Naujovė Šveicarijoje – saulės modulius įrengs tarp naudojamų bėgių

Bendrovė planuoja nuo 2025 m. pavasario pirmiausia pradėti diegti savo saulės baterijų sistemą 100 m ilgio geležinkelio ruože, kurį šiuo metu eksploatuoja Neušatelio kantono viešojo transporto bendrovė „transN“, praneša Šveicarijos nacionalinio transliuotojo tinklapis swissinfo.ch.
Per pirmąjį šio trejus metus truksiančio projekto bandomąjį etapą ant pabėgių kartu su elektros infrastruktūra bus sumontuoti 48 moduliai, kurie tieks energiją į vietinį tinklą. Šio bandomojo etapo biudžetas sudarys 585.000 CHF (623.000 Eur).
Idėja įrengti saulės baterijas ant geležinkelio bėgių nėra nauja. Dar dvi bendrovės – Italijos „Greenrail“ ir Anglijos „Bankset Energy“ – jau išbandė fotovoltinius elementus, įrengtus ant geležinkelio pabėgių. Tačiau „Sun-Ways“ pirmoji užpatentavusi lengvai nuimamą sistemą, kuri yra bendradarbiavimo su Lozanos federaline politechnikos mokykla (EPFL) rezultatas.
Bendrovės saulės modulius galima montuoti rankiniu būdu arba automatiškai, naudojant specialiai geležinkelių įrangos gamintojos „Scheuchzer SA“ sukurtą mašiną. Kasdien ji gali sumontuoti iki 1.000 kv. m saulės elementų, o prireikus kiekvieną sumontuotą elementą galima greitai išmontuoti techninei priežiūrai arba pakeisti.
Laimėjusi inovacijų apdovanojimą Prancūzijoje, „Sun-Ways“ pradėjo kurti bandomąjį saulės energijos projektą su Prancūzijos valstybine geležinkelių bendrove SNCF, taip pat plėtoja panašius projektus Pietų Korėjoje, Ispanijoje ir Rumunijoje bei derasi su potencialiais partneriais Kinijoje, Tailande, Australijoje ir Jungtinėse Amerikos Valstijose, nurodoma publikacijoje.
„Sun-Ways“ skaičiuoja, kad jei tokios plokštės būtų sumontuotos visame 5.317 km ilgio Šveicarijos geležinkelių tinkle, tai leistų per metus pagaminti iki vienos teravatvalandės (TWh) energijos, kas atitiktų o apie 2% Šveicarijoje suvartojamos elektros energijos, rašo swissinfo.ch.
Lietuva žengia pirmus žingsnius
Lietuvoje infrastruktūra, keleivių ir krovinių vežimu užsiimantis „LTG“ irgi išbando saulės jėgainių technologijas geležinkeliuose, tik žymiai mažesniu mastu.
Kaip jau skelbta, birželį Juodšiliuose (Vilniaus rajonas) buvo įrengta pirmoji Lietuvoje elektrą gaminanti garso slopinimo sienelė. 22,2 kW saulės elektrinė iš viso per metus turėtų pagaminti iki 14 MWh elektros energijos. Bandomojo projekto sutarties vertė 42.900 Eur be pridėtinės vertės mokesčio (PVM).
Jei projektas bus sėkmingas, galima tikėtis ir tolesnio panašių technologijų diegimo.
„Pasiteisinus projektui, tokios saulės elektrinės galėtų būti montuojamos daugelyje garsą slopinančių sienučių. Tai leistų visai LTG įmonių grupei gaminant elektros energiją iš atsinaujinančių energijos išteklių didinti veiklos tvarumą bei mažinti iš išorės tiekėjų perkamos elektros energijos kiekį“, – sakė Ramūnas Dokšas, „LTG Infra“ Strategijos ir valdymo vadovas.
Pirmojo projekto Lietuvoje atveju ant triukšmą slopinančios sienelės sumontuota saulės elektrinė energiją tieks į vidinius „Lietuvos geležinkelių“ elektros tinklus, o vėlesni projektai, jei tokių bus, jau bus jungiami į ESO priklausančius tinklus.

Kaip kovą „Verslo žinoms“ aiškino Indrė Tursienė, projekto partnerių „SoliTek“ produktų skyriaus vadovė, bandomajam ir pirmajam Lietuvoje projektui, buvo norima pradėti nuo mažesnės apimties.
„Lietuvos geležinkeliams“, kaip pirkėjui, neaišku, kaip tokios garso sienelės sugers triukšmą, kaip viskas veiks, ar nesuduš stiklai nuo akmenukų, ar generuos pakankamai elektros energijos, ar neturės kokios nors papildomos įtakos. Tam, kad būtų įvertintas visas poveikis ir pajausta nauda, naudingiausia pradėti nuo mažesnio projekto“, – aiškina I. Tursienė.
„SoliTek“ tokių garso sienelių su saulės moduliais projektą yra pristačiusi ir ne vienam klientui užsienio šalyse. Pašnekovė pasakoja, kad pirmiausia plėtros kryptis – Baltijos šalys, po jų – Pietų Europa ir Skandinavija. Bandomieji projektai su į triukšmo sienelę įrengtais saulės moduliais vykdomi ir užsienyje: Vokietijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, Australijoje, Pietų Korėjoje ir kitose pasaulio valstybėse.
Pavyzdžiui, Pietų Korėjoje, Gjerjongo mieste, įrengta bandomoji triukšmo slopinimo sienelė su saulės moduliais, kurios galia siekia 3 kW. Projektu siekiama patikrinti, ar toks sprendimas galėtų būti pritaikytas maždaug 1.000 km iš bendro 3.200 km įrengtų triukšmo užtvarų.
Panašų projektą rugsėjį įgyvendino ir Lietuvos kelių valdytoja „Via Lietuva“, įrengusi saulės modulius ant triukšmą mažinančių užtvarų magistralinio kelio Vilnius–Kaunas–Klaipėda atkarpoje ties Grigiškėmis.