Sustoti dar anksti

Publikuota: 2022-08-02
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Verslo žinios“ Redakcijos nuomonė

Užsieniečių įdarbinimas Lietuvoje sulaukė permainų, kurių būtinybę seniai akcentavo ekonomistai ir darbdaviai. Gana nelanksti ir biurokratiška iki šiol galiojusi tvarka neleido mūsų šaliai atlaikyti kur kas liberalesnes sąlygas darbuotojams iš trečiųjų šalių siūliusių šalių konkurencijos – ten jie darbą gauna paprasčiau ir kur kas greičiau. Tačiau ir dabartiniai įstatymo pakeitimai, verslo nuomone, didžiausių problemų neišsprendė – ypač tai liečia trūkstamų vairuotojų įdarbinimą.

Nuo šių metų rugpjūčio 1 d. įsigaliojo įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ pakeitimai, kuriais siekiama paprastinti migracijos taisykles, taip sudarant palankesnes sąlygas Lietuvoje įdarbinti trūkstamų specialybių darbuotojus iš užsienio.

Šie pakeitimai supaprastins kai kuriuos užsieniečių įdarbinimui Lietuvoje būtinus procesus ir sutrumpins numatomus reikalingų procedūrų terminus. Numatoma, kad nebeliks Patvirtintų įmonių sąrašo, kuriame esančioms įmonėms taikytos supaprastintos įdarbinimo sąlygos – šios sąlygos bus taikomos visiems. Taip pat darbdaviams reikės nurodyti mažiau darbui Lietuvoje būtinų sąlygų, atsiranda platesnės galimybės sudaryti darbo sutartis, atsiranda išimčių dėl karo veiksmų Ukrainoje iš šios šalies pasitraukusiems ukrainiečiams. Iki šiol norint įdarbinti užsienietį darbdaviui reikėjo pateikti informaciją apie asmens kvalifikaciją ir darbo patirtį. Išimtinės sąlygos galiojo tik Migracijos departamento administruojamo patvirtintų įmonių sąraše esančioms įmonėms. Nuo rugpjūčio 1 d. užteks pateikti informaciją tik apie darbo patirtį arba tik apie kvalifikaciją. Jei užsieniečiui yra mokama didesnė alga nei šalies vidutinis atlyginimas (VDU), nereikės pateikti nei vieno, nei kito. Tai itin svarbu aukštos kvalifikacijos darbuotojams.

Ekspertai tikina, kad šiuo pakeitimu yra atsikratoma nemažos administracinės naštos.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

„Darbdavys galės laisviau rinktis sau tinkantį darbuotoją, neieškodamas to, kuris atitiks formalius, sistemoje numatytus reikalavimus, darbuotojai pradėti dirbti galės greičiau, o valstybės tarnautojams leis susitelkti į saugumo užtikrinimo funkcijas“, – aiškina Rokas Subačius, Lietuvos laisvosios rinkos instituto jaunesnysis ekspertas.

Nuo rugpjūčio aukštos profesinės kvalifikacijos darbuotojams nebebus taikomas ir darbo rinkos testas. Tai reiškia, kad darbdaviui nebereikės Užimtumo tarnyboje registruoti laisvos darbo vietos, penkias darbo dienas laukti, ar neatsiras jam galintis tikti vietos kandidatas.   

Vis dėlto papildomi apribojimai, pavyzdžiui, mokėti ne mažesnį nei VDU dydžio atlyginimą, ir toliau išliks.

Verslas užsieniečių įdarbinimo sąlygų pakeitimus iš esmės sutiko palankiai, tačiau yra sektorių, kuriuose viena iš didžiausių problemų taip ir neišsisprendžia.

„Pagrindinės problemos lieka. Vis tiek lieka kvotos trūkstamų profesinių įdarbinimui, – reziumuoja jis. – Yra kai kurie kosmetiniai palengvinimai – sutrumpinti dokumentų ruošimo terminai. Tačiau esminių vežėjų problemų tai neišsprendžia. Nėra jokio proveržio, įdarbinant trečiųjų šalių piliečius, ir mes dar neturime kuo džiaugtis“, – VŽ dėsto Gintautas Ramaslauskas, Lietuvos vežėjų sąjungos transporto politikos sekretorius. Jis pokyčius vadina „kosmetiniais“.

„Dabar didelė problema – neišduodamos vizos vairuotojams iš Baltarusijos. Mes tikėjomės, kad atvykstantiems į Lietuvą dirbti bus padaryta kažkokia išimtis. Bet birželį vykusio balsavimo metu tai nebuvo pakeista. Lieka ir vairuotojams iš trečiųjų šalių taikomos kvotos – dabar jos jau į pabaigą, liko 2.000–3.000. Ir vėl neaišku, ar kvotų skaičius bus padidintas. O greičiausiai nebus. Todėl labiausiai trukdantys darbuotojų susirasti dalykai išliko“, – sako G. Ramaslauskas.

Povilas Drižas, didžiausioms šalies transporto kompanijoms atstovaujančio Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso vadovas, VŽ sako, kad įvedamų naujovių tikslai yra geri, tačiau jei namų darbai nebus padaryti, tai pirmasis 2023 m. ketvirtis su užsieniečių įdarbinimu bus dar labiau problemiškas, nei yra dabar.

Pasak jo, daugiausia transportininkų prašymų vadovaujančioms institucijoms dėl užsieniečių įdarbinimo palengvinimo yra susiję ne su įstatymų, o su poįstatyminių teisės aktų korekcijomis. Aljanso vadovas aiškina, kad didžiausia transporto sektoriaus problema yra ne palengvinimai darbuotojų kompetencijų reikalavimuose, bet proceso ilgumas, kurį sukelia didelis paraiškas teikiančiųjų srautas.

VŽ nuomone, panašu, kad procesas palengvinant užsieniečių įdarbinimą pajudėjo, tačiau vis dar ne visos kliūtys yra panaikintos – tai liudija transporto sektoriaus atstovų reakcija. Tobulinant minėtą įstatymą vertėtų atidžiau įsiklausyti ir į verslo, ir į ekspertų balsą. Pastarieji siūlo užsieniečių atitikimą siūlomam darbui perduoti darbdaviui visa apimtimi, taip pat leisti laikinojo įdarbinimo įmonėms veikti Lietuvoje be papildomų apribojimų įdarbinant užsieniečius. R. Subačius primena: rinkos poreikiai nuolat keičiasi, atsakyti į tuos poreikius savalaikiai galima tik tuomet, kai taikoma kuo mažiau apribojimų.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Rašyti komentarą 0
Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

A. Aslundas. Kaip susirasti draugų ir išsekinti Rusijos karo mašiną

Sankcijos, kurias Vakarai įvedė Rusijai dėl jos agresijos Ukrainos atžvilgiu, tampa griežtesnės. Dabar...

Nuomonės
2022.08.12
Jūsų bilietas nelaimėjo 35

Jau savaitę nesiliauja įsismarkavusios aistros dėl įmonės „Perlas energija“ akibrokšto. Ir nors jau būta...

Nuomonės
2022.08.12
Verslas lašinius keičia raumenimis 3

Dar nesibaigia vasara, bet dažnas gyventojas jau suka galvą, kaip reikės išgyventi žiemą. O ši žada būti ypač...

Nuomonės
2022.08.11
K. Gečas. Artėjant krizės audrai. Žmonių psichologija ir verslo komunikacija

Viešojoje erdvėje vis daugiau kalbama apie artėjančią krizę, nors kol kas tai pavadinama ne tokiu ryškiu...

Nuomonės
2022.08.10
Starto pakete – ir „užmarinuoti“ sprendimai

Iki Seimo rudens sesijos starto liko mėnuo. Bet joje, regis, vėsa nepadvelks – be tradiciškai daug aistrų...

Nuomonės
2022.08.10
Naujas balsas Kremliaus chore 12

Kam iš tikrųjų tarnauja žmogaus teisių gynimo organizacija „Amnesty International“, kurios skandalinga...

Nuomonės
2022.08.09
Tvarka su properšomis 3

Nekilnojamojo turto (NT) plėtotojams įvesta privaloma tvarka, reikalaujanti, kad nauji pastatai būtų visiškai...

Nuomonės
2022.08.08
V. Vikė-Freiberga. Putinas – ne Petras Pirmasis 1

Rusijos prezidento Vladimiro Putino brutalią agresiją prieš Ukrainą galima paaiškinti tik kaip bandymą...

Nuomonės
2022.08.07
E. Lucasas. Naujas JK lyderis turės rasti būdų Kinijos įtakai stabdyti

Užsitraukti totalitarinės supervalstybės rūstybę būnant 23 metų – įspūdingas pasiekimas. Studentas aktyvistas...

Nuomonės
2022.08.07
A. Urbonavičius. Nereiktų tikėtis, kad „Lidl“ ar kitas žemų kainų tinklas užkariaus visą šalies prekybos rinką 1

Nors Vokietijos žemų kainų tinklo „Lidl Lietuva“ turimų parduotuvių skaičius tiesiogiai koreliuoja su jo...

Nuomonės
2022.08.06
E. Leontjeva. Palūkanų didinimas – vieniems bizūnas, o kitiems bazuka

Europos centrinio banko (ECB) sprendimas didinti palūkanas pritraukia visų dėmesį. Įmonėms ir namų ūkiams jis...

Nuomonės
2022.08.05
Kai liks tik graužtukai

Europos Sąjungos (ES) sankcijų stabdomos bankų transakcijos į Rusijos bankus gali sustabdyti ir bet kokią...

Nuomonės
2022.08.05
J. Rimas. Baltarusijoje įstrigęs verslas: kokios galimybės liko Lietuvos verslininkams?

Nuo karo Ukrainoje pradžios gausybė įmonių, vedamų etinių ar ekonominių motyvų, pasitraukė iš Rusijos ir...

Nuomonės
2022.08.04
Padidinamasis stiklas gynybos finansavimui

Nors atostogų sezonas pačiame įkarštyje, Vyriausybėje intensyviai vyksta 2023-iųjų biudžeto dėlionė. Ji...

Nuomonės
2022.08.04
O. Mašalė. Ar aviacijai pavyks sukurti 5% Lietuvos BVP?

Neseniai susisiekimo ministras patvirtino Lietuvos aviacijos gaires iki 2030 m. (aka Aviacijos strategija).

Nuomonės
2022.08.03
Apie arbatą, burbulus ir riziką

Restoranų verslas, bankų vertinamas kaip viena iš rizikingiausių veiklų, jau dabar skaičiuoja daugiau...

Nuomonės
2022.08.03
Sustoti dar anksti

Užsieniečių įdarbinimas Lietuvoje sulaukė permainų, kurių būtinybę seniai akcentavo ekonomistai ir...

Nuomonės
2022.08.02
Nežinia gimdo baimes

Nors Ekonomikos ir inovacijų ministerija tikina, jog „iki šiol nebuvo jokių indikacijų, kad lietuviškas...

Nuomonės
2022.08.01
V. Kaušas. Pabrangęs doleris Lietuvos verslus privertė atsigręžti į Azijos valiutas 6

JAV doleriui pakilus į istorines aukštumas pinigines priversti plačiau atverti prekybinių ryšių su Azijos...

Nuomonės
2022.07.31
A. Rutkauskas. Svarbus ilgalaikės sėkmės siekiančių vadovų įgūdis

Įmonių vaidmeniui kovoje su klimato kaita, racionaliam išteklių naudojimui ir darnai su aplinka bei visuomene...

Nuomonės
2022.07.29

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku