Moksleivių bendrovės – verslą kuria jau nuo penktos klasės

Publikuota: 2019-02-15

Vasario 8 dieną parodų centre „Litexpo“ vykusioje parodoje „Studijos 2019“ apie 50 moksleivių bendrovių Lietuvos Junior Achievement Sostinės mokinių bendrovių, startuolių mugėje pristatė savo gaminamus ar parduodamus produktus. Moksleiviai siūlė sprendimus įvairioms bendraamžiams kylančioms problemoms, ar tiesiog čia pat vietoje gamino desertą, kuris traukia akį ir verčia siekti piniginės. Didžioji dauguma mugėje dalyvaujančių komandų buvo vyresnių klasių moksleiviai, tačiau viename stende savo vizitines korteles drąsiai dalino net penktokai.

„Matome, kad kurdami verslo idėjas šiuolaikinis jaunimas pirmenybę teikia inovacijoms, jas geba integruoti ir pritaikyti iš esmės visose gyvenimo srityse. Akivaizdu, jog užtenka sugalvoti paprasčiausią idėją, kuri padės lengviau spręsti, kad ir tam tikrus, paprastus buities darbus, tačiau verslo kūrimo kelias būna gana duobėtas, todėl reikia įgyti ir verslo kūrimo pradmenų, kurie padėtų atrasti partnerius, pasiekti potencialius klientus, pritraukti investicijas ir panašiai, – sako SEB banko valdybos narys, Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius Vaidas Žagūnis. – Todėl SEB bankas siekia savo ekspertine patirtimi pasidalyti ir su jaunąja karta, padėti kurti būtent tokią pokyčiams ir inovacijoms įkvepiančią aplinką, kurioje dabar beveik viską galima sukurti per kompiuterio ekraną, tik reikia žengti pirmąjį žingsnį ir bandyti, – mano V. Žagūnis. – Tikime, kad artimiausioje ateityje sutiksime vis daugiau jaunų žmonių, kurie kurs nuosavus verslus ir inovatyvius sprendimus.“

Šokolado fontanai ir išskirtinės riedlentės

Vieni moksleiviai kurdami bendroves nėrė į sudėtingas technologijas, tuo metu kiti rinkosi tai, kas visuomet lengvai parduodama. Mokinių bendrovė „Fondue Kings“ iš Vilniaus Vasilijaus Kačialovo gimnazijos – Eugenijus Kivelis, Jelizaveta Vysockaja, Edgar Veretennikov, Robertas Rožanskis bei jų mokytoja Jelena Kustova mugės lankytojams siūlė vaisius, mirkytus šokolade. Bendrovės atstovė J. Vysockaja sakė, kad Šveicarijoje atsiradęs būdas smaližiauti mirkant vaisius į šokoladą ar kitus produktus į karštą sūrį, greitai išpopuliarėjo. Šiuo atveju šokoladas pasirinktas prisitaikant prie mugės auditorijos.

„Vaisiai – vitaminų šaltinis, šokoladas – geriausias antidepresantas – manome, kad šis derinys tiks visiems“, – entuziastingai paragauti saldumyno kvietė J. Vysockaja.

Moksleivių bendrovė ketina bendradarbiauti su įvairiomis sodybomis, atvežti tiek šokolado, tiek sūrio fondiu į šventes ir įvairius renginius.

„Turime įvairių produktų sąrašą ir fondiu galime pritaikyti pagal kliento pageidavimus – netgi alergiškiems žmonėms“, – kalbėjo J. Vysockaja.

Netoliese įsikūrusi mokomosios mokinių bendrovės „Drippy“ (manolenta.lt) komanda savo rankomis gamina ilgalentes („longboard“ angl.) iš įvairių rūšių medienos, o kol kas dar tik svajojantiems apie tokį pirkinį pasiūlo išskirtinius marškinėlius.

Gaminant ilgalentę pagal užsakymą bendrovė siūlo pasirinkti iš įvairių piešinių, kurie dengs jos apačią bei neslystančios juostos raštų, kuriais bus padengtas riedlentės viršus.

