„Didis blogis“ – apie karą mumyse

„Apie Arpado pastatymą Vilniuje kalbėjomės jau trejus metus. Jis nenorėjo kurti spektaklio pagal iš anksto žinomą pjesę, norėjo rasti temą Lietuvai. Iš pradžių diskutuojant Arpadas klausė, kodėl trys Baltijos šalys susivienija tik išorinių grėsmių akivaizdoje. Karo Ukrainoje kontekste tema įgavo konkrečią kryptį. Tai turbūt yra pirmas kartas mūsų šalyje, kai toks garsus užsienio režisierius kuria spektaklį pagal naują lietuvišką pjesę“, – sako Audronis Liuga, LNDT meno vadovas.
Pasak paties režisieriaus, karo temomis sudėtinga kalbėti iš vieno požiūrio taško. „Sudėtinga surasti vieną karo priežastį. Šiuo spektakliu bandysime kalbėti apie žmoguje vykstantį karą: iš kur jis, kas jį sukelia, kur jo šaknys, ar jis instinktyvus? Turiu omeny ne vien konkrečią situaciją, bet ir žmogaus prigimtį, jo agresiją, kaip tai veikia žmoguje“, – kalba režisierius.
Pjesė – pagal planą
Dramaturgas Marius Ivaškevičius pasakoja, kad pokalbiai apie spektaklį prasidėjo prieš metus ar daugiau, bet režisierius prašė nepradėti rašyti pjesės, kol jis pats neatvyks. Gegužę juodu susitiko ir sukūrė pjesės planą, ir šis išliko nepakitęs. Paskui visi susitiko kūrybinėje stovykloje Dzūkijos nacionaliniame parke. Arpadas jau buvo atsirinkęs aktorius, dramaturgas turėjo kiekvieno jų biografiją ir šiaip pažinojo, tai irgi diktavo pjesės medžiagą. „Kiekvienas aktorius juk turi savo spalvą, balsą, skiriasi amžiumi, patirtimi, kūriau personažus į tai atsižvelgdamas. Arpadas atsirinko daugiau moterų, o spektaklis yra apie karą, man reikėjo karių! Bet paskui supratau, kad taip iš tikrųjų net įdomiau. Juk visas karo skausmas tenka moterims. Šis spektaklis apie karą yra tiek, kiek „Išvarymas“ yra apie emigraciją. Tai greičiau kelionė į kur nors, kuri leidžia mums pamatyti save, pamatyti tai, ko nematome, kol esame saugūs savo erdvėje“, – kalba dramaturgas. Jis sako po susitikimo Dzūkijoje į pjesę įtraukęs ne tik aktorių gyvenimo faktus, bet ir kalbėjimo manierą, vartojamus žodžius.
Dramaturgo įsitikinimu, naujasis spektaklis bus „atviriausia sezono premjera: „Didis blogis“ kalba ne tik apie ginklus ir armiją. Nacizmas, homofobija, nepakantumas, gobšumas – ar tai nėra agresijos formos? Ne viskas bus taip niūru. Spektaklyje ieškosime vilties. Kokia ji – reali ar naivi, galės spręsti žiūrovai.“
Spektaklyje vaidina Diana Anevičiūtė, Dainius Gavenonis, Jevgenija Gladij, Gytis Ivanauskas, Vaiva Mainelytė, Valentinas Masalskis, Vitalija Mockevičiūtė, Martynas Nedzinskas, Valentinas Novopolskis, Rasa Samuolytė, Nelė Savičenko, Beata Tiškevič-Hasanova. Trečią kartą su A. Schillingu dirbantis D. Gavenonis sako, kad tokį demokratišką režisierių, kuris nestatytų sienų, leistų kurti ir savo idėjomis prisidėti aktoriams, pavyksta sutikti nedažnai.
Po premjerų Vilniuje spalio 6 d. „Didis blogis“ gastroliuos Panevėžio J. Miltinio dramos teatre, spalio 20 d. – Nacionaliniame Kauno dramos teatre, o lapkričio 13 d. vėl grįš į Vilnių.
Apie režisierių
Arpadas Schillingas (g. 1974 m.) – vengrų teatro režisierius ir šiuolaikinio meno agentūros „Krétakör“ meno vadovas. Šiuo metu „Krétakör“ prisistato kaip šiuolaikinio meno agentūra ir yra daugiausia gastroliuojanti ir geriausiai užsienyje žinoma vengrų kūrybinė grupė. Po savo įsteigto teatro pertvarkų režisierius ėmėsi didžiulių meninių eksperimentų, orientuotų į švietimą, socialinį vystymąsi ir talentų ugdymą. Nuo 2008-ųjų Schillingas dirba kelių kultūrinių ir mokymo programų meno vadovu Budapešte ir užsienyje (Paryžiuje, Prahoje, Miunchene), savo projektus kuria mokyklose, mažose ir atokiose bendruomenėse. Nuo 2006 m. svečio teisėmis dėstytojavo įvairiose teatro mokyklose Paryžiuje, Šampanės Šalone, Lione, Lozanoje, Strasbūre.
Režisierius laimėjo daugybę apdovanojimų, tarp jų – tarptautinė Stanislavskio premija (2005 m.), Prancūzijos kultūros ministerijos suteiktas Meno ir kultūros kavalieriaus ordinas (2008 m.) ir Europos naujosios teatro realybės prizas (2009 m.). (LNDT informacija)