Mes griauname prekybos kliūtis Lietuvos verslui

Publikuota: 2019-04-08
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Europos Komisijos narė, atsakinga už prekybą
Lietuvos užsienio reikalų ministras

Balandžio 9 d. Europos Komisija ir Lietuvos Vyriausybė Vilniuje surengs „Rinkų atvėrimo dieną“. Tai yra Lietuvos verslo bendruomenei skirtas informavimo renginys, kurio tikslas – padėti verslininkams pasinaudoti Europos Sąjungos (ES) prekybos susitarimais ir bendromis pastangomis spręsti kliūčių prekybai trečiųjų šalių rinkose klausimus.

Nuo tada, kai Lietuva įstojo į ES 2004 m., ji gali naudotis ne tik galimybe patekti į ES bendrąją rinką, kurią sudaro 500 mln. žmonių, bet ir ES prekybos susitarimais su vis didėjančiu skaičiumi šalių visame pasaulyje.

Lietuva yra viena atviriausių prekybai ES valstybių narių, o jos ekonomika labai priklauso nuo eksporto. Lietuvos prekių ir paslaugų eksportas sudaro daugiau kaip 80% jos BVP. Viena iš keturių darbo vietų Lietuvoje priklauso nuo eksporto už ES ribų. Šie skaičiai yra gerokai didesni nei ES vidurkis.

Tai iliustruoja ir penkis kartus padidėjusi Lietuvos prekyba su ES nepriklausančiomis šalimis. Augantis prekių ir paslaugų eksportas paskatino šalies ekonomikos augimą, o jos našumas per 15 metų išaugo dvigubai.

Europos Sąjungos bloko prekybos politika gerokai pažengė nuo tada, kai Lietuva įstojo į ES. Šiuo metu sudaryta apie 40 prekybos susitarimų su 72 trečiosiomis visų žemynų šalimis, įskaitant neseniai pasirašytus su Kanada, Japonija, Ukraina ar Singapūru, ir kitus svarbius susitarimus su Gruzija bei Moldova.

Dėl susitarimuose nustatytų lengvatinių sąlygų Lietuvos eksportuotojai gali paįvairinti savo eksporto kryptis ir pasiekti rinkas, kuriose yra šimtai milijonų vartotojų, o Lietuvos importuotojai ir vartotojai turi daugiau galimybių gauti žaliavų, komponentų ir produktų konkurencingomis kainomis. Pavyzdžiui, Lietuvos medienos eksportas į Pietų Korėją išaugo daugiau nei 25 kartus nuo tada, kai įsigaliojo ES-Pietų Korėjos laisvosios prekybos sutartis 2011 m.

Tačiau svarbios yra visos rinkos, taip pat ir tų partnerių, su kuriais susitarimų dėl laisvosios prekybos nesudaryta. Pavyzdžiui, iš visų ne ES šalių Rusija yra pagrindinė Lietuvos eksporto partnerė; po jos seka JAV.

Vis dėlto, nors sudarytų prekybos susitarimų skaičius didėja, negalime būti ramūs. Augantis protekcionizmas visame pasaulyje aiškiai parodė, kad negalime dabartinės padėties laikyti savaime suprantama.

Nuo 2008 m. finansų krizės mes kasmet matome, kad šalys visame pasaulyje vis dažniau taiko naujas prekybos kliūtis, kurios turi įtakos mūsų įmonėms. Šios kliūtys ES verslui gali kasmet kainuoti milijardus eurų. Tai yra nepriimtina ir nepagrįsta.

ES įmonės turi lengvai patekti į užsienio rinkas ir užsiimti verslu. ES yra užsibrėžusi, kad jos prekybos partneriai vykdytų savo įsipareigojimus. Tai labai svarbu ES ir pirmiausia — Lietuvai, kurios ekonomika labai priklauso nuo eksporto. J.-C. Junckerio vadovaujama Komisija tai laiko savo aukščiausiu prioritetu.

Prekyba turi būti naudinga visiems, tad ES prekybos politika turi būti veiksminga, skaidri, sąžininga ir – svarbiausia – duoti rezultatų. Bet kuriai ES šaliai vienai spręsti šias problemas būtų sunku, tačiau sujungus pastangas ES mūsų pozicija tapo tvirtesnė.

Europos Komisija ir ES valstybės narės, tarp jų ir Lietuva, bendradarbiaudamos su įmonėmis įgyvendina „Rinkų prieigos partnerystę“, kad nustatytų ir panaikintų kliūtis mūsų eksportui, vieną po kitos.

Mūsų darbas davė rezultatų. Per pastaruosius penkerius metus pašalinome daugiau kaip 120 kliūčių visuose sektoriuose – nuo maisto iki medienos, nuo keramikos iki kosmetikos, nuo žemės ūkio iki tekstilės ir net orlaivių. 2014–2017 m. panaikintos kliūtys 2018 m. padėjo padidinti mūsų įmonių eksportą bent 6,1 mlrd. EUR. Toks pat ES eksporto augimas yra skaičiuojamas ir dėl laisvosios prekybos susitarimų įgyvendinimo.

Pavyzdžiui, Europos Komisija Pasaulio prekybos organizacijoje (PPO) sėkmingai užginčijo dalį Rusijos taikomų importo muitų, viršijančių jos įsipareigojimus PPO. Šie muitai darė poveikį 60 mln. EUR vertės Lietuvos eksportui į Rusiją, įskaitant popieriaus ir kartono, priekabų ir puspriekabių bei jų dalių ir kt. Dėl mūsų veiksmų 2018 m. pradžioje Rusija sumažino savo muitus iki dydžio, dėl kurio buvo susitarta jai stojant į PPO. Dabar Lietuvos ir kitos ES šalių įmonės gali naudotis mažesniais Rusijos taikomais muitais, o jų prekės Rusijos rinkoje yra konkurencingesnės.

Laukiame šio renginio ir tikimės, kad jis suteiks galimybę užmegzti ryšius su Lietuvos verslo bendruomene. Kadangi Lietuvos prekybos rezultatai yra puikūs, galėsime daug ką aptarti.

Komentaro autoriai — Cecilia Malmström, už prekybą atsakinga Europos Komisijos narė

Linas Linkevičius, Lietuvos užsienio reikalų ministras

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

„Lietuvos energija“ virs „Ignitis“ 19

Valstybės valdoma energetikos įmonių grupė UAB „Lietuvos energija“ pateikė paraišką registruoti prekės ženklą...

Pramonė
2019.04.24
Antros kartos farmacininko kryptis – dirbti ten, kur neįdomu didiesiems Premium 1

Kad išsitektų šalia didelių vaistinių tinklų, nepriklausomoms vaistinėms svarbu turėti bent kokį pranašumą,...

Gazelė
2019.04.24
Telekomunikacijų segmentas: keičiasi ir ieško nišų augti Premium 1

Telekomunikacijų bendrovės, vienos didžiausių reklamos užsakovių Lietuvoje, aštriai ir toliau žvangina...

Rinkodara
2019.04.24
Vyriausybė svarstys elektronikos PVM pokyčius 1

Elektronikos prekėms – standiesiems diskams, mobiliesiems telefonams, planšetėms ir nešiojamiesiems...

Prekyba
2019.04.24
Nepriklausomų vaistinių Lietuvoje dar yra – kaip jos apsisaugo nuo tinklų „viruso“ Premium 2

Papildomos paslaugos, kitoks aptarnavimas, bendradarbiavimas su kolegomis – veiksniai, leidžiantys...

Gazelė
2019.04.24
„Samsung“ dėl defektų atideda „Galaxy Fold“ prekybos pradžią 2

Pietų Korėjos kompanija „Samsung Electronics“ nusprendė atidėti savo naujojo sulankstomo telefono „Galaxy...

Paslaugos
2019.04.23
Vadovų komunikacija: pirmą kartą TOP 10 – visi 5 prekybos tinklai Premium

Vertinant įmonių vadovų komunikaciją, dažniausiai žiniasklaidoje per 2018 m. buvo cituojama Kristina Meidė,...

Rinkodara
2019.04.23
Mylimiausi prekių ženklai JAV 1

Mėgiamiausių prekių ženklų tyrimo, kurio metu buvo apklausta 400.000 amerikiečių, duomenimis, reikšmingiausia...

Prekyba
2019.04.23
„Amazon Go“: ateities parduotuvė ar tik gražus fasadas Premium

JAV elektroninės komercijos milžinės parduotuvės be kasų „Amazon Go“ turi nemažai trūkumų ir sakydami, kad ši...

Prekyba
2019.04.23
Nusivylę augalais, kurie neprigyja, pirkėjai kokybės ieško medelynuose

Nors prekybos centruose ar turguose galima rasti augalų, kokių tik širdis geidžia, tačiau ne vienas pirkėjas...

Gazelė
2019.04.22
„Walmart“ pertvarkys 500 parduotuvių 1

Didžiausias JAV mažmeninės prekybos tinklas „Walmart“ paskelbė planus pagal naują koncepciją pertvarkyti 500...

Prekyba
2019.04.22
Prezidento rinkimai: trys lyderiai ir ketvirtas, šokantis į traukinį

Analizuojant kandidatų į prezidentus komunikaciją žiniasklaidoje, matyti rokiruočių: 2018 m. paskutinį...

Rinkodara
2019.04.22
Daliai parduotuvių dirbant per Velykas, Seime vėl inicijuojamas draudimas 13

Kai kuriems prekybos tinklams ketinant dirbti pirmąją Velykų dieną, Seimo nariai žada grįžti prie įstatymo...

Paslaugos
2019.04.20
5 kriterijai, kurie lemia komunikacijos partnerių pasirinkimą

Pagrindinis kriterijus, kurį, besirinkdamos komunikacijos bendrovę, vertina Lietuvos įmonės ir organizacijos...

Rinkodara
2019.04.20
„Iki“ plečia šviežių produktų zonas, mažėja ne maisto prekių 4

Prekybos tinklas „Iki“ keliose parduotuvėse išplėtė šviežio maisto skyrius ir sumažino ne maisto prekėms...

Prekyba
2019.04.20
Eksportuotų ir importuotų prekių kainų pokyčiai 

Per metus (2019 m. vasarį, palyginti su 2018 m. vasariu) eksportuotų prekių kainos padidėjo 3%, importuotų...

Prekyba
2019.04.19
„Amazon“ uždarys savo internetinę parduotuvę Kinijoje

JAV prekybos milžinė „Amazon“ planuoja uždaryti savo internetinę parduotuvę Kinijoje, o tai reiškia, kad...

Prekyba
2019.04.19
Didžiųjų prekybos tinklų ir centrų darbo laikas per Velykas

Daugelis prekybininkų sekmadienį nedirbs, o pirmadienį grįš prie įprastinio grafiko.

Prekyba
2019.04.19
„Gravitas Partners“ laimėjo 0,31 mln. Eur konkursą 1

Ryšių su visuomene agentūra „Gravitas Partners“ laimėjo „Būsto energijos taupymo agentūros“ konkursą...

Rinkodara
2019.04.19
Naujos patirtys parduotuvėse JAV nepadeda pritraukti pirkėjų Premium

Dar tik balandis, o jau paskelbta apie planus uždaryti beveik 6.000 parduotuvių JAV, daugiau nei per visus...

Prekyba
2019.04.18

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau