Įmonės ieško dovanų su prasme: socialinio verslo kalėdinė mugė ir kur dėti 1.000 kalendorių

Šiemet Lietuvos socialinio verslo asociacijos (LISVA) organizuojamoje mugėje internete „Lisva.org“ dalyvauja beveik 30 verslų, nebūtinai asociacijos narių.
Pavyzdžiui, Maisto bankas siūlo rankų darbo bičių vaško drobelių, skirtų laikyti maistą, taip pat drobinių maišelių, puoštų menininkės Nomedos Marčėnaitės piešiniais ir kt.
VšĮ „Elnių SPA“, siekianti didinti gyvūnų terapijos prieinamumą ir dalį pajamų skirianti nemokamai edukacijai vaikams iš pažeidžiamų grupių, mugėje siūlo įsigyti dovanų kuponų ir vienetinių papuošalų iš elnio rago.
Dar vieni mugės dalyviai – „Kalba kojinės“. Dviejų sesių kuriamos kojinės skleidžia socialines žinutes, o dalis sumos nuo kiekvienos nupirktos poros skiriama Žmonių su Dauno sindromu ir jų globėjų asociacijai.
Senjoro organizacija, teikiant socialines paslaugas senjorų namuose ir kurianti šios srities inovacijas, mugėje siūlo žaidimo korteles „Spalvoti kartų pokalbiai“: 100 klausimų, padedančių kurti dialogą tarp skirtingų kartų – senjorų ir jų vaikų, anūkų bei kitų artimųjų.
„Mugėje svarbūs ne tik finansiniai, bet ir socialiniai rezultatai. Pirkdami dovanas iš socialinių verslų, žmonės džiugina savo artimuosius ir prisideda prie prasmingų iniciatyvų skatinimo. Pastebime, kad šios mugės dalyviams dažnai atsiranda bendradarbiavimo idėjos, užsimezga nauji ryšiai ir formuojasi naujos ilgalaikės partnerystės. Mugė yra ne tik prekybos vieta, bet ir erdvė socialinių verslų bendruomenėms augti ir stiprėti“, – VŽ teigia V. Bražiūnaitė, LISVA vadovė.
Virtuali socialinių verslų mugė pirmąkart suorganizuota 2020 m., kai dėl COVID-19 pandemijos negalėjo vykti gyvi renginiai. LISVA vadovė, pasakoja, kad pirmoji mugė prasidėjo nuo keliolikos dalyvių ir labai ribotų resursų, bet per kelerius metus išaugo: grįžta tie patys dalyviai, kaip ir ankstesniais metais, prisijungia naujų socialių verslų, nebūtinai asociacijos narių.
„Tais metais pradėjau vadovauti Lietuvos socialinio verslo asociacijai. Ieškodama kalėdinių dovanų su prasme, pastebėjau, kad net man, šioje srityje dirbančiam žmogui, buvo nelengva tokių rasti, pagalvojau, kaip tada kitiems? Taip kilo mintis sukurti socialiniuose tinkluose specialiai tam skirtą virtualią mugę. Visa tai prasidėjo ir iš noro didinti socialinių verslų žinomumą, padėti jiems būti labiau matomiems, o žmonėms, kurie nori atsakingai vartoti – įsigyti prasmingų dovanų. Nes, kaip žinia, socialiniai verslai sprendžia mus visiems svarbiu iššūkius, o mes, pirkdami, prisidedame prie jų misijos“, – VŽ pasakoja V. Bražiūnaitė.
LISVA vadovė nurodo, kad prieš šventes yra ir kitų renginių, erdvių, kur socialinio verslo atstovai pristato savo produkciją.
„Pavyzdžiui, mūsų asociacijos nariai „Miesto laboratorija“ ir tvarios mados centras „Looptex“ organizuoja muges ir teminius renginius, kur žmonės patys gali pasigaminti dovanų ar išmokti vertingų dalykų, – nurodo ji. – Džiugina, kad mūsų bendruomenėje yra net kelios organizacijos, kurios bendradarbiauja tarpusavyje ir pateikia į rinką dovanų rinkinius, kuriuos pamėgo ne viena tarptautinė Lietuvoje veikianti įmonė: „Pirmas blynas“, pal. J. Matulaičio socialinio centro „Atvira bendruomenė“ ir Vilniaus Arkos bendruomenės „Lobių dirbtuvės“.
Pasak V. Bražiūnaitės, dažniau prasmingų dovanų didesniais kiekiais nori įsigyti verslas, kitos organizacijos. Ji pažymi, kad didesni užsakymai svarbūs socialiniams verslams didinti pajamas ir įgyvendinti socialinę ar aplinkosaugos misiją.
„Pastebime, kad ne tik vis daugiau įmonių ir organizacijų yra linkusios įgyvendinti socialiai atsakingus pirkimus, bet ir valdžios institucijos per socialiai atsakingus pirkimus. Tokie pirkimai prisideda prie socialinės atsakomybės skatinimo ir padeda įmonėms bei viešojo sektoriaus atstovams remti tvarų ir socialinį verslą. Pirkdami iš socialinių verslų, jie ne tik gauna unikalių dovanų, bet ir prisideda prie reikšmingų socialinių pokyčių, kurie stiprina regionus ir vietos bendruomenes. Išsamias konsultacijas, kaip vykdyti socialiais atsakingus pirkimus ar dalyvauti, teikia Viešųjų pirkimų tarnyba“, – nurodo LISVA vadovė.
1.000 kalendorių praverstų stokojantiems
Platforma „Aukok.lt“ atkreipia dėmesį, kad verslas vietoje tradicinių dovanų renkasi ir gerus darbus. „Aukok.lt“ platformoje įmonės gali rinktis iš daugiau kaip 60 Lietuvoje veikiančių organizacijų ir jų iniciatyvų įvairiose srityse: pagalbos Ukrainai, šeimoms, vaikams, emocinės ir krizės paramos, senjorų, gyvūnų gerovės ir kt.
„1.000 kalendorių galėtų tapti naujais namais juos praradusiai šeimai, šiltu maistu vaikų dienos centrams ar akinukais vaikams, kuriems jų reikia. Toks Kalėdų paminėjimas ne tik suteiktų prasmingumo, bet ir skatintų komandinę dvasią bei stiprintų darbdavio socialinės atsakomybės įvaizdį,“ – kuo pakeisti kasmetį suvenyrų ir smulkmenų pirkimą siūlo Indė Vareikytė, „Aukok.lt“ vadovė.
Platformoje įmonės gali pasirinkti bendrą gerą darbą visai komandai arba įsigyti dovanų čekius, kuriuos darbuotojai galės panaudoti asmeniškai svarbiam tikslui paremti. Tai leidžia personalizuoti aukojimo procesą ir įtraukti darbuotojus į dovanų teikimo sprendimus, kas prisideda prie didesnio jų pasitenkinimo ir įsitraukimo.
„Aukok.lt“ užsakymu atlikto tyrimo duomenimis, 23% apklaustų darbuotojų palaikytų idėją, kad vietoje Kalėdinių dovanų darbdaviai galėtų skirti paramą pasirinktai labdaros organizacijai. Tokia idėja populiaresnė tarp 18-45 m. amžiaus apklaustųjų. Tam nepritaria 38% dažniau 45–55 m. amžiaus apklaustųjų.
„Darbuotojų pasitenkinimas dovanomis iš darbdavio glaudžiai siejasi su jų požiūriu į paramos idėją – tie, kurie patenkinti dovanomis, dažniau palaiko ir paramos iniciatyvas, o nepatenkinti – atvirkščiai. Todėl raginame darbdavius tapti lyderiais, atsisakyti masinio pirkimo tradicijų ir rinktis prasmingesnes dovanų alternatyvas,“ – pranešime cituojama I. Vareikytė, „Aukok.lt“ vadovė.