2025-05-14 13:16

Pradėję nuo šiaurės, suomiai svarsto pilnai atsisakyti „rusiško“ standarto geležinkelio vėžės

Suomijos vėliava. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Suomijos vėliava. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Suomijos vyriausybė pradėjo svarstyti galimybę pertvarkyti šalies geležinkelį (1524 mm pločio vėžė), kuris šiuo metu yra suderinamas su vadinamąja „rusiška“ geležinkelio vėže (1520 mm) į siauresnę, vadinamąją „europinę“ vėžę (1435 mm), skelbia visuomeninė transliuotoja „Yle“, cituodama susisiekimo ir ryšių ministrę Lulu Ranne.

Galutinį sprendimą Suomijos Vyriausybė planuoja priimti iki 2027 m. liepos.

Dabartinis Suomijos geležinkelio vėžės plotis yra carinių laikų palikimas ir siekia 1524 milimetrus, t. y. beveik toks pat kaip rytinės kaimynės Rusijos geležinkelio vėžės plotis. Tačiau šalies šiaurėje su Suomija besiribojančios kaimyninės Švedija ir Norvegija naudoja 1435 mm geležinkelio vėžę, laikomą standartu beveik visoje Europoje. Tai reiškia, kad sklandus traukinių eismas tarp Suomijos ir jos Skandinavijos kaimynių šiuo metu yra neįmanomas. 

Vėžės pločio keitimas padidintų Suomijos tiekimo saugumą ir pagerintų karinio transporto pajėgumus tarp NATO šalių, taip pat būtų galima plėtoti tarpvalstybinius ryšius su Švedija ir Norvegija.

L. Ranne pripažino, kad priėmus sprendimą keisti vėžę, darbai prasidėtų po kelerių metų, be to, toks projektas pareikalautų daugybės milijardų eurų išlaidų. Visgi ministrė tikisi, kad Europos Sąjunga galėtų suteikti iki 50% planavimo paramos ir iki 30% statybos išlaidų kaip bendrą finansavimą, nurodo yle.fi.

„Žinoma, mes esame labai pragmatiški ir realistiški – to neįmanoma padaryti per penkerius metus. Planuojame tai padaryti iki šio dešimtmečio pabaigos, o statybas galbūt galėsime pradėti 2032 m.“, – cituojama ministrė.

Balandžio mėnesį jau skelbta apie Suomijos planus nutiesti trumpesnę europinės vėžės atkarpą link sienos su Švedija. Ši vėžė sujungtų Kemį pietinėje Laplandijos dalyje su pasienyje esančiu Tornijo/Haparandos dvimiesčiu bei leistų kroviniams judėti iki pat Norvegijos uosto Narviko. Vėliau planuojama vėžę pratęsti iki į pietus nuo Kemio esančio ketvirto pagal dydį Suomijos miesto Oulu.

Pagal Suomijos Susisiekimo ministerijos preliminarius skaičiavimus, projekto kaina siektų apie 1,5 mlrd. Eur.

Europos Komisija dar 2022 metais siūlė Suomijai geležinkelius pertvarkyti į europinę vėžę iš nuo carinės Rusijos laikų naudojamos platesnės, tačiau Helsinkis tuomet teigė, jog tai ekonomiškai nenaudinga, nurodo naujienų agentūra BNS.

Europoje yra tik kelios šalys, naudojančios ne 1435 mm vėžę – savo atskiras sistemas turi Airija, Ispanija bei Portugalija, bei į buvusios SSRS sudėtį įėjusios teritorijos. Lietuvoje 2015 m. baigta tiesti europinio standarto vėžė nuo Lenkijos sienos iki Kauno. Šiuo metu trijose Baltijos valstybėse vyksta naujos europinio standarto vėžės geležinkelio „Rail Baltica“ darbai, ši jungtis eis nuo Lenkijos sienos iki Talino.

Ar Lietuvai vertėtų pasekti Suomijos pavyzdžiu turėtų parodyti šiuo metu tarptautinės profesinių paslaugų bendrovės „Ernst & Young Baltic“ rengiama studija, kurią užsakė „Lietuvos geležinkelių“ grupės infrastruktūros valdytojos bendrovė „LTG Infra“.

Vienas jos tikslų yra įvertinti galimybes planuoti Europos Sąjungos lėšas, skirtas keisti rusiško standarto 1.520 mm vėžę į europinę 1.435 mm.

52795
130817
52791