„Vienai riedlentei pagaminti reikia nuo 6 iki 8 valandų darbo. Kol kas darbo valandą įkainoju minimaliu tarifu“, – sako riedlentes gaminantis Marius Raupelis. Jo kolega Dominykas Pavlovičius kuria džemperius su portretais ir figūromis, kuriuos sudaro daugybė žmonių parašų. Prie bendrovės veiklos taip pat prisideda Adrianas Latvinskis ir moksleivių mokytoja Irma Jančienė.

Atšvaitas ir papuošalas – viename

Komanda iš Kauno Rokų gimnazijos „Safe&Style“ sugalvojo sujungti du produktus – atšvaitus ir papuošalus. Kutais iš atšvaitinės medžiagos galima pasipuošti rankinuką ir netgi ausis. Nagingi moksleiviai taip pat kuria atšvaitines seges, negana to, savo papuošalams panaudoja įvairias radijo technikos dalis, kurias tektų išmesti. Savo produkciją moksleiviai pakuoja į fabrikuose atlikusių atraižų maišelius.

„Mes patys susiduriame su problema, kad nenorime nešioti atšvaitų, nes jie nestilingi, nelabai gražūs. Pradėjome galvoti, ką daryti, kad atšvaitas mums patiktų. Sugalvojome juos stilingesnius ir tada šovė mintis, kad reikėtų juos pritaikyti rinkai – jei mums nepatinka nešioti įprastų atšvaitų, galbūt ir kitiems nesinori? Juk statistika, kiek kasmet keliuose tamsiu paros metu žūsta žmonių rodo, kad tai yra problema“, – sako komandos atstovė Dovilė Imbrasaitė.

Komandos planuose – sukurti tokius pat šviečiančius marškinėlius, kepures, batų raištelius.

„Norime, kad žmonės jaustųsi smagiai nešiodami atšvaitus, kad tai nebūtų tiesiog kažkoks privalomas dalykas“,  – sako D. Imbrasaitė. „Safe&Style“ produktų kainos svyruoja nuo 6 iki 10 eurų.

„Ieškojome, kad atšvaitinė medžiaga būtų sertifikuota ir tikrai atspindėtų šviesą, ji gaminama Italijoje. Tačiau taip pat bendradarbiaujame su Ukmergės bendrove, kuri siuva darbinius drabužius – liemenes. Iš jų gautas atraižas taip pat pritaikome gamindami savo produktus. Vis ieškome medžiagų, kurias galėtume panaudoti antram gyvenimui“, – pridūrė D. Imbrasaitė.

Moksleiviai jau turi puslapius socialiniuose tinkluose, tačiau jų planuose – elektroninė parduotuvė. Komandai taip pat pavyko dalyvauti ir stambiose parodose, pavyzdžiui, „Moters pasaulis“ Kaune. Kiti komandos nariai – Simonas Kaunelis, Povilas Mazuronis ir Gabrielė Grybėnaitė. Mokinių bendrovės mokytoja Vaida Valiuvienė.

Brandos egzaminui pasiruoš žaisdami

Mokomoji mokinių bendrovė „(NE)ŽINAU“ taip pat įžvelgė moksleiviams būdingą problemą – jos atstovės Kristinos Ivaškaitės teigimu, lietuvių kalbos brandos egzaminas šiandieniniams moksleiviams atrodo baisiausias, nes nėra aišku, kur rasti visą reikiamą medžiagą jam pasiruošti.

Komanda nusprendė, kad galima nugalėti šią baimę ir dar mokytis kiek linksmiau – kartu žaidžiant žaidimą. Kuriant jį jėgas sujungė net trijų mokyklų moksleiviai: KTU gimnazijos, LSMU gimnazijos ir Stepono Dariaus ir Stasio Girėno gimnazijos.

„Yra kortelės su 15 privalomų lietuvių autorių, vienos kortelės prašo pateikti faktų apie jų biografiją, garsiausius kūrinius. Kitos kortelės yra kalbos kultūros užduotys – jose pateiktas sakinys, žaidėjas turi ištaisyti jame padarytą kalbos kultūros klaidą“, – paaiškino viena iš komandos narių, Laura Spietinytė.

„Sugalvoti žaidimą nėra taip sunku – sunkiausia yra sukurti jo lentos dizainą. Kol kas turime pirminę versiją, dar ją tobulinsime“, – pridūrė kitas komandos narys, Justas Matusevičius. Komandos narių teigimu, žaidimas leis suderinti bendravimą su draugais ir mokymąsi. Komanda taip pat sudaro Kamilė Biliūtė ir mokytoja Edita Kondrašovienė.

Penktokai nusprendė dirbti dėl švaresnių vandenynų

Šioje moksleivių bendrovių mugėje sklandė nemažai ekologijos idėjų: produktai, pagaminti iš perdirbtų medžiagų, maišeliai, skirti pakeisti vienkartinius, plastikinius. Idėją kuo pakeisti plastikinius šiaudelius pasiūlė penktokai iš Vilniaus Antakalnio progimnazijos, pasivadinę „Straw Bosses“.

„Siekiame tausoti gamtą, saugoti gyvūnus. Į vandenyną per metus išmetama apie 2 tonas plastikinių šiaudelių. Gyvūnai juos suvalgo ir gali mirti“, – sakė vienas iš komandos narių, Arnas Karpavičius.

Komanda ne tik parduoda metalinius šiaudelius (rinkiniuose po keturis arba po vieną), tačiau ir dalyvauja įvairiuose renginiuose, pavyzdžiui, „Ekologiškumo virusas plinta“.

„Taip pat mokykloje statome stendus, kurie skatina rūšiuoti, saugoti gamtą. Maišelius savo šiaudeliams pasiuvame iš užuolaidų likučių, kad nereikėtų pirkti plastmasinių ir teršti aplinkos“, – kaip žirnius bėrė A. Karpavičius.

Metaliniai šiaudeliai kainuoja nuo 1,5 iki 4 eurų, penktokai teigia, kad juos įsigyja iš „savo tiekėjo“ ir jo, kaip tikri verslininkai, neatskleidžia. Komandą taip pat sudaro Dominykas Katkevičius, Patricija Skuodytė, Liepa Paravinskaitė ir Agnė Kuzmickaitė. Moksleivių bendrovės mokytoja Agnė Motiejūnė.

Mokomosios mokinių bendrovės – tai Lietuvos Junior Achievement programa suteikianti 9-12 klasių mokiniams realią verslo patirtį dar mokyklos suole. Mokiniai spręsdami vietos problemą, atliepdami rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas kuria skirtingus verslus ir skleidžia verslumo dvasią. Ši programa nėra verslo simuliacija, tai realaus verslo kūrimo patirtis supažindinant, kaip verslas yra vystomas, valdomas bei leidžiant mokiniams patiems priimti svarbiausius su jų verslu susijusius sprendimus. Būtent šių bendrovių rezultatu ir tapo mugėje pristatytos moksleivių verslo idėjos – kurti produktai ir vystomos paslaugos.

„Lietuvos Junior Achievement“ yra nevyriausybinė organizacija, ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo programų lyderis Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: mecenatas SEB bankas ir strateginiai rėmėjai: UPS; „Coca-Cola HBC Lietuva“; „Narbutas“.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Alibaba“ įkūrėjas: dirbti 12 val. per parą, 6 dienas per savaitę – palaima Premium 8

Kai vis aktyviau diskutuojama apie darbo savaitės trumpinimą bei tokio pokyčio naudą darbuotojams, Jacko Ma,...

Vadyba
11:11
Darbuotojus motyvuoja robotai Algis ir Pūkis Premium

Robotai ir darbų automatizacija dažnai įsivaizduojami kaip žmogiškosios darbo jėgos priešai. Tačiau bent jau...

Vadyba
07:05
Pesimistinis scenarijus: iki 2030 m. Lietuvoje liks 2,4 mln. gyventojų 38

Per ateinančius šešerius metus žmonių skaičius Lietuvoje gali sumažėti iki 2,5 mln. žmonių, o iki 2030 m.

Vadyba
2019.04.16
Vilniaus kino klasteris siekia užsienio dėmesio Baltijos regionui Verslo tribūna

Kartu su „Kino pavasariu“ neseniai praūžė ir svarbiausias metų kino industrijos renginys Lietuvoje „Meeting...

Paslaugos
2019.04.16
Kaip išlikti įsitraukus į savo darbą

Darbuotojo įsitraukimas – naudingas ne tik jį samdančiai įmonei, bet ir pačiam darbuotojui. Naujas tyrimas...

Vadyba
2019.04.15
Kai liežuvis tampa CEO priešu – įmonei tai gali brangiai kainuoti

Kartais nereikšminga frazė gali sukelti sumaištį, ypač jei tą frazę ištarė vadovas. Vadybos specialistai...

Vadyba
2019.04.14
Dėl prastos komunikacijos darbuotojai nori mesti darbą 2

Vidinė komunikacija – svarbus įmonės sėkmės veiksnys. Jis ne tik daro įtaką bendrovės finansiniams...

Vadyba
2019.04.13
Kokia „Amazon“ įkūrėjo J. Bezoso metinė alga 9

Jeffo Bezoso, JAV prekybos milžinės „Amazon“ įkūrėjo ir turtingiausio pasaulio žmogaus, darbo užmokestis...

Vadyba
2019.04.13
Kaip „Danske Bank“ darbuotojų mokymo trukmę sumažino 5 kartus Premium 12

Standartizuoti veiklos procesai įmonėje padeda darbuotojams taupyti laiką bei įgalina juos dirbti...

Vadyba
2019.04.12
Teatras ir verslas: ko iš režisierių gali išmokti vadovai? Verslo tribūna

Teatras ir verslas yra panašūs tuo, kad tiek spektaklio premjerą, tiek verslo projektų sėkmę nulemia stipri...

Rinkodara
2019.04.11
Kaip „Air Asia“ CEO 0,26 USD vertės bendrovę išaugino iki milijardinio verslo 1

Sėkmingam vadovui svarbu ne tik mokėti keistis pačiam, bet ir gebėti suburti gabių specialistų komandą,...

Vadyba
2019.04.11
Paskirta nauja švietimo, mokslo ir sporto viceministrė 1

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoje darbą pradėjo nauja viceministrė Kornelija Tiesnesytė, kuruojanti...

Vadyba
2019.04.11
Ateities profesijai specialistų reikia jau dabar Verslo tribūna

Nors praėjusiame dešimtmetyje mobilusis telefonas tebuvo daiktas paskambinti anksti ryte ar vėlai vakare, kai...

Ateities miestas
2019.04.11
Pamatyti, kad darbuotojas išeis, galima prieš 9 mėnesius 5

Pirmieji ženklai, signalizuojantys apie kolektyvo nario būsimą pabėgimą iš įmonės, matyti likus 9 mėnesiams...

Vadyba
2019.04.10
Darbas ne biure – nauja norma, su kuria darbdaviai turi susitaikyti

Galimybė dirbti nebūtinai biure yra nauja norma tarp darbuotojų. Be to, renkantis darbovietę vis didesniu...

Vadyba
2019.04.09
Vadovės ambicija: LRT – patraukliausias darbdavys Premium 11

„Tiek daug ir taip intensyviai gyvenime dar nedirbau“, — prisipažįsta Monika Garbačiauskaitė-Budrienė, metus...

Vadyba
2019.04.09
E. Musko atleistą vadovą pasamdė J. Bezosas 3

Geri vadovai be darbo nebūna, ko gero, taip būtų galima apibūdinti Jeffo Bezoso, „Amazon“ įkūrėjo, sprendimą...

Vadyba
2019.04.08
Grįžtamasis ryšys veikia, kai vadovas supranta tokios praktikos svarbą Premium

Efektyvus grįžtamasis ryšys gali būti darbuotojų ugdymo, skatinimo bei motyvacijos didinimo priemonė. Kad...

Vadyba
2019.04.08
Mentorių turėti nori, bet ne visiems pavyksta tokį sutikti

Tinkamas mentorius gali padėti darbuotojui greičiau tobulėti. Bėda ta, kad toli gražu ne visiems pavyksta...

Vadyba
2019.04.07
Patrauklaus darbdavio įvaizdis: gražesnių skelbimų nepakanka 4

Susidaro įspūdis, kad patrauklaus darbdavio įvaizdis (angl. employer branding), paskutiniu metu yra...

Rinkodara
2019.04.07

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau