2018-02-18 16:40

Rusijos monopolis skrydžiams į TKS baigsis 2019 m.

NASA (SIPA/“Scanpix“/“Reuters“) nuotr.
NASA (SIPA/“Scanpix“/“Reuters“) nuotr.
Verslininko Elono Musko kompanijai „SpaceX“ sėkmingai ir pigiai paleidus į kosmosą galingiausią šiuo metu naudojamą raketą „Falcon Heavy“, Rusija skelbia apie savo monopolio pabaigą.

Rusiškų erdvėlaivių „Sojuz ir krovininių kapsulių „Progress“ paklausa artimiausiais metais išliks stabili. Tačiau ateityje Rusijos kosmoso industrijos laukia kur kas sunkesnė konkurencija su privačiomis JAV kompanijomis, ypač pilotuojamų (su įgula) erdvėlaivių srityje, rašo naujienų agentūra „Interfax.ru“, remdamasi Rusijos raketų bendrovės „Energija“ naujausia ataskaita.

Joje teigiama, kad pilotuojamų ir nepilotuojamų skrydžių paslaugų paklausa pasaulyje vis didėja. Pažymima, kad po to, kai JAV 2011 m. nutraukė daugkartinio naudojimo pilotuojamų erdvėlaivių (angl. Space Shuttle) programą, Rusija buvo tapusi monopolininke – į Tarptautinę kosminę stotį (TKS) kroviniai ir žmonės buvo gabenami tik rusiškomis „Sojuz ir „Progres“ kapsulėmis.

2012 m. krovinius į TKS pradėjo kelti „SpaceX“. Tačiau pilotuojamas šios kompanijos „Dragon“ kapsulės modelis („Crew Dragon“) bei tokios pat paskirties „Boeing CST-100 Starliner“ vėluoja maždaug 3 metus, todėl TKS įgula vis dar yra priklausoma nuo „Sojuz“. „Energija“ prognozuoja kad tokia padėtis išliks dar bet porą metų. Iki tol ir „Sojuz“ paslaugų paklausa bus stabili.

Konkurenciją jau jaučia

„Progress“ paslaugų paklausa mažėja: 2016–2025 m. Rusijos kosmoso programoje numatyta tik po 3 „Progress“ misijas per metus. Iki 2015 m., net programos „Space Shuttle“ metu „Progress“ kapsulės vidutiniškai kildavo po 4–5 kartus per metus.

Rusai pažymi, kad šiuo metu krovinius į TKS gali nugabenti bent 2 skirtingi erdvėlaiviai: „SpaceX Dragon“ ir „Orbital ATK Cygnus“. Dėl to „Progress“ paslaugų paklausa mažėja. Kai tik „SpaceX“ ir „Boeing“ baigs savo pilotuojamų kapsulių projektus, Rusijos monopolis baigsis ir šioje rinkoje.

Pilotuojamų „Boeing Starliner“ ir „SpaceX Crew Dragon“ bandomieji paleidimai su įgula numatyti atitinkamai šiemet lapkritį ir gruodį. O 2019 m. tiek „Boeing“, tiek „SpaceX“ jau planuoja pirmus komercinius skrydžius.

Verta priminti, kad Rusijos kosmoso agentūra „Roskosmos“ per pastaruosius 10 metų gerokai pabrangino „Sojuz“ paslaugas. Iš viso 372%, skaičiuoja „Business Insiders“. Portalo duomenimis, 2008 m. viena astronauto vieta „Sojuz“ kapsulėje kainavo 21,8 mln. USD. 2018 m. – net 81 mln. USD. Palyginti „Boeing Starliner“ ir „SpaceX Crew Dragon“ kapsulėse viena astronauto vieta kainuos apie 58 mln. USD.

52795
130817
52791