2015-08-22 19:30

Konkurencija tarp verslininkų – griūnantis stereotipas

Žiūrėdami vieni į kitus kaip į kolegas, o ne konkurentus, smulkieji labai dažnai galėtų daug nuveikti. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Žiūrėdami vieni į kitus kaip į kolegas, o ne konkurentus, smulkieji labai dažnai galėtų daug nuveikti. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Naujosios kartos verslininkai vieni į kitus labai dažnai žiūri ne kaip į konkurentus, o kaip į likimo draugus, kuriuos reikia palaikyti ir rasti galimybių bendradarbiauti. Šiandien dažnai dalijamasi ir produkcija, ir patirtimi, ir prekybos vieta.

Bendradarbiavimas labai dažnai yra ir pragmatiškas: kartu lengviau dalyvauti viešuose konkursuose, gauti užsakymų iš užsienio kompanijų, nuomotis patalpas ir pan.

Vis dėlto labiau patyrę verslininkai tvirtina, kad smulkių Lietuvos įmonių vadovai vieni kitiems galėtų būti ir draugiškesni, reikėtų atsikratyti įsišaknijusio požiūrio, kad visi verslininkai vieni kitiems yra konkurentai, kad ir kuo verstųsi. Dėl išankstinių stereotipų atsiradusi ir baimė siūlyti bendradarbiauti, paprašyti pagalbos.

Rado kalbą

Kaip jauni verslininkai gali padėti vieni kitiems, puikiai iliustruoja sostinė kavinės „Taste Map“ ir Utenos kepyklėlės „Vanilinis dangus“ bendradarbiavimas. Pastaroji į Vilnių ankstyvais rytais veža Utenoje keptus tortus.

„Buvau labai susidomėjęs kavos gėrimo kultūra, tad dar dirbdamas užsienyje sužinojau apie šios kavos skrudinimo manufaktūros veiklą, susidomėjau. Susisiekiau su savininkais, papasakojau, kad grįžęs į Lietuvą turiu minčių pradėti kepyklėlės verslą, kaip ketinau tai daryti. Taip bendravimas ir užsimezgė, jie sutiko pabandyti pasiūlyti klientams mūsų gaminių savo kavinėje“, – pasakoja Povilas Jankauskas, įmonės vadovas.

Toks bendradarbiavimas naudingas abiem pusėms. Kavinė gauna skanėstų, jų gamintojai sulaukia klientų sostinėje.

„Iš pradžių tai buvo tiesiog draugiškas žingsnis, o dabar santykiai labiau dalykiški, verslininkiški“, – teigia pašnekovas.

Panašių pavyzdžių ypač tarp naujosios verslininkų kartos galima rasti nemažai. Kavinių darbuotojai vieni kitų prašo paskolinti druskos, automobilių meistrai, jei neatlieka kokios nors paslaugos, rekomenduoja greta įsikūrusius kolegas.

Požiūris keičiasi

Bendradarbiauti įmonės galėtų daugelyje verslo sričių, tačiau reikia keisti požiūrį, sako Rimantas Damanskis, Šiaulių UAB „Frilux“ vadovas. Anksčiau jis yra kalbėjęs, kad smulkiesiems verslininkams prasimušti į užsienio rinkas kelius užkerta būtent nenoras ar nesugebėjimas suvienyti jėgas su kolegomis. Šiandien, anot jo, situacija kiek pasikeitusi, atsiradę daugiau jaunosios kartos vadovų, kurių požiūris į konkurenciją ir bendradarbiavimą jau yra visai kitoks. Deja, provincialios konkurencijos, pašnekovo teigimu, vis dar apstu.

„Iš tiesų esame gana provincialūs. Žinau nemažai atvejų, kai įmonės galėjo dirbti kartu, gauti didesnių užsakymų, tačiau tokia proga nesinaudojo. Mūsų šalyje visi vieni kitus vis dar laiko konkurentais, nors realiai nei konkuruoja, nei ką. Turėtų būti kolegos, o ne konkurentai“, – sako p. Damanskis.

Įmonės vadovas pažymi, kad jo bendrovei pastaruoju metu vis dėlto rečiau tenka susidurti su kolegomis, kurie bendradarbiavimo vengtų ir vieni kitiems klijuotų konkurentų etiketes.

„Atsirado vadovų, kurių požiūris jau visai kitoks, jie mielai dalijasi ir, pavyzdžiui, vadybos patirtimi, pasiektais rezultatais. Manau, kad laikui bėgant ši kultūrą įsivyraus ir pas mus“, – teigia verslininkas.

Straipsnis publikuotas VŽ rubrikoje „Premium“ rugpjūčio 13 d.
52795
130817
52791