Duomenų apsauga – kiauras rėtis

Publikuota: 2018-12-14
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas (BDAR), dar prieš įsigaliodamas ilgą laiką bauginęs duomenų tvarkytojus, teoriškai veikia jau daugiau nei pusmetį, tačiau realiai jo įgyvendinimas stringa – pirmiausia dėl to, kad pats reglamentas yra itin neapibrėžtas, nemaža dalis įmonių tiesiog numojo į jį ranka.

BDAR vadinamas svarbiausiu asmens duomenų apsaugos projektu ES per pastaruosius du dešimtmečius. Juo siekiama suvienodinti asmens duomenų apsaugos nuostatas skirtingose Europos šalyse ir geriau apsaugoti ES piliečių duomenis. Reglamentas įpareigoja verslo subjektus pranešti apie asmens duomenų saugumo pažeidimus ir kt. Įmonės, kurios neatitiks naujojo reglamento reikalavimų, gali gauti baudų, rizikuoja verslo tęstinumu. Už reglamento pažeidimus gresia baudos, siekiančios iki 4% visos bendrovės apyvartos, tačiau bauda negalės būti didesnė nei 20 mln. Eur.

Artėjant BDAR įsigaliojimo dienai (gegužės 25 d.), buvo girdėti savotiškos isterijos ženklų – panašių, kokie sklido laukiant 2000-mečio ribos. Reglamento taikymas kėlė nemažai klausimų – duomenų valdytojai ir tvarkytojai baiminosi, kad duomenų saugumas ar jo pažeidimas gali būti įvairiai interpretuojamas. Praėjus pusmečiui, nerimas lyg ir atslūgo – su juo atslūgo ir realus rūpinimasis duomenų apsauga. Specialistai teigia, kad didžioji dalis verslo BDAR reikalavimus įgyvendino pro forma – paviršutiniškai ir minimaliai: realiai apie 40%, o gal ir daugiau Lietuvos įmonių per šį pusmetį apskritai nieko nepadarė.

Pastebėta, kad rimčiau į BDAR pažvelgė stambios bendrovės, kurias ir anksčiau teisės aktai įpareigojo rimtai rūpintis duomenų apsauga – jos šioje srityje turi ir kompetencijų, ir specialistų. Konsultantai aiškina, kad visas kitas verslas iki šiol nelabai žino, nuo ko reikia pradėti, ką praktiškai reikia daryti, kartais net neįsivaizduoja reglamento apimties.

Nedidelis verslas per daug sau galvos nesuka – jam BDAR yra tik viena iš nedaugelio teisės aktų, prie kurių reikia prisitaikyti. Aktualūs kasdieniai klausimai dažniausiai nustumia į šalį „ne tokius aktualius“. Didelė dalis įmonių tiesiog lūkuriuoja ir nieko nedaro. Verslui ne tik trūksta kompetencijų šioje srityje – duomenų apsaugą išmanančių specialistų trūksta ir rinkoje. Smulkios ir vidutinės įmonės gali būti prasčiau pasirengusios naujovėms, todėl yra labiau pažeidžiamos, nes rizikuoja susilaukti baudų. Tiesa, kol kas Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija dar nėra skyrusi nė vienos baudos, nors nurodymų dėl netinkamo asmens duomenų tvarkymo jau pateikė kelioms įmonėms. Specialistai išskiria vieną dažniausiai pasitaikančių BDAR pažeidimų – asmens duomenų tvarkymą, pagrindu nurodant teisėtą bendrovės interesą. Būtent teisėtas interesas šiuo atveju nėra iki galo apibrėžtas, todėl vyrauja nuomonė, kad teisėtas interesas apima beveik viską. Tuo ir vadovaujasi didžioji dalis įmonių, kurios tvarko asmens duomenis. Kitas pažeidimas – perteklinių duomenų reikalavimas iš klientų.

„BDAR nepadidino žmonių privatumo. Reklamuotojai, skolų išieškotojai ir kiti „duomenų verslininkai“ toliau mūsų duomenis tvarko kaip tvarkę ir yra įsitikinę, kad turi „teisėtą verslo interesą“, – teigia Mindaugas Kiškis, Mykolo Romerio universiteto profesorius, advokatų kontoros „Invent“ vadovaujantysis partneris. Pasak jo, lietuviškų brukalų srautai ir toliau atakuoja žmones. Teisininkas prognozuoja, kad asmens duomenų apsaugos reikalai pagerės tik tada, kai atsiras realios sankcijos už pažeidimus – pagrūmojimo pirštu neužtenka: teisės normos be sankcijų neveikia.

VŽ nuomone, vien užfiksuoti reglamento įsigaliojimą negana – jis turėtų būti apibrėžtas, aiškus, nes painiavoje paliekama erdvės interpretacijoms. Net ir baudos – ne panacėja: realų asmens duomenų apsaugos veikimą stabdo poįstatyminių aktų, išaiškinimų, praktikos nebuvimas.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Vadovų komunikacija: pirmą kartą TOP 10 – visi 5 prekybos tinklai Premium

Vertinant įmonių vadovų komunikaciją, dažniausiai žiniasklaidoje per 2018 m. buvo cituojama Kristina Meidė,...

Rinkodara
2019.04.23
Prezidento rinkimai: trys lyderiai ir ketvirtas, šokantis į traukinį

Analizuojant kandidatų į prezidentus komunikaciją žiniasklaidoje, matyti rokiruočių: 2018 m. paskutinį...

Rinkodara
2019.04.22
5 kriterijai, kurie lemia komunikacijos partnerių pasirinkimą

Pagrindinis kriterijus, kurį, besirinkdamos komunikacijos bendrovę, vertina Lietuvos įmonės ir organizacijos...

Rinkodara
2019.04.20
„Gravitas Partners“ laimėjo 0,31 mln. Eur konkursą 1

Ryšių su visuomene agentūra „Gravitas Partners“ laimėjo „Būsto energijos taupymo agentūros“ konkursą...

Rinkodara
2019.04.19
Prezidento rinkimai: perdėtai malonių kandidatų lygtį išspręs paskutiniųjų savaičių įvykiai Premium 1

Šie rinkimai į prezidentus – kol kas be strategijos ir ryškesnės rinkimų kampanijos, pastebi ekspertai. Tai...

Rinkodara
2019.04.18
Konkurencijos taryba: reklamos pažeidimų mastas – rimtas iššūkis 1

Reklamos priežiūrą Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai perleidžianti Konkurencijos taryba sako,...

Rinkodara
2019.04.18
Prekybos centro atnaujinimas neužsidarant nė dienai: patirtys skirtingos Premium

Šiuo metu atnaujinami Vilniaus ir Kauno „Akropoliai“, tęsiasi griovimo ir statybų darbai „Ogmios mieste“.

Prekyba
2019.04.18
„Mediashop“, viena iš „Elektromarkt“ tinklo valdytojų, neapgynė savo teisių Premium 5

UAB „Mediashop“, viena iš buitinės technikos parduotuvių „Elektromarkt“ valdytojų, turės sumokėti 1,3 mln.

Prekyba
2019.04.18
Komunikacijos lyderiai: G. Nausėda atlaisvino vietą T. Povilauskui 2

Bankų atstovai pernai išliko dažniausiai Lietuvos žiniasklaidoje cituojamų nuomonės lyderių sąrašo viršūnėje,...

Rinkodara
2019.04.18
„Aprangos“ grupė turi naują komunikacijos vadovą 3

Tadas Marčiukaitis, buvęs naujienų portalo „Alfa.lt“ vyriausiasis redaktorius, pastaruoju metu dirbęs „MG...

Prekyba
2019.04.17
„Mars“ korporacijos istorija: kodėl keičiasi didieji prekių ženklai Premium 2

„Mars, Incorporated“, labiausiai pasaulyje žinoma kaip populiariausių šokoladinių batonėlių ir gyvūnų maisto...

Rinkodara
2019.04.17
Populiariausi socialinės inžinerijos būdai ir kaip nuo jų apsisaugoti? Verslo tribūna 2

Per pastarąjį dešimtmetį kibernetinio saugumo kontekste vis daugiau dėmesio sulaukianti socialinė inžinerija...

Išmani Lietuva
2019.04.16
NTAKD riboja tarptautinių „Vyno dienų“ reklamą Premium 8

Didžiausią Baltijos ir Šiaurės Europos šalių vyno parodą „Vyno dienos“ rengiantis „Vyno klubas“ pranešė, jog...

Laisvalaikis
2019.04.16
„Iki“ savininkės „Rewe“ grupės valdybos narys: asmeniškai kuruoju „Iki“, nes čia kelio pradžia Premium 4

Januszo Kuliko, Vokietijos mažmeninės prekybos tinklo „Rewe“, valdančio beveik 94% prekybos tinklo „Iki“...

Prekyba
2019.04.16
„Bitė Lietuva“ pirmoji Lietuvoje bando įregistruoti garsinį ženklą

Telekomunikacijų bendrovė „Bitė Lietuva“, neseniai pristačiusi atnaujintą savo pagrindinį prekės ženklą ir...

Rinkodara
2019.04.16
Kakė Makė eina į „Akropolius“ 9

„Alma littera“ pranešė plečianti savo valdomo „Kakės Makės“ prekės ženklo pasaulį – rugpjūtį Vilniaus ir...

Laisvalaikis
2019.04.15
ES Taryba patvirtino Autorių teisų direktyvą 1

Europos Sąjungos Taryba pirmadienį pritarė Autorių teisių direktyvai internete. Žalia šviesa šiai direktyvai...

Rinkodara
2019.04.15
„LinkedIn“ galimybėmis vejasi „Facebook“, patrauklia auditorija – pralenkia Premium 9

Per pastaruosius metus socialinis tinklas „LinkedIn“ skaičiuoja šuolį į viršų, o labiausiai prie to prisidėjo...

Rinkodara
2019.04.15
Feisbukas ir pelnas: įsitraukę vartotojai jį kilsteli 1

40% visų pasaulio 18-29 m. amžiaus vartotojų yra aktyvūs socialinėje medijoje. Socialinių tinklų atsiradimas...

Gazelė
2019.04.15
„Vikonda“ svarsto, ar reaguoti atsiradus dar vienam „Mini Market“ Premium

Vilniuje smulkiam prekybininkui atidarius vieną „Mini Market“ parduotuvę tokiu pačiu pavadinimu kaip jau...

Prekyba
2019.04.15

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau