R. Masiulis: korumpuotos sritys yra silpnos sritys

Šiandien Švietimo ir mokslo ministerijoje (ŠMM) surengtame posėdyje Rokas Masiulis, susisiekimo ministras ir laikinai einantis švietimo ministro pareigas, apžvelgė per pastaruosius dvejus metus atliktus transporto sektoriaus audito darbus.
Simboliška, kad šį posėdį mes darome Švietimo ministerijoje, ne Susisiekimo ministerijoje. Labai viliuosi, kad ta gera dvasia, tas skiepas pereis ir į švietimo sektorių. Girdime daug kalbų, kad švietimo sektoriuje procentine išraiška skiriama daug pinigų. Bet jeigu tai nepasiekia mokytojų, vadinasi, kažkas negerai sistemoje. Tai mūsų visų tikslas tuos resursus atrasti ir pinigus panaudoti tam, kam jie turėtų būti panaudoti, pradėdamas posėdį, sakė p. Masiulis.
Jis įteikė apdovanojimą Už geriausią 2018 m. antikorupcinę iniciatyvą, siekiant sustiprinti, optimizuoti ir skaidrinti įmonės viešuosius pirkimus. Praėjusiais metais VĮ Oro navigacija skirtas apdovanojimas šiemet teko VĮ Kelių priežiūra.
Milijardiniai nuostoliai
Ministras pristatė Transparency international pateikiamus duomenis, kurie nurodo jog dėl korupcijos Lietuvos valstybė patiria 4,4 mlrd. Eur, arba 50% metinio šalies biudžeto sudarančią žalą.
Nepasakysiu, kaip jie tą paskaičiavo ar tas skaičius teisingas. Bet galiu pasakyti pavyzdį, kad mums kelių statybos kainas pavyko sumažinti 30%, o gal ir daugiau. Jeigu mūsų biudžetas yra 0,5 mlrd. Eur, tai per 10 metų tai leidžia taupyti 1,5 mlrd. Eur, sako p. Masiulis. Jis nurodė, kad nuo 2016 m. pabaigos susisiekimo sektoriuje atlikti 143 auditai, kurie nustatė neefektyvų 43 mln. Eur panaudojimą.
Ši suma yra ta, kurią mes tikimės įrodyti teisme. Sumos, kurias matome buvus iššvaistytas, yra žymiai didesnės, bet mes nebeturime galimybės to įrodyti. Tiesa yra tokia, kad persekioti yra žymiai sunkiau, negu nusikalsti, aiškina ministras. Jis priduria, kad teismo procesai užtrunka kelerius metus, todėl galutinių rezultatų dar teks palaukti.
Po šių tyrimų pradėti 24 ikiteisminiai tyrimai, 7 civiliniai ieškiniai buvusiems vadovams, už neskaidrią veiklą įtariant arba įrodant korupciją, atleisti 25 aukščiausios grandies vadovai.
Savanoriškai kompensavo
Reikia suprasti, kad net politiškai korupcija yra nenaudinga mūsų valstybei. Korumpuotos sritys yra silpnos sritys, tvirtina p. Masiulis. Jeigu mums pavyks suvaldyti visą korupciją, mes pakelsime savo valstybę į sekantį lygį.
Ministras pastebėjo, kad net nedidelėje AB Smiltynės perkėla buvo pradėta naudoti schema, kai perkėlos paslaugomis ėmė nemokamai naudotis fiktyviai Neringos savivaldybėje registruotas komercinis transportas. Pasak ministro, ši schema buvo išaiškinta, padedant FNTT pareigūnams, o sukčiavusios bendrovės sutiko savanoriškai atlyginti padarytą žalą ir jau kompensavo 350.000 Eur sumą. Dabar neatlygintinai keliamų komercinių automobilių kiekis sumažėjo 44,3%.
Svarbiausia prevencija
Diskusijoje p. Masiulis paminėjo ir garsiai nuskambėjusį kelių auditą, kurio metu patikrinti 33 kelio ruožai, iš kurių 90% pasirodė esantys su defektais.
VŽ rašė, kad šį auditą atlikę nepriklausomi Švedijos ekspertai buvo nuvesti į bent vieną kelio ruožą, kuris buvo iš anksto žinomas kaip defektuotas: tai VŽ tvirtino šio ruožo tiesimo rangovas UAB Kamesta. Pasak jo, kelio defektai jau seniai buvo patvirtinti defektavimo aktais ir netgi teismo procesuose, o rangovams buvo jau netgi pritaikytos finansinės sankcijos. Nepaisant šios aplinkybės, šis auditas atskleidė faktą, kad kelių kokybė Lietuvoje neatitinka keliamų reikalavimų.
Ministras sakė, kad kai kurie ruožai jau yra taisomi, su kai kuriais rangovais dar vyksta ginčai.
Bet kokiu atveju, išieškojimo procesas nėra paprastas, bet jis bus pabaigtas, sakė p. Masiulis. Visa tai būta atlikta su viena intencija: ne surasti absoliučiai kiekvieną kabliuką kas buvo blogai (nors ir tą reikia padaryti), bet kad ateityje to nebūtų daroma.
Sukurta sistema
Vyriausybės atstovas taip pat paminėjo 39 nutrauktas neterminuotas VĮ Oro navigacija sutartis, kurių bendra vertė siekia 15 mln. Eur; Registrų centro teikiamas paslaugas, kai tarpininkas šios įstaigos paslaugas teikė už 4,5 karto mažesnę kainą.
Lietuvos geležinkeliuose iki šiol nustatyta 4,4 mln. Eur žala, tačiau ministras sakosi neabejojantis, kad bus ir daugiau, ir didesnių sumų.
Atsiprašau, kad nepaminėjau daugiau įmonių, tiesiog visose būtų kažkas, atsiprašęs tęsė p. Masiulis. Tiesiog būtų per ilga prezentacija. Mano tikslas yra parodyti keletą pavyzdžių, o ne paminėti visas įmones. Ministras patikino, kad šiuo metu Susisiekimo ministerijoje jau yra tvari antikorupcijos sistema.
Tie laikai, kurie buvo anksčiau, nebegrįš. Aišku, kiekvieno cento neišgaudysi, bet jau yra pati sistema, sakė jis.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Tema Logistika
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti