2024-12-11 05:45

N. Kvietkauskaitė: jei „Lidl“ vadovas įrodys, kad tai įmanoma be nuostolio, būsiu maloniai nustebusi

Taip vadovė replikavo dėl „Lidl“ direktoriaus pastebėjimo, kad gilios akcijos yra ydinga praktika, verčiau – žemos kainos kasdien

Nijolė Kvietkauskaitė, „Iki Lietuvos“ generalinė direktorė. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Nijolė Kvietkauskaitė, „Iki Lietuvos“ generalinė direktorė. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Nijolė Kvietkauskaitė, „Iki Lietuvos“ generalinė direktorė, atsakydama į klausimą apie mūsų rinkos išskirtinumą – itin gilias nuolaidas, teigia, kad akcijos yra modernus būdas patraukti kliento dėmesį, o šito visais laikais savaip siekė visi prekybininkai. Anot jos, iki šiol dar niekam nepavyko iš esmės pakeisti jau susiformavusios rinkos, kai žaidžiama pagal vadinamąjį „aukšta“ vs. „žema“ principą, t. y. kai yra pastovios kainos ir šalia jų – ryškios nuolaidos be nuostolio verslui. Ir, anot N. Kvietkauskaitės, jeigu naujajam „Lidl“ vadovui pavyks įrodyti priešingai, ji būsianti labai maloniai nustebusi.

Kaip esate nusiteikusi besibaigiant metams?

Gana gerai, manau, „Iki“ tai bus dar vieni neblogi metai, nors dar likęs vienas didysis nežinomasis – gruodžio rezultatai, nes ir maisto mažmenininkams, ir greičiausiai visiems kitiems tai išskirtinis kalėdinės prekybos laikotarpis, reikšmingas visų metų rodikliams. Bet iki šiol mums sekasi neblogai, pavyko apsiginti rinkos dalį.

Kai kurie mažmenininkai skelbia savo tarpinius rezultatus, neseniai tai padarė „Rimi Lietuva“, kiek anksčiau – „Maxima grupė“.

Jie turi įpareigojimą tai daryti. („Maxima grupė“ yra išplatinusi obligacijų emisiją, „ICA Gruppen“, valdančios „Rimi“, akcijomis prekiaujama Stokholmo akcijų biržoje – VŽ).

Taip, bet gal ir jūs, nors ir neturinti tokio įpareigojimo, sutiktumėte apibrėžti įmonės šių metų pasiekimų kontūrus?

Mano jau pasakyta mintis, kad apsigynėme rinkos dalį reiškia, kad augame greičiau nei rinka (2024 m. sausį–spalį nespecializuotos mažmeninės prekybos įmonės, prekiaujančios maisto produktais, gėrimais ir tabako gaminiais, palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, pajamas didino 3,5%, rodo Valstybės duomenų agentūros duomenys – VŽ). 

Dar galiu pasakyti, kad mums šiemet gana gerai sekasi įgyvendinti plėtros projektus. Pagaliau turime stiprius metus. Biudžete buvome numatę atidaryti aštuonias naujas parduotuves, o atidarysime devynias. Visiškai rekonstravome 18 parduotuvių, 25 atnaujintos pagal naują koncepciją. Sakyčiau, buvo darbingi metai.

Pastaruoju metu iš įvairių aukščiausio rango pareigūnų Vokietijoje pasigirsta raginimų verslui ruoštis karui su Rusija. Lapkritį pristatytas išsamus dokumentas, susijęs su tokiu pasirengimu. Teigiama, kad ekonominė parengtis irgi yra atgrasomoji priemonė. Mūšius laimi kariuomenė, o karą – ekonomika. Ar iš jūsų vadovybės atkeliauja kokios nors su pasirengimu susijusios informacijos, nurodymų?

Mes turime susitarimą, kad nieko, kas susiję su karu, nekomentuojame.

Bet tai nereiškia, kad nieko nevyksta, ar ne?

