„Festo“ 30-ies metų sėkmė: atrasti talentai, nuolatinis augimas ir šeimyninės vertybės

Koks buvo jūsų kelias į UAB „Festo“, su kokia patirtimi atvykote vadovauti?
Bendrovė „Festo“ Kaune buvo įkurta prieš 30 m. – 1992 m. Aš prie „Festo“ kompanijos Suomijoje, savo šalyje, prisijungiau 2002 m., o į įmonę Kaune kaip jos vadovas atvykau 2004 m. Prieš prisijungdamas prie „Festo“ 12 metų dirbau „Siemens Automation“ ir „Drive“ kompanijose, trejus metus gyvenau Vokietijoje.
Pirmos kelionės tikslas į Kauną buvo kartu su Lietuva, Latvija, Estija ir Suomija įkurti didesnį pardavimų klasterį. Tai buvo užduotis su ateities perspektyva. Žinoma, tuomet pagrindinis tikslas buvo pramonės automatizavimas ir didaktika, kurie nesusiję su šiandien turimomis funkcijomis.
Su kokiais tikslais atėjote vadovauti UAB „Festo“, ar juos pasiekėte?
Pradžioje jie buvo susiję su pramonės automatizavimu ir dinamišku verslu bei išaugusiomis rinkomis ir apyvarta. Tuomet labai greitai pamatėme, kad Kaune turime daug jaunų, išsilavinusių žmonių, net kelis puikius universitetus, kurie rengė mūsų veiklai tinkamus specialistus. Pradėjome galvoti – gal Kaune galime įkurti kompanijos padalinį, kuris vykdytų globalias funkcijas. Ir tada nuo 2005 m. žingsnis po žingsnio ėmėme samdyti darbuotojus globalioms funkcijoms, susijusiomis su IT ir pardavimų palaikymo procesais. Šiuo metu mūsų Kauno bendrovėje dirba beveik 600 žmonių. Mes kasmet išsikeliame sau tam tikrus tikslus ir galiu patvirtinti – juos pasiekiame. Todėl taip ir išaugome.
Beje, tuo metu, kai atvykau į Kauną, jis nebuvo labai žinomas, tartum šiek tiek „paslėptas“ palyginti su gerai žinomu Vilniumi. Dabar galiu tvirtinti, kad Kaunas buvo paslėptas talentas, laukęs tinkamo dėmesio.

Kauną patrauklų mūsų kompanijos veiklai daro jau minėtos aukštosios mokyklos, kurios rengia mums labai tinkamus specialistus. Nesunkiai radome daug angliškai ir vokiškai kalbančių išsilavinusių žmonių. Žinoma, kompanijos veiklos plėtrai vertinome ir keletą kitų Europos bei Azijos miestų. Palyginimo rezultatai parodė, kad Kaunas tikrai bus geriausia vieta.
Be to, Kaunas yra labai arti Europos centro, Europos vidury, o tai aktualu mūsų didžiausiems verslo partneriams, dauguma kurių įsikūrę Europoje ir, reikalui esant, jiems paprasta atvykti į Kauną.
Kaip prie „Festo“ kompanijos veiklos ir tikslų prisideda 30-metį švenčianti įmonė Lietuvoje, kuo ji svarbi globaliai kompanijai?
Visame pasaulyje atėjo momentas, kai turime kalbėti bei įgyvendinti pramonės automatizavimą ir rūpintis didaktika – techniniu išsilavinimu, kas yra mūsų pagrindinė globali veikla. Lietuvos rinka šiuo požiūriu yra ribota ir, norėčiau pasakyti, ganėtinai maža palyginti su pasauliniu potencialu. Kauno įmonėje yra apie 10 darbuotojų, kurie rūpinasi pramonės automatizavimu ir didaktika Lietuvos rinkoje. Kita darbuotojų dalis vykdo globalias funkcijas: pirkimo užklausų, sąskaitų apdorojimo, IT programinės įrangos kūrimo ir palaikymo, globalios IT infrastruktūros priežiūros bei administravimo, verslo asistavimo, techninio klientų konsultavimo ir kitas paslaugas. Mes esame pagrindinė pasaulinės vertės grandinės dalis – atliekame funkcijas, kurios yra esminės, reikšmingos ir prasmingos visai kompanijai. Esame įmonė, kurios specialistai turi žinių bei kompetencijų, kurių nerasi kituose mūsų kompanijos padaliniuose.
