Valdiški pinigai: lengva prašvilpti

Sveikatos apsaugos ministras A. Dulkys, opozicijos vis stipriau puolamas dėl prastėjančios COVID-19 situacijos, norom ar nenorom mestelėjo kritikams dar vieną kozirį – SAM buvo pasirengusi lengva ranka atseikėti dešimttūkstantinę sumą už laidą, kurioje pasikalbėjo ministro visuomeninis konsultantas ir kuri nebuvo pažymėta nei kaip reklama, nei kaip ministerijos užsakymas. Niekaip.
Dalis atomazgos jau žinoma – su pareigomis atsisveikino ministro patarėja Aistė Šuksta, prisiėmusi atsakomybę dėl minėtos situacijos. Į krūtinę mušėsi ir pats ministras, pareiškęs suprantantis, kad už visus procesus SAM atsako jis. Tačiau kartu pabrėžė, jog ir patarėjai suvokia, kad turi savo funkcijas, kad rizikuoja taip pat.
Kilus triukšmui, užmokesčio skubiai atsisakė ir laidos kūrėjai.
Vakcinavimo viešinimo kampanija, kurią vykdo SAM, ne kartą buvo susilaukusi kritikos, nors tam ir skyrė gana įspūdingas sumas: šiemet tam išleista beveik 940.000 Eur. Tačiau nei informacijos sklaida įvairiuose medijos kanaluose, nei juo labiau lauko stendai, vėliavėlės, suvenyrai ir kt., regis, didesnio įspūdžio skiepytis nelinkusiems gyventojams nepadarė. Negana to, ilgą laiką buvo nesuprantama, kokiu eiliškumu bus skiepijami gyventojai, nes tvarka vis buvo kaitaliojama, iš ministerijos sklido prieštaringa informacija. Todėl iniciatyvą į savo rankas pradėjo imti didieji miestai, pirmiausia – Vilnius.
Viena vertus, galima suprasti, kad, stringant skiepijimo kampanijai ir blogėjant pandeminei situacijai Lietuvoje, dabar SAM mėgina imtis efektyvesnių viešinimo priemonių – tarp jų ir tokių, kurios pasiektų galbūt didžiausius skiepų priešininkus arba pakankamos informacijos negaunančius asmenis.
Tačiau atvejis, kai paslauga perkama nesilaikant elementarių viešųjų pirkimų taisyklių – iš vieno šaltinio, „apklausiant“ tik jį vieną, – daugiau nei neprofesionalu ir neatsakinga. Tokiu atveju gali kilti įvairiausių abejonių ir interpretacijų dėl naudos turėjimo ir pan.
„Ši istorija – tik vienas iš pavyzdžių, kad vakcinacijos viešinimo kampanija Lietuvoje planuojama ir vykdoma neprofesionaliai. Jau nekalbant apie tai, kad iki šiol žiniasklaidos priemonėse rodomi dar metų pradžioje šaulių savanorių neatlygintinai sukurti vaizdo klipai „Petys už laisvę“, kurie morališkai pasenę ir neatitinka naujausios pandeminės situacijos Lietuvoje. Tuo tarpu žadėtos informacinės kampanijos vis nėra“, – stebisi A. Marcinkus, interneto žiniasklaidos asociacijos pirmininkas.
SAM rugpjūčio pradžioje paskelbė konkursą komunikacijos kampanijai. Projektas, kuriam planuojama skirti 1,2 mln. Eur, turėtų apimti tiek tradicines, tiek netradicines komunikacijos priemones, o pagrindinis šių priemonių taikinys – neapsisprendę gyventojai. Pirkimo dokumentuose teigiama, kad pagrindinė kampanijos mintis turi būti tokia: „Vakcinacija yra vienintelis mokslu grįstas kelias valdyti virusus.“
Kaip anksčiau rašė BNS, planuojama, jog projektą sudarys komunikacijos strategija, kurioje įvardijamos vakcinaciją skatinančios skirtingos komunikacijos projekto dalys, komunikacijos kalendorius, medijos kanalų pirkimo planas bei reklamos priemonių kūrybinis pasiūlymas. Pasak ministerijos, kūrybinė idėja turi pratęsti iki šiol įgyvendintą „Petys už laisvę“ komunikacinę idėją.
Kampaniją planuota pradėti rugsėjį, bet, kaip rašo „15min“, konkurso laimėtojas vis dar neaiškus. Ministerijos atstovai tikina, kad dar vyksta projektinių pasiūlymų vertinimas.
Norėtųsi tikėti, kad šiuo atveju viskas bus atlikta pagal viešųjų pirkimų taisykles: ramina bent jau tai (jei galima tikėti SAM), kad yra „pasiūlymai“, vadinasi, tai – ne vienam pirkėjui sukurtas konkursas. Galbūt jis bus skaidrus, o laimėtojas pademonstruos efektyvią komunikacijos kampaniją.
VŽ nuomone, gal ir galėtų būti kažkiek suprantamas ministerijos noras pasitelkti visus informavimo būdus (kaip skandalingai išgarsėjusi laida „Kitokie pasikalbėjimai“), kad pasiektų labiausiai nuo informacijos nutolusius asmenis, tačiau tai neatleidžia nuo pareigos atsakingai elgtis su viešaisiais finansais – mokesčių mokėtojų pinigais.