Šių metų „Gaida“ – nuo Laurie Anderson iki kitokių minimalistų

Spalio 20 d. Vilniuje prasidėsiantis festivalis Gaida šiuolaikinės muzikos gurmanams ir šiemet žada ryškiausių žvaigždžių jo programoje puikuojasi dainininkė Laurie Anderson, trimitininkas Marcusas Stockhausenas ar legendiniu vadinamas amerikiečių menininkas Phillas Niblockas.
Festivalio meno vadovas Remigijus Merkelys sako, kad Gaida kasmet stengiasi edukuoti publiką, todėl festivalyje bus ir plačiajai publikai nežinomų, tačiau šiuolaikinės muzikos pasaulyje itin ryškių asmenybių. Pasak p. Merkelio, Gaida nuo pat pradžių buvo atlikėjų festivalis, ir dėliodamas ryškesnius programos akcentus, jis mini pirmiausia juos. Ir patikslina, kad kiekvienam klausytojui tie akcentai gali būti visai kitokie.
Meno vadovo akcentai
Laurie Anderson didelė figūra mene, ją galima vadinti ryškiausia festivalio žvaigžde. Bet pirmiausia paminėčiau Magnusą Lindbergą, pasaulinio garso suomių kompozitorių, jo kūrinių atlikimas surenka pilnas pasaulio koncertų sales, o Lietuvoje jis nelabai žinomas, sakė p. Merkelys.
M. Lindbergas šiuo metu yra Londono filharmonijos orkestro, prieš tai buvo Niujorko filharmonijos orkestro reziduojantis kompozitorius, jo kūriniai skambės 6-iuose Gaidos koncertuose.
Kita išskirtine festivalio figūra p. Merkelis vadina kviestinę viešnią kompozitorę Julią Wolfe. Viena įtakingiausių šių dienų JAV kūrėjų su savo bendražygiais Michaelu Gordonu ir Davidu Langu, praėjusių metų Gaidos kviestiniu kompozitoriumi, įkūrė legendinį ansamblį Bang on a Can. Taigi tokiu kviestinio kompozitoriaus pasirinkimu festivalis tęsia Niujorko postminimalistų liniją.
Išskirdamas Gaidoje skambėsiančius J. Wolfe kūrinius, p. Merkelis pirmiausia mini BBC užsakymu sukurtą koncertą riSE and fLY kūno perkusijai ir orkestrui, jį atliks britų perkusininkas Colinas Currie, kuriam šis kūrinys ir buvo parašytas, ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras (LNSO).
Nestandartinis minimalistas
Beje, tos pačios dienos koncerte skambėsiantį Philipo Glasso Dvigubą koncertą fortepijonui (Double Piano Concerto) atliks Rūtos Richterės ir Zbignevo Ibelhaupto fortepijoninis duetas ir LNSO. Ponas Ibelhauptas sakė, kad atsivertus partitūrą jį nustebino netikėta harmoninė įvairovė, kaita beveik kiekviename kūrinio takte: Tai labai išradingai padarytas kūrinys su daugybe muzikinių įvykių, kurių nesitikėtum iš minimalistų. Juk jie dažnai mus panardina į vieną nekintamą būseną, ir kai po 15 minučių pasikeičia funkcija, visi labai apsidžiaugia. O čia mes atidarome duris ir iškart be jokių įžangų pakliūname į diskoteką.
Ne pro šalį pridurti, kad Ph. Glassas Dvigubą koncertą parašė 2015 m., būdamas 78-erių. Dabar jam 81-i, o jo muzika pulsuoja neįtikima energija.
Grįžtant prie p. Merkelio sudėliotų akcentų, dar jis mini vieną ryškiausių J. Wolfe kūrinių Troškulys (Thirst), įspūdingo 8 dalių ciklo Water dalį. Ciklą sukūrė minėtasis minimalistų trejetas, ir neabejotinai bus smalsu išgirsti, kaip didžiulis Lietuvos atlikėjų būrys perteiks emocinę didingo, dvasingo kūrinio įtampą.
Festivalyje tradiciškai skambės lietuviškų kūrinių premjeros. Vienas jų Tomo Kutavičiaus Ritus rhytmus, parašytas ansambliui Synaesthesis.
Naują kūrinį specialiai festivaliui, tiksliau 10-ies fleitininkų ansambliui, parašiusį Rytį Mažulį įkvėpė iš vaikystės jo mėgstamas Leonardo da Vinci paveikslas Madonna Litta, kuriame Marija maitina kūdikėlį pienu, o šis rankoje laiko dagilį. Būtent paukštelis, sako kompozitorius, sukėlė asociacijų pynę, kuri atvedė jį iki Carduelis.
100 inspiracijų
Pasak festivalio meno vadovo, po praėjusių metų sėkmingos Gaidos rengėjams buvo sunku susikaupti ir peršokti save pačius, bet visgi programą pavyko labai neblogai sudėlioti. Šių metų Gaidos paantraštė: 100 inspiracijų kūrybai.
Šiemet Lietuvoje labai populiarus skaičius 100, tačiau mes pasistengėme žvilgtelėti kitaip ne akcentuoti nacionalines ypatybes, bet pažvelgti plačiau į tai, kas mūsų dienomis gali inspiruoti kūrėją, atlikėją, įvairiausio skonio klausytoją. Šių metų festivalio programa repertuaro požiūriu viena plačiausių, ji apima per 100 kūrinių ir yra daugiabriaunė, polistilistinė, daugiažanrė, pasakojo p. Merkelys.
Tiesą sakant, Gaida žanrų įvairove niekada nesiskundė, šiuolaikinės muzikos statusas juos pateikia kaip ant padėklo. Kalbant apie įvairovę, šiemet festivalio klausytojų laukia išties labai stipri elektroninės muzikos scena. Ją pristatydamas kompozitorius Vytautas Jurgutis vardijo amerikiečių menininką Ph. Niblocką, elektroninės muzikos scenos favoritus Prancūzijos įžymybę Kangdingą Ray ir vokiečių elektroninės technomuzikos atlikėją Byetone.
Elektroninę ir gyvąją muziką jungiantį projektą pristatys pasaulinio garso trimitininkas M. Stockhausenas ir italų elektroninės muzikos kūrėjas MartuX-M.
Pagaliau pavyko į Lietuvą pasikviesti Mouse on Mars tai padaryti bandėme jau kelerius metus, p. Jurgutis ypač akcentavo į Lietuvą atvykstantį vieną sėkmingiausių visų laikų vokiečių elektroninės muzikos projektų.
Festivalio programa skelbiama www.gaida.lt
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti