2025-02-05 15:14

„Pigu“ asortimentas šoktelėjo dukart: įsileidus kinų prekeivius, kontrolė slysta iš rankų

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Per vos daugiau nei metus e. platformos „Pigu“ prekių pasiūla išaugo dvigubai: nuo 3 mln. iki 6,14 mln. Šis sprendimas, kaip pripažįsta ir prekybininkė, turi ne tik pranašumų – sukontroliuoti, kad iš tolimos šalies keliaujanti siunta pasiektų gavėją, gali būti sudėtinga. Tokia prekybos strategija, kai platforma nežino, kada tiksliai bus pristatyta prekė, už kurią jau paimti kliento pinigai, mažina pasitikėjimą ir yra itin rizikinga, sako ekspertai.

Didžiausia šalyje e. prekybos platforma, apimanti platų ne maisto prekių asortimentą, jau kurį laiką sprendžia ne vieną galvosūkį. Sudėtingą verslo situaciją rodo gilus nuostolis, vadovybės kaita, kai kurie rizikingi eksperimentai. 

Tai, kad praėjusią savaitę Dariuszas Wcislo, „Pigu“ generalinis direktorius, paliko įmonę, VŽ patvirtino trys nesusiję šaltiniai, tačiau Registrų centre informacijos apie vadovo pasikeitimą kol kas nėra, o įmonė šio fakto nei paneigia, nei jį patvirtina.

„Todėl, kad dar turbūt neaišku, kas eis toliau šias pareigas. Dabar valdymą perėmė aukštesni vadovai Lenkijoje. Dariuszas atsisveikino praėjusią savaitę“, – VŽ informavo „Pigu“ darbuotojas.

„Valdyba patraukė direktorių. Jo funkciją pasidalinęs C lygis. Kas turi parašo teisę – nežinau“, – teigia kitas gerai su situacija susipažinęs šaltinis.

Augimo strategija

„Pigu“ nuo pat įkūrimo, kai įmonei dar vadovavo akcininkas Dainius Liulys, siekė būti žingsniu priekyje nei konkurentai. Investicijos į naujausius rinkodaros sprendimus, IT, sandėlius, logistiką, aptarnavimą ir – svarbiausia – gera kaina bei greitis buvo varomoji jėga, leidusi „Pigu“ tapti rinkos lydere. 

Investicijų atsiperkamumas visuomet buvo ir yra rimtas iššūkis e. prekybos versle, tačiau, bendrovei „Pigu Hobbyhall Group“ („PHH Group“), kuri valdo e. parduotuves Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje ir Suomijoje, 2023 m. kovo 31 d. pasibaigusiais finansiniais metais patyrus 27,6 mln. Eur konsoliduotą nuostolį (40% didesnį nei 2022 finansiniais metais, kai jis sudarė 19,8 mln. Eur), ekspertai gūžčiojo pečiais, keldami klausimą, kiek akcininkai tai toleruos ir kada pagaliau „Pigu“ pradės dirbti pelningai.

Beje, įmonės veikla jau yra buvusi pelninga: ataskaitoje už laikotarpį nuo 2019 m. balandžio iki 2020 m. kovo 31 d., fiksuota, kad „Pigu“ uždirbo 928.000 Eur grynojo pelno. Tuomet apyvarta, ūgtelėjusi 10,8%, buvo pasiekusi 106,82 mln. Eur. 

„Pigu“ klaidų neneigia

2023 m. rudenį VŽ fiksavo, kad „Pigu“ asortimentas siekė beveik 3 mln. skirtingų prekių. Dabar matyti, kad „Pigu.lt“ galima rinktis iš 6,14 mln. prekių įvairovės.

„Šiandien mūsų platformoje prekiauja jau daugiau nei 4.000 skirtingų pardavėjų, veikiančių Baltijos šalyse ir Suomijoje. Siekdami didesnės konkurencijos tarp pardavėjų, o kartu – ir geresnių kainų pirkėjams, savo prekybos sistemą atvėrėme ir pardavėjams iš tolimųjų šalių“, – apie išaugusį asortimentą VŽ pasakoja Nerijus Mikalajūnas, „Pigu.lt“ komunikacijos vadovas.

Pasak jo, naujų pardavėjų atranka vykdoma labai atidžiai, taikomos sankcijos platformos taisyklių nesilaikantiems prekybininkams. Visi jie pasirašo aiškias ir griežtas sutartis, kuriose įsipareigoja sąžiningai vykdyti veiklą, prekiauti originaliomis sertifikuotomis prekėmis ir laiku jas pristatyti klientams.

„Deja, tačiau mūsų taikomos kontrolės priemonės ne visu 100% garantuoja, kad pardavėjas išpildys savo pažadą pirkėjui ir laiku pristatys prekę“, – pripažįsta N. Mikalajūnas.

Jis priduria, kad net ir tuo atveju, jei pardavėjas su klientu elgiasi nesąžiningai, platforma yra garantas, kad pirkėjas nenukentės – atgaus už prekę sumokėtus pinigus ar gaus garantinės priežiūros arba kitas paslaugas. O per „Facebook“ ar kitas socialinių tinklų platformas perkantieji tokių garantijų neturi, akcentuoja N. Mikalajūnas.

„Valdome milžinišką ir sudėtingą e. prekybos sistemą, kurią nuolat tobuliname. Būdami e. prekybos lyderiais Lietuvoje ir Baltijos šalyse, kasdien susiduriame ne tik su savo veiklos sėkme, bet ir su daugybe iššūkių. Į kiekvieną pirkėjo skundą žiūrime labai rimtai. Iš visų klaidų mokomės ir kiekvieną dieną dedame pastangas siekdami jas kuo skubiau ištaisyti. Natūralu, kad lyderiui dažnai tenka pirmajam išbandyti ir diegti pačius naujausius sprendimus rinkoje ir kartu – patirti ne tik teigiamų pasekmių, bet ir padaryti klaidų“, – teigia jis.

Krito vartotojų pasitenkinimas

Gal ir drąsu be gilesnių tyrimų teigti, kad vartotojų pasitenkinimas „Pigu“ platforma krito, tačiau bent kelių ekspertų nuomonių ir VŽ gautų vartotojų laiškų apie stringančius, laiku nevykdomus užsakymus turbūt užtenka konstatuoti, kad kažkas keičiasi ir – ne į gera.

„Dabartinio jų veiklos modelio schemos gerai nežinau, bet esmė ta, kad dabar per daug kiniškų prekių pakliūva į platformą ir dėl to stipriai krito vartotojų pasitenkinimas. Tai ir kokybės trūkumas, ir vėlavimai – tos pačios ligos, kurios ateina ir su „AliExpress“, ir su „Temu“, – komentuoja vienas ekspertas.

„Amazon“ draudžia dropšipingą (angl. dropshipping – prekybos forma, kai pardavėjas priima klientų užsakymus, bet nelaiko atsargų), bet atrodo, kad „Pigu“ šio tipo prekių tiekimo pasitaiko, komentuoja pašnekovas.

Vytautas Vorobjovas, e. komercijos ekspertas, irgi pastebi, kad „Pigu“ pasikeitė, o paklaustas, ar – į gera, sako, kad įprastai pokyčių metas būna geras laikas atsinaujinti.

„Pigu“ atveju galbūt vertėtų permąstyti grįžimą prie šaknų, prie atsargesnės, konservatyvesnės regioninės plėtros asortimento atžvilgiu. Gal vertėtų stipriau orientuotis į kliento patirtį, aptarnavimo kokybę, nes dabar lyg matosi, kad tobulai nėra suvaldoma ši verslo dalis. Neatmesčiau, kad ir klientų nubyrėjo nemažai. Juos turbūt susirinko „Senukai“ ir kiti žaidėjai. Matyt, dabar būtų laikas iš esmės peržiūrėti strategiją“, – atsargiai samprotauja V. Vorobjovas.

Vytautas Vorobjovas, e. komercijos ekspertas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Vytautas Vorobjovas, e. komercijos ekspertas. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Pašnekovo supratimu, galbūt „Pigu“ derėtų įvertinti, kad vietinė, Baltijos šalių ekspertizė irgi nėra bevertė, specifiškas Latvijos, Lietuvos rinkų išmanymas gali būti vertingas, ir nebūtinai universalios žinios, perkeltos iš Lenkijos ar Rumunijos, būtų pranašesnės“, – apie vadovybę kalba V. Vorobjovas.

Geriausias vaistas esamoms problemoms spręsti – grįžimas prie šaknų, kokybiškas darbas su asortimentu, atsargi ir pamatuota plėtra, įsitikinęs pašnekovas.

Pastaruoju metu situaciją apsunkino ir nekilnojamojo turto (NT) rinkos apstojimas, pasivijęs technikos pardavėjus, tačiau tai, rodos, pamažu tvarkosi ir vėl grįžtama į augimo kelią, komentuoja ekspertas.

„Varlė“ neskuba

Marius Butauskas, e. platformos „Varlė“ įkūrėjas, VŽ sako matantis „Pigu“ pokyčius, tačiau komentuoti ar dalinti patarimų konkurentui neketina.

„Galiu pasakyti tik už mūsų platformą. Šiuo metu turime 2,8 mln. prekių ir teko tikrai nemažai atlikti infrastruktūros darbų, kad galėtume sklandžiai palaikyti tokį platų asortimentą. Mes neskubame, abejojame, ar prisileisti daug kinų pardavėjų būtų strategiškai geras žingsnis“, – sako „Varlės“ įkūrėjas.

Marius Butauskas, UAB „Varle.lt“ įkūrėjas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Marius Butauskas, UAB „Varle.lt“ įkūrėjas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

V. Vorobjovo nuomone, „Varlė“ savu laiku jau „buvo nudegusi ir išmoko pamokas“, todėl dabar aklai ir nedidina asortimento.

M. Butauskas įsitikinęs, kad e. prekyboje svarbus vaidmuo tenka geram aptarnavimui, o reikšmingai išauginus asortimentą gali būti sunku kontroliuoti situaciją. 

Vėluoja du mėnesius

Prekyba ne iš sandėlio, o prekėmis, kurios yra pas tiekėją, yra rizikingas verslas. Pateikiame vieną konkretų į VŽ besikreipusio skaitytojo pavyzdį. 

Lapkričio 30 d., kaip VŽ pasakoja pirkėjas, buvo užsakytos penkios spintelės. Nurodyta, kad prekės klientą pasieks gruodžio 10 d. Užsakymo vykdymo terminas nukeltas du kartus, o sausio 8 d. tris iš penkių spintelių žmogus atsiėmė. 

Kitų dviejų spintelių pristatymas buvo perkeltas į naują užsakymą, pažadėjus, kad jas bus galima atsiimti sausio 17 d. Tą dieną gautas pranešimas, kad užsakymas vėluos, – nauja data vasario 3 d., bet tą dieną pristatymas buvo nukeltas dar dviem savaitėms.

„Buvo žadėta pristatyti prekes per 10 dienų, o gausiu (jei nustos mulkinti) po dviejų mėnesių. Labiausiai piktina, kad naujai užsakius tą pačią spintelę, pristatyti žada per savaitę! Prekės reklamuojamos rašant „Greitas pristatymas“. Į įmonės pagalbą kreipiausi daugybę kartų, bet jie problemų nesprendžia. Kartoja, kad laukia prekių iš tiekėjo. Kartą prasitarė, kad iš tiekėjų negauna jokių žinių“, – rašo „Pigu“ klientas.

E. platformą apie šį atvejį informavome, bendrovė informacijos neneigia ir atsiprašo.

VŽ rašė, kad, privataus kapitalo investuotojai „Mid Europa Partners“ 2021 m. užbaigus kompanijų „Pigu“ ir „Hobby Hall Group OU“ akcijų įsigijimo procesą, į vieną grupę buvo sujungti pagrindiniai prekybos centrai internete: Lietuvoje „Pigu.lt“, Latvijoje „220.lv“, Estijoje „Kaup24.ee“ bei „Hansapost.ee“ ir Suomijoje „Hobbyhall.fi“.

52795
130817
52791