VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS
2021-06-09 09:00

DAUGIKLIAI: aptiko landą, naudingą naftos pramonei: iškreipia statistiką,  skatina naudoti iškastinį kurą

Europos Komisijos atstovai jau pripažįsta, kad vadinamoji daugiklių sistema, skirta paskatinti atsinaujinančių išteklių naudojimą, iškreipia realią situaciją –  tikrovėje iškastinio kuro dalis yra didesnė nei pateikiama „Eurostat“ statistikos lentelėse.

Siekiant pasiekti ambicingus tikslus dėl atsinaujinančių išteklių naudojimo transporto sektoriuje, Europos Sąjunga (ES) įvedė daugiklių sistemą, pagal kurią pažangūs atsinaujinantys ištekliai statistikos ataskaitose apskaičiuojami didesne verte. Šis principas įtvirtintas Atsinaujinančios energetikos direktyvoje (RED II).

Daugikliai taikomi taip vadinamiems pažangiems degalams – elektros energijai ir skystiesiems biodegalams pagamintiems iš įvairių atliekų bei panaudoto kepimo aliejaus. Taigi, degalų tiekėjai gali maišyti dvigubai mažiau pažangių biodegalų į naftos degalus nei būtų maišoma pirmos kartos degalų. Daugiklių principas taikomas ir elektromobilių naudojimui – šiuo atveju vieno elektromobilio sunaudojama elektros energija atsinaujinančių išteklių suvartojimo statistikoje išauga net 5 kartus.

Naujienų portalui EURACTIV pavardės nenorėjęs minėti Europos Komisijos (EK) pareigūnas pripažino, kad dėl daugiklių metodologijos iškastinio kuro dalis transporto sektoriuje „tikėtina“ yra didesnė nei, jei daugikliai nebūtų taikomi. „Eurostat“ duomenimis, transporto sektoriuje atsinaujinantys ištekliai 2019 m. sudarė 8,9 proc, o likusią dalį – naftos degalai.  EURACTIV skaičiavimais, be daugiklių atsinaujinančių išteklių dalis būtų tik 6,3 proc. – dar toliau nuo ES siekiamo 15 proc. rodiklio. Neįvardintas ES pareigūnas užsiminė, kad EK planuoja peržiūrėti RED II direktyvą ir svarstyti daugiklių klausimą.

Atsinaujinančios energetikos atstovai kritikuoja daugiklių sistemą, kaip iškreipiančią realią situaciją – juk kuo didesni daugikliai taikomi, tuo mažiau reikės žaliosios energijos. Pasak FUTURE FUEL | Biodegalų asociacijos prezidento Mindaugo Palijansko teigimu, daugiklių sistema yra nelogiška – tą pripažįsta jau ir EK atstovai.  „Akivaizdu, kad daugiklių sistema labiausiai tarnauja naftos įmonių interesams. Juk taikant daugiklius atsinaujinančių išteklių dalis reikšminga tik statistikoje, tačiau tikrovėje naudojama daugiau mineralinių degalų“, — pabrėžė M. Palijanskas.

Pasak skeptikų, nepagrįstai aukšti daugikliai dirbtinai iškreipia ir kitus rodiklius, pavyzdžiui, anglies dvideginio išmetimo skaičiavimus. Be to, kritikuojamas ir sprendimas daugiklius taikyti elektromobiliams, kai dalis elektros energijos yra pagaminta netvariai, t.y. iš iškastinio kuro – anglies ar gamtinių dujų.

Pasak M. Palijansko, Lietuvoje priimtame Alternatyvių degalų įstatyme atsinaujinančių išteklių naudojimui transporte taip pat taikoma daugiklių sistema, tačiau ji yra subalansuota – padeda siekti atsinaujinančios energetikos transporto sektoriuje tikslų bei palanki visiems rinkos dalyviams.

„Džiugu, kad Lietuvos Vyriausybė įsigilino į rinkos dalyvių ir ekspertų pastabas  ir po diskusijų įvertino galimas daugiklių sistemos spragas. Priešingas pavyzdys – Estijoje, kai įvedus daugiklius mineralinių degalų vartojimas išaugo“, — pabrėžė M. Palijanskas.

52795
130817
52791