2024-11-20 08:53

„LTG grupės“ konkursas – tik detalė, agentūros piktinasi nesąžininga konkurencija

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Šiuo metu vykstant „LTG grupės“ ir jos jungiamų įmonių žiniasklaidos planavimo konkursui ir jį audituojant UAB „Media Audits“, agentūros ir viešai, ir neviešai baksnoja į ne vienus metus besitęsiančią problemą, kai valstybinių institucijų konkursus audituoja įmonė, kurios savininkai valdo konkuruojančią žiniasklaidos planavimo agentūrą.

Kritikos centre atsidūrusi UAB „Media Audits“, kaip matyti rekvizitai.lt puslapyje, turi vieną darbuotoją. Bendrovės akcininkai, Registrų centro (RC) duomenimis, turintys po lygiai akcijų, yra Jaunius Jakaitis ir Dainius Blynas.

Abu šie asmenys yra susiję ir su žiniasklaidos planavimo agentūra UAB „Metre“ (prekių ženklas „Metrix Agency“), kuri taip pat dalyvauja viešuosiuose ir privačiuose žiniasklaidos planavimo paslaugų pirkimų konkursuose.

UAB „Metre“ 2021 m. kovą buvo įsteigta vienintelio akcininko D. Blyno, dar tais pačiais agentūrai buvo pavesta vadovauti Gedgaudui Vincui Girončikui. 

2022 m. spalį „Metre“ akcininkais tapo komunikacijos ekspertas Mindaugas Ardišauskas ir UAB „Metre group“. Savo ruožtu „Metre group“ akcininkai yra J. Jakaitis (audito įmonės bendraturtis), Laurynas Sadauskas, G. V. Girončikas ir kūrybinių reklamos agentūrų valdytoja „Not Perfect Companies“ (Lietuvoje – „Not Perfect Vilnius“).

M. Ardišauskas savo turėtą 22% akcijų paketą „Metre group“ pardavė 2023 m. spalį.

Interesų konfliktas

Likti neįvardinti panorę VŽ šaltiniai piktinasi, kiek gali tęstis situacija, kai konkursą audituoja įmonė, kurios savininkai valdo kitą žiniasklaidos planavimo agentūrą.

Teigiama, kad kai kurios agentūros, sužinojusios, kad „Lietuvos geležinkelių“ konkursą audituos, o kartu ir turės prieigą prie pasiūlymų ši audito bendrovė, apskritai nusprendė neteikti pasiūlymo. 

Buvimas auditoriumi kelia ypatingus reikalavimus skaidrumui ir objektyvumui, todėl bet kokios sąsajos su audituojamais subjektais – žiniasklaidos planavimo agentūromis ar žiniasklaidos kanalais yra neleistinos, ypač kai kalbame apie viešųjų pirkimų konkursus, akcentuoja keli VŽ pašnekovai.

Vasaris Oržekauskas, žiniasklaidos planavimo agentūros „Inspired UM“ direktorius, sutinka, kad ši problema tikrai yra opi ir dalyvaujant valstybiniuose konkursuose periodiškai su tuo susiduriama.

Vasaris Oržekauskas, „Inspired UM“ vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Vasaris Oržekauskas, „Inspired UM“ vadovas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

„Tai ne vienus metus besitęsianti rinkos bėda. Tie patys asmenys vadovauja audito bendrovei ir kartu per susijusius asmenis turi ir žiniasklaidos planavimo agentūrą. Interesų konfliktas yra akivaizdus. Audituodami skirtingus konkursus, jie prieina prie visos konfidencialios informacijos tiek kalbant apie atskirų agentūrų kainų lygį, tiek strateginius klausimus, agentūrų „know-how“. Tai yra labai jautru“, – pabrėžia V. Oržekauskas.

Tiesa, „Media Audits“ dažniausiai sutinkama valstybinių institucijų, įstaigų konkursuose. Privatūs prekių ženklai paprastai renkasi tarptautinius auditorius ir jų ratas yra gana platus, konstatuoja V. Oržekauskas.

„Šiuo požiūriu, tikėtina, valstybines įmones riboja arba finansai, arba neįsigilinimas į situaciją. Kartu norisi pabrėžti, kad tai nėra vien „Lietuvos geležinkelių“ problema. Būtų geras postūmis, jei valstybinės institucijos pradėtų kelti aiškius reikalavimus auditoriams. Jų nepriklausomumas turėtų būti esminis faktorius“, – akcentuoja V. Oržekauskas.

Jis teigia, kad nors interesų konfliktas akivaizdus, visgi dėl šios priežasties nėra pasitraukę iš vykdytų ar šiuo metu vykdomų konkursų.

Vienas lauke – ne karys

„Čia norėtųsi ir bendro rinkos sutarimo, problemos neišspręs vienos agentūros pasitraukimas iš vieno konkurso. Jei iš jo pasitrauktų dauguma dalyvių, būtų akivaizdus signalas pačioms institucijoms“, – svarsto V. Oržekauskas.

Problema ta, teigia pašnekovas, kad Lietuvoje šios srities nepriklausomų auditorių beveik nėra, kitaip tariant, yra „Media Audits“, bet ji kartu užsiima ir tradicine agentūrų veikla.

V. Oržekauskas priduria, kad nors turėjo įtarimų, patys nerinko ir netikrino sąsajų tarp minimų įmonių.

„Auditorių nepriklausomumas ir nešališkumas yra esminiai kriterijai ir tokios įmonės neturėtų turėti net menkiausio įtarimo, kad gali pasinaudoti informacija“, – pabrėžia V. Oržekauskas.

Kiti VŽ pašnekovai akcentuoja, jog, esant dabartinei situacijai, galima spėti, kad, naudodamiesi viešųjų ir privačių konkursų metu gauta informacija, „Media Audits“ informaciją gali pasitelkti ir „Metrix Agency“ verslo naudai.

Todėl, pasak jų, didžiosios agentūros, sužinojusios, kad pirkimo konkurse vienu ar kitu atveju dalyvaus minimos įmonės, neretai atsisako dalyvauti, siekdamos apsaugoti savo komercines paslaptis, o valstybinės įstaigos taip apriboja savo galimybes rinktis iš visų žiniasklaidos planavimo agentūrų, bet dėl to gali nukentėti viešasis interesas. 

„Kartu būna keista vėliau dalyvauti verslo klientų organizuojamuose konkursuose ir konkuruoti su „Metrix Agency“, kuri ką tik per kitą juridinį asmenį viešajame konkurse tave vertino ir susirinko visą informaciją“, – apie nemalonias situacijas kalba VŽ pašnekovai, akcentuodami, kad po tokių konkursų ne kartą teko kalbėtis su potencialiais ar esamais klientais, aiškintis dėl taikomos kainų politikos ir kitų jautrių aspektų.

Turi savo tiesą

D. Blynas, „Media Audits“ direktorius, atsakydamas į VŽ užklausą, pabrėžia, kad jo vadovaujama bendrovė, teikianti žiniasklaidos planavimo agentūrų konkursų ir žiniasklaidos planavimo auditų paslaugas, visuomet deklaruoja savo interesus klientams, įskaitant akcininkų interesus ir jų sąsajas su kitomis įmonėmis. 

„Džiaugiamės, kad apie teorinių interesų konfliktų galimybę sprendžia klientai prieš pirkdami paslaugas, o ne konkuruojančios įmonės. Taip pat norėčiau pridėti, kad būtent ekspertų atliekamas žiniasklaidos planavimo paslaugų auditas padeda užtikrinti skaidrumą, tinkamą atskaitingumą ir sąžiningas kainas“, – savo poziciją dėsto D. Blynas. 

Vadovaujasi procedūromis

Sandra Trinkūnaitė-Rimkienė, „LTG grupės“ ryšių su visuomene vadovė, VŽ patvirtina, kad šiuo metu vykdo reklamos (žiniasklaidos) planavimo, sklaidos paslaugos ir priemonės pirkimo konkursą.

Vilniaus vaizdai 2024 metais. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

„Šiuo metu atliekame tiekėjų pateiktų pasiūlymų vertinimą. Atsižvelgiant į tai, kad pirkime numatytos derybos, pagal viešųjų pirkimų procedūras komentarų, susijusių su dalyviais ir jų skaičiumi, teikti negalime“, – kalba S. Trinkūnaitė-Rimkienė.

Ji pažymi, kad „LTG grupei“ yra žinomas teisės aktais nustatytas interesų konflikto valdymo ir jo vengimo reglamentavimas – jo grupė kruopščiai laikosi.

Iki 2024 m. pradžios žiniasklaidos planavimo paslaugas „LTG grupei“ teikė viešą konkursą laimėjusi „Havas media“.

Nedideli, tačiau akiratyje

Savo ruožtu žiniasklaidos agentūra „Metrix Agency“, palyginti su šio segmento įmonėmis, – nedidelė bendrovė. Jos pajamos pernai augo 50%, iki 1,7 mln. Eur.

O ant pirmojo laiptelio esančios ir lyderės pozicijas išlaikiusios„Dentsu Lithuania“, jungiančios žiniasklaidos planavimo bendroves „Carat“ ir „Dentsu X“ bei skaitmeninę agentūrą „iProspect“, konsoliduoti pardavimai 2023 m. siekė 31,5 mln. Eur.

Antroje vietoje besirikiuojanti „Inspired UM“ (UAB „Inspired Communications“) pardavimus pernai augino sparčiausiai, bemaž 55%, ir skaičiavo 26,9 mln. Eur pajamas.

VŽ rašė, kad 2023-ieji žiniasklaidos planavimo agentūroms buvo dosnūs, itin reikšmingą šuolį į viršų demonstruoja visos pirmajame penketuke esančios bendrovės. 

 

 

 

52795
130817
52791