Gyvenimas su dešimtbriauniu kauliuku: vaidmenų žaidimai

Publikuota: 2015-12-26
Populiariausias iki šiol lieka Gary Gygaxo sukurtas stalo vaidmenų žaidimas „Požemiai ir drakonai“.
Populiariausias iki šiol lieka Gary Gygaxo sukurtas stalo vaidmenų žaidimas „Požemiai ir drakonai“.
 

Visuomenė, pagal juodžiausius stereotipus, gretinama su avių banda, nors kaskart atidžiau įsižiūrėjus į atskirą žmogų labiau primena krūvą jūros akmenų – žinot, tokie nugludinti, čiaukši trinktelėjus vienu į kitą. Kiekvienas akmuo čia simbolizuoja ne individą, o grupę. Krūvą smiltelių, sulipintų skirtingų pažiūrų, interesų, vertybių ir nukrypimų nuo normos. Esat girdėję apie RPG? Role playing games. Vaidmenų žaidimus.

Pradėkim nuo šachmatų: kibernetikas Claude’as Shannonas kadaise suskaičiavo, kad pusantros valandos partija gali turėti maždaug 10120 įmanomų variacijų, o figūros – susidėlioti į 1043 pozicijų. Dalis jų prieštarauja žaidimo taisyklėms, tačiau skaičiai vis tiek yra astronominiai, kad keltų pagarbų virpulį. Populiarus ir jau šiek tiek nuvalkiotas palyginimas: iš Žemės matomą Visatos dalį, manoma, sudaro apytiksliai 1080 atomų. O juk yra dar sudėtingesnių už šachmatus stalo žaidimų, pavyzdžiui, japoniškas go.

Šiuos pavyzdžius prisimena matematikai ir feldmaršalai, o vaidmenų žaidimai, beje, išsivystė iš stalo žaidimų. Tiesa, ne evoliucijos būdu, o pataikavimo. Pirmieji magiškus kardus į rankas paėmė ir mušti slibinų leidosi entuziastai, kuriems nusibodo rikiuoti miniatiūrines armijas ir imituoti prieš šimtus metų vykusius žygius. Pirmosios sąsajos tarp „fantasy“ – vadinamosios magiškosios fantastikos – ir vaidmenų žaidimų atsirado būtent prie to objekto su keturiomis kojomis ir lygiu paviršiumi. Na ir kas, kad mūsų dienomis RPG (nepainioti su rusišku rankinio granatsvaidžio trumpiniu!) prasibrovė gerokai už šių siaurų rėmų.

Dar priminsiu, kad kariniai stalo žaidimai praėjusio šimtmečio viduryje buvo pagrindinė neišsipildžiusių napoleonų ir kutuzovų saviraiškos priemonė, būdas imituoti didžiausius mūšius dėliojant karių figūrėles ant žemėlapio. Vėliau, prasidėjus gėlių vaikų epochai, išpopuliarėjo Johno R.R.Tolkieno „Žiedų valdovo“ trilogija, ir jos mėgėjai ėmė kariauti pasitelkę ir magiškąją fantastiką. Vėliau kažkam tai atsibodo.

Pasijusti pasakų herojumi

Aštuntojo dešimtmečio viduryje rašytojas ir žaidimų kūrėjas Gary Gygaxas sugalvojo pirmuosius taisyklių rinkinius, jie aiškino, kaip naudojantis karinio stalo žaidimo „Chainmail“ figūrėlėmis pasijusti pasakų herojumi. Principai paprasti – yra žemėlapis, plastiko gabalėliai, vaizduojantys veikėjus, ir virš viso to palinkę, vaizduote apsiginklavę ir pramogų ištroškę žaidėjai. Atsitiktinį stebėtoją veiksmas gali ir užmigdyti: visas procesas – tai personažo atliekamų veiksmų žaidimo pasaulyje aprašymas žodžiu. Dalyviai pasakoja, kur keliauja ir kaip elgiasi, o išorinio pasaulio įtaka, patikėta atsitiktinumui, nustatoma ridenant kauliukus. Išridenai vieną tašką – eliksyras tave pribaigė, išridenai dešimt – nuo jo tapai trigubai stipresnis. Kad procesas būtų tvarkingas, jį dar planuoja ir prižiūri žaidimo meistras (angl. game master, GM), jam tenka prievolė spręsti, su kuo žaidėjai susidurs, į kokią aplinką pateks, kokias užduotis turės vykdyti. Iš šalies tai atrodo kaip to paties meistro pokalbis su keletu aplink susėdusių žaidėjų. Jei ne negausūs žaidimo atributai – žemėlapis, figūrėlės ir kauliukai, – visa tai net nepanašėtų į žaidimą.

Tokį procesą įtvirtino G. Gygaxo sukurtas iki šiol populiariausias stalo vaidmenų žaidimas „Požemiai ir drakonai“ („Dungeons & Dragons“), padėjęs pamatus tam, kas šiandien tapo net keliomis industrijomis – stalo, kompiuteriniais ir gyvo veiksmo vaidmenų žaidimais. Ką jau kalbėt apie filmus ar knygas, kurių siužetai dabar neretai perimami iš kitų medijų (ir atvirkščiai).

Galima būtų pasakoti, kaip po G. Gygaxo išradimo aštuntajame XX a. dešimtmetyje stalo RPG išplito, tapo visiems žinomu laisvalaikio praleidimo būdu ir beveik pateko į olimpinių žaidynių programą. Bet taip nėra. Andrius Jautakis, RPG fiestų organizatorius ir klubo „Lotus“ prezidentas, palankstęs pirštus, tegali suskaičiuoti apie šimtą žaidimo šalininkų visoje Lietuvoje, o tai tikrai nėra daug. Panaršius internete į akis krenta tvirtinimai, neva „Požemius ir drakonus“ yra žaidęs vos ne kas trečias JAV gyventojas. Žinoma, tai tik audringos fantazijos vaisius. Toks paplitimas neįmanomas jau vien dėl šios pramogos specifikos – jai reikia intelekto, šiokio tokio polinkio, mąstymo būdo. Cituojant A.Jautakį – kai kuriems praverčia „trenktumas“.

Nesunku įsitikinti, kad stalo vaidmenų žaidimai keistai panašūs į literatūrą. Kartais tai – tiesioginis kūrybos pakaitalas. Sugalvojus apsakymą, kurio veiksmas plėtojamas karžygių ir drakonų pasaulyje, galima imtis plunksnos ir parašyti ką nors, ko niekas vis tiek neskaitys, o galima sugalvoti taisykles ir žaisti su draugais. Čia būtina paminėti tris rūšis – į du stalo vaidmenų žaidimus suskirstė visagalė kompiuterizacija, o trečioji atsirado beveik be priežasties.

„Požemiuose ir drakonuose“ didžiąją laiko dalį veikėjas praleidžia mušdamas baisius monstrus, taip pelnydamas taškus, kurie leidžia žaidėjui pasiekti naują lygį ir monstrus pliekti dar efektyviau. Istorija, pasakojimas šio proceso metu lieka kažkur fone. Kai kompiuteriai jau gebėjo generuoti ir atvaizduoti bet kokį procesą su visais specialiaisiais efektais, davė žaidėjui galimybę valdyti pieštą personažą ir bėgioti su kalaviju po trimatę ekrane atvaizduojamą pievą, susidomėjimas monotoniškais, skaičiavimu paremtais stalo vaidmenų žaidimais atslūgo. Juk maloniau spragtelėti pele ir matyti iš priešininko žabtų pasipilančius dantis nei klausytis, kaip šį procesą atpasakoja meistras.

Nors senieji stalo RPG dėl to išnykti nežada, naujesniuose ryškėja polinkis į kuo labiau įtraukiančio, įdomesnio naratyvo išgyvenimą. Meistrai, pavyzdžiui, linksta prie detektyvų ar mistinių istorijų pasakojimo (o tai įneša dar daugiau literatūros).

Vaidmenų žaidimų teorijoje, savotiškame moksle, kurį sukūrė bent kiek apie sociologiją ir psichologiją nusimanantys žaidėjai, išskiriami trys įtaką RPG sistemai galintys daryti orientaciniai poliai: drama, žaidimas (paminėsiu žargonišką, suprantamesnį pavadinimą – geiminimas) ir imitacija. Šioji dažniausiai skatina būriuotis gyvo veiksmo vaidmenų mėgėjus (tuos pačius, kurie pasigamina butaforinius kardus, šarvus ir išbėga į mišką žaisti „Žiedų valdovo“). O štai stalo žaidimams jos įtaka mažesnė. Tuoj išsiaiškinsim, kodėl.

Proto ir vaizduotės mankšta

Iš trijų polių išsivysto trys minėtos kryptys – naratyviniai, orientuoti į istoriją, žaidybiniai, kuriuose svarbus monstrų galabijimas siekiant prisirinkti taškų ir atlikti kokias nors užduotis, ir imitaciniai. Tikiuosi, nepamiršote, kad vis dar kalbame apie vien tik žodžiais nusakomus veiksmus. Kad būtų suprantamiau, žaidybinis stalo RPG atrodo taip: žaidimo meistras trumpai nupasakoja žaidėjui aplinką, kurioje yra jo personažas, ir priduria, kad priešais stovi didelė žalia pabaisa. Kadangi žaidėjas privalo būti susipažinęs su taisyklėmis – paprastai aprašytomis storose knygose – jis atpažįsta trolį ir nusprendžia šį pulti. Nupasakoja atakos būdą (tarkim, smūgis kuoka per galvą), ridena kauliuką ir sužinojęs, kiek žalos troliui padarė, perleidžia eilę kitam žaidėjui.

Naratyvu paremtas žaidimas atrodo panašiai, tačiau jame smūgiai ir žalos taškai nėra akcentuojami, dažnai – ir visai išnyksta. Padaro galabijimas užleidžia vietą pastangoms, kaip kitaip jo atsikratyti, o ir patį trolį (pagal paskutines madas) greičiausiai pakeis į nelaisvę paimtas KGB šnipas.

Imitavimą pabrėžiantys žaidimai lyg ir stengiasi sukurti tai, kam prieštarauja visa stalo RPG koncepcija. Yra toks reiškinys, vadinamas eskapizmu: individo siekis pabėgti iš gyvenimo pasineriant į kitą pasaulį, kurio taisyklės lengvesnės, kuriame nereikia mokėti sąskaitų ir maitinti alkanų vaikų. Žaidimai, ypač vaidmenų, tam idealiai tinka – tiek maskaradas su kardais ir šarvais, tiek kompiuteris leidžia laikinai užmiršti visas bėdas. Tačiau stalo vaidmenų žaidimai nėra vizualūs, kad ir kaip stengsiesi, vis tiek nepamirši, kad sėdi prie to paties stalo su tais pačiais kauliukais rankose. Iki užsimiršimo įsijausti į veikėją ne tik nelengva, bet ir praktiškai neįmanoma. O imitaciniai RPG siekia kuo tiksliau naujo išorinio pasaulio taisykles perteikti žaidime. Na, gerai, nustatys žaidėjas, kad kardo smūgis perkirto jam brachialis (žastinį raumenį) ir įskėlė umerus (žastikaulį), o tai 60 procentų sumažino galimybę mosuoti kovos kirviu. Tačiau visa tai lieka skaičiukai – jais nuo gyvenimo neprisidengsi. Gal todėl imitaciniai stalo vaidmenų žaidimai smarkiai nusileidžia naratyviniams ir žaidybiniams.

Prie pastarosios rūšies žaidimų priskirtinas ir lietuviškas „Požemių ir drakonų“ analogas – „Kariai ir magai“. Sukūrė jį biologas Kastytis Beitas, į klasikinę magiškąją fantastiką įpindamas baltų mitologijos ir padailindamas – pagal profesiją – įspūdingais žaidime veikiančiais medicinos elementais. Žaidėjams suteikiama galimybė trinktelėti spragilu šernui ir sulaužyti jam... ką nors konkretaus. Atsirado lietuviška sistema ne tik dėl noro sukurti ką nors naujo, bet ir iš reikalo – praėjusio amžiaus dešimtojo dešimtmečio pradžioje buvo sunku gauti originalias populiariausių žaidimų taisykles, dažniausiai prie jų prieigą turėjo tik tie, kas galėdavo naudotis internetu. Reikėjo patiems ką nors sumąstyti, tad entuziastų grupelė ir parašė keletą taisyklių rinkinių, skirtų žaidėjams ir žaidimo meistrams. Beje, gal dėl to, kad taisykles buvo rasti sunku neturint interneto, dauguma pirmųjų ir nuoširdžiausių stalo vaidmenų žaidimų entuziastų – programuotojai.

Norėdamas apibrėžti, kokie žmonės dažniausiai dalyvauja stalo RPG turnyruose, žaidimų klubo „Lotus“ prezidentas A.Jautakis vartoja žodį „inteligentija“. Jo teigimu, neįmanoma susidomėti šiuo laiko praleidimo būdu, jei nesi linkęs skaityti knygų. Todėl ir žaidžia žurnalistai, ryšių su visuomene darbuotojai. O iš tiesų įdomu būtų atlikti tyrimą – kokie žmonės Lietuvoje pasineria į šią gan archajišką, savitą vaidmenų žaidimų formą. Ar tik nebūtų taip, kad tarp internetinio „Karių ir magų“ forumo „monai.lt“ lankytojų rastume jaunų energingų verslininkų, Seimo narių, akademinės visuomenės atstovų (jų ten ir ieškoti nereikia, K. Beitas jau senokai dėsto Vilniaus universitete). Visgi dėl primestinio infantilumo įspūdžio stalo RPG yra iš tų dalykų, kuriuos daro, bet apie kuriuos retokai kalba už griežtai apibrėžtų erdvės ribų.

O iš išvaizdos žaidėjo nuo nežaidėjo neatskirsit. Net ir po trumpo pokalbio, nebent tiesiai šviesiai paklaustumėte. Bet ir tada gali neatsakyti, nes – ne prestižas, į vaidmenų žaidimus juk įsitraukia nuo tikrovės besistengiantys pabėgti paaugliai, taip iššvaistoma daug laiko. Tokie tad stereotipai. Nors čia iki šiol vartota analogija pradeda siūbuoti – juk žaidėjų ir nežaidėjų grupės kasdieniame gyvenime egzistuoja visai greta viena kitos.

Beje, prisimenat šachmatus? Pusantros valandos trunkanti partija gali turėti maždaug 10120 įmanomų variacijų, o figūros – susidėlioti į 1043 pozicijų. Pusantros valandos trunkančios stalo vaidmenų žaidimo sesijos variantų suskaičiuoti turbūt neįmanoma, riboja juos nebent žmogaus smegenų galimybės.

O kaip mankšta protui ir vaizduotei stalo RPG turi ir šalutinį poveikį – yra linkę tas galimybes truputėlį praplėsti.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Lietuvos ir Lenkijos prezidentai ragina neskaldyti NATO

Lietuvos ir Lenkijos prezidentai ketvirtadienį pareiškė, kad tiki NATO gyvybingumu, ir paragino neskaldyti...

Verslo aplinka
2019.11.21
Klaipėdos savivaldybė svarsto pirkti centrinio pašto pastatą, prašo stabdyti aukcioną 3

Klaipėdos savivaldybė prašo Lietuvos pašto stabdyti Klaipėdos centrinio pašto pastatų aukcioną ir skelbia,...

Statyba ir NT
2019.11.21
„Google“ griežtina politinės reklamos sąlygas Premium

JAV kompanija „Google“ nusprendė įvesti apribojimus tikslinei politinei reklamai – reklamdaviai nebegalės...

Verslo aplinka
2019.11.21
Izraelio teisingumo ministerija: B. Netanyahu pareikšti kaltinimai dėl korupcijos

Izraelio teisingumo ministerija ketvirtadienį pranešė, kad premjerui Benjaminui Netanyahu pareikšti...

Verslo aplinka
2019.11.21
Didžiausioje Lietuvos kredito unijoje – „Bankorus“ žlugimo sukeltos baimės ir vadovų raminimai Premium

Rato kredito unijos, kuri planuoja tapti banku, pajininkai baiminasi, kad kriptoturto platformos „Bankorus“...

Rinkos
2019.11.21
Į komisinių karą įsivėlę brokeriai išeities ieško konsolidacijoje

Vienas didžiausių JAV finansinių priemonių prekybos tarpininkų „Charles Schwab“ siekia įsigyti vieną...

Rinkos
2019.11.21
Du Fridos Kahlo darbai parduoti už 9 mln. USD

Meksikiečių dailininkės Fridos Kahlo paveikslas „Baltai vilkinčios moters portretas“ Niujorke vykusiame...

Laisvalaikis
2019.11.21
Premjero patarėja žemės ūkio klausimais tapo L. Počikovska 1

Premjero Sauliaus Skvernelio patarėjų komandą trečiadienį papildė buvusi žemės ūkio viceministrė ir ministro...

Verslo aplinka
2019.11.21
Saulės jėgainės ant stogo norintys gyventojai užvertė verslą užsakymais Premium

Kurį laiką į saulės energiją labiau investuodavo entuziastai, norintys pagelbėti pasauliui, o,...

Gazelė
2019.11.21
Rusijos vicepremjeras: „Nord Stream 2“ pradės veikti 2020-ųjų viduryje

Rusijos antrasis eksporto dujotiekis per Baltijos jūrą iki Vokietijos „Nord Stream 2“ pradės veikti 2020 metų...

Pramonė
2019.11.21
„Novaturas“ ramina: tai neturi įtakos mūsų darbui Premium

Likvidumu nepasižyminčios „Novaturo“ akcijos ketvirtadienį tapo Baltijos biržos aktyviausiai prekiaujamais...

Rinkos
2019.11.21
Darbo užmokestis III ketvirtį išaugo 9,5%

Vidutinės gyventojų darbo pajamos per metus padidėjo 9,5% ir trečiąjį ketvirtį siekė 1.277 Eur. Tokias ir...

Finansai
2019.11.21
Lietuvoje trečdaliu per daug mokytojų ir nėra „galimybių lango“ tai pakeisti Premium 2

Mūsų šalyje mokinių skaičius per pastaruosius 20 metų sumažėjo perpus, todėl turime per daug mokytojų ir...

Finansai
2019.11.21
Saudo Arabija Vakarų bankus paliko IPO proceso nuošalyje

Saudo Arabija, pasirinkdama bankus platintojus vykdomam savo naftos milžinės „Saudi Aramco“ viešam akcijų...

Rinkos
2019.11.21
„Eika Real Estate Fund“ įsigijo 5.700 kv. m ploto verslo centrą Vilniuje 1

Investicijų valdymo bendrovės UAB „Eika Asset Management“ valdomas fondas „Eika Real Estate Fund“ už 5,8 mln.

Statyba ir NT
2019.11.21
„Sodros“ ir sveikatos sistemos biudžetai grąžinti Vyriausybei taisyti

Seimas grąžino Vyriausybei tobulinti kitų metų „Sodros“ ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF)...

Verslo aplinka
2019.11.21
Prancūzai ateina su 200 mln. Eur kapšu ir inovacijomis šilumos sektoriuje Premium 2

„Idex“ yra prancūzų bendrovė, veikianti atsinaujinančios energetikos srityje. Kaip rašė VŽ, Vokietijos...

Pramonė
2019.11.21
TVF: 2020 m. biudžeto tikslai adekvatūs, tačiau pajamos suplanuotos optimistiškai Premium

Numatyti 2020 m. biudžeto balanso tikslai adekvatūs, tačiau pajamos suplanuotos per optimistiškai, ypač...

Finansai
2019.11.21
„Panorama“ laikinai keičia pavadinimą

Kalėdinės kampanijos metu prekybos centras „Panorama“ keičia savo pavadinimą į kitą savo valdomą prekės...

Rinkodara
2019.11.21
EBPO: Lietuvos ekonomika kitąmet augs lėčiau

Lietuvos ekonomika dėl nepalankių pasaulinių tendencijų  2020–2021 metais augs lėčiau, rodo ketvirtadienį...

Verslo aplinka
2019.11.21

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau