Gyvenimas su dešimtbriauniu kauliuku: vaidmenų žaidimai

Publikuota: 2015-12-26
Populiariausias iki šiol lieka Gary Gygaxo sukurtas stalo vaidmenų žaidimas „Požemiai ir drakonai“.
Populiariausias iki šiol lieka Gary Gygaxo sukurtas stalo vaidmenų žaidimas „Požemiai ir drakonai“.
 

Visuomenė, pagal juodžiausius stereotipus, gretinama su avių banda, nors kaskart atidžiau įsižiūrėjus į atskirą žmogų labiau primena krūvą jūros akmenų – žinot, tokie nugludinti, čiaukši trinktelėjus vienu į kitą. Kiekvienas akmuo čia simbolizuoja ne individą, o grupę. Krūvą smiltelių, sulipintų skirtingų pažiūrų, interesų, vertybių ir nukrypimų nuo normos. Esat girdėję apie RPG? Role playing games. Vaidmenų žaidimus.

Pradėkim nuo šachmatų: kibernetikas Claude’as Shannonas kadaise suskaičiavo, kad pusantros valandos partija gali turėti maždaug 10120 įmanomų variacijų, o figūros – susidėlioti į 1043 pozicijų. Dalis jų prieštarauja žaidimo taisyklėms, tačiau skaičiai vis tiek yra astronominiai, kad keltų pagarbų virpulį. Populiarus ir jau šiek tiek nuvalkiotas palyginimas: iš Žemės matomą Visatos dalį, manoma, sudaro apytiksliai 1080 atomų. O juk yra dar sudėtingesnių už šachmatus stalo žaidimų, pavyzdžiui, japoniškas go.

Šiuos pavyzdžius prisimena matematikai ir feldmaršalai, o vaidmenų žaidimai, beje, išsivystė iš stalo žaidimų. Tiesa, ne evoliucijos būdu, o pataikavimo. Pirmieji magiškus kardus į rankas paėmė ir mušti slibinų leidosi entuziastai, kuriems nusibodo rikiuoti miniatiūrines armijas ir imituoti prieš šimtus metų vykusius žygius. Pirmosios sąsajos tarp „fantasy“ – vadinamosios magiškosios fantastikos – ir vaidmenų žaidimų atsirado būtent prie to objekto su keturiomis kojomis ir lygiu paviršiumi. Na ir kas, kad mūsų dienomis RPG (nepainioti su rusišku rankinio granatsvaidžio trumpiniu!) prasibrovė gerokai už šių siaurų rėmų.

Dar priminsiu, kad kariniai stalo žaidimai praėjusio šimtmečio viduryje buvo pagrindinė neišsipildžiusių napoleonų ir kutuzovų saviraiškos priemonė, būdas imituoti didžiausius mūšius dėliojant karių figūrėles ant žemėlapio. Vėliau, prasidėjus gėlių vaikų epochai, išpopuliarėjo Johno R.R.Tolkieno „Žiedų valdovo“ trilogija, ir jos mėgėjai ėmė kariauti pasitelkę ir magiškąją fantastiką. Vėliau kažkam tai atsibodo.

Pasijusti pasakų herojumi

Aštuntojo dešimtmečio viduryje rašytojas ir žaidimų kūrėjas Gary Gygaxas sugalvojo pirmuosius taisyklių rinkinius, jie aiškino, kaip naudojantis karinio stalo žaidimo „Chainmail“ figūrėlėmis pasijusti pasakų herojumi. Principai paprasti – yra žemėlapis, plastiko gabalėliai, vaizduojantys veikėjus, ir virš viso to palinkę, vaizduote apsiginklavę ir pramogų ištroškę žaidėjai. Atsitiktinį stebėtoją veiksmas gali ir užmigdyti: visas procesas – tai personažo atliekamų veiksmų žaidimo pasaulyje aprašymas žodžiu. Dalyviai pasakoja, kur keliauja ir kaip elgiasi, o išorinio pasaulio įtaka, patikėta atsitiktinumui, nustatoma ridenant kauliukus. Išridenai vieną tašką – eliksyras tave pribaigė, išridenai dešimt – nuo jo tapai trigubai stipresnis. Kad procesas būtų tvarkingas, jį dar planuoja ir prižiūri žaidimo meistras (angl. game master, GM), jam tenka prievolė spręsti, su kuo žaidėjai susidurs, į kokią aplinką pateks, kokias užduotis turės vykdyti. Iš šalies tai atrodo kaip to paties meistro pokalbis su keletu aplink susėdusių žaidėjų. Jei ne negausūs žaidimo atributai – žemėlapis, figūrėlės ir kauliukai, – visa tai net nepanašėtų į žaidimą.

Tokį procesą įtvirtino G. Gygaxo sukurtas iki šiol populiariausias stalo vaidmenų žaidimas „Požemiai ir drakonai“ („Dungeons & Dragons“), padėjęs pamatus tam, kas šiandien tapo net keliomis industrijomis – stalo, kompiuteriniais ir gyvo veiksmo vaidmenų žaidimais. Ką jau kalbėt apie filmus ar knygas, kurių siužetai dabar neretai perimami iš kitų medijų (ir atvirkščiai).

Galima būtų pasakoti, kaip po G. Gygaxo išradimo aštuntajame XX a. dešimtmetyje stalo RPG išplito, tapo visiems žinomu laisvalaikio praleidimo būdu ir beveik pateko į olimpinių žaidynių programą. Bet taip nėra. Andrius Jautakis, RPG fiestų organizatorius ir klubo „Lotus“ prezidentas, palankstęs pirštus, tegali suskaičiuoti apie šimtą žaidimo šalininkų visoje Lietuvoje, o tai tikrai nėra daug. Panaršius internete į akis krenta tvirtinimai, neva „Požemius ir drakonus“ yra žaidęs vos ne kas trečias JAV gyventojas. Žinoma, tai tik audringos fantazijos vaisius. Toks paplitimas neįmanomas jau vien dėl šios pramogos specifikos – jai reikia intelekto, šiokio tokio polinkio, mąstymo būdo. Cituojant A.Jautakį – kai kuriems praverčia „trenktumas“.

Nesunku įsitikinti, kad stalo vaidmenų žaidimai keistai panašūs į literatūrą. Kartais tai – tiesioginis kūrybos pakaitalas. Sugalvojus apsakymą, kurio veiksmas plėtojamas karžygių ir drakonų pasaulyje, galima imtis plunksnos ir parašyti ką nors, ko niekas vis tiek neskaitys, o galima sugalvoti taisykles ir žaisti su draugais. Čia būtina paminėti tris rūšis – į du stalo vaidmenų žaidimus suskirstė visagalė kompiuterizacija, o trečioji atsirado beveik be priežasties.

„Požemiuose ir drakonuose“ didžiąją laiko dalį veikėjas praleidžia mušdamas baisius monstrus, taip pelnydamas taškus, kurie leidžia žaidėjui pasiekti naują lygį ir monstrus pliekti dar efektyviau. Istorija, pasakojimas šio proceso metu lieka kažkur fone. Kai kompiuteriai jau gebėjo generuoti ir atvaizduoti bet kokį procesą su visais specialiaisiais efektais, davė žaidėjui galimybę valdyti pieštą personažą ir bėgioti su kalaviju po trimatę ekrane atvaizduojamą pievą, susidomėjimas monotoniškais, skaičiavimu paremtais stalo vaidmenų žaidimais atslūgo. Juk maloniau spragtelėti pele ir matyti iš priešininko žabtų pasipilančius dantis nei klausytis, kaip šį procesą atpasakoja meistras.

Nors senieji stalo RPG dėl to išnykti nežada, naujesniuose ryškėja polinkis į kuo labiau įtraukiančio, įdomesnio naratyvo išgyvenimą. Meistrai, pavyzdžiui, linksta prie detektyvų ar mistinių istorijų pasakojimo (o tai įneša dar daugiau literatūros).

Vaidmenų žaidimų teorijoje, savotiškame moksle, kurį sukūrė bent kiek apie sociologiją ir psichologiją nusimanantys žaidėjai, išskiriami trys įtaką RPG sistemai galintys daryti orientaciniai poliai: drama, žaidimas (paminėsiu žargonišką, suprantamesnį pavadinimą – geiminimas) ir imitacija. Šioji dažniausiai skatina būriuotis gyvo veiksmo vaidmenų mėgėjus (tuos pačius, kurie pasigamina butaforinius kardus, šarvus ir išbėga į mišką žaisti „Žiedų valdovo“). O štai stalo žaidimams jos įtaka mažesnė. Tuoj išsiaiškinsim, kodėl.

Proto ir vaizduotės mankšta

Iš trijų polių išsivysto trys minėtos kryptys – naratyviniai, orientuoti į istoriją, žaidybiniai, kuriuose svarbus monstrų galabijimas siekiant prisirinkti taškų ir atlikti kokias nors užduotis, ir imitaciniai. Tikiuosi, nepamiršote, kad vis dar kalbame apie vien tik žodžiais nusakomus veiksmus. Kad būtų suprantamiau, žaidybinis stalo RPG atrodo taip: žaidimo meistras trumpai nupasakoja žaidėjui aplinką, kurioje yra jo personažas, ir priduria, kad priešais stovi didelė žalia pabaisa. Kadangi žaidėjas privalo būti susipažinęs su taisyklėmis – paprastai aprašytomis storose knygose – jis atpažįsta trolį ir nusprendžia šį pulti. Nupasakoja atakos būdą (tarkim, smūgis kuoka per galvą), ridena kauliuką ir sužinojęs, kiek žalos troliui padarė, perleidžia eilę kitam žaidėjui.

Naratyvu paremtas žaidimas atrodo panašiai, tačiau jame smūgiai ir žalos taškai nėra akcentuojami, dažnai – ir visai išnyksta. Padaro galabijimas užleidžia vietą pastangoms, kaip kitaip jo atsikratyti, o ir patį trolį (pagal paskutines madas) greičiausiai pakeis į nelaisvę paimtas KGB šnipas.

Imitavimą pabrėžiantys žaidimai lyg ir stengiasi sukurti tai, kam prieštarauja visa stalo RPG koncepcija. Yra toks reiškinys, vadinamas eskapizmu: individo siekis pabėgti iš gyvenimo pasineriant į kitą pasaulį, kurio taisyklės lengvesnės, kuriame nereikia mokėti sąskaitų ir maitinti alkanų vaikų. Žaidimai, ypač vaidmenų, tam idealiai tinka – tiek maskaradas su kardais ir šarvais, tiek kompiuteris leidžia laikinai užmiršti visas bėdas. Tačiau stalo vaidmenų žaidimai nėra vizualūs, kad ir kaip stengsiesi, vis tiek nepamirši, kad sėdi prie to paties stalo su tais pačiais kauliukais rankose. Iki užsimiršimo įsijausti į veikėją ne tik nelengva, bet ir praktiškai neįmanoma. O imitaciniai RPG siekia kuo tiksliau naujo išorinio pasaulio taisykles perteikti žaidime. Na, gerai, nustatys žaidėjas, kad kardo smūgis perkirto jam brachialis (žastinį raumenį) ir įskėlė umerus (žastikaulį), o tai 60 procentų sumažino galimybę mosuoti kovos kirviu. Tačiau visa tai lieka skaičiukai – jais nuo gyvenimo neprisidengsi. Gal todėl imitaciniai stalo vaidmenų žaidimai smarkiai nusileidžia naratyviniams ir žaidybiniams.

Prie pastarosios rūšies žaidimų priskirtinas ir lietuviškas „Požemių ir drakonų“ analogas – „Kariai ir magai“. Sukūrė jį biologas Kastytis Beitas, į klasikinę magiškąją fantastiką įpindamas baltų mitologijos ir padailindamas – pagal profesiją – įspūdingais žaidime veikiančiais medicinos elementais. Žaidėjams suteikiama galimybė trinktelėti spragilu šernui ir sulaužyti jam... ką nors konkretaus. Atsirado lietuviška sistema ne tik dėl noro sukurti ką nors naujo, bet ir iš reikalo – praėjusio amžiaus dešimtojo dešimtmečio pradžioje buvo sunku gauti originalias populiariausių žaidimų taisykles, dažniausiai prie jų prieigą turėjo tik tie, kas galėdavo naudotis internetu. Reikėjo patiems ką nors sumąstyti, tad entuziastų grupelė ir parašė keletą taisyklių rinkinių, skirtų žaidėjams ir žaidimo meistrams. Beje, gal dėl to, kad taisykles buvo rasti sunku neturint interneto, dauguma pirmųjų ir nuoširdžiausių stalo vaidmenų žaidimų entuziastų – programuotojai.

Norėdamas apibrėžti, kokie žmonės dažniausiai dalyvauja stalo RPG turnyruose, žaidimų klubo „Lotus“ prezidentas A.Jautakis vartoja žodį „inteligentija“. Jo teigimu, neįmanoma susidomėti šiuo laiko praleidimo būdu, jei nesi linkęs skaityti knygų. Todėl ir žaidžia žurnalistai, ryšių su visuomene darbuotojai. O iš tiesų įdomu būtų atlikti tyrimą – kokie žmonės Lietuvoje pasineria į šią gan archajišką, savitą vaidmenų žaidimų formą. Ar tik nebūtų taip, kad tarp internetinio „Karių ir magų“ forumo „monai.lt“ lankytojų rastume jaunų energingų verslininkų, Seimo narių, akademinės visuomenės atstovų (jų ten ir ieškoti nereikia, K. Beitas jau senokai dėsto Vilniaus universitete). Visgi dėl primestinio infantilumo įspūdžio stalo RPG yra iš tų dalykų, kuriuos daro, bet apie kuriuos retokai kalba už griežtai apibrėžtų erdvės ribų.

O iš išvaizdos žaidėjo nuo nežaidėjo neatskirsit. Net ir po trumpo pokalbio, nebent tiesiai šviesiai paklaustumėte. Bet ir tada gali neatsakyti, nes – ne prestižas, į vaidmenų žaidimus juk įsitraukia nuo tikrovės besistengiantys pabėgti paaugliai, taip iššvaistoma daug laiko. Tokie tad stereotipai. Nors čia iki šiol vartota analogija pradeda siūbuoti – juk žaidėjų ir nežaidėjų grupės kasdieniame gyvenime egzistuoja visai greta viena kitos.

Beje, prisimenat šachmatus? Pusantros valandos trunkanti partija gali turėti maždaug 10120 įmanomų variacijų, o figūros – susidėlioti į 1043 pozicijų. Pusantros valandos trunkančios stalo vaidmenų žaidimo sesijos variantų suskaičiuoti turbūt neįmanoma, riboja juos nebent žmogaus smegenų galimybės.

O kaip mankšta protui ir vaizduotei stalo RPG turi ir šalutinį poveikį – yra linkę tas galimybes truputėlį praplėsti.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Veiksmingesnė Lietuva ES: kaip formuoti faktais grindžiamą politiką? Verslo tribūna

Užsienio reikalų ministerija (URM) antrus metus sėkmingai tęsia darbus įgyvendinama Europos Sąjungos (ES)...

Paslaugos
06:00
UAB „Energus“: įmonėms energetinis efektyvumas turėtų rūpėti ne tik dėl sutaupomų pinigų Verslo tribūna

Inovatyvius energijos taupymo sprendimus įmonėms diegianti ir prie ateities energetikos strategijos kūrimo...

Pramonė
06:00
Ant stalo – europinė darbotvarkė

Kol Lietuvos politinėje padangėje laukiama išrinktojo prezidento Gitano Nausėdos kadencijos starto ir...

Europa vėl panyra į diskusijas dėl milijardų Premium

Europos Sąjungos (ES) šalių derybos dėl būsimo daugiamečio Bendrijos biudžeto užtruks bent pusmečiu ilgiau,...

Era po robotų: darbai migruos iš pramonės į paslaugų sektorių Premium 1

Pramonėje įsigalint robotams, automatizacijai ir dirbtiniam intelektui, darbuotojų poreikis išliks ten, kur...

Paslaugos
05:45
„Aprangos“ grupė pertvarko „premium“ parduotuves, nelieka „Emporio Armani“ Premium

Pagrindiniai pokyčiai susiję su „Emporio Armani“ tinklo parduotuvėmis, kurių asortimentas perkeliamas į...

Prekyba
05:45
Karjera kitaip: kur ir kaip ją lengviausia padaryti Premium

Didelės bendrovės vilioja karjeros galimybėmis, smulkios – greitais sprendimais, nes darbdavys puikiai mato...

Gazelė
05:45
Lietuva planuoja pati statyti švietimo ir kultūros centrą Suvalkuose 2

Lietuvos Vyriausybė planuoja, kad švietimo ir kultūros centrui Suvalkuose, Lenkijoje, reikės statyti naujas...

Verslo aplinka
2019.06.18
Kovą dėl JK premjero posto paliko dar vienas kandidatas

Antradienį vyko dar vienas Torių lyderio ir būsimo britų premjero rinkimų etapas. Konservatorių parlamentarai...

Verslo aplinka
2019.06.18
Vilniaus festivalio finalui – muzikos ir literatūros chuliganų darbas

Vilniaus festivalį birželio 21 d. Lietuvos rusų dramos teatre užbaigs katalonų režisieriaus Calixto Bieito ir...

Laisvalaikis
2019.06.18
Rusija įveda elektronines vizas ir tikisi 25% daugiau turistų 4

Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas nurodė užtikrinti, kad nuo 2021 m. sausio 1 d. užsienio turistams būtų...

Paslaugos
2019.06.18
Ilgamečiai pardavimų vadovai: paklausūs, bet sunkiai keičiantys darbą Premium 1

Pardavimų vadovo asmeniniai gebėjimai, kompetencijos ir turima patirtis lemia didžiąją dalį pardavimų sėkmės.

Pardavimai
2019.06.18
Jaunųjų dizainerių sprendimai: nuo galūnių protezų iki Marso kolonizavimo

Vilniaus dailės akademijos (VDA) Dizaino inovacijų centras paskelbė kasmetinio „Jaunojo dizainerio prizo“...

Laisvalaikis
2019.06.18
D. Trumpas kitą savaitę susitiks su Kinijos lyderiu

Antradienį Donaldas Trumpas, JAV prezidentas, patvirtino, kad kitą savaitę jis ir Xi Jinpingas, Kinijos...

Verslo aplinka
2019.06.18
SEB ir „Danske Bank“ patirtys, kaip didinti klientų pasitenkinimą Premium

Kelerius metus eksperimentavęs, SEB bankas šiemet visus savo klientų konsultavimo skyrius vertina ne pagal...

Rinkodara
2019.06.18
Obligacijų rinkoje – rekordinės priemokos už pinigų priparkavimą 1

Europos centrinio banko (ECB) vadovas atliko magiją keliais žodžiais pakeldamas ūpą rinkose. Tačiau kartu...

Rinkos
2019.06.18
Iš derybų su „Linava“ pasitraukė kelios profsąjungos 5

Darbdavių ir tolimųjų reisų vairuotojų atstovams nesutariant dėl atlyginimų koeficientų didinimo, antradienį...

EP atsiras nauja kraštutinių dešiniųjų frakcija

Prancūzijos Marine Le Pen vedama kraštutinių dešiniųjų partija „Nacionalinis sambūris“ suvienijo jėgas su...

Verslo aplinka
2019.06.18
Teismas atnaujino buvusio VMI vadovo D. Bradausko skundo nagrinėjimą

Teismas atnaujino Dainoro Bradausko, buvusio Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) vadovo skundą dėl jo...

Verslo aplinka
2019.06.18
„Retal Lithuania“: dirbant 80% pajėgumu pasiektas rekordinis rezultatas

Praėjusiais metais Lentvaryje veikianti PET ruošinių gamintoja UAB „Retal Lithuania“ gavo 134,4 mln. Eur...

Pramonė
2019.06.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau