Įsigalioja draudimas importuoti naftą iš Rusijos

Taip pat pirmadienį įsigalioja Didžiojo septyneto (G 7) šalių grupės nustatyta Rusijos jūrų naftos kainų riba, nors Rusija pareiškė, kad nesilaikys šios priemonės, net jei turės sumažinti gavybą.
Penktadienį Didžiojo septyneto šalys ir Australija susitarė dėl 60 USD už barelį kainos viršutinės ribos rusiškai jūrų naftai, ES narėms įveikus Lenkijos pasipriešinimą.
Taip pat skaitykite: VŽ paaiškina, kas atsitiks su prekyba rusiška nafta po gruodžio 5-osios.
Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) teigia kol kas neturintys duomenų, kiek Rusija planuoja pervežti tokių krovinių bei kokios yra šių produktų kvotos.
„Deja, bet kol kas dar neturime jus dominančios informacijos“, – BNS teigė Kotryna Dzikaraitė, „LTG Cargo“ atstovė.
Lina Laurinaitytė-Grigienė, Lietuvos muitinės departamento atstovė, taip pat negalėjo pasakyti, kokie ir kiek rusiškos naftos krovinių galės būti gabenama per Lietuvą į Kaliningradą, ir siūlė tokios informacijos ieškoti LTG.
„Muitinės funkcija yra tik sutikrinti, ar teisingi yra vežėjo deklaruojami ir faktiniai duomenys apie krovinį. Informaciją apie kurį gauname tik prieš kelias valandas iki jam atvykstant į Lietuvą“, – BNS sakė muitinės atstovė.
Ingrida Šimonytė, premjerė, praėjusią savaitę interviu „Reuters NEXT“ teigė, kad sankcijos rusiškai naftai paveiks maždaug 15% per Lietuvą tranzitu į Kaliningradą gabenamų krovinių.
Prieš pusmetį priimtu, bet tik nuo gruodžio 5 d. visa apimtimi įsigaliojančiu šeštuoju sankcijų Kremliui paketu stabdoma didžioji dalis naftos importo iš Rusijos, išskyrus jos tiekimą vamzdynais, taip suteikiant nuolaidų Vengrijai, neturinčiai priėjimo prie jūros.
Dar po dviejų mėnesių, nuo vasario 5 d., draudimas apims ir rusiškų degalų importą.
„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupės krovinių vežimo įmonė „LTG Cargo“ sausio–spalio mėnesiais į Kaliningrado sritį ir atgal per Lietuvą pervežė apie 2,3 mln. t įvairių krovinių. Iš viso ES sankcijomis leidžiamo kiekio pervežta apie 60% naftos ir jos produktų. Vien spalį jų pervežta beveik 0,9 mln. t, skelbia įmonė.
Pagal anksčiau ES patvirtintą sankcijų paketą nuo birželio 17 d. per Bendrijos teritoriją draudžiama gabenti rusišką plieną ir kitus juodųjų metalų produktus, liepos 10 d. įsigaliojo draudimas tranzitu vežti cementą, alkoholį, medienos, stiklo, aliuminio, popieriaus gaminius, gipsą, laivų dalis, rugpjūčio 10 d. – anglį ir kitą kietąjį iškastinį kurą.
Liepos 13 d. Europos Komisija leido Rusijai gabenti sankcionuotas prekes į Kaliningradą ir iš jo per Lietuvą tik šio eksklavo poreikiams ir tik geležinkeliais, tačiau krovinių apimtys turi atitikti trejų pastarųjų metų geležinkeliais pervežtų prekių vidurkį.
Rusijos pareigūnai praėjusią savaitę paskelbė, kad Kaliningrado sritis jau išnaudojo portlandcemenčio, šlako vatos, valcuoto metalo, nearmuoto stiklo, medienos ir statybinių medžiagų kvotas, o artimiausiu metu baigsis dar kelių kategorijų krovinių gabenimo kvotos: natrio bikarbonato, mineralinių trąšų ir stiklinės taros.
Rusija yra antra pagal dydį pasaulyje naftos eksportuotoja.