Vartotojai – nuomonės formuotojų kreivų veidrodžių  karalystėje

Publikuota: 2018-08-31
Olego Šurajevo vadovaujamai MB „Olegas ir storas“ Vilniaus savivaldybė sumokėjo beveik 10.000 Eur už mero Remigijaus Šimašiaus veiklą reklamuojančius vaizdo įrašus.  Pats p. Šurajevas tvirtina asmeninėse socialinių tinklų paskyrose p. Šimašiaus veiklos nereklamuoja. 
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Olego Šurajevo vadovaujamai MB „Olegas ir storas“ Vilniaus savivaldybė sumokėjo beveik 10.000 Eur už mero Remigijaus Šimašiaus veiklą reklamuojančius vaizdo įrašus. Pats p. Šurajevas tvirtina asmeninėse socialinių tinklų paskyrose p. Šimašiaus veiklos nereklamuoja. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Socialiniuose tinkluose aktyvėja nuomonės formuotojų rinkodara: pasaulinės ar vietinės „žvaigždės“ neva be atlygio demonstruoja ar rekomenduoja vieną kitą prekę ir paslaugą – „paslėptai“ reklamuoja savo sekėjams. Tokia rinkodara masiškai plinta visame pasaulyje, šalys ieško, bet dar neranda veiksmingų būdų kovoti su tokia paslėpta reklama. Nereglamentuotas šis reiškinys ir Lietuvoje.

Kai kurių šalių rinkos priežiūros tarnybos mėgina žengti į gana supainiotą skaitmeninių rinkodarinių žaidimų pasaulį. Nutverti už rankos akivaizdžiai kokį nors prekės ženklą slapta reklamuojančią įžymybę gana sunku – kas gi uždraus, pvz., garsiam futbolininkui, ekrano žvaigždei ar šiaip aktyviai tinklaraštininkei viešai puikuotis nauju pirkiniu? Įkėlei savo nuotrauką su gerai matomu prekės ženklu į „Facebook“, „Instagram“ ar kitą socialinį tinklą ir – duskite, pavyduoliai. O dar geriau – renkitės kaip aš, valgykite kur aš, važiuokite, skriskite, plaukite – kaip aš! Reklama? Galbūt, tačiau kaip tai įrodyti? Vartotojai yra klaidinami tokiomis žinutėmis, o jų autoriai žvaigždės ar kiti nuomonių formuotojai už tai šluojasi įspūdingas sumas ir daug nesuka galvos dėl nenuoširdaus savo poelgio pasekmių.

Štai Britanijos konkurencijos ir rinkos priežiūros tarnyba (CMA) neseniai ėmėsi tyrimo, tikėdamasi pradėti kovą su tokiomis apgavyste kvepiančiomis komunikacijos-paslėptos reklamos priemonėmis. Tarnyba siekia išsiaiškinti, ar socialiniuose tinkluose žvaigždės tinkamai ir aiškiai pažymi turinį, už kurį gauna atlygį iš prekių ženklų.

„The Guardian“ skelbia, kad CMA parašė laiškus mažiausiai dešimčiai įžymybių, kurios gali paveikti milijonų vartotojų įpročius, ir paprašė atskleisti daugiau informacijos apie jų santykius su prekių ženklais. Tarnyba pabrėžia, kad nuomonės formuotojai socialinėje erdvėje privalo pažymėti, jei žinutė paskatinta komercinių santykių su prekių ženklais.

Budrumą ėmė rodyti ir JAV: šalies Federalinė prekybos komisija taip pat išsiuntinėjo laiškus garsenybėms, sportininkams, kitokiems įtakingiems asmenims ir paragino juos elgtis sąžiningai ir aiškiai nurodyti, kai jie už atlygį siūlo vieną ar kitą produktą socialiniuose tinkluose.

Tačiau visa tai – tik mėginimas apeliuoti į sąžinę, moralę ir kt. Piniginiai santykiai taip įsišakniję, kad nesant tinkamo reguliavimo, prekių ženklai su nuomonės formuotojais toliau sėkmingai perka sekėjus socialiniuose tinkluose. Nes net pati gražiausia ir brangiausia reklama neprivilios tiek pirkėjų, kiek jų gali sugundyti milijonus ar daugiau sekėjų socialiniuose tinkluose turintis dievaitis.

Rinkos priežiūros institucijų kova su nuomonės formuotojų rinkodara kol kas primena kovą su vėjo malūnais. Pirmiausia dėl to, kad vyrauja globalus internetas: prie vienos ar kitos paskyros galima prisijungti iš atokiausių kampelių. Be to, nėra visuotinio žiniasklaidos reklamos standarto, kuris apimtų ir socialinių tinklų reglamentavimą. Dar vienas veiksnys, apsunkinantis priežiūros galimybes, yra turinio apimtis: įvairiuose socialiniuose tinkluose ji yra milžiniška, jokie reguliuotojai pasaulyje nespėtų visko susekti.

Kad ir kaip būtų, Vakarų pasaulis vis dėlto pradeda kovoti su šia paslėptos reklamos forma. O Lietuvoje šiuo klausimu – visiškas štilis. Socialinių tinklų vartotojus vis aktyviau atakuoja netikros naujienos ir pagražinta „tikrovė“. Kaip rašė VŽ, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, kurios rankose ir yra paslėptos reklamos priežiūra, nesiima jokių veiksmų šiuo klausimu. Didesnio atgarsio nesulaukta, pvz., kai šią vasarą kilo skandalas: paaiškėjo, kad daugiabučių administravimo konkurso tema nuomonės formuotojai savo nuostatas reiškė toli gražu ne iš entuziazmo – jie gavo atlygį. Kiek vėliau Andrius Užkalnis pripažino klydęs, kai politinėmis ar joms artimomis temomis kalbėjo už atlygį.  

Keli atskleisti pavyzdžiai – tik šapas socialinių tinklų anarchijoje tarpstančių nuomonės formuotojų rinkodarinių veiksmų. O kai nėra stabdžių ir sąžinės, vietinės žvaigždutės už eurus net suplukusios dalijasi atrastų „neįtikėtinų restoranų“ pavadinimais, stebuklingai celiulitą gydančiais valgiaraščiais, demonstruoja „mirk iš pavydo“ batais apautas pėdas ar pėdkelnėmis aptemptas blauzdas, piešia savo „fantastinių“ kelionių maršrutus, aišku, su „geromis agentūromis“, ir pan. VŽ nuomone, vien kalbėti apie nuomonės formuotojų etiką, tiksliau, jos nebuvimą, negana. Įžymybių rinkodara turėtų būti reglamentuojama, kaip tai daroma žiniasklaidoje. Turi būti nubrėžta riba, už kurios baigiasi kreivų veidrodžių karalystė ir prasideda vartotojų gynimas nuo paslėptos reklamos ir netikrų naujienų.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Popiežiaus vizitui – užsienio ir lietuvių žurnalistų desantas

Per dvi viešnagės Lietuvoje dienas Popiežius Pranciškus susitiks su valstybės vadovais ir visuomenės...

Rinkodara
2018.09.22
Seimo komisijos tyrimo dėl LRT išvados projekte – siūlymas keisti valdymą

Lietuvos radijo ir televizijos (LRT) finansus tirianti Seimo laikinoji komisija išvados projekte siūlo keisti...

Rinkodara
2018.09.19
Radijo ir televizijos komisijos pirmininku siūloma skirti Martišių

Seimo Kultūros komitetas Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (LRTK) vadovu vietoj atsistatydinusio...

Rinkodara
2018.09.19
Tarnybų atstovai siūlo palikti išimtį LRT perkant programas

Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) bei Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) atstovai siūlo palikti galiojančią...