Mes esame tvarus, atsakingas verslas ir darome viską, kad tvarus vystymasis būtų užtikrintas.

Ar koregavote rudenį pasirengtą 2025 m. biudžetą?

Koregavome, ir pagrindinis parametras, kurį reikėjo tikslinti, buvo infliacijos prognozė. Anksčiau šiems metams buvome numatę nedidelę infliaciją, o faktiškai jau yra defliacija, taigi tai yra pagrindinis veiksnys, dėl kurio reikėjo koreguoti biudžetą. Pagal patikslintą prognozę 2025 m. planuojame 2% didesnes pajamas, nei tikėjomės rudenį.

O kokį pelno lygį prognozuojate?

Nepaisant to, kaip kils su darbo užmokesčiu susiję kaštai, kas vyks žaliavų rinkose, kaip klostysis geopolitinė situacija ir kt., planuojame kitąmet pasiekti tokius pat pelno rezultatus, kaip ir pastaraisiais metais.

Kaip keisis TOP 5 tinklų rinkos dalys, ar jūs augsite vienodai su rinka?

Visą laiką tikimės, kad iš ko nors paimsime, toks tas mūsų užsiėmimas. Kitiems metams esame numatę gana stiprią plėtrą: planuojame atidaryti 11 naujų parduotuvių, rekonstruosime 20. Tai tikrai padės didinti apyvartą. 

O kas iš konkurentų lengviausiai atiduoda rinkos dalį?

Negalime išduoti, bet yra ne vienas. 

Kurie tinklai veržliai ir ambicingai auga?

Manau, kad vis dar labai gerai sekasi žemų kainų tinklams. Ne taip gerai, kaip 2023 m., bet vis dar labai gerai. Kadangi lietuviai yra didžiausi optimistai Europoje, sumažėjus maisto produktų infliacijai, atsigavo perkamoji galia. Manau, visų tinklų 2024 m. rezultatai bus gana neblogi. Jau ir iš „Rimi“ finansinių duomenų matome, kad jiems sekasi gana gerai. 

Nijolė Kvietkauskaitė, „Iki Lietuvos“ generalinė direktorė. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Nijolė Kvietkauskaitė, „Iki Lietuvos“ generalinė direktorė. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Kiek iš planuojamų naujų parduotuvių bus nuosavos?

Vis dar nuosavų parduotuvių, mano vertinimu, atidarome per mažai, bet ne todėl, kad nenorėtume to padaryti, o dėl to, kad patiems greitai išvystyti objektą yra ganėtinai sunku, o greitis – mūsų prioritetas. 

Dėl to renkamės nuomą su galimybe išpirkti objektus. Šiais metais iš paminėtų devynių naujų parduotuvių dvi yra nuosavos, o kitais metais iš vienuolikos naujų nuosavų bus pora. 

Vidutiniškai per metus plėtrai skiriame apie 20 mln. Eur, panašią sumą investuosime ir kitais metais.

Kokia dalis iš naujų parduotuvių bus autonominės?

Nebus autonominių parduotuvių. Dėl autonominių – turime jų atidarę, kiek turime, ir dabar mums reikia suprasti, ką su tuo norime daryti toliau. Tai yra mūsų eksperimentas, o prioritetas – geresnių lokacijų paieška jau esančioms parduotuvėms. Vienu perkėlimu esame labai patenkinti: iš Savanorių prospekto parduotuvę perkėlėme į Saulėtekį ir ji surado savo pirkėją. Vis dėlto jaunoji, technologiškai išprususi karta padėjo tos parduotuvės rezultatus pagerinti keleriopai. Tad taip, mažmeninėje prekyboje nieko naujo – svarbiausia yra vieta.

Kažkada esate sakiusi, kad turite planų šią inovaciją pritaikyti didesniu formatu.

Galvojame apie tai, idėja nėra visiškai mirusi, mes dar tebebaigiame jau veikiančių autonominių parduotuvių analizę. Iki 2025 m. pirmojo ketvirčio pabaigos planuojame atsinaujinti strategiją ir veiksmus.

Ar gali būti, kad nuspręstumėte mažinti tokių parduotuvių skaičių?

Nemanau, ne. Sakyčiau, programa minimum – išlaikyti tai, ką turime, o tada pagalvosime, ką galime padaryti dar geriau. Autonominėms parduotuvėms reikia srauto, kad jos būtų rentabilios, o Lietuvoje tokių vietų yra labai nedaug.

Kokie jūsų planai, susiję su investicija į platformą „Last Mile“? Neseniai užbaigėte įsigijimą.

Investuosime toliau. Gal reikėtų pasidžiaugti, kad šiais metais įvyko radikalus pokytis, tai viena iš sėkmingų investicijų į startuolius, kuri auga toliau, peraugo save iki tokio lygio, kad mes galėjome padalinti įmonę į dvi dalis ir viena įmonė – kompiuterinės įrangos – iškeliauja į Vokietiją, „Rewe Ventures“ – grupės padalinys, investuojantis į startuolius, – nusprendė ją įsigyti su viltimi, kad pavyks užauginti vienaragį. 

Labai norisi palinkėti mūsų kolegoms, kurių potencialą pamatėme prieš kelerius metus, padaryti didelį globalų projektą su tuo produktu, kurį jie sukūrė, o Lietuvoje lieka „Last Mile“ operacijos. Pristatysime prekes kaip ir anksčiau, plėsime savo platformą, kaip ir buvo numatyta, ir labai tikiuosi, kad mažinsime nuostolį. 

Pernai nuostolis pakilo, bet tai ne tikrasis veiklos nuostolis, o investicijos į programinės įrangos vystymą. Kadangi šiais metais jau to nebeliks, tos sąnaudos iškeliaus į Vokietiją, manau, dar po poros metų operatyvinė veikla gal dar ir nebus pelninga, bet tikrai prie to priartės.

Taip, praėjusiais metais „Greituolis“, valdantis platformą „Last Mile“, patyrė 2,7 mln. Eur nuostolį – tai buvo 11,1% daugiau nei užpernai, kai nuostolis sudarė 2,43 mln. Eur. Dabar norėčiau jus įtraukti į diskusiją apie nuolaidas, kurią pradėjo naujasis „Lidl Lietuva“ vadovas savo debiutiniame interviu „Verslo žiniose“, pastebėdamas, kad mūsų rinkos išskirtinumas – gilios nuolaidos. Koks jūsų požiūris šia tema?

Atsigręžkime atgal ir pasižiūrėkime, kaip apskritai susiformavo mažmeninė prekyba – iš turgaus, besivysčiusio šimtmečius. Visą laiką prekeiviai stengėsi pritraukti pirkėją garsiai šaukdami ar kitaip bandydami atkreipti dėmesį. Akcijos yra moderni prekeivio iniciatyvos patraukti dėmesį versija. 

Taip, egzistuoja rinkos, kur akcijų dalis pardavimuose yra mažesnė, bet yra ir tokių, kur akcijų dar daugiau nei pas mus. Bet niekada negirdėjau nė vienos sėkmės istorijos, kad kam nors būtų pavykę jau susiformavusioje rinkoje, kur žaidžiama pagal vadinamąjį „aukšta“ vs. „žema“ principą, kai yra nustatytos kainos ir labai ryškios nuolaidos, tai iš esmės pakeisti be nuostolio verslui, ir jeigu naujasis „Lidl“ vadovas įrodys, kad tai įmanoma, aš būsiu labai maloniai nustebusi.

Apskritai akcijų organizavimas yra atskiras mokslas, jame nepaprastai daug matematikos. Visada pradedame nuo pirkėjų analizės, ko jiems reikia, ir organizuodami akcijas stengiamės, kad jos apimtų aktualius produktus, prekių ženklus, kartais surengiame ir produktų fiestas, kai nuolaidos apima visą kategoriją.

52795
130817
52791