Vartotojai – nuomonės formuotojų kreivų veidrodžių  karalystėje

Publikuota: 2018-08-31
Olego Šurajevo vadovaujamai MB „Olegas ir storas“ Vilniaus savivaldybė sumokėjo beveik 10.000 Eur už mero Remigijaus Šimašiaus veiklą reklamuojančius vaizdo įrašus.  Pats p. Šurajevas tvirtina asmeninėse socialinių tinklų paskyrose p. Šimašiaus veiklos nereklamuoja. 
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Olego Šurajevo vadovaujamai MB „Olegas ir storas“ Vilniaus savivaldybė sumokėjo beveik 10.000 Eur už mero Remigijaus Šimašiaus veiklą reklamuojančius vaizdo įrašus. Pats p. Šurajevas tvirtina asmeninėse socialinių tinklų paskyrose p. Šimašiaus veiklos nereklamuoja. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Socialiniuose tinkluose aktyvėja nuomonės formuotojų rinkodara: pasaulinės ar vietinės „žvaigždės“ neva be atlygio demonstruoja ar rekomenduoja vieną kitą prekę ir paslaugą – „paslėptai“ reklamuoja savo sekėjams. Tokia rinkodara masiškai plinta visame pasaulyje, šalys ieško, bet dar neranda veiksmingų būdų kovoti su tokia paslėpta reklama. Nereglamentuotas šis reiškinys ir Lietuvoje.

Kai kurių šalių rinkos priežiūros tarnybos mėgina žengti į gana supainiotą skaitmeninių rinkodarinių žaidimų pasaulį. Nutverti už rankos akivaizdžiai kokį nors prekės ženklą slapta reklamuojančią įžymybę gana sunku – kas gi uždraus, pvz., garsiam futbolininkui, ekrano žvaigždei ar šiaip aktyviai tinklaraštininkei viešai puikuotis nauju pirkiniu? Įkėlei savo nuotrauką su gerai matomu prekės ženklu į „Facebook“, „Instagram“ ar kitą socialinį tinklą ir – duskite, pavyduoliai. O dar geriau – renkitės kaip aš, valgykite kur aš, važiuokite, skriskite, plaukite – kaip aš! Reklama? Galbūt, tačiau kaip tai įrodyti? Vartotojai yra klaidinami tokiomis žinutėmis, o jų autoriai žvaigždės ar kiti nuomonių formuotojai už tai šluojasi įspūdingas sumas ir daug nesuka galvos dėl nenuoširdaus savo poelgio pasekmių.

Štai Britanijos konkurencijos ir rinkos priežiūros tarnyba (CMA) neseniai ėmėsi tyrimo, tikėdamasi pradėti kovą su tokiomis apgavyste kvepiančiomis komunikacijos-paslėptos reklamos priemonėmis. Tarnyba siekia išsiaiškinti, ar socialiniuose tinkluose žvaigždės tinkamai ir aiškiai pažymi turinį, už kurį gauna atlygį iš prekių ženklų.

„The Guardian“ skelbia, kad CMA parašė laiškus mažiausiai dešimčiai įžymybių, kurios gali paveikti milijonų vartotojų įpročius, ir paprašė atskleisti daugiau informacijos apie jų santykius su prekių ženklais. Tarnyba pabrėžia, kad nuomonės formuotojai socialinėje erdvėje privalo pažymėti, jei žinutė paskatinta komercinių santykių su prekių ženklais.

Budrumą ėmė rodyti ir JAV: šalies Federalinė prekybos komisija taip pat išsiuntinėjo laiškus garsenybėms, sportininkams, kitokiems įtakingiems asmenims ir paragino juos elgtis sąžiningai ir aiškiai nurodyti, kai jie už atlygį siūlo vieną ar kitą produktą socialiniuose tinkluose.

Tačiau visa tai – tik mėginimas apeliuoti į sąžinę, moralę ir kt. Piniginiai santykiai taip įsišakniję, kad nesant tinkamo reguliavimo, prekių ženklai su nuomonės formuotojais toliau sėkmingai perka sekėjus socialiniuose tinkluose. Nes net pati gražiausia ir brangiausia reklama neprivilios tiek pirkėjų, kiek jų gali sugundyti milijonus ar daugiau sekėjų socialiniuose tinkluose turintis dievaitis.

Rinkos priežiūros institucijų kova su nuomonės formuotojų rinkodara kol kas primena kovą su vėjo malūnais. Pirmiausia dėl to, kad vyrauja globalus internetas: prie vienos ar kitos paskyros galima prisijungti iš atokiausių kampelių. Be to, nėra visuotinio žiniasklaidos reklamos standarto, kuris apimtų ir socialinių tinklų reglamentavimą. Dar vienas veiksnys, apsunkinantis priežiūros galimybes, yra turinio apimtis: įvairiuose socialiniuose tinkluose ji yra milžiniška, jokie reguliuotojai pasaulyje nespėtų visko susekti.

Kad ir kaip būtų, Vakarų pasaulis vis dėlto pradeda kovoti su šia paslėptos reklamos forma. O Lietuvoje šiuo klausimu – visiškas štilis. Socialinių tinklų vartotojus vis aktyviau atakuoja netikros naujienos ir pagražinta „tikrovė“. Kaip rašė VŽ, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, kurios rankose ir yra paslėptos reklamos priežiūra, nesiima jokių veiksmų šiuo klausimu. Didesnio atgarsio nesulaukta, pvz., kai šią vasarą kilo skandalas: paaiškėjo, kad daugiabučių administravimo konkurso tema nuomonės formuotojai savo nuostatas reiškė toli gražu ne iš entuziazmo – jie gavo atlygį. Kiek vėliau Andrius Užkalnis pripažino klydęs, kai politinėmis ar joms artimomis temomis kalbėjo už atlygį.  

Keli atskleisti pavyzdžiai – tik šapas socialinių tinklų anarchijoje tarpstančių nuomonės formuotojų rinkodarinių veiksmų. O kai nėra stabdžių ir sąžinės, vietinės žvaigždutės už eurus net suplukusios dalijasi atrastų „neįtikėtinų restoranų“ pavadinimais, stebuklingai celiulitą gydančiais valgiaraščiais, demonstruoja „mirk iš pavydo“ batais apautas pėdas ar pėdkelnėmis aptemptas blauzdas, piešia savo „fantastinių“ kelionių maršrutus, aišku, su „geromis agentūromis“, ir pan. VŽ nuomone, vien kalbėti apie nuomonės formuotojų etiką, tiksliau, jos nebuvimą, negana. Įžymybių rinkodara turėtų būti reglamentuojama, kaip tai daroma žiniasklaidoje. Turi būti nubrėžta riba, už kurios baigiasi kreivų veidrodžių karalystė ir prasideda vartotojų gynimas nuo paslėptos reklamos ir netikrų naujienų.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Valstiečių“ lyderiai siūlo mažinti PVM laikraščiams ir žurnalams 6

Daugumą Seime turinčių „valstiečių“ lyderiai Ramūnas Karbauskis ir premjeras Saulius Skvernelis siūlo nuo...

Finansai
2018.11.13
Teismas nagrinės žurnalistų skundą dėl atsisakymo pateikti informaciją

Vilniaus apygardos administracinis teismas priėmė nagrinėti kelių redakcijų žurnalistų ir Lietuvos žurnalistų...

Rinkodara
2018.11.12
Įsilaužėliai portale „Kas vyksta Kaune“ patalpino žinią apie NATO planus pulti Baltarusiją 3

Naujienų portalas „Kas vyksta Kaune“ ketvirtadienį pranešė, kad spalio pabaigoje įvykdžius kibernetinę ataką...

Rinkodara
2018.11.08
Lietuvos kūrėjai džiaugiasi pergale prieš interneto vagis 5

Seimas priėmė Autorių teisių ir gretutinių teisių įstatymo pataisas, kuriomis siekiama numatyti naujas teisių...

Rinkodara
2018.11.08
Susivienijusiai Lietuvos žiniasklaidai – tarptautinis apdovanojimas 4

Visa Lietuvos žiniasklaidos bendruomenė buvo įvertinta žurnalisto Peterio Greste vardo apdovanojimu už...

Rinkodara
2018.11.07
Kai velnias slypi detalėse 4

Valdantiesiems ir vėl nepavyko sulaukti pritarimo laikinosios tyrimo komisijos dėl LRT veiklos išvadoms – po...

Rinkodara
2018.11.07
Valdantiesiems nepavyko patvirtinti LRT tyrimo išvadų

Seimo valdantiesiems kol kas nepavyko surinkti pakankamai balsų, kad būtų patvirtintos prieštaringai...

Verslo aplinka
2018.11.06
„Laisvės TV“ su „AltSpace“ žengia į senamiestį ir derasi su investuotojais Premium 2

„Laisvės TV“ žengia naują plėtros žingsnį – atidaro dar vieną „AltSpace“ bendradarbystės erdvių studiją...

Rinkodara
2018.11.06
Žurnalistai skundžia teismui Vyriausybės atsisakymą pateikti pasitarimo įrašą 6

Lietuvos žurnalistų sąjunga ir kelių redakcijų žurnalistai penktadienį kreipėsi į teismą, prašydami...

Rinkodara
2018.11.02
„Delfi“ savininkė toliau dairosi į mokamą skaitmeninį turinį 2

Estijos žiniasklaidos įmonių grupės AS „Ekspress Grupp“ pajamos per pirmuosius tris šių metų ketvirčius augo...

Rinkodara
2018.10.31
Seimo opozicija nori, kad dėl LRT tyrimo išvadų pasisakytų Seimo kontrolieriai

Seimo opozicija kreipiasi į Seimo kontrolierius prašydama įvertinimo, ar Seimo laikinosios komisijos dėl...

Rinkodara
2018.10.25
Pasikeitė KOMAA valdybos pirmininkė

Lietuvos komunikacijos agentūrų asociacija KOMAA trečiadienį vykusiame Visuotiniame narių susirinkime išrinko...

Rinkodara
2018.10.25
Prieštaringosios LRT išvados – vėl Seimo rankose

Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas trečiadienį pritarė laikinosios komisijos tyrimo išvadoms dėl Lietuvos...

Rinkodara
2018.10.24

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau