2024-12-09 05:45

Išmanių kavos įrenginių milžinė naujų produktų vystymą patikėjo lietuviams

Amerikiečių bendrovė „Fellow“ Lietuvoje suplanavo daugiamilijoninę investiciją, pasikvietė buvusį „Deeper“ vadovą.

Donatas Malinauskas, „Fellow“ produktų vystymo Europoje vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Donatas Malinauskas, „Fellow“ produktų vystymo Europoje vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
2013 m. prasidėjusi nuo nesėkmingos sutelktinio finansavimo kampanijos „Kickstarter“ platformoje, JAV kavos gamybos įrangos kompanija „Fellow“ nepasidavė ir vėliau išaugo iki vieno iš rūšinės kavos gamybos įrangos lyderių pasaulyje.

Šiemet „Fellow“, turinčios pagrindinę būstinę San Fransiske, Kalifornijos valstijoje, įkūrėjas Jake’as Milleris atrado Lietuvą – Vilniuje įsteigtas ir jau pradėjo dirbti kol kas dar kuklus bendrovės produktų vystymo centras, kurį ateityje ketinama išplėsti iki dešimčių čia dirbančių elektronikos inžinierių, testuotojų bei kitų specialybių darbuotojų.

Bendrovė tikslių skaičių nepateikia, bet teigia, kad Lietuvoje suplanuotos „daugiamilijoninės investicijos“.

Prie šių investicijų vairo J. Milleris pasodino Donatą Malinauską, palikusį išmanius įrenginius žvejybai vystančią Lietuvos bendrovę „Deeper“. D. Malinauskas yra vienas iš „Deeper“ įkūrėjų. Iš pradžių jis buvo šio startuolio technologijų, vėliau – inovacijų vadovu, o paskutinį savo laikotarpį šioje įmonėje, nuo 2020 iki 2024 m., ėjo generalinio direktoriaus pareigas.

D. Malinauskas teigia, kad „Deeper“ istorija „yra pakankamai ilga“, todėl tiesiog norėjosi pokyčių, o „Fellow“ pasiūlė galimybę dirbti su įdomiais žmonėmis ir produktais.

„Mane sužavėjo, kad čia dirba žmonės, atėję iš „Apple“, iš „Google“ ar „Teslos“, – VŽ sako D. Malinauskas. – Su jais įdomu bendrauti, įdomūs patys procesai, kaip kuriami produktai. Yra labai daug įsitraukimo įvairiuose lygiuose, daug dėmesio patiems produktams.“

„Fellow“ savo produktus kuria San Fransiske, juos gamina bendrovės partneriai Kinijoje, kur pati „Fellow“ turi savo kokybės kontrolės darbuotojų komandą.

Prekyboje – po 1,5–2 metų

„Fellow“ neatskleidžia savo pajamų, tačiau kompanija jau yra išsiplėtusi pakankamai, kad jos produkcija būtų parduodama visame pasaulyje, įskaitant ir Lietuvą.

Be to, jos išmani kavos gamybos įranga – kavos malimo ir virimo aparatai ar virduliai, leidžiantys pasiekti ir palaikyti preciziškai tikslią vandens temperatūrą, – kaip pasakoja D. Malinauskas, nors ir buvo skirta kavą namie ruošiantiems entuziastams, vėliau paplito ir tarp profesionalių baristų.

„Tai tapo netikėtai geru kanalu, per kurį žmonės susipažįsta su „Fellow“ produktais. Ir Lietuvoje yra espressinė, ir „Taste Map“, ir „Hurracan Coffee“, kuriose, užsisakę užpilamos (angl. pour-over) kavos, labai tikėtina, kad pamatysite „Fellow“ produktus“, – sako D. Malinauskas.

Prieš keletą mėnesių „Fellow“ į prekybą paleido naują kavos aparatą „Aidan“, kuris, pašnekovo teigimu, sulaukė virš 30.000 išankstinių užsakymų.

„Atrodo, kad niša yra siaura, nes ne kiekvienas žmogus renkasi rūšinę kavą, dauguma jų geria paprastesnę, – svarsto jis. – Bet iš tiesų tų mėgėjų yra gana daug, žmonės tikrai skiria dėmesio ir laiko kavai pasiruošti ir renkasi tokius produktus.“

Donatas Malinauskas, „Fellow“ produktų vystymo Europoje vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Donatas Malinauskas, „Fellow“ produktų vystymo Europoje vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Nors „Fellow“ savo biure Lietuvoje šiuos produktus turi, tačiau dirba ne su jais – kol kas nedidelė komanda Vilniuje kuria produktus, kurie rinkoje pasirodys po 1,5–2 metų.

„Fellow“ įkūrėjas J. Milleris pernai technologijų portalui „Tech Crunch“ užsiminė, kad po keleto metų bendrovė bus „sukūrusi viską kavos ir espreso segmente“ bei turės nuspręsti, ką daryti toliau, nes premium kavos įrangos segmentas taps perpildytas.

Apie konkrečius vystomus produktus „Fellow“ teigia kalbėti negalintys dėl komercinių paslapčių, tačiau D. Malinauskas užsimena, kad jie jau nebebus susiję su kava – tai, ką daro „Fellow“ komanda Vilniuje, galima susieti su J. Millerio prieš beveik porą metų išsakyta mintimi.

„Ateiname labiau į virtuvės zoną, nes „Fellow“ produktai iki šiol buvo skirti kavos mėgėjams. Kategorija plečiasi, atsiranda dėmesys kitiems gėrimams“, – sako D. Malinauskas.

Žada nuostabą

Jis teigė matantis nemažai paralelių tarp „Deeper“ ir „Fellow“, nors šios bendrovės, atrodo, gamina skirtingus produktus.

„Ir ten, ir ten yra išmanūs produktai – tai nėra tiesiog arbatinukas arba sonaras, plūdė žvejams. Pavyzdžiui, („Deeper“ – VŽ) sonarai buvo gana gudrūs, kaip ir kavos aparatai. Yra kavos profiliai ir aparatas ruošia kavą pagal tai, kaip ji buvo užauginta, kaip geriausia paruošti, kokia temperatūra ir pan.“, – pasakoja „Fellow“ produktų vystymo centro vadovas.

Pats D. Malinauskas prieš keletą mėnesių savo „LinkedIn“ paskyroje į „Fellow“ kvietė dirbti inžinierius, siūlydamas jiems darbą su „pažangiausiomis technologijomis“.

Paklaustas, kokius pagrindinius inžinerinius iššūkius sprendžia bendrovė, pašnekovas atsakė, kad „Fellow“ Vilniuje siekia sukurti efektyvesnius, mažiau energijos naudojančius, bet tas pačias funkcijas galinčius atlikti įrenginius, o tai – nemenkas galvosūkis inžinieriams.

„Dažnai tos technologijos žmonėms nematomos, nes tiesiog naudoji daiktą, kuris puikiai atlieka funkciją, bet nematai, kokie dalykai sudėti į vidų. Didžioji dalis nežino ir nesupranta, bet tai, kaip daiktai veiks, manau, nuostabą turėtų sukelti“, – užsimena jis.

„Fellow“ kavos virimo aksesuarai. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
„Fellow Aiden“ rūšinės kavos virimo aparatas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

„Fellow“ save pozicionuoja kaip premium segmento bendrovę ir savo produktus pardavinėja brangiau, nei kainuoja, pavyzdžiui, standartinis virdulys.

Paklaustas apie tai, kas sukuria „Fellow“ produktų pridėtinę vertę, t. y. kodėl naudotojas už virdulį turėtų mokėti apie 150 Eur ar daugiau, D. Malinauskas išskiria porą faktorių.

„Vienas dalykas yra funkcionalumas, tai, pavyzdžiui, tas pats tikslus temperatūros palaikymas, tai, kad tu gali susidėti tvarkaraštį, kada bus paruoštas vanduo, – sako jis. – Produktai sukurti taip, kad veiktų ilgai, iš kokybiškų medžiagų. Ir dėl paties dizaino – kartais nusiperki daiktą, po kelių mėnesių praeina trendas ir  jau pačiam yra nemalonu į jį žiūrėti.“

Pradžia – „Kickstarter“

„Fellow“ ištakos siekia 2013 m., kai J. Milleris „Kickstarter“ platformoje surengė sutelktinio finansavimo kampaniją produktui „Duo“ vystyti – šis kavos aparatas, pagal verslininko idėją, turėjo būti prancūziško kavinuko (angl. French press) bei filtruotos užpilamos (angl. pour-over) kavos mišinys.

Per šią kampaniją „Fellow“ 2.700 savo rėmėjų pardavė aparatų už maždaug 200.000 USD, tačiau produktas buvo gana nesėkmingas ir sulaukė neigiamų atsiliepimų dėl prasto patikimumo, sudėtingo naudojimo bei valymo.

Visgi po „Duo“ nesėkmės J. Milleris nepasidavė ir po kurio laiko per „Kickstarter“ surinko pinigų virduliui „Stagg“, o vėliau – „Stagg EKG“, kuris, kaip rašo „Tech Crunch“, gana reikšmingai išjudino rinką ir tapo vienu geriausiai temperatūrą kontroliuojančių virdulių.

„Fellow“ didžiąją laiko dalį augo iš savų lėšų bei nedidelių angelų investicijų ir iš esmės 8 metus save traktavo kaip „bootstrapped“ (angl. be išorės investicijų augančią) bendrovę, visgi 2022 m. ji pritraukė 30 mln. USD rizikos kapitalo lėšų – J. Millerio teigimu, „pirmus tikrus institucinius pinigus“.

Ši investicija, kaip pasakojo J. Milleris, leido įmonei mesti didesnius išteklius į darbuotojų samdą – „Fellow“ į savo produktų komandą pakvietė buvusių „Apple“, „Teslos“ ir „Google“ darbuotojų.

52795
130817
52791