, prekiaujančių „PHH Group“ valdomose e. prekybos platformose: „Pigu.lt“ (Lietuvoje), 220.lv (Latvijoje), Kaup24.ee (Estijoje).
Kaip COVID-19 pandemija pakeitė interneto prekybą?
Kalbant apie dabartinę e. prekybos situaciją, pandemiją derėtų pamiršti. Interneto prekybos aukso amžius tik išryškino bendrąją tendenciją, kad žmonės noriai perka internetu. Internetu 2021-aisiais pirko 2,1 mlrd. žmonių – net 27 proc. visos 8,78 mlrd. pasaulio populiacijos.
Europoje šios tendencijos dar ryškesnės. 2017 metais internetu pirko apie 60 proc. pirkėjų, 2019-aisiais – 66 proc., 2021 m. – net 73 procentai.
Taigi prekyba internetu augo jau iki pandemijos, o šiandien situacija jau kardinaliai pasikeitusi – turime pradėti galvoti ne apie spartų interneto prekybos augimą, o apie išgyvenimą. Pandemija baigėsi, tokio didelio e. prekybos šuolio nebebus, taigi išgyvens tie, kas sugebės prisitaikyti, keistis ir mokės tai daryti greitai ir drąsiai.
Kokios įtakos e. prekybai turi karas Ukrainoje?
Mūsų prekybos platforma turi apie 4 tūkst. pardavėjų Baltijos šalyse. Turime prabangą matyti ir klientų, ir verslų elgseną artėjančios krizės sąlygomis. Nors visoje Europoje e. verslas sudaro apie 4,6 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP), yra analitikų, kurie teigia, kad ateityje augimas nebus toks spartus.
Ir pasaulio, ir Europos tyrimai rodo, kad e. verslo augimas lėtėja, nes pandemijos vėjas, kuris pūtė į bures, baigėsi.
Visų pirma, Rusijos sukeltas karas ir pasirengimas jam sukėlė energetikos – dujų, naftos ir elektros – kainas. Antra, po pandemijos atsidarė fizinės prekybos vietos, dalis pirkėjų grįžo ten, taigi susinormalizavo konkurencija. Trečia, augančios sąnaudos energetikai ir darbo užmokesčiui, o taip pat – didėjant infliacija, parodė, kad ir verslai, ir pirkėjai turi mažiau pinigų.
Interneto prekyba yra rinkos veidrodis, ir mes jau pastebime, kad yra pardavėjų „Pigu.lt“ platformoje, kurie stabdo ar nutraukia savo veiklą. Liūdna, bet krizė, panašu, artėja ir yra tikimybė, kad šiais metais Lietuvai gali tekti atsisveikinti su dalimi elektroninių verslų.
Prognozuojate, kad Lietuvą ištiks krizė?
Recesiją ir ekonomikos sulėtėjimą prognozuoja analitikai. Mes matome realius skaičius ir problemas – įmonės susiduria su tiekimo problemomis dėl sutrūkinėjusių tiekimo grandinių, sankcijų Rusijai ir Baltarusijai, sandėliavimo ir logistikos problemomis, o taip pat – ir grynųjų pinigų iššūkiais.
Neabejoju, kad bus nemažai verslų, kurie 2022-aisiais nuspręs išeiti iš interneto prekybos, iš kitos pusės – pamatysime ir daug verslų, kurie per šią krizę iškils. Galimas daiktas, kad apie juos dar net nesame girdėję.
Kas svarbiausia norint išlikti krizės sąlygomis?
Krizės metu pinigai yra karalius, o klientas, kuris turi pinigų, yra aukso vertės. Taigi laimės tie verslai, kurie bus agresyvesni ir judės dar arčiau klientų. Infliacija darys įtaką mums visiems, analitikai jau skelbia 16 proc. ir aukštesnę metinę infliaciją, taigi pinigų piniginėse turėsime kone penktadaliu mažiau.
Ko nesuvalgys infliacija, suris smarkiai padidėjusios sąnaudos energetikai. Esant tokiai situacijai, klientai labai atidžiai rinksis tarp to, ką jie nori ir gali įsigyti. Štai čia ir prasidės didžioji konkurencija – dėl kliento pasirinkimo. Tie verslai, kurie prisitaikys prie kliento, sugebės sukurti didžiausią vertę, išliks, kitiems teks galvoti apie kitą veiklos sritį.
Norint pritraukti klientą, reikia jį pažinoti. Kaip keičiasi klientų įpročiai?
