Duomenų apsauga – kiauras rėtis

Publikuota: 2018-12-14
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR), dar prieš įsigaliodamas ilgą laiką bauginęs duomenų tvarkytojus, teoriškai veikia jau daugiau nei pusmetį, tačiau realiai jo įgyvendinimas stringa – pirmiausia dėl to, kad pats reglamentas yra itin neapibrėžtas, nemaža dalis įmonių tiesiog numojo į jį ranka.

BDAR vadinamas svarbiausiu asmens duomenų apsaugos projektu ES per pastaruosius du dešimtmečius. Juo siekiama suvienodinti asmens duomenų apsaugos nuostatas skirtingose Europos šalyse ir geriau apsaugoti ES piliečių duomenis. Reglamentas įpareigoja verslo subjektus pranešti apie asmens duomenų saugumo pažeidimus ir kt. Įmonės, kurios neatitiks naujojo reglamento reikalavimų, gali gauti baudų, rizikuoja verslo tęstinumu. Už reglamento pažeidimus gresia baudos, siekiančios iki 4% visos bendrovės apyvartos, tačiau bauda negalės būti didesnė nei 20 mln. Eur.

Artėjant BDAR įsigaliojimo dienai (gegužės 25 d.), buvo girdėti savotiškos isterijos ženklų – panašių, kokie sklido laukiant 2000-mečio ribos. Reglamento taikymas kėlė nemažai klausimų – duomenų valdytojai ir tvarkytojai baiminosi, kad duomenų saugumas ar jo pažeidimas gali būti įvairiai interpretuojamas. Praėjus pusmečiui, nerimas lyg ir atslūgo – su juo atslūgo ir realus rūpinimasis duomenų apsauga. Specialistai teigia, kad didžioji dalis verslo BDAR reikalavimus įgyvendino pro forma – paviršutiniškai ir minimaliai: realiai apie 40%, o gal ir daugiau Lietuvos įmonių per šį pusmetį apskritai nieko nepadarė.

Pastebėta, kad rimčiau į BDAR pažvelgė stambios bendrovės, kurias ir anksčiau teisės aktai įpareigojo rimtai rūpintis duomenų apsauga – jos šioje srityje turi ir kompetencijų, ir specialistų. Konsultantai aiškina, kad visas kitas verslas iki šiol nelabai žino, nuo ko reikia pradėti, ką praktiškai reikia daryti, kartais net neįsivaizduoja reglamento apimties.

Nedidelis verslas per daug sau galvos nesuka – jam BDAR yra tik viena iš nedaugelio teisės aktų, prie kurių reikia prisitaikyti. Aktualūs kasdieniai klausimai dažniausiai nustumia į šalį „ne tokius aktualius“. Didelė dalis įmonių tiesiog lūkuriuoja ir nieko nedaro. Verslui ne tik trūksta kompetencijų šioje srityje – duomenų apsaugą išmanančių specialistų trūksta ir rinkoje. Smulkios ir vidutinės įmonės gali būti prasčiau pasirengusios naujovėms, todėl yra labiau pažeidžiamos, nes rizikuoja susilaukti baudų. Tiesa, kol kas Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija dar nėra skyrusi nė vienos baudos, nors nurodymų dėl netinkamo asmens duomenų tvarkymo jau pateikė kelioms įmonėms. Specialistai išskiria vieną dažniausiai pasitaikančių BDAR pažeidimų – asmens duomenų tvarkymą, pagrindu nurodant teisėtą bendrovės interesą. Būtent teisėtas interesas šiuo atveju nėra iki galo apibrėžtas, todėl vyrauja nuomonė, kad teisėtas interesas apima beveik viską. Tuo ir vadovaujasi didžioji dalis įmonių, kurios tvarko asmens duomenis. Kitas pažeidimas – perteklinių duomenų reikalavimas iš klientų.

„BDAR nepadidino žmonių privatumo. Reklamuotojai, skolų išieškotojai ir kiti „duomenų verslininkai“ toliau mūsų duomenis tvarko kaip tvarkę ir yra įsitikinę, kad turi „teisėtą verslo interesą“, – teigia Mindaugas Kiškis, Mykolo Romerio universiteto profesorius, advokatų kontoros „Invent“ vadovaujantysis partneris. Pasak jo, lietuviškų brukalų srautai ir toliau atakuoja žmones. Teisininkas prognozuoja, kad asmens duomenų apsaugos reikalai pagerės tik tada, kai atsiras realios sankcijos už pažeidimus – pagrūmojimo pirštu neužtenka: teisės normos be sankcijų neveikia.

VŽ nuomone, vien užfiksuoti reglamento įsigaliojimą negana – jis turėtų būti apibrėžtas, aiškus, nes painiavoje paliekama erdvės interpretacijoms. Net ir baudos – ne panacėja: realų asmens duomenų apsaugos veikimą stabdo poįstatyminių aktų, išaiškinimų, praktikos nebuvimas.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Nusibodo baidarių „autostrados“ upėse, todėl pradėjo gaminti medines kanojas Premium

Kažkada kilęs sumanymas pasigaminti kanoją Janiui Žekaniui jau tapo pagrindine veikla. Kad kuo daugiau galimų...

Gazelė
2019.07.22
Reklamos agentūrų metai: šuolis – gamybos įmonėse, iššūkiai – kūrybininkams Premium 1

30-ies didžiausių kūrybinių ir reklamos agentūrų pardavimai per 2018 m. išaugo daugiau nei dešimtadaliu.

Rinkodara
2019.07.22
Prekių pristatymo kaštų valdymas: skirtingų e. parduotuvių patirtys Premium

Sąnaudoms vis labiau spaudžiant, estų e. prekybininkai, tarp jų ir mažmenininkas „Selver“, skelbia nuo rudens...

Prekyba
2019.07.22
Kaip grįžta investicijos į socialinę atsakomybę 4

Lietuvos verslo pasaulyje yra dvi klaidingo mąstymo kryptys, kai pradedama kalba apie socialinę atsakomybę.

Rinkodara
2019.07.21
Po Konkurencijos tarybos išvadų „Cgates“ atsisakė sandorio 7

Konkurencijos taryba nutraukė pranešimo apie koncentraciją nagrinėjimą, nes po preliminarių išvadų bendrovė...

Rinkodara
2019.07.18
Būsimiems šeimos kortelių savininkams – „Maximos“, „Litexpo“ nuolaidos 

Gausios ir neįgalius vaikus auginančios šeimos nuo rugsėjo turės galimybę naudotis lengvatomis tinklo...

Prekyba
2019.07.18
„Bazaarvoice“ planuoja tolimesnę plėtrą Lietuvoje 2

Prieš metus Vilniuje įsteigusi padalinį JAV rinkodaros technologijų bendrovė „Bazaarvoice“ planuoja...

Rinkodara
2019.07.18
Prekių nepristačiusiai „Intershop LT“ – bankroto byla 

Prekių nepristačiusiai elektroninę parduotuvę stilingai.lt valdžiusiai bendrovei „Intershop LT“ teismas...

Prekyba
2019.07.18
„Alfa Media“ pripažinta pažeidusi Etikos kodeksą

Visuomenės informavimo etikos komisija, išnagrinėjusi UAB „Gintarinė vaistinė“ skundą, pripažino, kad UAB...

Rinkodara
2019.07.18
„Eurovaistinė“ stebisi skirta bauda už klaidinančią reklamą 6

Konkurencijos taryba nustatė, kad vaistinių tinklo „Eurovaistinė“ skleista reklama apie senjorams taikomas...

Rinkodara
2019.07.18
„Epson Europe“ pasirinko komunikacijos partnerius Baltijos šalyse

Spausdintuvų ir projektorių gamintoja „Epson“ pasirinko savo komunikacijos partnerius Baltijos šalims. Jais...

Rinkodara
2019.07.18
Signalas „Amazon“: sėkmę raško didieji konkurentai

Svarbiausios JAV prekybos milžinės „Amazon“ vasaros rinkodaros akcijos „Prime Day“ sėkme mėgaujasi ir kiti...

Rinkodara
2019.07.18
Internete neteisėtai naudojamasi LRT laidos „Klauskite daktaro“ pavadinimu

LRT pasiekė informacija, kad internete, prisidengdami LRT televizijos laidos „Klauskite daktaro“ pavadinimu...

Rinkodara
2019.07.16
K. Taukačikas: nuo komunikacijos elektrobusų gamybos įmonėje nepabėgau Premium 5

Ilgametis komunikacijos agentūros „Bosanova“ vadovas Kristinas Taukačikas, šiemet pardavęs didžiąją dalį...

Rinkodara
2019.07.16
Seimas nesvarstys reklamos LRT draudimo

Parlamentarai antradienį nutarė, kad nesvarstys projekto, kuriuo siūloma uždrausti visą reklamą Lietuvos...

Rinkodara
2019.07.16
„Conrestos“ prekės ženklo pokyčiai – evoliucija į naują, visapusiškai modernų etapą Verslo tribūna 10

Šiemet dešimtmetį mininti generalinės rangos bendrovė, atnaujinusi savo prekės ženklą, teigia, kad pokyčiai...

Statyba ir NT
2019.07.15
„Audimas“ patyrė skaudų pralaimėjimą „Audi AG“ Premium 38

Europos Sąjungos Bendrasis Teismas patvirtino ES intelektinės nuosavybės tarnybos (ESINT) sprendimą, pagal...

Pramonė
2019.07.15
„Manillos“ istorija: sukūrę vaizdą, atitinkantį turinį, per mėnesį pardavė daugiau nei per metus Premium

Kosmetikos gamybos verslą, kuriam be specifinių žinių, reikia dar ir nemažų investicijų, galima pradėti tik...

Gazelė
2019.07.15
Labiausiai augo didžiosios komunikacijos agentūros 2

Ryšių su visuomene agentūrų asociacijai RSVA priklausančių bendrovių tiesioginės pajamos 2018 m. augo 31%, o...

Rinkodara
2019.07.14
„F1“ vardu neteisėtai paženklinti saldainiai nepasiekė Lietuvos vartotojų 1

Lietuvos apeliacinis teismas padėjo tašką dar vienoje saldumynų byloje. Šį kartą į teisininkų akiratį pateko...

Rinkodara
2019.07.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau