Krizės akivaizdoje išlieka tie, kurie atranda naujus kelius

Neapibrėžta geopolitinė situacija ir kiti iššūkiai, su kuriais 2023 metais susidūrė logistikos verslas, vieniems tapo pabaigos pradžia, kitiems – dar vienu postūmiu ieškoti naujų galimybių. „Sudėtingi uždaviniai logistikos verslą lydi nuolatos, o rinkoje įsitvirtina tie, kurie sugeba prisitaikyti“, – sako dešimtmetį Lietuvoje sėkmingai verslą plėtojančios logistikos įmonės „Logiversa“ vadovas Genadijus Riabčuk.
Logistikos sektoriui pastarasis dešimtmetis buvo permainingas. Su kokiais iššūkiais teko susidurti ir kokius esminius pokyčius įžvelgiate?
Logistikos verslas išties išskirtinis – mes vieni pirmųjų pajaučiame ekonominių ir politinių pokyčių pasekmes, o kartais apie svarbius pasaulinius įvykius sužinome anksčiau, nei jie įvyksta.
Šis dešimtmetis tikrai nebuvo ramus. Pirmiausia – 2008 metų krizė, iš kurios išlipti prireikė kelerių metų, tuomet Euromaidanas, Krymo aneksija ir karinis konfliktas Donbaso regione su visomis iš to išplaukiančiomis pasekmėmis. Galiausiai, Didžiosios Britanijos išstojimas iš Europos Sąjungos, vis dar vykstantis Rusijos karas Ukrainoje bei neramumai visame pasaulyje. Kiekvieną kartą sutrikus tiekimo grandinėms, logistikos verslui teko mokytis dirbti naujomis sąlygomis.
Tačiau ne tik tai – logistikos sektoriui reikšminga buvo ir pati socialinė bei kultūrinė transformacija, kuri pastarąjį dešimtmetį buvo itin sparti. Verslo procesų skaitmenizavimas suteikė galimybę dirbti greičiau ir efektyviau, tačiau tuo pačiu tai ir tam tikra atsakomybė – norėdamas nepralaimėti konkurencinėje kovoje, privalai reaguoti maksimaliai sparčiai. Norintiems įsitvirtinti rinkoje, įmonės imlumas ir savalaikis technologinių sprendimų diegimas kaip niekada svarbus.
Pastaruoju metu pasigirsta kalbų apie į logistikos sektorių besibeldžiančią krizę. Įtampa šiame sektoriuje išties juntama?
Dabartinis laikotarpis išties įdomus. Iš vienos pusės rinkoje galima jausti neigiamas nuotaikas – transporto pasiūla didelė, o kainos sumažėjusios, tad akivaizdu, kad dalis vežėjų atsisako pervežimų ir išparduoda turimą transporto parką. Iš kitos pusės – pajamų kreivė logistikos sektoriuje kyla aukštyn. Susisiekimo ministerijos duomenimis, augimas siekia 4.5 proc., o tai reikšmingi skaičiai.
Galiu pasidžiaugti, kad mūsų įmonė sėkmingai susidorojo su iššūkiais – nors laikai tikrai ne patys lengviausi, matome augimą visose srityse. „Logiversa“ vykdomi krovinių pervežimai 2023 metais augo kone dvigubai nepaisant to, kad dėl įvestų sankcijų kai kurios rinkos užsivėrė. Prieš dešimtmetį pradėdami verslą priėmėme teisingą strateginį sprendimą dirbti su Kazachstano rinka – jau tuomet įžvelgėme šios šalies potencialą ir sparčiai besivystančią ekonomiką, tad šiai dienai Kazachstanas yra vienas iš stipriausių mūsų partnerių.
Gebėjimas planuoti dešimt žingsnių į priekį dirbant logistikos srityje gali suvaidinti esminį vaidmenį įmonės sėkmės istorijoje?
Vien to, žinoma, nepakanka. Reikia mokėti ne tik planuoti, bet ir operatyviai reaguoti į dabartinę situaciją. Sakyčiau, esminis dalykas yra tolygus ir stabilus augimas. Kartais pasitaiko galimybių daugiau uždirbti einamuoju metu, tačiau įprastai tokiais atvejais tenka prisiimti ir didesnę riziką. Kuo tolimesnes perspektyvas gebi įžvelgti, tuo kokybiškiau ir saugiau įmonė dirba. Tuo pačiu įgyjamas ir konkurencinis pranašumas. Tačiau tam reikia rimto pasiruošimo: logistikos srityje, kaip ir sporte – rezultatai varžybose yra tik 1 proc. viso proceso, o likę 99 proc. – treniruotės.
Tik ne viskam įmanoma pasiruošti, juk pastarieji metai – puikus įrodymas, kad viskas gali apsiversti aukštyn kojomis per vieną dieną. Kaip logistikos sektoriui pavyksta tvarkytis su neapibrėžta geopolitine situacija?
Teko išmokti ne vieną pamoką ir mokomės toliau. Esama situacija tik dar kartą įrodė, kad verslą būtina diversifikuoti tam, kad užsidarius vieniems keliams, liktų atviri kiti. Mes turime atskirą padalinį, kuris dirba su pervežimais Europoje, tad mus, kaip ir daugumą, permainos palietė, tačiau netapo trukdžiu sėkmingam verslui. Be to, verslą vystome skirtingomis kryptimis, tad savo klientams visuomet galime pasiūlyti alternatyvių sprendimų – jei krovininiai automobiliai stringa prie sienų, krovinius gabename oro transportu ar kitais galimais būdais.
Deja, verslo interesai ne visuomet eina koja kojon su valstybės pozicija tam tikrais klausimais. Pavyzdžiui, kuomet per parą per sieną praleidžiamas labai ribotas skaičius krovininių automobilių ir susidaro eilės, kuriose vairuotojai priversti stovėti savaitę ar net ilgiau. Transportas pinigus uždirba tik tuomet, kai juda. Jei stovi vietoje – verslas patiria nuostolius, o tai – ir darbuotojų atlyginimai, ir valstybei sumokami mažesni mokesčiai. Taigi norėtųsi daugiau dialogo, įsiklausymo į tikruosius poreikius.
Kitas svarbus dalykas – nuolatinės įmonės investicijos į ateitį, leidžiančios verslui ne tik išgyventi kriziniais laikais, bet ir nuosekliai augti. Investicijos į darbuotojų mokymus, naujų ryšių mezgimas pasaulinėje rinkoje, dalyvavimas parodose yra būtinybė. Jei nori išgyventi, turi gebėti prisitaikyti prie kintančios aplinkos, o tam ypatingai svarbūs profesionalūs darbuotojai.
Kalbant apie darbuotojus – ar logistikos sektoriui pavyko išspręsti ilgokai besitęsiančią problemą su darbuotojų trūkumu?
Sakyčiau, prieš pusmetį situacija buvo tikrai sudėtinga, tačiau dabar jau matome prošvaistes. Šiuo metu nemažą dalį vairuotojų Lietuvoje sudaro iš trečiųjų šalių atvykę asmenys. Apie juos tenka girdėti dvejopus atsiliepimus: iš vienos pusės, dažnu atveju jie lojalesni darbdaviui, iš kitos pusės – neturi tokios aukštos kompetencijos, kokią įprastai turi lietuviai. Tačiau bendrai situacija logistikos versle darbuotojų klausimu gerėja – nebėra taip, kaip prieš dešimt metų, kuomet tolimųjų reisų vairuotojai iš tiesų buvo silpnoji pusė.
Žinoma, gerų darbuotojų niekada nebūna per daug – jų visuomet reikia ieškoti ir į juos investuoti, nes darbuotojai yra svarbiausias įmonės resursas ir jos sėkmės garantas.
Kai rinkoje jaučiamas darbuotojų trūkumas, prisivilioti juos ne taip paprasta. Kas juos suvilioja į „Logiversą“ – atlyginimai, karjeros perspektyvos?
Sąžiningas, konkurencingas atlyginimas visuomet yra gera paskata, tačiau ne vien tai. Sakyčiau, labiau motyvuoja perspektyva kažką pasiekti savo gyvenime. Kai kalbuosi su naujais darbuotojais, visuomet pabrėžiu, kad man labai svarbu, kaip jie patys mato savo ateitį metų, dviejų ar penkerių perspektyvoje. Mūsų tikslas yra surasti ilgalaikius darbuotojus, kurie augtų kartu su mumis. Todėl dedame visas pastangas, kad darbuotojai įmonėje jaustųsi komfortiškai ir turėtų visas profesinio tobulėjimo galimybes.
Kitas dalykas – asmeniniai santykiai, bendras klimatas įmonėje. Mūsų komanda vieninga, tad kartu švenčiame pergales ir tuo pačiu kartu išgyvename ne tokius sėkmingus etapus, bendrai dirbdami tam, kad pasiektume daugiau. Tai svarbu ne tik įmonei, bet ir patiems darbuotojams. Ne paskutinėje vietoje, matyt, yra ir mūsų reputacija.
Jums šie metai – savotiškas atskaitos taškas, kuomet galima įsivertinti per dešimtmetį nuveiktus darbus ir pasiekimus.
Taip, per dešimtmetį „Logiversa“ stipriai išaugo visomis prasmėmis. Šiemet ne tik atidarėme atstovybę Kazachstane, bet ir muitinės sandėlį Vilniuje, kuriame kokybiškai bei operatyviai teikiame sandėliavimo ir muitinės tarpininkavimo paslaugą. Antrus metus pelnėme „Gazelės“ apdovanojimą, kuris yra įmonės stabilumo ir nuoseklaus darbo įvertinimas, matome nuolatos augančias apyvartas, tačiau labiausiai džiugina lojalūs ir savo darbo rezultatais patenkinti darbuotojai – man tai yra vienas iš svarbiausių mūsų, kaip įmonės, sėkmės rodiklių.