Aktualūs duomenys – efektyvių sprendimų priėmimo pagrindas

Registrų centro tvarkomo Gyventojų registro duomenys aktualūs ne tik dideles fizinių klientų duomenų bazes valantiems privataus sektoriaus dalyviams, tačiau ir įvairias visuomenines paslaugas gyventojams teikiančioms viešojo sektoriaus organizacijoms. Duomenys apie klientus, pavyzdžiui, jų mirties faktai, asmenvardžių, deklaruotos gyvenamosios vietos ar asmens tapatybės dokumento pasikeitimai, yra svarbūs įstaigoms, norinčioms priimti efektyvius ir aktualiais duomenimis grįstus sprendimus, taip pat siekiančiomis sklandžiai komunikuoti su savo paslaugų gavėjais.
Viena iš viešojo sektoriaus įstaigų, savo veikloje jau greitai pradėsiančių naudoti Registrų centro sukurtą Gyventojų registro duomenų stebėsenos įrankį yra Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (NDNT).
NDNT direktorės Vytautės Polujanskienės teigimu, įstaigai šis įrankis bus labai naudingas. Tarnyba nustato asmenims negalią, tačiau iki šiol neturėjo galimybės pasakyti, kiek esamuoju ar kitu konkrečiu laiku, buvo neįgalių asmenų. NDNT turi duomenų bazę, kurioje kaupia duomenis apie tai, kiek atliekama negalios vertinimų, kokiam skaičiui žmonių ji nustatoma, tačiau neturi filtro, kiek iš jų yra mirę. Kitaip sakant, statistika nėra visai tiksli ir aktuali konkrečiu metu.
„Dabar nuolat turėsime maksimaliai tikslią ir aktualią informaciją apie neįgalių asmenų skaičių ne tik esamuoju, bet ir konkrečiu metu. Tai padės mums rinkti, apdoroti, analizuoti duomenis, stebėti tendencijas, pagal poreikį teikti statistiką suinteresuotoms institucijoms. Tokiu būdu šios institucijos galės tiksliau ir tikslingiau planuoti paslaugas negalią turintiems žmonėms“, – sako Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos vadovė V. Polujanskienė.
Jos teigimu, turėdama tikslius ir aktualius duomenis apie neįgalius asmenis konkreti savivaldybė galės iš anksto numatyti, kiek ir kokių paslaugų reikės.
„Tai padės savivaldybėms efektyviau organizuoti aplinkos pritaikymą neįgaliesiems, neįgaliųjų užimtumą ir kitas paslaugas. Aktualūs tarnybos turimi duomenys bus labai gera „žaliava“ planuojant paslaugų teikimą negalią turintiems žmonėms, o tai prisidės prie šių asmenų įgalinimo pilnaverčiai gyventi ir veikti“, – sako NDNT direktorė V. Polujanskienė.
Duomenų aktualumas – kokybės garantas
Pandemijos metu ypač išryškėjęs kokybiškų ir realiu laiku atnaujinamų duomenų poreikis jaučiamas ir šiandien. Siekiant priimti ne tik nacionalinės, tačiau galbūt ir tam tikrai siaurai sričiai ar regionui aktualius sprendimus būtina pasitelkti kuo didesnę duomenų aibę ir įsivertinti visus galimus scenarijus.
Registrų centras, prižiūrintis svarbiausius ir didžiausius valstybinius registrus ir informacines sistemas, kaip turbūt niekas kitas jaučia ir supranta aktualių duomenų poreikį. Reaguodamas į vieną iš tokių rinkos dalyvių išreikštų poreikių Registrų centras sukūrė šiuolaikišką ir patogų sprendimą, leidžiantį operatyviai reaguoti į klientų, fizinių asmenų, duomenų pokyčius ir tokiu būdu turėti naujausią informaciją apie juos – Gyventojų registro duomenų stebėsena.
„Gyventojų registro duomenų stebėsena iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti kaip papildomas ir didelės pridėtinės vertės nesukuriantis sprendimas. Tačiau taip yra iki tol, kol nesusiduriama su atvejais, kai remiantis pasenusiais duomenimis, svarbi informacija išsiunčiame ne tam adresatui, arba turima neaktuali informacija neleidžia įvertinti realios situacijos ir todėl užkerta kelią efektyvių sprendimų priėmimui. Džiaugiamės, kad mūsų sukurto įrankio naudą mato ne tik verslas, tačiau esame aktualūs ir viešojo sektoriaus dalyviams“, – kalba Registrų centro Pardavimų skyriaus vadovas Darius Mickevičius.
Šiuo metu dalis Gyventojų registro duomenų gavėjų savo klientų duomenis paprastai atsinaujina nereguliariai teikdami prašymus apie konkrečius asmenis. Tai, pasak D. Mickevičiaus, neužtikrina duomenų aktualumo ir pasitaiko atvejų, kai svarbi įstaigų ar įmonių informacija išsiunčiama jau mirusiems asmenims arba laiškai siunčiami deklaruotos gyvenamosios vietos adresu, kuris gali būti pasikeitęs.
Gyventojų registro duomenų stebėsenos įrankis leidžia stebėti Gyventojų registre kaupiamus duomenis apie savo klientus fizinius asmenis: asmens kodą, vardą ir pavardę, asmens dokumento (paso ar tapatybės kortelės) informaciją, įregistruojamus mirties faktus, deklaruotos gyvenamosios vietos adresą, šeiminę padėtį, vaikų skaičių, nuotrauką, informaciją apie leidimus gyvento Lietuvoje.
Paprastai visi šie duomenys įstaigų ir organizacijų veikloje naudojami asmens identifikavimui, siuntų ar laiškų pristatymui, kadangi registruotos siuntos asmenims siunčiamos pagal jų nurodytą deklaruotos gyvenamosios vietos adresą.
D. Mickevičiaus teigimu, naujasis Registrų centro sukurtas įrankis gali būti aktualus visiems privataus ar viešojo sektoriaus ūkio subjektams, turintiems dideles klientų bazes ir norintiems užtikrinti tinkamą duomenų higieną, pavyzdžiui, finansų įstaigoms, komunalines paslaugas teikiančioms įmonėms, telekomunikacijų paslaugų ar draudimo kompanijoms.
Pageidaujantys sužinoti daugiau apie duomenų pokyčio stebėsenos įrankį gali kreiptis adresu [email protected] ir Registrų centro specialistai suteiks visą reikalingą pagalbą.
Gyventojų registro duomenys teikiami laikantis Bendrojo duomenų apsaugos reglamento, Lietuvos Respublikos gyventojų registro duomenų teikimą reglamentuojančių ir kitų teisės aktų reikalavimų.