2024-11-08 13:05

Didžiausios platformos Europoje: pirma, bet silpnesnė „Amazon“, įsitvirtina kinai, lietuviškoji „Vinted“

Tarpvalstybinės prekybos apimtis 2025 m. gali siekti 364,3 mlrd. Eur – augtų 11%

„Imago Images“ / „Scanpix“ nuotr.
„Imago Images“ / „Scanpix“ nuotr.
Kinijos mažmenininkų e. pardavimai Europoje auga vis sparčiau, ir nors „Amazon“ išlieka didžiausia platforma regione, jau galima konstatuoti, kad kita laimėtoja yra Kinija, rodo naujausias tarpvalstybinės prekybos spartinimo bendrovės „CBCommerce“ tyrimas. Aukštą šeštą poziciją dešimtuke užima lietuvių įkurta platforma „Vinted“.

2024 m. europiečiai internetu tarpvalstybiniu mastu įsigis prekių už 326 mlrd. Eur, įvertinusi realius prieinamus prekybos duomenis ir pridėdama savo prognozę, reziumuoja penktus metus tokią ataskaitą rengianti „CBCommerce“.

Iš šios sumos 225 mlrd. Eur, arba 69%, jie išleis e. prekyvietėse. Šimto didžiausių platformų bendra apyvarta sieks 197 mlrd. Eur ir, palyginti su 2023 m., išaugs 39,3%.

Tokie žinomi žaidėjai kaip „Amazon“ ir „eBay“ toliau dominuoja, susižerdami daugiau nei pusę visų e. prekybos pajamų, ir tai rodo, kad platformų ekosistema yra tvari. 

Nors  2024-ieji prekyvietėms buvo palankūs, prognozuojama, kad 2025 m. jų dalis bendroje e. prekybos struktūroje šiek tiek sumažės – nuo 69% iki 67,9 %, o tai rodo, kad pasiekiamos tam tikros kanalo augimo ribos. 

Europoje prekes siūlančioms platformoms, taip pat ir „Amazon“, iššūkį kelia reikšmingų prekių ženklų daugiakanalės prekybos strategijos ir investicijos į nuosavas e. parduotuves. Matyti, kad dalis anksčiau tik platformose veikusių mažmenininkų ieško alternatyvių prekybos kanalų, išbando socialinius tinklus ir naujai besikuriančias ar anksčiau silpnesnes pozicijas turėjusias platformas.

Ieškoti tokių sprendimų juos skatina ir didėjantys platformos „Amazon“ prekeiviams taikomi mokesčiai, taip pat didelė konkurencija, noras kontroliuoti prekių ženklą, nurodo „CBCommerce“ tyrėjai. Anot jų, daugiakanalės strategijos leidžia pardavėjams pasiekti įvairesnes klientų grupes, padidinti savo matomumą ir potencialiai padidinti pelną, kartu sumažinant riziką, susijusią su priklausomybe nuo vienos reikšmingos platformos.

Kinai keičia paveikslą

Tačiau didžiausią spaudimą europinėms platformoms daro Kinija: „Shein“ ir „Temu“ sujudino Europos e. komercijos struktūrą ir įgyja vis daugiau įtakos. Senbuviams kelia iššūkių vežlūs azijiečiai, iš naujo apibrėžiantys konkurencinę aplinką ir bandantys koreguoti žaidimo taisykles. Jie testuoja naujus prekybos modelius, agresyvią kainodarą, imasi rinkodaros socialinėje žiniasklaidoje. Spartus jų augimas meta iššūkį Vakarų pasaulio įmonėms ir keičia Europos e. prekybos kraštovaizdį, dėstoma apžvalgoje.

Beje, šią savaitę pateikta Kinijos e. prekybos platformos „Shein“ Airijoje registruotos įmonės „Infinite Styles Ecommerce Co“ ataskaita rodo, kad jos pardavimai 2023 m. siekė 7,684 mlrd. Eur ir buvo 68% didesni nei 2022 m., kai jie sudarė 4,582 mlrd. Eur.

Bendrovės pelnas po mokesčių lyginamuoju laikotarpiu išaugo daugiau nei dvigubai – nuo 45,8 mln. Eur 2022 m. iki 99,5 mln. Eur 2023 m. Nėra visiškai aišku, ar tai visos Europos prekybos rezultatai, bet ataskaitoje pažymima, kad ši įmonė turi patronuojamųjų bendrovių Belgijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Italijoje ir Lenkijoje.

Kaip nurodo „CBCommerce“, kinai prekiauja ir Vakarų platformose, pavyzdžiui, „Amazon“ vis dar plečia savo Kinijos pardavėjų tinklą. 

Esminė tyrimo įžvalga – sudėtinga prognozuoti, kaip ateityje Vakarų platformos gebės atlaikyti savo pozicijas naujoje konkurencinėje aplinkoje, kuriai vis didesnę įtaką daro Azijos žaidėjai. Jų konkurencingumą galėtų stiprinti inovacijos, klientams nematyti sprendimai.  

Akivaizdu, kad Europos prekybininkai sunerimę. Tai liudija ir Europos prekybininkus vienijančios tarptautinės asociacijos „EuroCommerce“ viešai keliamos problemos ir reikalavimas, kad institucijos užtikrintų sąžiningą konkurenciją Bendrijos erdvėje. Dabar, anot pareiškimo, daugelis sparčiai augančių trečiųjų šalių mažmenininkų ir prekyviečių nesilaiko Europos taisyklių dėl produktų saugos ir vartotojų apsaugos.

Dėl reikalavimų neatitinkančių produktų ir klaidinančių pasiūlymų antplūdžio kyla pavojus vartotojų apsaugai, o ES įsikūrusiems mažmenininkams, kurie turi laikytis aukštų standartų ir padengti su atitiktimi susijusias išlaidas, sudaromos nevienodos sąlygos. 

Pasak „EuroCommerce“, labiausiai neramina situacija žaislų, kosmetikos, tekstilės, avalynės ir elektronikos segmentuose. Turint omenyje, kad ES reikia didinti savo konkurencingumą, tokia situacija yra netoleruotina, teigiama pranešime.

„Vinted“ vardas

Viena ryškiausių platformų Europoje yra lietuvių įkurta ir sėkmingą tarptautinę plėtrą įgyvendinusi tarpusavio prekybos dėvėtais rūbais internete platforma „Vinted“.

Pernai „Vinted“ pasiekė savo pirmuosius pelningus metus ir uždirbo 17,8 mln. Eur grynojo pelno. Pajamos augo 61%, iki 596,3 mln. Eur, o grupės EBITDA siekė 76,6 mln. Eur. 

Thomas Plantenga, „Vinted“ vadovas, spalio pabaigoje VŽ sakė, kad 2024 m. „Vinted“ vėl turėtų „augti geru tempu“. Kaip svarbias naujienas jis išskyrė internetinės prekyvietės plėtrą į naujas kategorijas, pavyzdžiui, žaislų ar elektronikos prietaisų, dar anksčiau „Vinted“ žengė į prabangių mados prekių segmentą.

„Šie metai atrodo dar stipresni nei pernai, pelningumas auga, mes toliau plečiamės ir dabar veikiame 22 rinkose. Toliau plečiame komandą, todėl pelningumą geriname nemažindami išlaidų. Po žingsnį judame link savo vizijos, pirmi žingsniai už įprastų rūbų buvo aukštoji mada ir elektronika“, – VŽ teigė pašnekovas.

52795
130817
52791