Socialiai atsakingas verslas: sprendžia visuomenės problemas ir padeda, kam labiausiai reikia
„Socialiai atsakingas verslas turėtų reaguoti į iššūkius, su kuriais susiduria visuomenė, ir padėti tiems, kam tuo metu labiausiai reikia pagalbos“, – teigia Donatas Kunigonis, Skandinavijos fintech įmonės „Vipps MobilePay“ generalinis direktorius Lietuvoje. Anot jo, įmonės privalo būti ne tik socialiai atsakingos visuomenei, bet pirmiausia – būti socialiai atsakingos ir savo darbuotojams.
Marius Čiuželis, M. Čiuželio labdaros ir paramos fondo bei „Sidabrinės linijos“, emocinės pagalbos telefonu vyresnio amžiaus žmonėms, vienas iš įkūrėjų, antrina, kad jo su žmona Kristina sukurtos ir palaikomos socialiai atsakingos iniciatyvos – taip pat verslai, nes veikia pagal verslo logiką, tik siekia ne finansinės, o socialinės grąžos arba kitokio, pavyzdžiui, gerų emocijų kūrimo, rezultato.

„Kai prieš keletą metų M. Čiuželio labdaros ir paramos fondo vykdomas projektas „Sidabrinė linija“ buvo viešai pavadinta socialiniu verslu – nudžiugau. Taip, tai verslas be finansinės, o išimtinai tik su socialine grąža, t. y. darantis labai aiškų poveikį vyresnio amžiaus žmonių gyvenime ir kuriantis akivaizdų socialinį pokytį visuomenėje, keisdamas nuostatas apie bendravimo ir emocinės sveikatos svarbą“, – teigia M. Čiuželis.
Renginio „Išmani Lietuva: Investicija – ateitis“ dalyviai M. Čiuželis ir D. Kunigonis dalinasi mintimis apie verslo prasmę, atsakomybę, vertybes bei kaip atsirinkti, į kokias veiklas investuoti ir kam padėti, o galbūt ir patiems kurti socialinio poveikio iniciatyvas.
Kaip įmonės vertybės padeda nepasiklysti socialinio poveikio iniciatyvose
D. Kunigonis pastebi, kad nors vis dar dažnai yra suprantama, jog socialiai atsakingas verslas sprendžia aplinkosaugines problemas, tačiau iš tiesų verslai turi labai daug skirtingų galimybių prisidėti prie socialinio poveikio ir tai nebūtinai turi būti susiję tiesiogiai su įmonės veikla. Iniciatyvas, į kurias verta investuoti, jis siūlo atsirinkti pagal įmonės vertybes arba tas sritis, kurios svarbios visuomenės vystymuisi, tačiau joms reikia paramos iš verslo.
„Nors technologijų pasaulis glaudžiai susijęs su tiksliaisiais mokslais, tačiau bet kuris čia dirbantis žmogus nedvejodamas pasakytų, jog darbas šioje srityje yra ir apie kūrybą, saviraišką, savęs realizaciją, – aiškina D. Kunigonis. – Parašyti gerą programinį kodą ar išspręsti inžinerinį iššūkį paprastai neužtenka vien tik žinių – tenka pasitelkti nestandartinį mąstymą, fantaziją, kūrybiškumą, o tai transformuoja mūsų supratimą apie įvairias gyvenimo sritis: darbą, laisvalaikį, bendravimą.“

Anot jo, „Vipps MonilePay“ pastebėjo, jog tokią pačią galią turi ir meno pasaulis. Puikūs šiuolaikinio meno kūriniai skatina kasdienybę pamatyti naujoje šviesoje, laužo nusistovėjusias normas, standartus. Matydama nemažai panašumų tarp šių dviejų skirtingų pasaulių, įmonė nori padėti menininkams ir remia šiuolaikinio meno mugę „ArtVilnius“, įsteigė mugės geriausios instaliacijos autoriui piniginę premiją. Taip siekiama paskatinti talentingiausius menininkus tyrinėti naujus horizontus, eksperimentuoti su įvairiomis laikmenomis ir panaudoti technologijas, kad sustiprintų savo meninę išraišką, demonstruotų savo prasmingus kūrybos darbus ir taip prisidėtų prie visuomenės progreso, kultūros vystymo.
Stereotipų laužymas ir integracija – tiek visuomenėje, tiek darbo rinkoje
M. Čiuželio labdaros ir paramos fondas savo veikla taip pat laužo stereotipus, tik – apie senatvę, puoselėja pozityvaus amžėjimo idėjas. Tam tikslui 2016 m. įkurta „Sidabrinė linija“ siekia sugrąžinti vyresnio amžiaus žmones į aktyvų visuomeninį gyvenimą, mažinti jų socialinę atskirtį bei vienišumą, įgalinti juos pačius siekti pokyčio ir gyventi gyvenimą, kurį norisi gyventi. „Sidabrinės linijos“ savanoriai pasiruošę kasdien išklausyti kiekvieną pašnekovą ir skirti tiek laiko, kiek tik reikės jų istorijoms, prisiminimams, džiaugsmams ar vargams.
„Mus labai džiugina ir netgi vertiname tai kaip didelį pripažinimą, kai vyresnio amžiaus žmonės į „Sidabrinę liniją“ skambina ne tik jausdamiesi vieniši, niekam nereikalingi, išgyvenantys netektis, fiziškai neturintys su kuo nuoširdžiai ir atvirai pasikalbėti arba tiesiog pasidalinti dienos džiaugsmais ar rūpesčiais, bet ir gyvenantys visavertį gyvenimą, apgaubti aplinkinių dėmesio ir rūpybos bei norintys pasidalinti savo džiaugsmu, gyvenimiška patirtimi su kitais, paįvairinti savo dienas pokalbiais su bendraminčiais“, – pasakoja M. Čiuželis.
D. Kunigonis, dalindamasis savo patirtimi ir įžvalgomis, džiaugiasi, kad daugelis Lietuvos technologinių įmonių nori sulaužyti kitus stipriai nusistovėjusius stereotipus, – kad technologijų sritis yra vyriška. „Mes tikime, kad įvairovė yra labai naudinga – skirtingos lyties atstovai gali turėti skirtingą požiūrį, patirtį, idėjų ir sprendimų, kurie paskatina kūrybiškesnių ir inovatyvesnių produktų sukūrimą“, – tvirtina jis.

„Vipps MobilePay“ atstovas mano, kad organizacijos socialinė misija – paskatinti lyčių įvairovę ir lygybę, padėti moterims išdrįsti pradėti karjerą perspektyvioje ir progresyvioje technologijų industrijoje. Dėl to įmonė yra Lietuvoje veikiančios organizacijos „Women Go Tech“ partnerė.
Darbuotojai patys noriai įsitraukia į „Women Go Tech“ iniciatyvas ir ugdo dalyves – joms skaito pranešimus, kurie supažindina su IT profesijomis ir padeda joms apsispręsti, kurią iš jų rinktis, dalyvauja mentorystės programose ir padeda susikurti detalų karjeros planą bei pataria, kaip jį įgyvendinti.
Bendruomeniškumo galia: visi po truputį ir mokykla „pastatyta“
Ir M. Čiuželis, ir D. Kunigonis pritaria, kad socialinėje veikloje labai svarbi bendruomeniškumo galia.
M. Čiuželis dalijasi patirtimi, kad socialinės iniciatyvos šiandien palaikomos atsakingų verslų. Jo įkurtas ir veiklą šiemet pradėjęs neliečiamo kapitalo fondas sulaukė dešimčių verslų ir verslininkų investicijų bei surinko 500.000 Eur pradinį kapitalą. Ilgametę profesionalaus investavimo patirtį sukaupęs M. Čiuželis kelia tikslus jau pirmaisiais veiklos metais iš fondo grąžos finansuoti bent 10% „Sidabrinės linijos“ biudžeto, o ateityje tikisi padengti ir visą finansavimo poreikį. Pernai „Sidabrinės linijos“ biudžetas sudarė 420.000 Eur.
D. Kunigonis pastebi, kad dažnai klaidingai galvojame, jog geriau neparemti visai, negu paremti nedideliais kiekiais. „Iš tiesų, tiems, kam reikia pagalbos, ypač įvairių krizių metu, kokias turime pastaraisiais metais – COVID-19, karas Ukrainoje – net nedidelė parama yra be galo svarbi ir sukuria vertę. Net nesusimąstome, kad mūsų parama gal ir nėra didelė, tačiau, kai daug įmonių ar privačių asmenų prisideda prie to paties projekto, sukuriami stebuklai“, – tvirtina jis.
Anot D. Kunigonio, geras to pavyzdys – įmonės parama Tarptautinei Ukrainos mokyklai Kaune. „Ukrainos pabėgėlius Lietuvoje edukuojančiai mokyklai padovanojome keliasdešimt kompiuterių. Nuvykus į besiruošiančią naujiems mokslo metams mokyklą buvo gera matyti, kiek daug skirtingų įmonių prisideda kuo gali prie to, kad ji pradėtų veikti. Vienos įmonės dovanojo baldus klasėms, mes – kompiuterius. Ir taip prisidėję visi po truputį, nedideliais kiekiais net galime „pastatyti“ mokyklą,“ – bendruomeniškumo naudą atskleidžia D. Kunigonis.
Pirmiausia – socialiai atsakingas savo darbuotojams
„Vipps MobilePay“ vadovas Lietuvoje taip pat akcentuoja, kad įmonės dažnai būna socialiai atsakingos visuomenei, „tačiau manome, kad įmonės neturėtų pamiršti būti socialiai atsakingos savo darbuotojams“. Tam turi būti sukurta įmonės kultūra, kurioje skatinamas sąžiningumas, pagarba ir bendruomenės dalyvavimas.
VERSLO TRIBŪNA
„Esame skandinaviška finansinių technologijų įmonė, o skandinaviškos organizacijos puikiai supranta ir žinomos pasaulyje dėl savo verslo etikos ir požiūrio į darbuotoją. Tokios organizacijos turi progresyvias darbo ir laisvalaikio pusiausvyros, darbuotojų įtraukimo, sveikatos ir gerovės, socialinių garantijų, skaidrumo ir pripažinimo strategijas“, – konstatuoja D. Kunigonis.
Jis mano, kad šiandien progresyviai mąstantys darbdaviai turėtų ko pasimokyti iš skandinaviškų šalių ir skirti daugiau dėmesio darbuotojo motyvavimui ne tik trumpalaikėje, bet ir ilgalaikėje perspektyvoje. Vis labiau siekiama užtikrinti šviesesnę darbuotojų ateitį, o ne suteikti naudas „čia ir dabar“. Vienas to pavyzdžių – pagalba darbuotojui sukaupti finansinę gerovę.
„Lietuvoje vis labiau populiarėja darbdavio investavimas ne į darbuotojo dabartį, o ateitį. Pavyzdžiui, mes darbuotojams siūlome III pakopos pensijų draudimą, o darbdavio įmokos dydis priklauso nuo darbuotojo mokamos sumos į pensijų fondą ir darbo stažo – sudaro nuo 1 iki 7% darbuotojo darbo užmokesčio“, – pasakoja „Vipps MobilePay“ vadovas Lietuvoje.
Vis didesnį pagreitį įgauna ir emocinė pagalba
M. Čiuželis taip pat akcentuoja socialinio bendravimo reikšmę. Jo su žmona Kristina įkurta „Sidabrinė linija“ – „tai realus, tikras socialinis poveikis, kuris kiekvieną dieną su kiekvienu pokalbiu vis labiau pastebimas ir mūsų visuomenėje“. „Sidabrinę liniją“ visoje Lietuvoje jau yra atradę daugiau nei 7.000 žmonių, telefonu reguliariai bendrauja beveik 2.000 pašnekovų porų. Vien praėjusį lapkritį įvyko 3.414 pokalbių, kurie truko 73.105 minutes. Iš viso nuo veiklos pradžios bendras pokalbių skaičius artėja prie 200.000, o trukmė – 4 mln. minučių. „Patys sau mes tai vertiname kaip akivaizdų mūsų kuriamo vyresnio amžiaus žmonių vienišumo mažinimo poveikio matą“, – aiškina M. Čiuželis.
Anot D. Kunigonio, darbdaviai taip pat turėtų prisidėti prie kuriamo psichologinio komforto savo darbuotojams ir rūpintis psichologine jų sveikata – ne tik finansiniu, bet ir psichologiniu gerbūviu.
„Mūsų organizacija bendradarbiauja su emocinės pagalbos programėle „Mindletic“. Ji siūlo skirtingas technikas, padedančias darbuotojams nuspėti ir užkirsti kelią perdegimui, nerimui bei sumažinti stresą nepriklausomai nuo asmens buvimo vietos. Taip pat darbuotojai turi anonimiškas, nemokamas individualias konsultacijas su psichologu. Tai tikrai padeda jiems išlaikyti gerą psichologinę savijautą ir gerai jaustis tiek darbe, tiek už jo ribų“, – pasakoja „Vipps MobilePay“ generalinis direktorius Lietuvoje.