Kaip apibūdintumėte UAB „Festo“ 30-ies metų istoriją, jos reikšmę globaliai kompanijai?
Turime kalbėti apie sėkmės veiksnius ir istoriją. Vienas iš sėkmės receptų jau minėtas – turime didelius universitetus bei kolegijas Kaune ir, žinoma, kituose Lietuvos miestuose, kurie sugeba parengti tinkamų specialistų. Turime galimybę bendrauti ir į bendrovę pakviesti jaunimą, kuris gerai moka anglų, vokiečių ir kitas kalbas, turi techninių, komercinių ar IT žinių bei įgūdžių. Taigi, Lietuvos mokymo įstaigos geba ugdyti žmones tokioms užduotims ir funkcijoms, kurios reikalingos bendrovės veikloje.
Ir, kaip sakiau, – Kauno vieta Europos centre. Kai baigėsi pandemija, beveik kiekvieną savaitę mus aplanko partneriai iš įvairių šalių.
Kaune ir Lietuvoje labai gera visa infrastruktūra: turime geras patalpas, daug erdvės, puikų interneto ryšį, o elektros poreikį jau padvigubinome ar net patrigubinome. Čia yra visi elementai, reikalingi tolesnei plėtrai.
Tačiau pagrindinis veiksnys, neabejotinai, yra susijęs su gerai išsilavinusiais specialistais, mokančiais kalbų ir turinčiais kitų žinių bei įgūdžių, aukštų kompetencijų.
Pastaraisiais metais Lietuvos įmonė nuolat didina pardavimų pajamas ir pelningumą. Įmonė augo ir pandeminiais metais. Kokie svarbiausi sėkmės veiksniai?
Iš esmės yra du pagrindiniai veiksniai. Pirmasis – kompanija auga visame pasaulyje, o tai mūsų bendrovei sukuria papildomų paskatų plėsti savo veiklą. Kitas momentas – plečiasi mūsų bendrovės dabartinės funkcijos ir paslaugų apimtys, o taip pat įvairėja paslaugų portfelis. Visa tai reikalauja daugiau žmonių.
Atsiranda ir kitų sričių, pavyzdžiui, skaitmeninimas, dirbtinis intelektas, išmanioji gamyba, energijos transformacija, kuriose mums reikia daugiau naujų specialistų. Beje, turime sukaupę kompetencijų, kad suprastume, kokias galimybes tai suteikia įmonės transformacijai ir naujiems kuriamiems verslo modeliams, paremtiems aukštesniu skaitmeninimu. Taigi, gebame sujungti žmogų ir skaitmeninius įrankius, įmonėms padedame tinkamai pasitelkti dirbtinį intelektą.
Lietuvos bendrovėje kasmet dešimtimis auga darbuotojų skaičius, kuris pasiekė beveik 600. Kaip sekasi pritraukti specialistus, kas juos į „Festo“ vilioja labiausiai?
Norėčiau pasakyti, kad kiekvienais metais, nuo pat veiklos pradžios, pritraukti naujų darbuotojų, talentų – buvo iššūkis. Gabių darbuotojų poreikis ir Kaune, ir Lietuvoje yra didelis. Tačiau mums padeda tai, kad įmonė „Festo“ minima geru vardu, jos kaip darbdavio reputacija yra gera, mes puoselėjame ir branginame savo vertybes.
Be to, esame socialiai atsakinga įmonė ir prieš darbuotojus, ir prieš visuomenę, o kurdami naujas darbo vietas prisidedame ne tik prie miesto, bet ir visos šalies plėtros.
Ir, žinoma, esame pasaulinė kompanija. Todėl jei mūsų darbuotojas Kaune nori dirbti mūsų įmonėje kitoje Europos šalyje, Azijoje ar JAV, ten nori tobulėti ar kilti karjeros laiptais, gali vykti ir įrodyti savo gebėjimus. Jis gali tobulėti kaip specialistas ar augti kaip vadovas. Taigi, „Festo“ kompanija – atvira pasaulinė darbo rinka mūsų darbuotojams.
embedgallery::https://foto.vz.lt/embed/1556?placement=
VERSLO TRIBŪNA
„Festo“ – šeimos kompanija, kurią nuo įkūrimo 1925 m. Vokietijoje valdo trečia karta. Kokią reikšmę tai turi kompanijos darbuotojams, jų santykiams?
Geras pastebėjimas. Iš tiesų – tai yra visko pagrindas įmonėje.
Bet pirmiausia supraskime kompanijos dydį: daugiau kaip 20.000 darbuotojų 61 šalyje, 3,36 mlrd. Eur metinė apyvarta, paslaugos teikiamos daugiau kaip 350.000 klientų 176 šalyse. Vien tik moksliniams tyrimams ir plėtrai skiriama apie 7% apyvartos.
Tiesa, įmonė nuo pat jos įkūrimo priklauso vienai šeimai, kuri dienos pabaigoje gali nuspręsti, kaip ir kuria kryptimi jie nori didinti kompanijos vertę. Aš pažįstu šią šeimą. Tas jausmas, kad tu pažįsti kompanijos savininkų šeimą, gali paspausti jiems rankas, vadovauji verslui ir valdai jų pinigus, suteikia didelių įsipareigojimų, kad skirtum visas savo jėgas pasiekti geriausių rezultatų. Todėl yra didelis skirtumas tarp vadovavimo šeimos ir akcinei bendrovei, kuri priklauso kažkam JAV ar Azijoje ir kurių vienintelis interesas – gauti maksimalius dividendus.
„Festo“ savininkams svarbiausias tikslas ne maksimaliai didinti dividendus, o ilgalaikės apimtys ir tvarumas, orientacija į žmones. Todėl kompanijos pasiektus rezultatus jie skiria ateičiai: investuoja į mokslinius tyrimus ir plėtrą, naujus produktus, naujus procesus, naujas verslo sritis. Ir tai veda mus prie tvaraus vystymosi ir ateities. Mes negalvojame ketvirčiais. „Festo“ „ketvirtis“ yra 5-eri metai ar net ilgesnis laikotarpis.
Be to, „Festo“ savo verslą finansuoja savarankiškai, esame nepriklausomi nuo išorės finansuotojų.7
Apie „Festo Group“
1925 m. šeimos Vokietijoje įkurta ir nuo to laiko vienai šeimai priklausanti tarptautinė skaitmeninimo žaidėja „Festo“ pasaulyje pirmauja automatizavimo technologijomis ir teikdama techninį išsilavinimą, diegia savo produktus ir paslaugas, siekia skaitmeninimu išspręsti išmaniosios gamybos ateities iššūkius. Kompanija savo sprendimuose taip pat remiasi dirbtiniu intelektu ir mašininiu mokymusi. Bendrovės pneumatiniais ir elektriniais pavaros sprendimais bei didaktika – pažangiausiais mokymo sprendimais – visame pasaulyje pasitiki daugiau kaip 350.000 gamyklų ir procesų automatizavimo klientų, o taip pat švietimo įstaigų. 2021 finansiniais metais „Festo Group“ pasiekė 3,36 mlrd. Eur apyvartą, ji atstovaujama 250 vietų pasaulyje ir turi 20.700 darbuotojų. 7% metinės apyvartos investuojama į mokslinius tyrimus ir plėtrą.