2020-08-07 15:46

„Klasco“ ir „Bega“ tikina, kad amonio trąšos Klaipėdos uoste kraunamos saugiai

Klaipėdos valstybinis jūrų uostas, „Klasco“ atviros krovos terminalas. Lino Butkaus (VŽ) nuotr.
Klaipėdos valstybinis jūrų uostas, „Klasco“ atviros krovos terminalas. Lino Butkaus (VŽ) nuotr.
Galingą sprogimą Beiruto uoste, kaip manoma, sukėlus jame saugotai amonio salietrai, amonio trąšas Klaipėdos uoste kraunančios bendrovės „Klasco“ vadovas sako, kad žmonėms nerimauti nereikėtų – jų krova vyksta saugiai, pagal griežtus saugumo reikalavimus.
Papildyta „Begos“ komentarais

Pasak Vytauto Štumbergo, „Klasco“ laikinojo vadovo, trąšos uoste ilgiausiai išbūna kelias dienas ir nėra sandėliuojamas, priešingai nei Beirute.

„Mes šitą produktą krauname tiesiogine krova – iš vagono į laivus. Sandėliavimas, praktiškai jei yra kokia Australija, būna tik didmaišiuose, pagal visas normas, reikalavimus. Lietuvoje gali būti ne daugiau 700 t trumpalaikis sandėliavimas“, – BNS sakė V. Štumbergas.  

Pasak jo, didmaišiai turi keturis sluoksnius ir apsaugo trąšas nuo sąlyčio, drėgmės, saulės spindulių ar kitų veiksnių. Jie talpina po 500 kg trąšų.

Gediminas Gudavičius, „Begos“ Komunikacijos ir informacijos grupės vadovas, taip pat pabrėžia, jog trąšos uoste nėra sandėliuojamos. Anot jo, amonio salietra sudaro iki 1% įmonės krovos.

„Yra krūva teisės aktų, pagal kuriuos vyksta visas procesas, yra planai, vyksta patikrinimai, planų peržiūrėjimai, saugos pratybos. Yra Europos Sąjungos ir nacionalinio lygmens teisės aktai, jie nurodo, kaip reikia pasiruošti“, – BNS sakė G. Gudavičius.   

„Klasco“ teigimu, gamybos metu amonio nitratas maišomas su inertinėmis medžiagomis – magnio nitratu, o šis junginys praktiškai neturi sprogstamųjų savybių. Šias trąšas gamina „Achemos grupės“, kuriai priklauso „Klasco“, valdoma Jonavos azoto trąšų gamykla „Achema“.   

„Šitas produktas, dar pradedant nuo senų laikų, kai nebuvo reglamentų, buvo iš visos Sovietų Sąjungos vežamas, kiekiai buvo neriboti, jie buvo žvėriški, ir kraunama buvo neaišku kaip, o dabar yra griežti reikalavimai, nėra, kad tiesiog imu ir kraunu, – pridūrė „Klasco“ vadovas. – Visiškai saugu. O kitas dalykas, ta pati salietra yra sprogi prie labai aukštos temperatūros. Tokią aukštą temperatūrą pasiekti, kaip ir Libane, ten įvyko didelis gaisras, buvo uždarame sandėlyje sandėliuojamas. Pas mus iš viso negalimas toks sandėliavimas uždarose patalpose.“

„Jei tas produktas būtų tiek pavojingas, tai gamyklos net negalėtų dirbti. O ten, jeigu ilgai sandėliuojama ir neaiški kokybė produkto, gal jis iš viso buvo suakmenėjęs“, – pridūrė jis.

Krova kontroliuojama

Pernai „Klasco“ perkrovė 280.000 amonio salietros – ji sudaro iki 2,3% metinės „Klasco“ krovinių apyvartos, trąšos paprastai gabenamos mažais laivais. 

„Kai pirkėjas, pavyzdžiui, Vakaruose, perka, tai yra suderintas laivo atvykimas ir užvežimas, o kiekiai yra labai maži, gabenama mažais laivais iki 3 tūkst. tonų“, – sakė V. Štumbergas. 

„Klasco“ tikina, jog amonio salietros krovą kasmet tikrina komisija, kurioje dirba Priešgaisrinės ir gelbėjimo tarnybos atstovai. Paskutinį kartą buvo tikrinta 2019 m. gegužę, naujas patikrinimas vyks rugpjūčio 17-20 d.

Penkiuose šios kompanijos terminaluose kraunamos ir sandėliuojamos birios, skystos ir supakuotos trąšos, cukraus žaliava, metalo produkcija ir žaliavos, šaldyti maisto produktai, grūdinės kultūros, kiti birūs ir suverstiniai kroviniai.

„Bega“ krauna birius ir skystus chemijos, statybos, maisto pramonės, žemės ūkio ir kitus produktus. 

Aplinkos apsaugos agentūros teigimu, cheminių medžiagų ir mišinių gamintojai, importuotojai, eksportuotojai, platintojai ir naudotojai kasmet turi pateikti duomenis apie juos.

Agentūros duomenimis, pernai Lietuvoje buvo parduota 867.300 t amonio nitrato. Ji teigia nerenkanti duomenų apie sandėliuojamus kiekius. 

Amonio nitratas dažniausiai naudojamas kaip trąša arba trąšų gamyboje.

52795
130817
52791