Duomenų apsauga – kiauras rėtis

Publikuota: 2018-12-14
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR), dar prieš įsigaliodamas ilgą laiką bauginęs duomenų tvarkytojus, teoriškai veikia jau daugiau nei pusmetį, tačiau realiai jo įgyvendinimas stringa – pirmiausia dėl to, kad pats reglamentas yra itin neapibrėžtas, nemaža dalis įmonių tiesiog numojo į jį ranka.

BDAR vadinamas svarbiausiu asmens duomenų apsaugos projektu ES per pastaruosius du dešimtmečius. Juo siekiama suvienodinti asmens duomenų apsaugos nuostatas skirtingose Europos šalyse ir geriau apsaugoti ES piliečių duomenis. Reglamentas įpareigoja verslo subjektus pranešti apie asmens duomenų saugumo pažeidimus ir kt. Įmonės, kurios neatitiks naujojo reglamento reikalavimų, gali gauti baudų, rizikuoja verslo tęstinumu. Už reglamento pažeidimus gresia baudos, siekiančios iki 4% visos bendrovės apyvartos, tačiau bauda negalės būti didesnė nei 20 mln. Eur.

Artėjant BDAR įsigaliojimo dienai (gegužės 25 d.), buvo girdėti savotiškos isterijos ženklų – panašių, kokie sklido laukiant 2000-mečio ribos. Reglamento taikymas kėlė nemažai klausimų – duomenų valdytojai ir tvarkytojai baiminosi, kad duomenų saugumas ar jo pažeidimas gali būti įvairiai interpretuojamas. Praėjus pusmečiui, nerimas lyg ir atslūgo – su juo atslūgo ir realus rūpinimasis duomenų apsauga. Specialistai teigia, kad didžioji dalis verslo BDAR reikalavimus įgyvendino pro forma – paviršutiniškai ir minimaliai: realiai apie 40%, o gal ir daugiau Lietuvos įmonių per šį pusmetį apskritai nieko nepadarė.

Pastebėta, kad rimčiau į BDAR pažvelgė stambios bendrovės, kurias ir anksčiau teisės aktai įpareigojo rimtai rūpintis duomenų apsauga – jos šioje srityje turi ir kompetencijų, ir specialistų. Konsultantai aiškina, kad visas kitas verslas iki šiol nelabai žino, nuo ko reikia pradėti, ką praktiškai reikia daryti, kartais net neįsivaizduoja reglamento apimties.

Nedidelis verslas per daug sau galvos nesuka – jam BDAR yra tik viena iš nedaugelio teisės aktų, prie kurių reikia prisitaikyti. Aktualūs kasdieniai klausimai dažniausiai nustumia į šalį „ne tokius aktualius“. Didelė dalis įmonių tiesiog lūkuriuoja ir nieko nedaro. Verslui ne tik trūksta kompetencijų šioje srityje – duomenų apsaugą išmanančių specialistų trūksta ir rinkoje. Smulkios ir vidutinės įmonės gali būti prasčiau pasirengusios naujovėms, todėl yra labiau pažeidžiamos, nes rizikuoja susilaukti baudų. Tiesa, kol kas Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija dar nėra skyrusi nė vienos baudos, nors nurodymų dėl netinkamo asmens duomenų tvarkymo jau pateikė kelioms įmonėms. Specialistai išskiria vieną dažniausiai pasitaikančių BDAR pažeidimų – asmens duomenų tvarkymą, pagrindu nurodant teisėtą bendrovės interesą. Būtent teisėtas interesas šiuo atveju nėra iki galo apibrėžtas, todėl vyrauja nuomonė, kad teisėtas interesas apima beveik viską. Tuo ir vadovaujasi didžioji dalis įmonių, kurios tvarko asmens duomenis. Kitas pažeidimas – perteklinių duomenų reikalavimas iš klientų.

„BDAR nepadidino žmonių privatumo. Reklamuotojai, skolų išieškotojai ir kiti „duomenų verslininkai“ toliau mūsų duomenis tvarko kaip tvarkę ir yra įsitikinę, kad turi „teisėtą verslo interesą“, – teigia Mindaugas Kiškis, Mykolo Romerio universiteto profesorius, advokatų kontoros „Invent“ vadovaujantysis partneris. Pasak jo, lietuviškų brukalų srautai ir toliau atakuoja žmones. Teisininkas prognozuoja, kad asmens duomenų apsaugos reikalai pagerės tik tada, kai atsiras realios sankcijos už pažeidimus – pagrūmojimo pirštu neužtenka: teisės normos be sankcijų neveikia.

VŽ nuomone, vien užfiksuoti reglamento įsigaliojimą negana – jis turėtų būti apibrėžtas, aiškus, nes painiavoje paliekama erdvės interpretacijoms. Net ir baudos – ne panacėja: realų asmens duomenų apsaugos veikimą stabdo poįstatyminių aktų, išaiškinimų, praktikos nebuvimas.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Google“ testuoja būsimos Autorinių teisių direktyvos scenarijų 3

Praėjusią savaitę „Google“ pradėjo eksperimentuoti su nedidele dalimi vartotojų Europoje, kad suprastų, kokia...

Rinkodara
2019.01.22
„TNS LT“ pajamos užpernai pasiekė 2,9 mln. Eur

Didžiausios Lietuvoje rinkos tyrimų ir konsultacijų bendrovės „TNS LT“ pajamos 2017 m. siekė 2,9 mln. Eur –...

Rinkodara
2019.01.21
Baltijos šalių gyventojai noriau moka už turinį

Praėjusiais metais Baltijos šalių žiūrovai atsikratė mokamų vaizdo transliacijų internetu baimės ir lyginant...

Rinkodara
2019.01.20
Smulkiųjų klaidos internete

Investicija į verslo įvaizdį virtualioje erdvėje gali būti vienas išmintingiausių šiuolaikinių sprendimų.

Rinkodara
2019.01.20
Didžiausia bauda – už netikrus atsiliepimus internete Premium 8

Už Reklamos įstatymo pažeidimus Konkurencijos taryba 2018 m. įmonėms skyrė baudų už 16.800 Eur. Didžiausia...

Rinkodara
2019.01.19
„Eurovaistinė“ pasirinko naujus kūrybos partnerius

„Eurovaistinių“ tinklas pasirinko naujus reklamos partnerius – pradeda dirbti su kūrybine agentūra „Adell...

Rinkodara
2019.01.18
„McDonald’s“ Europoje prarado išimtines teises į „Big Mac“ ženklą 18

Greitojo maisto restoranų tinklas „McDonald’s“ Europos Sąjungos (ES) šalyse prarado teises į „Big Mac“ prekės...

Rinkodara
2019.01.18
Politikų pasirinktos vietos prezidentinėms ambicijoms paskelbti – įvaizdžio dalis 1

„Tai yra viena iš dalių, kuri paskui pasikartos kituose komunikaciniuose veiksmuose. Simboliai politikoje...

Rinkodara
2019.01.17
Ekspertai: „Gillette“ reklama – vaikščiojimas skustuvo ašmenimis Premium 3

Rinkodaros metus tarptautiniai prekės ženklai pradeda aktyviai – „Gillette“ savo naująja kampanija išjudino...

Rinkodara
2019.01.17
„Facebook“ ištrynė šimtus Rytų Europoje „Sputnik“ administruotų paskyrų 7

Socialinis tinklas „Facebook“ ketvirtadienį pranešė, kad Lietuvoje ir kitose Rytų Europos šalyse ištrynė...

Technologijos
2019.01.17
Daugiausia baudų skyrė už konkurenciją ribojančius susitarimus

Konkurencijos taryba 2018 m. už Konkurencijos ir Reklamos įstatymo pažeidimus skyrė baudų už 780.800 Eur,...

Rinkodara
2019.01.16
Rinkodaros ir pardavimų jungtuvės „Deeper“ - galimybė augti ar eksperimentas Premium 1

Išmaniųjų echolotų žvejybai gamintoja „Deeper“, pernai nepasiekusi tikslų ir ieškodama galimybių augti, be...

Rinkodara
2019.01.16
Rinkodara smulkiesiems: užuot erzinus vartotoją, kreiptis individualiai Premium 1

Autentiško ryšio su klientais paieškos, pasiūlymų individualizavimas, taip pat detali duomenų analizė ir...

Rinkodara
2019.01.16
Tarp savaitės reklamų: „Maximos“ lietuvybė ir šmaikštus „Lidl“ žingsnis 9

Tarp savaitės reklamų: lietuviškumui duoklę atiduodanti „Maxima“ (reklamos agentūra „New!“), „Lidl“...

Rinkodara
2019.01.15
„Lidl“ turi ir naują rinkodaros vadovę, ir naujus partnerius 17

Naująja prekybos tinklo „Lidl“ Rinkodaros departamento vadove tapo Elena Šilovaitė, pastaruosius metus šias...

Rinkodara
2019.01.15
Įvaizdžio nėra, fantazija išlaidauti – be ribų 18

Lietuva neturi įvaizdžio. Nes jo kūrėjai – nieko verti. Metų metais kiekviena Vyriausybė išleidžia šiam...

Rinkodara
2019.01.15
Kaunas vėl kviečia vilniečius vakarienės 2

696-ąjį gimtadienį netrukus švęsiančio Vilniaus gyventojus kauniečiai trečią kartą kviečia į svečius: ketina...

Laisvalaikis
2019.01.14
„Lietuvos geležinkeliai“ skelbia konkursą prekės ženklų atnaujinimui 8

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ ieško prekės ženklų kūrėjų – planuojama atnaujinti bendrovės...

Rinkodara
2019.01.14
Pietūs senjorams už eurą: kokia nauda verslui Premium 1

Kai kurios maitinimo įstaigos augina pajamas masiškumu, pasiūliusios valgių už mažesnę kainą, kitos rengia...

Rinkodara
2019.01.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau