Komandinės darbostogos – investicija į šiuolaikinės darbo kultūros vystymą

Pandemijos sąlygoti veiklos pokyčiai iššaukė dar vieną darbuotojų skatinimo motyvą – didesnį darbo sąlygų lankstumą. Tai, kas anksčiau buvo laikoma darbostogomis (angl. workation), panašėjo į verslo kelionę, į kurią leidžiama pasiimti savo sutuoktinį ar draugus ir po darbo susitikimų smagiai praleisti laiką. Šiandien nuotolinio ar hibridinio darbo modelio praktikai tapus viena esminių darbdavio suteikiamų verčių darbuotojui, tokia galimybė kaip darbostogos tampa ne tik savarankiškai dirbančiųjų, bet visiems įmonės darbuotojams asmeniškai bei kolektyvui drauge suteikiama privilegija.
Tarptautinėse moderniose bendrovėse jau pažįstamą išvykstamąjį darbo ir atostogų formatą, matyti, vis labiau priima ir naujovėms imli Lietuvos verslo aplinka. „Verslo žiniose“ jau rašyta, kad telekomunikacijų bendrovė „Telia Lietuva“ oficialiai įteisino naują nuotolinio darbo būdą – darbostogas. Taikant šią praktiką, bendrovės darbuotojai gali dirbti iš bet kurios Europos Sąjungos šalies iki vieno mėnesio per metus. Reaguoti į pakitusius darbuotojų lūkesčius privertė ir technologijų įmonę „NFQ Technologies“, jau pernai startavusią su „Work from anywhere“ (liet. „Darbo iš bet kur“) iniciatyva, leidžiančia darbuotojams neribotai dirbti iš bet kurio pasaulio taško.
Tačiau galimybė pavieniams darbuotojams dirbti iš kitos pasaulio valstybės – tik viena darbostogų praktikos pusė. Siekiant suartinti, motyvuoti bei įkvėpti biure retesniais atvejais susitinkančią komandą bei stiprinti organizacinę kultūrą, verslai imasi ir papildomų metodų – komandinių darbostogų.
„Susiplanuoti komandinę išvyką į kitą valstybę – gana sudėtinga, kadangi būtina aprėpti visus tokios kelionės niuansus – nuo viešbučių rezervacijos iki maršrutų sudarymo vietos pažinimui. Tačiau pasirinkus kelionių partnerį galima gauti išties nepamirštamą patirtį – komfortišką, apgalvotą kelionę bet kuriuo metų laiku su pagal poreikį sudėliotu poilsinių/pažintinių išvykų grafiku, nepamirštant ir darbui skiriamo laiko. Šiandieninė technologinė pažanga leidžia užtikrinti, kad darbotvarkė nenukentėtų esant bet kurioje pasaulio vietoje“, – kalba Olga Belova, Baltijos šalyse lyderiaujančio kelionių organizatoriaus „Novaturas“ marketingo vadovė.
Paklausta, ar vis tik darbostogose paprastai daugiau laiko skiriama laisvalaikiui nei produktyviam darbui, pašnekovė pabrėžia, kad tokios kelionės formatas priklauso nuo pačio vadovo išsikeltų komandinės išvykos tikslų, todėl tai gali būti ir efektyvi strateginė sesija su pažintine išvyka, ir numatytų darbo valandų bei „užklasinės veiklos“ – artimesnio kolektyvo narių supažindinimo – sinergija.
Aktualumas, tikėtina, tik didės
Nors komandinės darbostogos vis dar laikomos pakankamai nauja praktika Lietuvos versle, o, ir atrodo, kad į jas daugiau keliauja jaunos, lanksčios, užsienio rinkos tendencijas sekančios įmonės, O. Belova pastebi, kad susidomėjimas tokio pobūdžio darbo kelionėmis tarp vietinės rinkos atstovų didėja. Tikima, kad šiandieninė situacija tokią praktiką paspartins ne tik tarp modernių, bet ir griežtesnės veiklos struktūros įmonių.
„Konservatyvių industrijų įmonėse požiūris į darbostogas visada buvo gana savotiškas – čia dėl kultūrinių aplinkybių tokiu darbo formatu dažniausiai ne itin tikima. Kadangi FinTech, IT įmonės ar kūrybinės agentūros nemažai vertybių, organizacinės kultūros kūrimo ir puoselėjimo patirties semiasi iš užsienio rinkos, komandinės strateginės ar kūrybinės sesijos ne biure, bet kitame pasaulio kampe jose nebėra naujiena, – dėsto ji. – Vis tik svarbu ir tai, kad pandemija kiek pakoregavo konservatyvių vadovų požiūrį į darbo organizavimą – jie pamatė, kad nebūtina nuolat stovėti darbuotojui už nugaros ir jį kontroliuoti, kur kas svarbiau – koncentruotis į veiklos efektyvumą. Tuo pačiu, pasikeitus realybei, daugelis suprato, kokį svarbų vaidmenį sudėtingu metu atlieka motyvuota, lojali ir į rezultatą orientuota komanda. Taigi komandinės darbostogos šiuo atveju pasirodo kaip patikimas metodas suburti, sustiprinti, pažinti ir paskatinti savo kolektyvą. Tikiu, kad tokia darbuotojų motyvacijos priemonė palaipsniui taps itin aktuali ne tik naujos kartos, bet ir tradicinio modelio verslams.“
Renkasi Europą
Šiandieninę turizmo rinkos situaciją suvokia ir įvairių pasaulio viešbučių strategai, todėl ir juose stengiamasi sukurti palankią aplinką ne tik poilsiui, bet ir darbui. O. Belovos teigimu, šiandien viešbučiuose pasirūpinta ne tik kiekvieno poreikius atitinkančiu apgyvendinimu, nuolatiniu maitinimu, greitu internetu, bet taip pat čia rasime ir modernias konferencijų sales bei bendradarbystes erdves.
Populiariausiomis komandinių darbostogų kryptimis pašnekovė išskiria Europos Sąjungos šalis, Turkiją ir Egiptą. Pastarosios, nors stereotipiškai laikomos „atostogų prie baseino“ vietomis, anot O. Belovos, iš tiesų turi unikalių pažintinių vietų ir technologiškai išsivysčiusių miestų, kuriuose suteikiamos visos galimybės ramiai dirbti, o ypač žiemos laikotarpiu.
Lyginant keliones po Lietuvą ir užsienį, O. Belova tikina, kad vien išvykos į kitą pasaulio šalį laukimas ir pasiruošimas jai, o galiausiai ir pakilimas lėktuvu suteikia gerokai daugiau pasitenkinimo. Tai įvertinus, Anykščiai, Druskininkai ar Birštonas bei gražiausi Lietuvos dvarai – puikios vietos, tačiau tokių emocijų, naujų įspūdžių, pažinimo bei atitolimo nuo rutinos vis tik nesukuria.
„Atsižvelgiant į tai, kad karantinas uždarė sienas ir privertė kone kiekvieną mūsų bene metus praleisti tarp namų sienų, darbostogos bei komandinės išvykos, tikėtina, taps kiekvienam darbuotojui itin patraukliu ir link geresnio rezultato vedančiu „pabėgimu“ dirbti iš labiau įkvepiančios ir verslo kolektyvą vienijančios darbo aplinkos“, – akcentuoja ji.