Operoje „Manon“ dainuos kritikų svajonė

Premjeros muzikos vadovas – prancūzų dirigentas Cyrilas Dyderichas, į „Manon“ pakviestas tam, kad, pasak LNOBT vadovo Gintauto Kėvišo, perteiktų mūsų atlikėjams savo patirtį ir prancūzų operos tradicijos suvokimą. „Manau, kad premjera turi tapti nauja patirtimi ne tik publikai, bet ir solistams, orkestrui, chorui – visam teatrui“, – sako p. Kėvišas.
Režisierius Vincent’as Boussard’as (jis – ir kostiumų dailininkas) kuria spektaklius daugiausia Prancūzijos, Vokietijos, Šveicarijos, Austrijos teatruose. „BBC Music Magazine“ neseniai puikiai įvertino San Fransiske ir Miunchene jo pastatytus V. Bellini „Montekius ir Kapulečius“. Sykiu spektaklį rengia ir dirigentas Julius Geniušas, scenografas Vincent’as Lemaire’as (Belgija), šviesų dailininkas Levas Kleinas, choro meno vadovas Česlovas Radžiūnas.
Manon dainuos trys solistės – prancūzė Fabienne Conrad ir lietuvės Viktorija Miškūnaitė bei Regina Šilinskaitė. Prancūzų dainininkė F. Conrad, pasak kritikų, geba išgauti tokius pat kerinčius „pianissimi“ (tylaus dainavimo epizodai) kaip legendinė Montserrat Caballé ir taip įsijausti į vaidmenį, kad tampa žiūrovų svajone.
Tiesiog svajonė
Prieš keletą metų apie F. Conrad pasirodymą Ch. Gounod operoje „Romeo ir Džuljeta“ Belgijos spauda rašė kaip apie „tobulą Džuljetos įkūnijimą“ ir tiesiog „svajonę“. O 2012 m. Ruano operos teatre (Prancūzija) dainavusi Violetą G. Verdi „Traviatoje“ ji buvo taip įvertinta: „Tai tikras atradimas. Ji turi visas reikalingas savybes įkūnyti didžiąsias operų herojes: pasitikėjimą, solidžią vokalinę techniką, eleganciją, žavesį, malonų tembrą ir moka perteikti teksto prasmę.“
Dainuoti Manon mylimojo Kavalieriaus de Grijė pakviesti tenorai Ho Yoon Chungas (Pietų Korėja) ir Michaelis Fischi-Spadacchini (Belgija), taip pat dainuos Eugenijus Chrebtovas ir Dainius Stumbras, Liudas Norvaišas ir Liudas Mikalauskas, Mindaugas Jankauskas ir Rafailas Karpis, Šarūnas Šapalas ir Jonas Sakalauskas ir daugelis kitų solistų.
Dirigentas nuo vaikystės
Paryžiaus simfoninio orkestro muzikos vadovas, dirigentas C. Diederichas operą „Manon“ dirigavo įvairiuose teatruose, o dabar, prisipažįsta maestro, jis pasiekė gyvenimo etapą, kai gali ją diriguoti užtikrintai, nuoširdžiai, geriausiai suprasdamas ne tik tai, kas parašyta natose, bet ir kas slypi už jų.
C. Diederichas Vilniuje diriguos ne pirmą kartą, Vilniaus festivaliui jis parengė ne vieną opusą, LNOBT dirigavo J. F. Halevy operą „Žydė“. C. Diederichas – išskirtinis menininkas. Muzika ir opera jį lydi nuo vaikystės, mat gimė kompozitoriaus ir dirigento R. Diedericho šeimoje (1945 m.) Provanso Ekse, vasaras leisdavo anuomet tik įkurtame Provanso Ekso festivalyje. Didelę įtaką C. Diederichui padarė Herbertas fon Karajanas, jis lankėsi šio repeticijose ir koncertuose, vėliau jo muzikiniam mąstymui nemažai įtakos turėjo kitas didis menininkas ir dirigentas Georges Pr?tre’as. C. Diedericho dirigavimas apibūdinamas kaip dinamiškas, skleidžiantis magnetizmą, demonstruojantis stiprų įsitraukimą į atliekamą muziką. Tėvynainių jis vadinamas vienu iš geriausių šių dienų prancūzų dirigentų.
Kas gi ta Manon?
Savo laikų – vadinamosios la Belle Époque – žavesį skleidžianti J. Massenet „Manon“ pastatyta Paryžiuje 1884 m., iki mūsų dienų parodyti spektakliai skaičiuojami tūkstančiais. Lietuvoje „Manon“ neturėjo tokios sėkmės – ji buvo pastatyta prieš karą Kaune (1939 m.) ir vėliau Vilniuje (1964 m.).
Kas gi ta Manon? Jauna, graži, lemtinga ir nuodėminga moteris, kurią Paryžiaus gyvenimo sūkuryje pražudo ją sugundę ir jos sugundyti vyrai. Operą pagal 1731 m. Abato Prévosto parašytą ir iš karto uždraustą romaną „Ševaljė de Grijė ir Manon Lesko istorija“ 30 metų anksčiau nei J. Massenet sukūrė prancūzas Danielis Auberas, ir beveik 10 metų vėliau – italas Giacomo Puccini. Pastarasis taip komentavo savo sprendimą: „Tokia moteris kaip ji gali turėti daugiau nei vieną meilužį.“