Šiuo metu prekiauti internetu jau yra įprasta, tą daro nemaža dalis lietuvių. Tik tapti kliento pirmuoju pasirinkimu šiandien yra labai sudėtinga. Europoje atliktas internete perkančių klientų srautų tyrimas parodė labai įdomias tendencijas.
Tik apie 15,8 proc. klientų renkasi prekės ženklų parduotuves internete. 22,8 proc. pirkėjų pirmenybę teikia mažmeninės e. prekybos parduotuvėms, o didžiąsias e. platformas renkasi net 60,4 procento klientų. Globalios e. prekybos platformos – 2021 metais suprekiavo apie 30 proc. visų interneto užsakymų, o 2022 metais šis skaičius sudarys apie 50 proc. visos interneto prekybos.
Panašu, kad neramios dienos ateina ir garsiems prekių ženklams, ir mažesnėms interneto parduotuvėms. Jos augs lėčiau, o jų klientus susiurbs augančios e. prekybos platformos. Ar atsitiks taip, kad jos užkariaus pasaulį? Sunku pasakyti, tačiau šis modelis patrauklus visiems – ir klientams, ir pardavėjams, ir verslams.
Kodėl pirkėjai taip myli e. prekybos platformas?
Kaina, asortimentas ir patogumas. Platforma, kurioje tą pačią prekę gali parduoti 10, 20 arba 100 pardavėjų, klientui visuomet garantuoja pačią geriausią kainą ir asortimentą. Tai lemia, kad klientas nori sugrįžti į e. platformą ir patikrinti, ar prekė, kurios jam reikia, yra sandėlyje, kokios kainų tendencijos, ar vyksta išpardavimas, ar siūloma nuolaida ir t.t.
Augant asortimentui prekės kategorijoje, didėja kliento pasirinkimo galimybės, taigi asortimentas tai pačiai prekei gali būti ir platus, ir gilus. Galite pirkti prabangią arba ekonominę žoliapjovę, varomą benzinu ar elektra, mechaninę ar robotizuotą, garsaus prekės ženklo arba kinų gamintojo.
Na, ir trečias dalykas – klientui nereikia važinėti per kelias parduotuves. Nereikia ieškoti ir dėlioti savo prekių krepšelio. Vienoje vietoje jis gali susipirkti viską, ko reikia sodybai ar gyvenamajam namui – nuo žvakės iki durų, nuo kepsninės iki vejos roboto.
Greitas pristatymas čia tampa lyg desertu. Dedame pastangas siekdami greičiau pristatyti prekes ir
matome, kad pagreitinus pristatymą vos viena diena, konkrečios prekės pardavimai gali padidėti iki 5 procentų.
VERSLO TRIBŪNA
Kuo e. platforma naudinga pardavėjams?
Mes, kaip e. prekybos platforma, labai aiškiai suvokiame, kad klientai, pardavėjai ir e. platforma negali vieni be kitų. Privalumas klientui – platus asortimentas, patogus mokėjimo būdas ir pristatymo galimybės. Pardavėjui gerai, nes užtikriname klientų srautą, platesnę geografiją, užsienio rinkas, logistikos, sandėliavimo ir daugelį kitų, sėkmingam verslui reikalingų, sprendimų.
Jeigu pardavėją tenkina šie dalykai, jam nebėra reikalo vystyti savo interneto parduotuvės. Klientas jau pasitiki e. platforma ir joje perka, pardavėjui belieka rūpintis kainodara ir prekių papildymu.
Šiuo metu sudarome galimybę pardavėjams laikyti savo prekes „Pigu.lt“ sandėlyje, iš kurio pirkiniai klientus gali pasiekti per vieną dieną. Tokia simbiozė klientui sukuria pačią geriausią patirtį. Žinoma, jei e. platforma netobulėtų, sunku būtų tikėtis pardavėjų sėkmės ir klientų dėmesio.
Įdomus dalykas, kad visame pasaulyje aplink e. platformas formuojasi ekosistemos. Atsiranda pardavėjų poreikis gauti papildomų paslaugų, pavyzdžiui, mokėjimų įvairovės, lizingo, rinkodaros, logistikos, sandėliavimo ir t.t. Taip klientas gali gauti vis geresnį aptarnavimą nuo pirmosios apsilankymo sekundės, kai jis prisijungia prie e. prekybos platformos.
Ko reikia nepamiršti mums visiems? Turbūt to, kad, jeigu pasaulis keisis greičiau negu mes, tokiu atveju tikrai pralaimėsime. Interneto versle turime būti greiti ir nebijoti daryti klaidų, nes jos leidžia greičiau tobulėti.