2018-05-16 16:57

Skaidys „Lietuvos geležinkelius“, vien turto pervertinimas atsieis 4,2 mln. Eur

Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vyriausybė trečiadienį apsisprendė reorganizuoti AB „Lietuvos geležinkelius“ (LG), suskaidant bendrovę į tris įmones, pagal pagrindines infrastruktūros, krovinių ir keleivių vežimo veiklas. Atsisakyta minties imtis pertvarkos, taikant įstatymines išimtis dėl turto vertinimo.

Dabar iki pertvarkos numatoma už 4,2 mln. Eur įvertinti geležinkelių bendrovės turtą, kuris ankstesniais vertinimais pagal verslo apskaitos standartus siekia per 2 mlrd. Eur.

Pagal Susisiekimo ministerijos planą vietoj dabar LG bendrovėje esančių trijų direkcijų – Keleivių vežimo, Krovinių vežimo ir Infrastruktūros – numatoma steigti tris naujas uždarąsias akcines bendroves, kurių po 100% akcijų paketus valdys kontroliuojančioji AB „Lietuvos geležinkeliai“.

Pastarosios visas akcijas toliau valdys valstybė. Siūloma naujas įmones įsteigti iki 2019 m. rugsėjo, kad veiklą jos pradėtų nuo ateinančių metų gruodžio 8 d. Tikimasi, kad galutiniai sprendimai Seime bus priimti per artimiausias savaites.

jau rašė, kad geležinkelių bendrovei reikalingų įstatymų pakeitimai neturėtų įstrigti Seime, o LG verslo klientai palankiai vertina planuojamą bendrovės pertvarką.

Pertvarkys be įstatyminių išimčių

Sprendimą dėl LG Vyriausybė planavo priimti dar praėjusį trečiadienį, tačiau kilus diskusijai dėl siūlomo įmonės pertvarkymo būdo, kuris numatė įstatymines išimtis klausimas savaitei buvo atidėtas galutiniam suderinimui tarp Susisiekimo, Ūkio ir Finansų ministerijų.

Pakoreguotame plane dabar numatoma LG vertikalios integracijos įmonių grupę kurti, atsisakant Civilinio kodekso ir Akcinių bendrovių įstatymo taikymo išimčių, sprendžiant įstatinio kapitalo formavimo, perduodamo turto vertinimo ir kitus klausimus.  Siūloma pertvarką atlikti dviem būdais - reorganizuojant atskyrimo būdu arba taikant analogiją įmonės pirkimui-pardavimui. 

„Konkretus būdas bus pasirinktas atsižvelgiant į laiko ir kaštų sąnaudas“, - Vyriausybės posėdyje sakė Rokas Masiulis, susisiekimo ministras.

Įvertinti turtą kainuos 4,2 mln. Eur

Kiek kainuos pertvarka, kol kas nėra viešai įvardyta, tačiau ankstesniame gegužės 9 d. Vyriausybės posėdyje Ričardas Degutis, susisiekimo viceministras, nurodė, kad vien LG turto įvertinimas kainuotų 4,2 mln. Eur.  Susisiekimo ministerija ir LG siekė pasinaudoti išimtimi, kad būtų išvengta papildomų turto vertinimo išlaidų.

LG turtas pagal verslo apskaitos standartus 2017 m. I pusmečio pabaigoje siekė 2,07 mlrd. Eur, tinklapyje skelbia bendrovė. 

Pati bendrovė komentare VŽ nurodė, kad šiuo metu dar nėra jokių sprendimų dėl turto vertinimo, konkurso tokioms paslaugoms pirkimo.

„Skaičiuojame, vertiname poreikį – ar bus vertinamas turtas, ar verslas. Mūsų tikslas – efektyviausias ir skaidriausias būdas, kurį numato teisės aktai“ - teigiama LG atsiųstame komentare.

Siūlomais pokyčiais siekiama įgyvendinti Europos Sąjungos (ES) narėms keliamus reikalavimus bei dar padidinti LG įmonių grupės efektyvumą. Vadinamasis ketvirtasis ES geležinkelių paketas numato, jog ES narės turi užtikrinti geležinkelių infrastruktūros valdytojo veiklos nepriklausomumą, nešališkumą ir finansinį skaidrumą.

Keleivių pervežimas išliks nuostolingu

Dar iki posėdžio ministras Masiulis žurnalistams sakė, kad įkurtos trys įmonės su atskirom finansinėm ataskaitom leis geriau matyti, kurios iš jų yra sėkmingesnės ar efektyvesnės. Tai savo ruožtu leis vykdyti skaidresnę viso geležinkelių koncerno veiklą. „Bet reikia pripažinti, kad tai nėra drastiška reforma. Tuo labiau, kad jau dabar geležinkelių viduje yra struktūrinis suskirstymas. Tad šiuo atveju tik teisiškai įgyvendiname struktūrinį atskyrimą į kelis juridinius vienetus“, - komentavo ministras. 

Jis nurodė, kad šiemet tikimasi sutvarkyti teisinę bazę, o patį atskyrimą atlikti kitąmet.

„Keleivių pervežimas, matyt, išliks nuostolingas ir jį ir toliau reikės dengti iš kitos Lietuvos geležinkelių veiklos. Mūsų žiniomis, dabar numatomas suskaidymas nepakeistų situacijos su baudos dėl Rengės paskyrimu“, - sakė p. Masiulis.

„Lietuvos geležinkeliai“  yra atsakingi už Kaliningrado tranzitą, todėl, ministro nuomone, radikalus geležinkelių liberalizavimas būtų nepriimtinas – pokyčius būtina vykdyti nuosekliais ir pamatuotais žingsniais, kad pertvarka būtų subalansuota ne tik rinkos, bet ir valstybės interesų apsaugos požiūriu.

„Planuojami pokyčiai sutampa su mūsų ilgalaike vizija – sukurti šiuolaikišką, efektyviai valdomą ir orientuotą į tvarų veiklos augimą įmonių grupę. Planuojame ir toliau didinti grupės konkurencingumą, diegti pažangius verslo valdymo ir skaidrumo standartus“, – pranešime komentavo Mantas Bartuška, „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius.

52795
130817
52791