Vartotojai – nuomonės formuotojų kreivų veidrodžių  karalystėje

Publikuota: 2018-08-31
Olego Šurajevo vadovaujamai MB „Olegas ir storas“ Vilniaus savivaldybė sumokėjo beveik 10.000 Eur už mero Remigijaus Šimašiaus veiklą reklamuojančius vaizdo įrašus.  Pats p. Šurajevas tvirtina asmeninėse socialinių tinklų paskyrose p. Šimašiaus veiklos nereklamuoja. 
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Olego Šurajevo vadovaujamai MB „Olegas ir storas“ Vilniaus savivaldybė sumokėjo beveik 10.000 Eur už mero Remigijaus Šimašiaus veiklą reklamuojančius vaizdo įrašus. Pats p. Šurajevas tvirtina asmeninėse socialinių tinklų paskyrose p. Šimašiaus veiklos nereklamuoja. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Socialiniuose tinkluose aktyvėja nuomonės formuotojų rinkodara: pasaulinės ar vietinės „žvaigždės“ neva be atlygio demonstruoja ar rekomenduoja vieną kitą prekę ir paslaugą – „paslėptai“ reklamuoja savo sekėjams. Tokia rinkodara masiškai plinta visame pasaulyje, šalys ieško, bet dar neranda veiksmingų būdų kovoti su tokia paslėpta reklama. Nereglamentuotas šis reiškinys ir Lietuvoje.

Kai kurių šalių rinkos priežiūros tarnybos mėgina žengti į gana supainiotą skaitmeninių rinkodarinių žaidimų pasaulį. Nutverti už rankos akivaizdžiai kokį nors prekės ženklą slapta reklamuojančią įžymybę gana sunku – kas gi uždraus, pvz., garsiam futbolininkui, ekrano žvaigždei ar šiaip aktyviai tinklaraštininkei viešai puikuotis nauju pirkiniu? Įkėlei savo nuotrauką su gerai matomu prekės ženklu į „Facebook“, „Instagram“ ar kitą socialinį tinklą ir – duskite, pavyduoliai. O dar geriau – renkitės kaip aš, valgykite kur aš, važiuokite, skriskite, plaukite – kaip aš! Reklama? Galbūt, tačiau kaip tai įrodyti? Vartotojai yra klaidinami tokiomis žinutėmis, o jų autoriai žvaigždės ar kiti nuomonių formuotojai už tai šluojasi įspūdingas sumas ir daug nesuka galvos dėl nenuoširdaus savo poelgio pasekmių.

Štai Britanijos konkurencijos ir rinkos priežiūros tarnyba (CMA) neseniai ėmėsi tyrimo, tikėdamasi pradėti kovą su tokiomis apgavyste kvepiančiomis komunikacijos-paslėptos reklamos priemonėmis. Tarnyba siekia išsiaiškinti, ar socialiniuose tinkluose žvaigždės tinkamai ir aiškiai pažymi turinį, už kurį gauna atlygį iš prekių ženklų.

„The Guardian“ skelbia, kad CMA parašė laiškus mažiausiai dešimčiai įžymybių, kurios gali paveikti milijonų vartotojų įpročius, ir paprašė atskleisti daugiau informacijos apie jų santykius su prekių ženklais. Tarnyba pabrėžia, kad nuomonės formuotojai socialinėje erdvėje privalo pažymėti, jei žinutė paskatinta komercinių santykių su prekių ženklais.

Budrumą ėmė rodyti ir JAV: šalies Federalinė prekybos komisija taip pat išsiuntinėjo laiškus garsenybėms, sportininkams, kitokiems įtakingiems asmenims ir paragino juos elgtis sąžiningai ir aiškiai nurodyti, kai jie už atlygį siūlo vieną ar kitą produktą socialiniuose tinkluose.

Tačiau visa tai – tik mėginimas apeliuoti į sąžinę, moralę ir kt. Piniginiai santykiai taip įsišakniję, kad nesant tinkamo reguliavimo, prekių ženklai su nuomonės formuotojais toliau sėkmingai perka sekėjus socialiniuose tinkluose. Nes net pati gražiausia ir brangiausia reklama neprivilios tiek pirkėjų, kiek jų gali sugundyti milijonus ar daugiau sekėjų socialiniuose tinkluose turintis dievaitis.

Rinkos priežiūros institucijų kova su nuomonės formuotojų rinkodara kol kas primena kovą su vėjo malūnais. Pirmiausia dėl to, kad vyrauja globalus internetas: prie vienos ar kitos paskyros galima prisijungti iš atokiausių kampelių. Be to, nėra visuotinio žiniasklaidos reklamos standarto, kuris apimtų ir socialinių tinklų reglamentavimą. Dar vienas veiksnys, apsunkinantis priežiūros galimybes, yra turinio apimtis: įvairiuose socialiniuose tinkluose ji yra milžiniška, jokie reguliuotojai pasaulyje nespėtų visko susekti.

Kad ir kaip būtų, Vakarų pasaulis vis dėlto pradeda kovoti su šia paslėptos reklamos forma. O Lietuvoje šiuo klausimu – visiškas štilis. Socialinių tinklų vartotojus vis aktyviau atakuoja netikros naujienos ir pagražinta „tikrovė“. Kaip rašė VŽ, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, kurios rankose ir yra paslėptos reklamos priežiūra, nesiima jokių veiksmų šiuo klausimu. Didesnio atgarsio nesulaukta, pvz., kai šią vasarą kilo skandalas: paaiškėjo, kad daugiabučių administravimo konkurso tema nuomonės formuotojai savo nuostatas reiškė toli gražu ne iš entuziazmo – jie gavo atlygį. Kiek vėliau Andrius Užkalnis pripažino klydęs, kai politinėmis ar joms artimomis temomis kalbėjo už atlygį.  

Keli atskleisti pavyzdžiai – tik šapas socialinių tinklų anarchijoje tarpstančių nuomonės formuotojų rinkodarinių veiksmų. O kai nėra stabdžių ir sąžinės, vietinės žvaigždutės už eurus net suplukusios dalijasi atrastų „neįtikėtinų restoranų“ pavadinimais, stebuklingai celiulitą gydančiais valgiaraščiais, demonstruoja „mirk iš pavydo“ batais apautas pėdas ar pėdkelnėmis aptemptas blauzdas, piešia savo „fantastinių“ kelionių maršrutus, aišku, su „geromis agentūromis“, ir pan. VŽ nuomone, vien kalbėti apie nuomonės formuotojų etiką, tiksliau, jos nebuvimą, negana. Įžymybių rinkodara turėtų būti reglamentuojama, kaip tai daroma žiniasklaidoje. Turi būti nubrėžta riba, už kurios baigiasi kreivų veidrodžių karalystė ir prasideda vartotojų gynimas nuo paslėptos reklamos ir netikrų naujienų.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
A. Tapino ir premjero kova įsibėgėja 40

„Laisvės TV“ įkūrėjas, žurnalistas Andrius Tapinas, nesulaukęs premjero Sauliaus Skvernelio atsiprašymo ir...

Rinkodara
2019.01.18
„Netflix“ paslaugų branginimas glosto širdį investuotojams

JAV interneto televizijos bendrovės „Netflix“ akcijų kaina biržoje antradienį šoktelėjo 6,5% po žinių apie...

Rinkos
2019.01.16
Politikai viešumo kainos mokėti nelinkę 2

Kad ir kiek valstiečių vedlys Ramūnas Karbauskis dievagojasi, esą jokio apynasrio žiniasklaidai mauti...

Rinkodara
2019.01.16
Plečia draudžiamos informacijos sąrašą, tačiau cenzūros nežada 4

Seimas svarstys du variantus įstatymo pataisų, kuriomis plečiamas draudžiamos skelbti informacijos sąrašas.

Verslo aplinka
2019.01.12
Seimas imasi opozicijos ir žurnalistų kritikuojamos LRT valdymo pertvarkos 1

Seimas valdančiosios daugumos balsais sutiko pradėti svarstyti Valstiečių ir žaliųjų sąjungos lyderio Ramūno...

Verslo aplinka
2019.01.11
Paskui regioninę spaudą kelius į Lenkiją mina ir „Lietuvos žinios“ Premium 5

Mažėjant popieriniams leidinių tiražams ir tebeieškant geriausio veiklos modelio skaitmeninėje erdvėje,...

Rinkodara
2019.01.10
EBU ragina valdančiuosius neskubėti ir užtikrinti LRT nepriklausomumą 1

Seime rengiantis svarstyti LRT įstatymo pataisas, Europos transliuotojų sąjunga (EBU) paragino Lietuvos...

Rinkodara
2019.01.09
Žiniasklaidos ekspertas lenktynėmis vadina naujas pataisas dėl draudžiamos informacijos

Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto docentas Deimantas Jastramskis lenktynėmis vadina opozicinių...

Rinkodara
2019.01.07
Atsistatydinusiam E. Vaitekūnui grėsė atleidimas iš LRTK

Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (LRTK) narys, buvęs jos pirmininkas Edmundas Vaitekūnas pasitraukė...

Rinkodara
2019.01.07
LRTK tikina, kad jos nariai nėra susiję su transliuotojais 1

Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) atmeta buvusio komisijos pirmininko Edmundo Vaitekūno...

Rinkodara
2019.01.07
LRT ieško, kas atliktų galimybių studiją geriausiam NT panaudojimui 9

VšĮ Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija (LRT) ruošiasi skelbti konkursą galimybių studijai atlikti –...

Statyba ir NT
2019.01.07
Iš pareigų pasitraukė LRT komisijos narys E. Vaitekūnas

Iš pareigų pasitraukė Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (LRTK) narys Edmundas Vaitekūnas.

Vadyba
2019.01.06
Premjeras – abejingas A. Tapino pareiškimams 41

Premjeras Saulius Skvernelis neketina reaguoti į „Laisvės TV“ įkūrėjo, žurnalisto Andriaus Tapino viešą...

Rinkodara
2019.01.04
Visuomenės informavimo įstatymo pataisų rengėjams toliau beria kritiką

Penkių Seimo narių įregistruotos Visuomenės informavimo įstatymo pataisos, kuriomis remiantis, žiniasklaidoje...

Rinkodara
2019.01.04
Naujos Visuomenės informavimo įstatymo nuostatos kelia aistras 5

Penki Seimo nariai įregistravo Visuomenės informavimo įstatymo pataisas, kuriomis remiantis, žiniasklaidoje...

Rinkodara
2019.01.03
Portalo lrt.lt vyriausiuoju redaktoriumi vietoj V. Laučiaus paskirtas M. Jackevičius 9

Keičiasi Lietuvos nacionalinio transliuotojo portalo lrt.lt vyriausiasis redaktorius: Vladimirą Laučių šiose...

Rinkodara
2019.01.03
Komisija prašo daugiau galių stabdyti TV programas, jei būtų bandoma paveikti rinkimus 2

Siūloma leisti Lietuvos radijo ir televizijos komisijai (LRTK) skubiai stabdyti televizijos programas, jei...

Rinkodara
2019.01.02
VŽ Premium metų TOP 10: žlugęs sandoris, milijardinė JAV milžinės investicija, NT rinkos rekordas

Verta prisiminti geriausius tik VŽ prenumeratoriams skirtus tekstus, kurie taip pat sulaukė didelio...

Rinkodara
2019.01.01
Mažėjant PVM spaudai, leidėjai jos piginti nežada 8

Valdžiai nuo 9 iki 5% sumažinus pridėtinės vertės mokestį (PVM) spaudai, leidėjai neskuba žadėti, jog...

Rinkodara
2018.12.31
Kibernetinė ataka sutrikdė JAV spaudos leidybą ir platinimą

Keli svarbūs JAV leidiniai patyrė trikdžius spaudos leidyboje ir platinime dėl įvykdytos kibernetinės atakos.

Rinkodara
2018.12.30

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau