2025-04-27 17:01

NATO raginama Suomija ties pirmąją europinę vėžę, jungsis su Norvegijos uostais

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Vadinamąją rusiško standarto vežę naudojanti Suomija planuoja nutiesti Europoje dominuojančio siauresnio tipo geležinkelį iki Švedijos, kad logistiškai galėtų susijungti su Norvegijos uostais. Pažymima, kad viena pagrindinių tokios jungties funkcijų bus geriau išnaudoti karinį mobilumą.

Suomijos Vyriausybė šią savaitę nusprendė pradėti planuoti geležinkelio jungties nuo Suomijoje esančio Kemi iki Narviko uosto šiaurės Norvegijoje projektą, praneša Suomijos nacionalinio transliuotojo naujienų tinklapis yle.fi

Nurodoma, kad geležinkelio jungtis su Narviku yra svarbi tiekimo saugumui krizių atveju užtikrinti.

Pirmuoju etapu bus nutiesta standartinio europinio pločio (1435 mm) geležinkelio linija tarp Suomijos miestų Kemio, Tornio ir kaimyninio Švedijos miesto Haparandos. Jos ilgis bus apie 30 km.

Šiuo metu sklandus tarpvalstybinis geležinkelių eismas neįmanomas, nes Suomijos bėgiai yra devyniais centimetrais platesni už naudojamus Švedijoje ir didžiojoje Europos dalyje. Kaip ir Baltijos šalys, Suomija vis dar naudoja vadinamą „rusišką vėžę“, paveldėtą iš Rusijos imperijos laikų. Tiesa, suomiai išlaikė „originalųjį“ tokios vėžės plotį 1524 mm, kai kitur SSRS laikais jis buvo kiek pasiaurintas į 1520 mm.

„Europos Komisija, NATO ir Suomijos gynybos pajėgos įvertino svarbiausius ir skubiausius Europos karinio mobilumo projektus. Tai yra šis projektas“, – pareiškė Lulu Ranne, Suomijos Transporto ministrė, kurią cituoja yle.fi.

Apytikslė jungčių reprezentacija. „Google Maps“.

Suomijos transporto infrastruktūros agentūra (FTIA) planuoja siauresnio vėžės geležinkelio liniją pirmiausia į Kemį, o ateityje – taip pat į didžiausią Suomijos šiaurės miestą Oulu. Dar viena europinės vėžės atšaka planuojama ir tarp Kemį bei už 100 km esančio Rovaniemio, netoli Suomijos gynybos pajėgų sandėlio ir poligono. 

Švedijos pusėje esami geležinkeliai jau jungia Haparandą su Narviku per Švedijos kalnakasybos miestus Kiruną ir Jelivarę.

Pagal preliminarius Transporto ministerijos skaičiavimus, geležinkelio linijos pertvarkymas iki Oulu kainuotų daugiau nei 1,5 mlrd. Eur, nurodo yle.fi. Konkrečių detalių dar neatskleidžiama.

„Tai yra kelerių metų planavimo lėšos. Sakyčiau, kad iki 2030 m. yra daug geležinkelio vėžės keitimo planų visoje Šiaurės Suomijoje“, – leidinys cituoja sakė L. Ranne, kuri taip pat pažymėjo, kad vėžių suvienodinimas nėra tik saugumo klausimas: „Tokio masto projektas, kuris pagerina transporto sklandumą, prieinamumą ir verslo veiklos sąlygas“.

52795
130817
52791