Tvarumo indeksas – ką svarbu žinoti įmonėms?
Tvarumo klausimynas buvo kurtas taip, kad būtų nesudėtingai užpildomas, tačiau kartu ir išlaikantis tvarumo esmę. Siekta, kad įsitrauktų ne tik didžiosios įmonės, bet ir mažesni verslai, kurie dažniausiai neturi dedikuotų tvarumo specialistų.
Tvarumo indeksą jau turi tokios bendrovės kaip „Alna Business Solutions“, „ISS Lietuva“, „Reitan Convenience Lithuania“, „Linchema“, „Lietuvos verslo kolegija“ ir kitos. Pasak A. Janeliūno, „Verslo žinių“ duomenų analitiko, maždaug pusės iš tvarumo klausimyną portale jau užpildžiusių įmonių metinė apyvarta siekia iki milijono eurų, o darbuotojų skaičius neviršija šimto. Didžioji dalis turinčių bendrovių yra iš didžiųjų miestų bei rajonų, tačiau tvarumo indeksą jau turinčių verslų sąraše – ir įmonės iš Mažeikių, Anykščių, Biržų, Jonavos, Kaišiadorių, Kėdainių, Marijampolės, Palangos, Plungės, Radviliškio, Tauragės ir Šalčininkų savivaldybių. Dauguma didžiausius balus surinkusių yra didžiųjų miestų bendrovės, tačiau solidų 8 balų tvarumo indeksą turinti konsultacijų ir prekybos įmonė „Pilot 1“ registruota Kėdainių rajone.
„Swedbank“ verslo ekspertai teigia, kad bendraudami su verslo klientais junta augantį tvarumo temos aktualumą. Šią tendenciją patvirtina ir neseniai banko atlikta įmonių apklausa. „Bent pusė įmonių realų tvarumo pokyčių poreikį jaučia jau šiuo metu arba mano, kad toks poreikis iškils per ateinančius dvejus metus. Be to, į tvarumo pokyčius verslas žvelgia ne tik kaip į reikalavimų nulemtą prievolę, bet ir kaip į būdą geriau atliepti besikeičiančius vartotojų lūkesčius,“ – komentuoja „Swedbank“ tvarumo vadovė Karolina Semionovaitė.
„Swedbank“ tyrimas atskleidė, kad labiausiai šalies įmones imtis tvarumo pokyčių skatina noras atliepti klientų poreikių ir lūkesčių atitikimas. Šią priežastį įvardijo 49 proc. šalies įmonių, ji yra aktuali ir didesniems, ir mažesniems verslams. Tarp kitų aktualių veiksnių imtis tvarumo pokyčių dažniausiai įvardijamas poreikis išlaikyti konkurencingumą ar tiekimo grandinės reikalavimus eksporto rinkose (37 proc. įmonių) bei poreikis sumažinti sąnaudas (33 proc. įmonių).
Pagrįsti atsakymą
Jei vis tik klausimyną pildant kyla neaiškumų, galima kreiptis pagalbos į „Verslo žinių“ specialistus. Pasak A. Janeliūno, įmonės dažniausiai teiraujasi dėl dokumentų, pagrindžiančių atsakymus į anketos klausimus. Ar jie būtini ir ar bus matomi visiems?
„Taip, dokumentus prisegti reikia – kaip įrodymą, kad Jūsų atsakymas yra pagrįstas realiais faktais. Taip siekiame išvengti netikslių ir tikrovės neatitinkančių atsakymų: visi pateikti failai bus vieši, juos galės matyti bet kuris portalo rekvizitai.lt lankytojas. Tačiau tai nereiškia, kad turi būti paviešinti ir jautrūs bei konfidencialūs duomenys, kurių gali būti tuose dokumentuose. Bet kokią neskelbtiną informaciją, pavyzdžiui, asmens duomenis, įkainius, sumas ir panašiai galima paslėpti, užtušuoti. Puslapį su tokia informacija galima ir apskritai išimti iš dokumento. Svarbiausia, kad liktų tai, kas susiję su atsakomu anketos klausimu, bei parašai ar kiti įrodymai, kad dokumentas yra tikras“, – aiškina duomenų analitikas.
Nereikalaujama prisegti tik oficialių pažymų, sutarčių ar sertifikatų. Tiks ir nuotraukos, viešai skelbiami bendrovės įsipareigojimai, net informacija apie įmonę, nukopijuota iš rekvizitai.lt – jei tik joje yra reikalingų duomenų. Tvarumo klausimyną pildančios įmonės pateikia specialių rūšiavimo šiukšliadėžių, saulės elektrinės ant bendrovės pastatų stogų nuotraukas, sąskaitas ir panašiai. Vienas iš paprasčiausių būdų – pridėti failą su medžiaga iš įmonės interneto svetainės, kurioje yra reikiamos tvarumo informacijos. Pavyzdžiui, UAB „Baseinai ir fontanai“ atsakydama į aplinkosaugos dalies klausimą dėl priemonių, kurių imasi mažindama atliekų kiekį, pridėjo informaciją iš interneto puslapio, kuriame nurodoma, kad pakuodama gaminius ji pakartotinai naudoja pakuotes ar jų dalis nuo kitų prekių.
A. Janeliūno teigimu, jau greit atsiras galimybė pildant tvarumo anketą pateikti ne tik dokumentą, bet ir aktyvią nuorodą, nukreipiančią, pavyzdžiui, į įmonės interneto svetainės tvarumo skiltį.
Užpildėte anketą, bet indeksas – 0?
Tvarumo indeksas rodomas prie kiekvienos rekvizitai.lt portale esančios įmonės, tad bendrovės, visiškai nepateikusios duomenų apie tvarumą, turės nulinį įvertį. Tuo metu atsakius bent į keletą privalomų klausimų, indekso skaičiai didės, net jei dalis atsakymų yra neigiami. Indeksas skaičiuojamas įvertinus atsakymus iš keturių sričių: tvarumo svarba įmonėje, aplinkosauga, socialinis tvarumas ir valdysena. Kad įvertis susiformuotų, reikia atsakyti į visus 14 privalomų klausimų.
„Jei įmonė užpildo klausimyną ir jį paviešina, tačiau neprisega jokių failų prie savo atsakymų, jos pateikta informacija bus matoma, tačiau tvarumo indeksas išliks nulinis. Neatsakius į privalomą klausimą arba atsakius, bet nepateikus jokių dokumentų ar nuorodų, kurios leistų įsitikinti atsakymo tikrumu, nebus užskaitytas ne tik tas atsakymas, bet ir visa klausimyno dalis, kurioje jis yra. Todėl dalis įmonių, jau užpildžiusių anketą, tebeturi nulinį tvarumo indeksą“, – aiškina A. Janeliūnas.
Svarbu tai, kad didžiausią įtaką skaičiuojant tvarumo indeksą turi ne pasiekti rezultatai ir sertifikatų gausa, o tai, kokių veiksmų bendrovė imasi, siekdama didesnio tvarumo. Pasak specialisto, norint įrodyti pasiektą rezultatą paprastai privalu gauti patvirtinantį sertifikatą. Tvarumo indekso kūrėjų nuomone, šiuo metu, turint omenyje bendrą tvarumo lygį Lietuvoje, gerokai svarbiau, kad kuo daugiau įmonių žengtų žingsnį tvarumo linkme ir imtųsi veiksmų.
„Manome, kad nėra teisinga versti įmones būtinai sertifikuotis norint gauti adekvatų tvarumo įvertinimą rekvizitai.lt portale. Žinoma, galbūt ateityje situacija keisis, tuomet tvarumo indekso vertinimas irgi gali pasikeisti. Tačiau kol kas didesnis mūsų tikslas – paskatinti verslą daryti, o ne bausti, kad daro, bet nesisertifikuoja“, – pabrėžia „Verslo žinių“ duomenų analitikas.
Rekvizitai.lt tvarumo indeksas skirtas ne tik įsivertinti dabartinį įmonės tvarumo lygį, bet ir jį ilgainiui gerinti. Tam yra užtikrinta integracija su „Swedbank“ Tvarumo centru – ekspertinės informacijos verslui platforma, kurioje įmonės gali sužinoti, kokių tolesnių veiksmų joms aktualu imtis norint pagerinti savo pasiekimus tvarumo srityje.
Plačiau apie indeksą: https://rekvizitai.vz.lt/tvarumas/