Rinkodara
2018.09.18
Žurnaluose – Dainos Žemaitytės ir Agnės Jagelavičiūtės pareigų pokyčiai 4

VŽ žiniomis, prie naujosios „L‘Officiel Mada“ komandos netrukus prisijungs Agnė Jagelavičiūtė, mados žurnalo...

Rinkodara
2018.09.17
Prekybininkų karus pakeitė „Tele2“ ir „Telios“ duetas Premium

Rudens pradžios tendencijos svarbios ir dėl auditorijos besikaunantiems televizijos kanalams, ir reklamos...

Rinkodara
2018.09.17
Keičiasi žurnalo „L‘Officiel Mada“ Lietuvoje leidėjai ir komanda 2

Žurnalo „L‘Officiel Mada“ leidybos teises iš VŠĮ „Mados akademija“ įsigijo vienas iš žurnalų IQ, „IQ Life“,...

Rinkodara
2018.09.17
„Viaplay“ naujas vardas – „TVPlay Premium“ 3

Mokamų vaizdo transliacijų internetu platforma „Viaplay“ pakeitė pavadinimą į „TVPlay Premium“.

Rinkodara
2018.09.13
Seimas patenkino LRTK pirmininko E. Vaitekūno atsistatydinimo pareiškimą

Parlamentarai ketvirtadienį patenkino Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (LRTK) pirmininko Edmundo...

Rinkodara
2018.09.13
Jungtinės Karalystės lietuviams – žurnalas „Žmonės UK“ 3

Žurnalas „Žmonės“ plečiasi į Jungtinę Karalystę – šį ketvirtadienį čia gyvenančius lietuvius pasieks pirmasis...

Rinkodara
2018.09.12
Pirmoji kūrėjų ir žiniasklaidos pergalė kare prieš „Google“ 6

Šiandien Europos parlamente pritarta didžiulio susipriešinimo iš abiejų barikadų pusių sulaukusiai naujajai...

Rinkodara
2018.09.12
Seimo Kultūros komitetas nepritarė LRKT vadovo atsistatydinimui

Seimo Kultūros komitetas trečiadienį nepritarė Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (LRTK)...

Verslo aplinka
2018.09.12
Autorių teisių direktyva: piliečiams ir jų teisėms niekas negresia 1

Europos Parlamente šiuo metu svarstomi Autorių teisių direktyvos kompromisiniai straipsnių variantai. Aš esu...

Rinkodara
2018.09.12
Užsimojo įvesti privalomas lietuviškos muzikos kvotas radijo stotims 18

Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos ir Seimo kultūros komiteto narys Vytautas...

Rinkodara
2018.09.11
Ar išliks žiniasklaida 10

Rugsėjo 12 d. Europos Parlamentas pakartotinai balsuos dėl Europos Komisijos siūlomos Autorių teisių...

Rinkodara
2018.09.11
IT milžinai ir turinio kūrėjai – lobistų ir skirtingų interesų sūkuryje Premium 1

Didžiosios Europos žiniasklaidos bendrovės ir naujienų agentūros jungia jėgas, kad būtų išgirstos šį...

Rinkodara
2018.09.10
VŽ – kasdien svarbiausių numatomų įvykių anonsas

„Verslo žinių“ portalas vz.lt prenumeratoriams pristato naują kasdienį produktą – „Šiandien svarbu“.

Verslo aplinka
2018.09.09
E. Jakilaitis ves pokalbių laidą Žinių radijuje 8

Žurnalistas Edmundas Jakilaitis rudenį debiutuoja naujame amplua – kaip Žinių radijo laidų vedėjas. Nuo...

Rinkodara
2018.09.06
Atsistatydina Lietuvos radijo ir televizijos komisijos vadovas 4

Iš pareigų traukiasi Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (LRTK) pirmininkas Edmundas Vaitekūnas.

Rinkodara
2018.09.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau