Vartotojo dilema: Juodasis ar Žaliasis penktadienis

Lapkričio 29 d., kaip ir kiekvienais metais, tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje minimas Juodasis penktadienis, kurio metu siūlomos didžiausios metų nuolaidos. Dalis jų neišvengiamai skatina besaikį vartojimą, o kartu leidžia prekybininkams gerokai padidinti pardavimus.
Dar prieš Juodąjį penktadienį Lietuvoje vyksta ir kitų rudeninių išpardavimo akcijų. Pavyzdžiui, šį savaitgalį, lapkričio 15–17 d., per 1.000 „Akropolių“ nuomininkų, įsikūrusių Vilniuje, Klaipėdoje ir Šiauliuose, žada specialių pasiūlymų ir nuolaidų iki 50%, kurios bus taikomos įvairioms prekėms ir paslaugoms.
Dominykas Mertinas, „Akropolis Group“ rinkodaros ir komunikacijos vadovas, VŽ sako, kad nuolaidų dienos „Jamam“ žymi kalėdinės prekybos pradžią.
„Kiekvieną sykį ši mažmeninės prekybos akcija sutraukia šimtus tūkstančių lankytojų“, – reziumuoja D. Mertinas.
Tuo pačiu metu, lapkričio 15–17 d., išpardavimai vyks ir Kaune: prekybos ir laisvalaikio centre „Mega“ organizuojamos didžiosios nuolaidų dienos „Megadieniai“, kurių metu daugelyje centro parduotuvių, pramogų ir paslaugų vietų bus taikomos iki 50% nuolaidos, VŽ informavo Ieva Goštautaitė-Gedutė, „Megos“ direktorė.
O sostinės PC „Ozas“ ir „Panorama“ pagrindinius išpardavimų renginius planuoja lapkričio 29 – gruodžio 1 d., kai daugelyje kitų prekybos vietų vyks Juodasis penktadienis. „Panorama“ planuoja ir įvairių koncertų, nes data sutampa su centro gimtadieniu, VŽ teigė Birutė Kalanovaitė, centro vadovė.
Kitokia iniciatyva
Besaikio vartojimo skeptikai turi galimybę jungtis prie kitokios iniciatyvos. Asociacija „Investors' Forum“ kartu su partnere, žaliųjų energijos sprendimų bendrove „Enefit“ kviečia Juodojo penktadienio metu minėti Žaliąjį penktadienį ir atkreipti dėmesį į tvaresnį bei atsakingesnį vartojimą.
Rūta Skyrienė, asociacijos vykdomoji direktorė, sako, kad apie Žaliąjį penktadienį pastaraisiais metais vis dažniau kalbama ir Lietuvoje, bet didesnių iniciatyvų iki šiol dar nebuvo.
„Šia iniciatyva siekiame skatinti vartotojų sąmoningumą ir atsakingumą apsiperkant, rinktis ilgalaikę vertę vietoj greito vartojimo. Žaliasis penktadienis – tai atsakinga alternatyva Juodajam penktadieniui, todėl labai džiaugiamės matydami, kad šiemet ji sulaukė daugelio mūsų narių dėmesio. Tai tik įrodo, kad Lietuvoje tvarių ir sąmoningų verslų tik daugėja, o savo ruožtu siekiame šį pokytį paspartinti“, – teigia R. Skyrienė.
Šiemet prie iniciatyvos prisijungė žaliuosius produktus ir paslaugas siūlantys verslai: „Bunasta“, „Iki“, „Cramo“, „Alwark“, Lietuvos bankų asociacija bei įmonė „Linde Green“.
Iniciatyvą palaiko įmonės „Ellex Valiunas“, MOOG, „Lidl Lietuva“, „Neste Lietuva“, kelionių agentūra „Estravel“, „Deloitte Lietuva“, ,,ConnectPay“ ir „OP bankas“.
„Siekdami paskatinti išpardavimų metu rinktis tvaresnius sprendimus, dar pernai ėmėmės lyderystės ir pradėjome švęsti Žaliąjį penktadienį. Šiemet vėl kviečiame visus rinktis sąmoningumą ir atsakingą vartojimą. Mūsų tikslas – ne tik pakeisti vartotojų įpročius, bet ir skatinti verslą plėsti tvarių produktų pasiūlą“, – pranešime spaudai teigia Ieva Krikštopaitytė, „Enefit“ komunikacijos ir rinkodaros vadovė.
Iniciatyvai sukurtas specialus tinklalapis zaliasispenktadienis.lt, kuriame vartotojai kviečiami apsipirkti „Nieko parduotuvėje“ be jokių išlaidų.
Vartojimo dinamika stiprės
Darius Burdaitis, banko „Citadele“ Lietuvos filialo vadovas, teigia, kad gerėjanti lietuvių finansinė situacija prisideda prie augančio vartojimo. Jo nuomone, artimiausiu metu vidaus vartojimo dinamika Lietuvoje toliau stiprės – ne tik dėl tolesnio darbo užmokesčio augimo, bet ir dėl mažėjančių palūkanų.
„Šiemet banko Lietuvos klientų išlaidos lieka itin aukšto lygio. Kadangi finansinė situacija stabilizavosi ir rodo atsigavimo požymius, vartotojai gali vis dažniau leisti įsigyti norimus pirkinius. Žinoma, Juodojo penktadienio išpardavimai tokį norą skatina dar labiau, tačiau visuomet rekomenduojama nuolaidą įvertinti atidžiai ir sprendimą priimti neskubant“, – sako D. Burdaitis.
Jo nuomone, į Juodojo penktadienio išpardavimus galima žiūrėti kaip į galimybę pasinaudoti tokia nuolaida, kuri galėtų sumažinti finansinę naštą visais kitais metų mėnesiais.
Visgi pardavėjai dažnu atveju siekia manipuliuoti žmonių emocijomis ir bando įpiršti nereikalingas ar retai naudojamas prekes. Todėl patariama fokusuotis į tuos pasiūlymus, kurie padėtų gauti didesnę, ilgalaikę naudą, pataria banko atstovas.
Anot D. Burdaičio, Juodojo penktadienio metu svarbu atkreipti dėmesį į kiek netradicinius pasiūlymus, kuriems įprastai nėra taikomos nuolaidos. Pavyzdžiui, išskirtiniai transporto priemonių ar sveikatos draudimo paketai, maržos nuolaidos paskoloms, ryšio operatorių nuolaidos mobiliojo interneto, skambučių ar trumpųjų žinučių planams.
Tyrimų centro „Statista“ duomenimis, 2023 m. Europoje Juodojo penktadienio metu populiariausių pirkinių trejetuką sudarė elektronikos prekės (66%), apranga ir aksesuarai (54%) bei namų priežiūros ir dekoro prekės (35%).
Tik iki rugsėjo 30 d.
fiziniams asmenims nuo 18 Eur/mėn.
- Esminių naujienų santrauka kasdien
- Podkastai - patogu keliaujant, sportuojant ar tiesiog norint išnaudoti laiką produktyviau
- Manopinigai.lt - praktiški patarimai apie investavimą, realūs dienoraščiai